آریا بانو - ایسنا / رئیس مرکز جذب وزارت علوم با بیان اینکه حدود 70 درصد اعضای هیات علمی در بررسیهای جدید به محل کار برگشتهاند، گفت: خط مشی قطعی مرکز جذب مبنی بر برگزاری فراخوان جذب در نیمه دوم سال 1404 است.
دکتر حسینعلی قبادی به اقدامات وزارت علوم برای شفافیت احقاق حق متقاضیان و جلوگیری از تضییع حق آنها اشاره کرد و گفت: یکی از مطالبات برحق متقاضیان جذب برای عضویت هیئت علمی، شفافیت، رعایت عدالت و اجتناب از هرگونه اعمال نظر است. از جمله اقدامات این مدیریت حفظ این اصول بوده و بحث تعارض منافع به طور جدی پیگیری شده، لذا ضمن رعایت این موارد در دانشگاهها نظارت مستمر نیز وجود دارد تا حقی ضایع نشود؛ علاوه بر شفافیت، موضوع رسیدگی به شکایات راهی برای احقاق حقوق عامه است، لذا میتوان اطمینان داد چنانچه حقی تضییع شود، مرکز جذب بدون هرگونه اغماض مطابق مقررات پیگیری کرده و طبق ماده 21 دستورالعمل رسیدگی به شکایات، به شکایات متقاضیان رسیدگی شود.
وی با بیان اینکه فرایند تعریف شده در جذب بر اساس تصمیم انفرادی نیست، اظهار کرد: این امر مبتنی بر تصمیم گیری گروهی است و جمعی از متخصصان و هیاتی از افراد موجه، صاحب نظر و معتبر در امر جذب دخیل هستند؛ لذا این شکل از رسیدگی به پروندهها، موضوع دخالتهای شخصی را به حد صفر میرساند؛ به عنوان مثال در دانشگاهها هیات اجرایی جذب از رئیس دانشگاه، رئیس نهاد نمایندگی و 5 تا 7 نفر از استادان برجسته دانشگاه تشکیل میشود و در بررسی صلاحیت علمی امتیازات فعالیتهای اشخاص از جمله مقالات، کتابها، طرحهای اجرا شده و سوابق آموزشی، ملاک تقدم علمی اشخاص است و همچنین مدارکی که دال بر صلاحیت عمومی فرد است، ملاک پذیرش و برتری است.
رئیس مرکز و دبیر هیات مرکزی جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم تاکید کرد: با توجه به وعدههای رئیس جمهور در انتخابات در حوزه رسیدگی به شکایات و بازگشت استادان اخراجی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
وی افزود: در مدیریت جدید و با توجه به ضرورت ایجاد امید در میان اعضای هیلت علمی، یکی از اقدامات انجام شده، رفع مانع قطع ارتباط سازمانی تعدادی از اعضای هیات علمی بوده و حدود 70 درصد اعضای هیات علمی در بررسیهای جدید، به محل کار برگشتهاند.
قبادی تاکید کرد: یکی از نکات چشمگیر در فراخوان سال 1403 مشارکت فعال و بیش از حد انتظار فارغ التحصیلان دکتری بوده است؛ در این فراخوان تقریبا 200درصد اقبال در ثبت نام بیش از گذشته بود که حاکی از امید و پیشگیری از مهاجرت نخبگان است.
دبیر هیات مرکزی جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم ادامه داد: یکی از اقدامات امیدوارکننده دریافت ردیفهای استخدامی برای افرادی بود که در سالهای گذشته و در فراخوانهای پیشین جذب شده بودند، لکن ردیف استخدامی نداشتند؛ در این راستا و در تعامل با سازمان اداری استخدامی کشور تقریبا بیش از 3000 ردیف استخدامی دریافت شد و با همت و مساعدت آن عزیزان این مشکل بزرگ برطرف شد که بسیار قابل تقدیر است؛ این اقدام بسیار ضروری بود، چراکه برای تعداد زیادی از اعضای هیات علمی دغدغه ایجاد کرده بود.
به گفته وی، یکی از مشکلات فعلی کشور در موضوع فراخوانها، اخذ ردیف استخدامی برای متقاضیان قبل از برگزاری هریک از فراخوانها است، از طرفی باید دانشگاهها تعهد کنند که ردیفهای استخدامی از بین نرود؛ بدیهی است سازمان امور استخدامی تاکید دارد اگر دانشگاهی نتواند ردیفهای خود را استفاده کند در فراخوان های جدید سهمیه و ردیف استخدامی نخواهد داشت و این موضوع اگر اتفاق بیفتد، موجب تضییع حق متقاضیان نیز خواهد شد.
قبادی افزود: یکی از اقدامات شایسته در این دوره، تفویض اختیار تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی به دانشگاهها است، چراکه قبل از این تفویض بررسی پروندهها در هیات مرکزی جذب در برخی موارد تا یک سال هم طول میکشید. امید است اکنون با تحقق امر تفویض این فرایند در سریعترین زمان ممکن انجام شود.
وی با بیان اینکه سیاست و خط مشی قطعی مرکز جذب مبنی بر برگزاری فراخوان جذب در نیمه دوم سال 1404 است، اظهار کرد: اصرار داریم که فراخوان جدید پس از کسب ردیف استخدامی بوده و دانشگاههای کشور متقاضیان شرکت کننده در فراخوانهای گذشته را تعیین تکلیف کرده باشند. لذا در هر زمانی که این دو شرط محقق شود در اولین فرصت، زمان دقیق فراخوان 1404 اعلام خواهد شد. پیش بینی اولیه این است که با مساعدت سازمان امور استخدامی بتوانیم در آبان ماه فراخوان جدید را منتشر کنیم.
دبیر هیات مرکزی جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم خاطر نشان کرد: ملاک اصلی ما برنامه هفتم پیشرفت است که نسبت استاد به دانشجو در آن یک به بیست تعریف شده است. بسیاری از افراد تصور میکنند که نسبت استاد و دانشجو ارتباط کامل با جذب دارد، در حالی که مرکز جذب صرفاً پس از دریافت ردیف استخدامی نسبت به انجام جذب اقدام میکند؛ بدیهی است موضوع نسبت استاد و دانشجو امر مهمی در حفظ کیفیت آموزش است و در دنیا آنچه مطلوب است، نسبت یک استاد به 15 دانشجو است که این موضوع یکی از شاخصهای مهم در تعیین سطح دانشگاهها نیز است. مرکز جذب بر این باور است که دستگاههای بالادستی از قبیل سازمان اداری استخدامی و سازمان برنامه و بودجه نقش کلیدی در این امر دارند و امیدواریم با اهتمام وزارت عتف و مرکز جذب و دستگاههای ذیربط این موضوع مهم مورد توجه باشد و در آیندهای نزدیک محقق شود.
وی از تحول در سیستم جذب هیات علمی با رویکرد علمی خبر داد و گفت: چند طرح پژوهشی اکنون در جریان است که به طور تطبیقی روشهای جذب در دانشگاههای معتبر دنیا مورد مطالعه قرار بگیرد تا بتوان نظام کنونی را آسیب شناسی کرد و با چابکسازی و آسان کردن فرایند جذب، شرایط لازم برای رضایتمندی متقاضیان عضویت هیات علمی محقق شود.
قبادی یادآور شد: سامانه جذب رضوی اصولاً یک ترافیک سنگین در ایام فراخوان دارد که تا حدودی اجتناب ناپذیر است، اما آنچه امکانپذیر بوده و قابل اصلاح است، با اقدامات جدید گامهای بلندی برای بهبود برداشته شده است، از جمله با خرید سرور جدید، پیکربندی مجدد ثبت نام و رفع بعضی از مشکلات زیرساختی توانستهایم سیستم را تا حدودی به روز رسانی کنیم، البته هنوز میدانیم مشکلاتی باقی مانده که در صدد رفع آن هستیم.
رئیس مرکز جذب وزارت علوم در پاسخ به این سؤال که برای چابکسازی سیستم و سرعت بخشیدن به امور چه اقداماتی شده است، تاکید کرد: اولاً، سعی شده کارکرد هیات مرکزی جذب اجرایی نباشد و با تمرکز زدایی و عدم تصدی گری مرکز خیلی از بار سنگین فرایند جذب و تبدیل وضعیت متقاضیان اصلاح میشود؛ ثانیاً، پژوهشهایی را در زمینه چابکی سازی شروع کردهایم و با آسیب شناسی و مطالعات پژوهشی درصددیم که امور تسهیل شود؛ ثالثاً، سیاستها بر تفویض امور به هیاتهای اجرایی دانشگاهها بوده و سعی داریم که با استقلال دانشگاه و مشارکت آنها فرایند جذب را کوتاه کنیم و بدین منظور کارگاههای آموزشی را توسعه داده و بنا داریم از توانمندی کارشناسان دانشگاه برای بهبود جذب استفاده کنیم.
بازار ![]()