آریا بانو - ایرنا / مشاور اجتماعی رئیسجمهور تقویت تشکلهای فرهنگی و نهادهای میانجی را از عوامل «امنیتساز» خواند و بر لزوم افزایش سازمانهای مردمنهاد، خیریهها و گروههای نیکوکاری و برداشتن نگاه امنیتی از تشکلهای فرهنگی تأکید کرد.
علی ربیعی در نشست هماندیشی و هماهنگی معاونان فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با ترسیم شرایط اجتماعی پیش از جنگ، رخدادهای حین جنگ و فضای عمومی و دانشجویی امروز، بر ضرورت اتخاذ سیاستهای اجتماعی هوشمند، پرهیز از تحریک فضاهای دانشگاهی، صیانت از استقلال دانشگاه و تقویت تشکلهای فرهنگی بهعنوان راهکارهای امنیتساز تأکید کرد.
وی «خلق شادیهای جمعی و بازآفرینی مناسک جمعی دانشگاهی» را برای تخلیه روانی و تقویت همبستگی ضروری دانست و با بیان اینکه توسعه اجتماعی با ذهنیت فرهنگی حتی مقدم بر توسعه سیاسی و اقتصادی است، هشدار داد که غفلت از سیاستهای اجتماعی هزینههای سیاسی و اقتصادی به همراه خواهد داشت.
ربیعی با اشاره به فشار روانی و اقتصادی ناشی از تحریمها «جنگ ادراکی فرامرزی و هدفگذاری ذهن ایرانی» را یکی از ابعاد مهم تحولات اخیر عنوان کرد و برداشتهای سطحی از گسست جامعه و حاکمیت را نادقیق عنوان کرد.
مشاور اجتماعی رئیسجمهور بخشی از یافتههای میدانی حین جنگ را قرائت کرد و گفت: در همین ایام سهم صدا و سیما بهعنوان منبع خبر از 30 درصد به بیش از 56 درصد افزایش یافت که باید بهعنوان یک دستاورد حفظ شود.
ربیعی در ادامه با اشاره به فضای امروز جامعه، از «نفرت عمومی از جنگافروزی» سخن گفت و تأکید کرد: امنیت ملی با رضایت عامه تحقق پیدا میکند.
وی با توصیف طبقه متوسط فرهنگی، با منزلت اجتماعی بالا و درآمد ناکافی، تأکید کرد که سیاستهای رفاهی باید متوجه دهکهای پایین و سیاستهای اجتماعی متوجه دهکهای میانی باشد.
مشاور اجتماعی رئیسجمهور در جمعبندی سخنان خود با نقد بوروکراسی آسیبدیده و جابهجاییهای گسترده ناشی از تغییر دولتها، با اشاره به شعار وفاق دولت، تحقق ثبات اداری را "خدمتی بزرگ" توصیف و ابراز امیدواری کرد که با "مدارا، مهربانی، خلاقیت و سختکوشی" در دانشگاهها سال تحصیلی پیش رو با آرامش بگذرد و سیاستهای اجتماعی آرامساز در سطح دانشگاهی و ملی پیگیری شود.
معنویت، عقلانیت و نوآوری سه اصل ما در برنامه ریزی است/ به دنبال ایجاد خلاقیت و نوآوری در توسعه فعالیتهای فرهنگی هستیم
معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت هم در این نشست به شعار معاونت فرهنگی و دانشجویی اشاره کرد و گفت: معنویت، عقلانیت و نوآوری سه اصل و رکن ما در برنامه ریزی است و این شاخصها را در همه فعالیتها سر لوحه خود قرار میدهیم.
مسعود حبیبی افزود: بر این باور هستیم که اگر میخواهیم خلاقیت و نوآوری در کارها داشته باشد، باید در مسیر حرکت به دانشجویان مراجعه کنیم و از ایدهها، ظرفیتها و توانمندیهای آنان بهرهمند شویم. این دانشجویان، نخبگان و بهترینهای جامعه هستند و وقتی از ظرفیت و دانش آنها در فعالیتها استفاده کنیم، ضریب خلاقیت، نوآوری و تنوع در کارها افزایش مییابد.
بازار ![]()
وی گفت: معتقدیم کارهای دانشجویان در فضای دانشگاهی باید توسط خود دانشجو صورت گیرد و به صورت واقعی دانشجویان در ایدهپردازی و اجرای برنامهها حضوری فعال داشته باشند. البته این مهم بدان معنا نیست که ما به اساتید دانشگاهها که مهمترین رکن اثر گذار دانشگاه هستند، توجه نکنیم.