آریا بانو

آخرين مطالب

با تفاوت های فردی کودکان بیشتر آشنا شویم خانواده

با تفاوت های فردی کودکان بیشتر آشنا شویم
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مجله دلگرم / یکی از نکات مهم در تربیت و موفقیت فرزندان شناخت و توجه به تفاوت های فردی کودکان است زیرا اگر به این تفاوت ها بی توجه باشیم ناخودآگاه با رفتار و گفتار اشتباه باعث سرخوردگی و منزوی شدن فرزندانمان می گردیم .
هر کودکی توانایی های خاص خود را دارد که این امر باعث منحصر به فرد شدنش می گردد و ما باید به این توانایی ها و تفاوت ها آشنایی پیدا کنیم. درست است که کودکان در الگوهای رشدی به هم مشابه اند، ولی هر کدام از آنها علائق، تجربیات و روش های یادگیری خودشان را دارند. ما در این مقاله از دلگرم به بررسی بخشی از ویژگی های فردی کودکان خواهیم پرداخت.
اگر شما بچه های کلاس های یک مهد کودک را در نظر بگیرید براحتی می توانید این تفاوت های فردی کودکان را مشاهده کنید . چنانکه ممکن است بچه ای در کلاس باشد که عاشق تجربه کردن است. کنجکاوی او اغلب باعث دردسر است زیرا هیچ وقت از کاوش دست نمی کشد حتی زمان خواب. یا ممکن است بچه ای در مهد کودک به هنر علاقه مند باشد و عاشق حرکات موزون باشد. در واقع او وقتی می تواند چیزی یاد بگیرد که هنگام شنیدن خودش را تکان بدهد.
بنابراین اگر شما والدین و مربیان مهد کودک تفاوت های فردی کودکان را بدانید با کمک اطلاعات خود می توانید به گونه ای به نیاز های کودکان پاسخ دهید که هر یک از آن ها احساس راحتی کنند و آماده یادگیری باشند و بتوانند رشد کنند و به موفقیت دست یابند.
تفاوت های فردی کودکان
جنسیت : شاید مشخص ترین جنبه تفاوتی بین کودکان، جنسیت آن ها باشد. البته کودکان دارای خلق و خو، علائق، روش های یادگیری و تجربیات متفاوت در زندگی هستند. کودکان همچنین به شدت تحت تأثیر زمینه های فرهنگی خود هستند.
هریک از ما بزرگسالان در مورد مفهوم جنسیت عقاید خودمان را داریم. با این حال کودکان هنوز در حال یادگیری آن چیزی هستند که به آن دختر و پسر گفته می شود. بنابراین لازم است والدین کودک و مربیان او در مهد کودک و خانه شرایطی را برای او ایجاد کنند تا کودک هنگام کند و کاو در نقش های مربوط به جنسیت، احساس راحتی و امنیت کند و در فعالیت هایی که به نقش های فوق مربوط می شود شرکت کند.
در نظر گرفتن تفاوت های کودکان بر اساس جنسیت دشوار نیست. می توانید این تفاوت ها را در پژوهش ها و مشاهدات خود ببینید. برای مثال پسران به بازی با حرکات درشت تمایل دارند، در صورتی که دختران بازی های آرام با افراد کمتر را دوست دارند و می توانند چنین بازی را در زمان نسبتا طولانی ادامه دهند.
پسران بازی های موازی را شادمانه ادامه می دهند، در حالی که دختران بازی های مشارکتی را ترجیح می دهند. احتمال رسم نقاشی های بازنمایانه در دختران بیشتر است و ضمنا دختران زودتر از پسران می توانند اسمشان را بنویسند.
خلق و خو (شخصیت): بچه ها از لحظ خلق و خو با یکدیگر متفاوتند . بنابراین باید به این تفاوت کودکان توجه نمود و آنان را با هم مقایسه نکرد . خلق و خو بهترین تعریف شیوه رفتار است. برای مثال بعضی از بچه ها در تمرین ها و کارهای خود آرام عمل می کنند. رویکرد آن ها در موقعیت های جدید با احتیاط است. آن ها بدون هیاهو هستند و خود را به آهستگی تطبیق می دهند. یا بچه های دیگری هستند که پاسخ فوری مثبتی به موقعیت های جدید می دهند و معمولا شادمان هستند و الگوهای رفتاری منظمی دارند. در حالی که برخی از کودکان در موقعیت های جدید خود را کنار می کشند یا معترض هستند و رفتارشان وسواسی و ایرادی است. تحقیق و پژوهش ها نشان می دهد که تفاوت در خلق و خوی کودکان حتی در نوزادی می تواند مشخص شود.
علم به ما ثابت می کند که کودکان با خلق و خوهای متفاوت، نیازمند رفتارهای متفاوتی هستند. برای مثال اگر کودکی به سادگی حواسش پرت می شود، می توانید به او جای آرامی بدهید تا به کتاب ها نگاه کند و زمانی که روی موضوعی متمرکز می شود صدای موسیقی را خاموش کنید. یا اگر کودکی کمرو و خجالتی است، او را به شرکت در یک بازی نمایشی دعوت کنید که مثلا با شما و کودکی دیگر چای بنوشد.
درست است که تحقیق و پژوهش ها نشان داده است که خلق و خو امری مادرزادی است، اما شناخت این تفاوت های فردی کودکان و ارائه امکانات و پشتیبانی مناسب می تواند این امر را تغییر دهد تا کودک فعال آرام شود و کودک حواس پرت دامنه توجه اش افزایش یابد.
موضوع دیگری که باید در تفاوت های که مربوط به خلق و خوی کودکان می شود بدان توجه داشت محیط است زیرا محیط روی خلق و خو تأثیر دارد، از دانستن این مطلب نباید تعجب کنید که رفتار کودک در مهد کودک و خانه متفاوت است یا کودکی که با علاقه و فعالانه با همسالان خود بازی می کند، در کنار بزرگسالان زیادی ساکت است.
علائق : کودکان در علایق نیز با یکدیگر متفاوتند گاهی اوقات، بدون دلیل روشنی موضوع خاصی توجه کودک را جلب می کند و مدت زمانی او را دلبسته خود می کند. یک کودک ممکن است مجذوب میمون ها شود و دیگری مجذوب هلی کوپترها و ماشین ها. کودکی ممکن است موسیقی پر جنب و جوش را دوست داشته باشد و دیگری ممکن است، بدون عروسک مورد علاقه اش هیچ جا نرود.
و آنچه که در این تفاوت های فردی کودکان باید بدان توجه نمود اینست که علائق کودکان انگیزه های درونی برای یادگیری است. برای مثال اگر کودکی به میمون ها علاقه دارد، می توانید در خانه یا مهد کودک به وسیله کتاب هایی در مورد میمون ها و خواندن آنها با صدای بلند توجه او را به خواندن و زبان جلب کنید. کودکی را که به حرکات موزون علاقمند است با موسیقی می توان مشغول کرد. برای کودکی که به عروسک ها علاقه دارد، با عروسک های مختلف در بخش بازی های نمایشی انگیزه ایجاد کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/454110/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی از پدر و مادر واقعی بهرنگ علوی در یک دورهمی خانوادگی / مگه داریم این همه شباهت مادر پسری

سنگ تمام منوچهر هادی برای قدردانی از بازیگر پیشکسوت بهزاد رحیم خانی / با این هدیه خاص روزش رو ساخت

کیک تولد شکلاتی امیر غفارمنش ارسلان سریال دردسرهای عظیم برای 56 سالگی اش / چقدر ساده برگزار کرده

رونمایی از موزیک ویدیو اختصاصی سریال «افعی تهران» با صدای رضا یزدانی / بازی درخشان سحر دولتشاهی و پیمان معادی

رونمایی عمو پورنگ از ننه نقلی ( مادرش ) که 2 ساله شد / راست میگن آدما پیر میشن ، بچه میشن

قیمت رحم اجاره‌ای؛ 400 میلیون تا 900 میلیون تومان/ دهه هفتادی‌ها روی بورس هستند

این افراد از مصرف ویتامین D غافل نشوند

تشخیص سرطان ریه به کمک ربات/ ویدئو

لکه های سفید روی ناخن ها چه معنایی دارند؟

موزیک زیبای فیلم «بابل» اثر گوستاو سانتائولایا

رئیس سازمان استاندارد: اگر خودروسازان استانداردها را رعایت نکنند جلوی شماره‌گذاری تولیداتشان را می‌گیریم

حذف تدریجی سمند و پژو 206

رونمایی از یک خودروی چینی با قیمتی نزدیک به 2میلیارد تومان/ چینی نجومی کیلویی چند؟

افشاگری رضایی از مافیا‌های خودرو متصل به دولت

سازمان حمایت جلوی فروش خودروی تیگو 8 پرو را گرفت

واردات محدود خودرو بدون انتقال ارز

موافقت کمیسیون تلفیق بودجه با واردات 50هزار خودرو در سال آینده

جزئیات مصوبه واردات 50 هزار خودرو در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس

وزیر صمت: سال آینده قرعه کشی خودرو نخواهیم داشت

ردصلاحیت یک نماینده به سبب انتقاد از خودروساز‌ها/ مافیا همه را در خودش غرق کرده

پلیس راهور: کارت خودرو تغییر می‌کند / حذف چیپ به علت وارداتی بودن

دولت با قصد اخذ مالیات، خودرو را گران کرد/ خودرو‌های زیر یک میلیارد تومان، گران‌تر می‌شود

مالیات خودروهای لوکس؛ کی داده کی گرفته؟

واردات خودرو مشروط به نظر مجمع تشخیص مصلحت شد

وعده جدید وزیر صنعت درباره قیمت خودرو/ سایپا و ایران‌خودرو واگذار می‌شود

جو ناپایدار در بازار خودرو

نماینده مجلس: : آیا شأن خانواده شریف ایرانی استفاده از ارابه مرگ 180 میلیون تومانی است؟

قیمت تمام‌شده پراید 50 میلیون است نه 150میلیون

نماینده مجلس: واردات خودرو باید آزاد شود

تردد خودرو‌های لوکس از ماه آینده، مشروط به پرداخت مالیات است❗️

وزیر صمت: مسئولیت کیفیت خودرو را می‌پذیریم

خودروهای وطنی گران‌تر از خارجی

پلیس: برگ سبز، سند رسمی خودور محسوب می‌شود

کدام «خودروهای خارجی» و با چه قیمت هایی به ایران می رسند؟

نماینده مجلس: دولت ادعا می‌کند 6 درصد از سهام خودروسازان را در اختیار دارد، اما این عدد خیلی بیشتر است

گلایه خودروسازان از آزادسازی واردات خودرو!

احیای برجام قیمت کدام خودروها را نصف می‌کند؟

اگر قصد خرید خودرو دارید، این جدول را ببینید/ کاهش 2 تا 30 میلیون تومانی برخی خودروها

عوارض جدید منع واردات خودرو

جریمه خودروسازان از جیب مردم

مالیات خودرو؛ بستری دیگر برای بروز فساد

کاریکاتور/ ماجرای مالیات جدید در فروش خودروسازان

درآمد 98 هزار میلیاردی دولت از لغو ممنوعیت واردات

مسیر مالیات سبز خودرو

چرا واردات 50‌هزار خودرو در سال آینده لغو شد؟

بازار خودروهای تصادفی داغ شد! / آیا خرید خودروهای تصادفی عاقلانه است؟

توقف واردات به پایان خط رسید؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: وضعیت خرید خودرو به بلیت‌های بخت آزمایی تبدیل شده است

کاهش 40 درصدی تولیدات گروه سایپا در دوره مدیرعامل جدید

اجنه هم در ایران‌خودرو حقوق می‌گیرند!