آریا بانو

آخرين مطالب

مهارت های لازم برای ازدواج اجتماعي

مهارت های لازم برای ازدواج
  بزرگنمايي:

آریا بانو - حامی هنر زندگی / یادگیری مهارت های لازم برای ازدواج ، پیش زمینه آغاز یک زندگی مشترک است؛ چراکه ممکن است در این مسیر پر پیچ و خم، زوجین با مشکلات زیادی مواجه شوند. یادگیری این مهارت‌ها کمک می‌کند تا به یک شناخت صحیح از همسرتان دست یابید ونسبت به نیازهای همسر خود آگاه‌تر می‌شوید. در نتیجه تعاملات بهتری با یکدیگر برقرار می‌کنید که تاثیر آن در افزایش همدلی، توجه به احساسات یکدیگر، توانایی حل مسئله و تصمیم گیری به منظور مدیریت بحران‌ها نمایان می‌شود. البته یادگیری مهارت‌ های لازم برای ازدواج حتی برای زوج‌هایی که سال‌هاست در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند نیز مفید است.
ضرورت آگاهی از مهارت های لازم برای ازدواج چیست؟
ازدواج آغاز زندگی مشترک زن و مرد است. هر چه افراد با دانش و آگاهی بیشتری زندگی زناشویی خود را آغاز کنند، در مدیریت بحران‌ها و چالش‌های موجود در این راه، آماده‌تر می‌شوند. لازمه این آگاهی خودشناسی و شناخت بیشتر تفاوت‌های زن و مرد است. مهارت‌های لازم برای ازدواج از بسیاری از سو تفاهم‌های آتی که به دلیل عدم شناخت کافی از جنس مخالف است، جلوگیری می‌کند.
آگاهی از تفاوت های جنسیتی تقویت کننده مهارت های لازم برای ازدواج
خوشحال بودن با شریک زندگی نیازمند آگاهی از تفاوت‌های میان زنان و مردان است. چراکه عدم آشنایی با این تفاوت‌ها مانند وارد شدن به دنیایی ناشناخته است. در ادامه چند مورد از این تفاوت‌ها توضیح داده شده است:
1- تفاوت نگاه به مسائل جنسی: زنان معمولا بعد از تامین شدن نیاز احساسی و عاطفی در صدد برقراری رابطه جنسی بر می‌آیند؛ در صورتی که مردان از رابطه جنسی به عنوان ابزاری برای رسیدن به بعد احساسی و عاطفی در رابطه عاشقانه خود استفاده می‌کنند.
2- استقلال طلبی در مردان اولویت است: در مردان نیاز به استقلال طلبی معمولا نسبت به زنان بیشتر است. مردان در زندگی دوست دارند بیشتر روی پای خود بایستند و از هر وابستگی دوری کنند. به طور ذاتی مردان دوست دارند که کنترل شرایط را در دست داشته باشند و چالش‌ها و مسائل مختلف را مدیریت کنند.
3- حمایت شدن در زنان اولویت است: زنان نسبت به مردان از لحاظ عاطفی حساس‌ترند و نیاز به حمایت بیشتری نسبت به مردان دارند. به همین علت مسئله حمایت شدن در زنان از اهمیت زیادی برخوردار است. زنان از بی توجهی آزرده خاطر می‌شوند. مناسبت‌های مهم مانند تاریخ تولد، ازدواج و... برای زنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 
کاربرد مهارت های لازم برای ازدواج در زندگی
یادگیری مهارت های لازم برای ازدواج، فرصتی مناسب است که از بایدها و نبایدهای رابطه زناشویی آگاه شوید. به عنوان مثال در مورد اینکه چه حرف‌هایی را نباید به همسر زد یا اینکه کنترل شوهر و عدم توجه به زن چه پیامدهای منفی در رابطه زناشویی برجای خواهد گذاشت
در ادامه به برخی از مهم‌ترین مهارت های لازم برای ازدواج اشاره می‌کنیم:
1- مهارت همدلی
مهارت همدلی کردن بدین معناست که قادر باشید پاسخ عاطفی مناسب موقعیت به طرف مقابل بدهید. یعنی بتوانید از زاویه دید همسرتان به مسائل نگاه کرده و احساسات او را درک کنید. برای کسب مهارت همدلی باید سعی کنید خوب به یکدیگر گوش دهید تا از نگرانی‌ها و دغدغه‌های یکدیگر با خبر شوید.
2- مهارت های لازم برای ازدواج | گوش دادن فعالانه به حرف های طرف مقابل
مهارت گوش دادن را در خود تقویت کنید. برای گوش دادن فعال باید با تمام وجود به صحبت‌های طرف مقابلتان توجه داشته باشید تا او یقین داشته باشد که به او گوش می‌دهید و برایش ارزش قائل هستید. همچنین سعی کنید به همسرتان بازخورد دهید و تا متوجه شود مطلبی که درباره‌اش صحبت می‌کند برایتان مهم است.
3- توجه به احساسات و هیجانات طرف مقابل
ابراز احساسات و نشان دادن محبت به همسر، به منظور تجربه رابطه‌ای سرشار از شادی و نشاط توصیه می‌شود. این مسئله به خصوص زمانی که چند سال از زندگی مشترک گذشته و به منظور برگرداندن عشق به رابطه عاطفی لازم است. توجه به این مسئله به خصوص در مردان بسیار اهمیت دارد؛ چرا که برخی از مردان گمان می‌کنند که لازم نیست هیجانات یا عشق خود را ابراز کنند و همین که برای زندگی مشترک تلاش زیادی می‌کنند یا در عمل نشان می‌دهند کافی است. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه برگرداندن عشق به رابطه عاطفی کلیک کنید. 
4- مهارت حل تعارض و مدیریت روابط
مسلما هر زوجی در زندگی زناشویی با اختلافاتی مواجه می‌شوند، آنچه اهمیت دارد این است که بتوانید تعارض‌های پیش آمده را به درستی مدیریت نمایید. در مورد کلیه مشکلات بوجود آمده بین خودتان صحبت کنید؛ اما از فریاد زدن و پرخاشگری پرهیز کنید. اینکه در زمان مناسب به اختلاف خود و طرف مقابل رسیدگی کنید بسیار مهم است. عذرخواهی کردن مهارت دیگری است که باید آن را در خود تقویت نمایید. هیچ شخصی کامل نیست؛ هر فردی در زندگی ایراداتی دارد و شما با پذیرش نقص‌هایتان و تلاش برای رفع آن‌ها می‌توانید روابط خود را مدیریت کنید.
5- مهارت های لازم برای ازدواج | تعریف و تحسین واقعی
اینکه صادقانه از طرف مقابل تعریف کنید و ویژگی‌های مثبت او را یادآور شوید، می‌تواند به افزایش حس همدلی کمک کند. اما این تعاریف باید واقعی و به دور از بزرگ نمایی بوده و غلو آمیز نباشد. از همسرتان به خاطر تمام تلاش‌هایی که برای زندگی مشترک انجام می‌دهد، تشکر کنید. 
6- مهارت حل مسئله و تصمیم گیری درست
در زندگی مشترک، با مسائلی روبرو می‌شوید که نیازمند تصمیم گیری‌های دو نفره است. توصیه می‌شود که در مورد مسائل مختلف از مشورت و همفکری یکدیگر استفاده کنید. توانایی حل مسئله و تصمیم گیری درست از جمله مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است؛ چرا که همه روزه مسائل زندگی این توانایی را به چالش می‌کشد. 
7- مقدم دانستن همسر
بعد از ازدواج باید به این موضوع توجه کنید که نفر اول زندگی شما همسرتان است. با رعایت نکات مهم همسرداری می‌توانید زندگی با ثبات و آرامبخشی را برای همسر و فرزندانتان فراهم کنید. البته این بدان معنا نیست که به عزیزان و فرزندانتان توجهی نداشته باشید ولی حفظ یک رابطه خوب با همسرتان پیش نیاز رشد و شکوفایی فرزندان و همچنین آسودگی خانواده‌تان است. 
8- رفتار خلاقانه در ازدواج
سعی کنید برای پیشگیری از یکنواختی درزندگی‌تان، خلاقیت به خرج دهید. برای تجربیات مشترک جدید و جذاب برنامه ریزی کنید. برای سرگرمی و تفریحات خودتان زمان بگذارید مثلا با هم به پیاده روی و یا دوچرخه سواری بروید و... چرا که به تداوم یافتن رابطه شما کمک زیادی می‌کند. 
ضرورت آموزش مهارت های لازم برای ازدواج
مقوله ازدواج نیازمند سپری کردن یک سلسله آموزش‌ها و یادگیری مهارت‌هایی است که در انتخاب درست و داشتن زندگی مشترک عالی به شما کمک می‌کند. استفاده از تجارب والدین و اطرافیان در مورد زندگی مشترک سودمند است؛ با این حال به دلیل اینکه افراد از دید خود به مسائل نگاه می‌کنند، استفاده از مشاوره قبل ازدواج در یادگیری مهارت های لازم برای ازدواج که جنبه علمی و تجربی دارند به شما کمک می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/434144/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر ناگهان شغلم را از دست بدهم، چه کنم؟

درمان استرس به سبک ژاپنی ها

راهکارهای ساده ای برای روان صحبت کردن

در ذهن یک فرد مبتلا به اضطراب و دلشوره چه می گذرد؟

تمرین هایی که آلزایمر را فراری می دهند

وقتی بدن «تیک» می‌زند

نگذارید این ترس ها موفقیت شما را تهدید کنند

نکاتی که یک مدیر موفق رعایت می کند

مغز ما به این کلمات حساس است!

تنبل ها بخوانند!

خشم چیست و در چه ساعاتی بیشتر بروز می کند

این حرف‌ها را به طلاق‌گرفته‌ها نزنید!

اگر افسردگی دارید این دمنوش را بخورید!!

تغییرات هورمونی با نوجوان چه می کند؟

روان شناسی افرادی که نمی‌توانند با واقعیت روبرو شوند

بلوغ و پاسخگویی به سوالات نوجوانان

موبوفوبیا، ترس تازه بشر!

مغز وقت اضطراب!

دوستِ خوب یعنی کسی که...

دچار وسواس مقایسه شده اید؟

این جملات را به افسرده ها نگویید

وقتی ‌عزیزترین آدم‌زندگی ‌به آلزایمر مبتلا می‌شود، باید چه‌کنیم؟

11 تفاوت افراد خیلی موفق با سایر افراد

چرا خانواده تلگرامی یک خانواده منزوی است؟

علائمی که می گویند باهوش تر از حد نرمال هستید

9 عاملی که شما را به آرزوهایتان می رساند

چرا از موفقیت دیگران غمگین و ناراحت میشویم؟

آیا برای خریدهای نوروزی فکر شده عمل می کنید؟

چرا این افکار را باید متوقف کنید؟

چگونه مغز را برای توقف نگرانی تمرین دهیم؟

12 مورد از علائمی که نشان می‌دهد شما باهوش‌تر از آنچه تصور می‌کنید، هستید

چه زمانی به او بگوییم که فرزند خوانده ماست؟

این نشانه ها خبر از افسردگی می دهند

هـرگـز بـرای ایـن مـوارد عـذرخـواهـی نکنیـد

بلوغ زودرس دختران و نگرانی مادران

روزهای تعطیل افسرده می شوید؟

آیا بوتاکس، افسردگی را درمان می کند؟!

چگونه یک همسفر خوب پیدا کنید؟

رازهای برخورد با تنبلی

چگونه از افسردگی در تعطیلات نوروز جلوگیری کنیم؟

راهکارهایی برای تغییر دادن شخصیت تان

عوامل استرس زا در محل کار و اثر آن روی جسم و روان

آیا طب سوزنی می‌تواند افسردگی را درمان کند؟

از زود قضاوت کردن هایت خسته شده ام

نقش ژنتیک در توانایی رهبری و مدیریت

چطور جلوی استرس را بگیریم؟

استرس و کاهش وزن

منفی‌ باف‌ ها موفق نمی‌شوند

چشم‌زخم خرافه است یا واقعیت دارد

چروفوبیا، ترس از شاد بودن و شادی کردن