آریا بانو

آخرين مطالب

چگونه بدانیم به اندازه کافی ورزش می‌کنیم یا نه؟ پزشکي

چگونه بدانیم به اندازه کافی ورزش می‌کنیم یا نه؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - علم ورزش / حتی اگر اهل باشگاه رفتن نیستید یا دوست ندارید در کلاس‌های ورزشی شرکت کنید، مهم است که در خانه ورزش کنید، خصوصا اگر هر یک از علائم زیر را دارید. یوگا، رقص، پیاده روی در اطراف محل زندگی‌تان یا شرکت در کلاس‌های آنلاین فیتنس و انجام چند حرکت کششی بین تایم‌های دورکاری‌تان در خانه، راه‌های خوبی هستند که کمک‌تان می‌کنند تحرک بدنی لازم را داشته باشید.
مدام احساس خستگی می‌کنید
اگر با وجود اینکه خواب و تغذیه‌تان کافی و درست است باز هم تمام مدت احساس خستگی می‌کنید، شاید تمام چیزی که لازم دارید، تحرک بدنی بیشتر باشد. ممکن است ضد و نقیض به نظر برسد اما تحقیقات نشان می‌دهد یک جلسه تمرین ورزشی با شدت کم تا متوسط که دست کم 20 دقیقه طول بکشد می‌تواند انرژی بخش بوده و از خستگی‌تان کم کند.
کافیست آن انگیزه‌ی هر چند کوچک را در خود بیدار کرده و شروع کنید به حرکت کردن. به محض اینکه تحرک را شروع کنید، انرژی‌تان بالا خواهد رفت.
ناگهان دردی را تجربه می‌کنید
تقریبا همه‌ی ما تجربه‌اش کرده‌ایم: صبح از خواب بیدار می‌شویم و پایین کمر یا زانو و یا شانه‌مان ناگهان درد می‌گیرد. احتمالا وسوسه می‌شوید حرکتی نکنید اما حرکت دادن عضلات، مفاصل را منعطف می‌کند و باعث افزایش جریان خون به سمت ناحیه‌‌ای می‌شود که دردناک است و شاید همین برای تسکین دردتان کافی باشد.
مثلا حتی افرادی که دچار کمر دردهای مزمن یا دردهای آرتریت هستند نیز می‌توانند با انجام ورزش‌های منظم، حرکات روزانه‌ی خود را بهبود داده و توانایی بدنی خود را افزایش بدهند.
استرس زیادی دارید

آریا بانو


بیشتر ما هر روز نگرانی‌ها و استرس‌هایی در مورد مسائل مالی، سیاست، اطلاعات جورواجور که در رسانه‌های اجتماعی جاری هستند و کلی چالش‌های دیگر هستیم و آنقدر مشغله داریم که فرصتی برای آرامسازی خود باقی نمی‌گذاریم و این استرس می‌تواند ما را بیمار کند. اما پیاده روی، دویدن یا تمرینات قدرتی به مدت 20 تا 30 دقیقه سه تا چهار بار در هفته کافیست تا از میزان اضطراب و استرس‌مان به میزان قابل توجهی کم کند.
تستوسترون‌تان کم است
ورزش، راهی بسیار عالی برای کمک به تنظیم هورمون‌هاست و متعجب خواهید شد اگر بدانید ورزش چقدر می‌تواند بر طرز فکرتان، ظاهرتان و احساس‌تان اثر بگذارد. فعالیت بدنی می‌تواند سطح تستوسترون‌تان را افزایش بدهد که کمک‌تان می‌کند عضلات خود را حفظ کنید.
پژوهش‌ها نشان می‌دهد حتی پیاده روی منظم می‌تواند بر سطح هورمون‌ها و در نتیجه افزایش قدرت‌تان اثر مثبت بگذارد. افزایش تستوسترون به تقویت متابولیسم و حفظ جوانی و شادابی پوست کمک کرده و عملکرد مناسب مغزتان را حفظ می‌نماید.
گوارش‌تان مشکل دارد
30 دقیقه دویدن یا پیاده روی تند، کاری که انجام می‌دهد بیشتر از افزایش اشتهای‌تان برای شام است؛ همین فعالیت ساده کمک‌تان می‌کند شام‌تان را نیز بهتر هضم کنید. ورزش هوازی، تنفس‌تان را تند کرده و ضربان قلب‌تان را بالا می‌برد که نتیجه‌ی آن، بهبود انقباضات عضلات روده‌ای‌تان و کاهش احتمال یبوست خواهد بود. تحرک بدنی به هر صورتی که باشد به نفع گوارش‌تان است.
در سبک زندگی‌تان مشکلی دارید
اگر احساس می‌کنید این روزها، کنترل و تسلط خود را روی امور از دست داده‌اید باید بدانید ورزش می‌تواند روی تغذیه، خواب و اینکه چقدر در محل کارتان یک جا می‌نشینید اثر بگذارد. بنابراین ورزش و تحرک بدنی می‌تواند انتخاب دیگر سبک زدگی‌تان را تحت تاثیر قرار بدهد و در نتیجه شیوه‌ی کنترل امورات روزمره‌تان را نیز تحت تاثیر قرار بدهد. در واقع ورزش به شما کمک می‌کند عادت‌های بد خود را اصلاح نمایید.
خوب نمی‌خوابید

آریا بانو


اگر شب‌ها برای به خواب رفتن مشکل دارید، شاید لازم باشد طی روز فعالیت بدنی‌تان را بیشتر کنید. تحقیقات دریافته است ورزش کردن می‌تواند کیفیت و کمیت خواب را بیشتر کند. فرقی نمی‌کند چه زمانی از روز ورزش می‌کنید؛ به هر حال اثر آن را روی خواب شب‌تان خواهید دید. ورزش کردن به رفع مشکل بیخوابی در افراد کمک می‌کند و خلق و خو را بهبود می‌دهد.
اغلب به نفس نفس زدن می‌افتید
این هم یکی از شایع‌ترین علامت‌های کم ورزش کردن. اگر می‌بینید هنگام انجام فعالیت‌های عادی که طبیعتا نباید مشکل تنفسی برای‌تان ایجاد کنند، به نفس نفس زدن می‌افتید، یا هم اکنون در فعالیت‌هایی دچار مشکل تنفسی می‌شوید که قبلا این مشکل را برای‌تان ایجاد نمی‌کرده است، می‌تواند نشاندهنده‌ی این باشد که سیستم قلبی عروقی و متابولیسم‌تان سازگاری خوبی ندارد، اما با ورزش قابل حل است.
حرکت شنا را نمی‌توانید انجام بدهید
شنا، یک تست بسیار خوب برای فیتنس فیزیکی است زیرا عضلات کمر، شانه‌ها، بازوها و میان تنه را به کار می‌گیرد. برای اینکه حرکت شنا را کامل انجام دهید باید با کمک دست‌های‌تان که نزدیک به بدن‌تان است بتوانید پایین بروید و سپس خود را بالا بکشید.
شنا تمرین سختی است اما هر کسی که فیتنس فیزیکی دارد باید بتواند چند تکرار از شنا انجام بدهد. در واقع هر فرد زیر 50 سال باید بتواند دست کم 5 تا 10 شنا برود.
زمان زیادی طول می‌کشد تا ضربان قلب‌تان آرام شود
اگر از نظر بدنی سالم باشید و ورزش کنید، قلب شما هنگام ورزش می‌تواند سریع‌تر خون لازم برای تمام بدن‌تان را پمپاژ کند (140 تا 190 تپش در دقیقه). اما وقتی که متوقف می‌شوید، ضربان قلب‌تان باید بتواند به 20 تپش در دقیقه برسد تا سرعت نرمال خود را داشته باشد.
اما اگر فیتنس فیزیکی خوبی نداشته باشید، زمان خیلی بیشتری لازم است تا قلب‌تان آرام شود. در واقع هر چه فیت‌تر باشید، قلب‌تان زودتر به تپش‌های معمول خود برخواهد گشت.
فشار خون‌تان بالاست

آریا بانو


اگر توسط پزشک از فشار خون بالای‌تان آگاه شده‌اید یا اینکه خودتان فشار خون‌تان را اندازه گرفته‌اید و متوجه شده‌اید بالاست، به هر حال باید آن را جدی بگیرید. قوی کردن عضله‌ی قلب، بهترین راه کنترل فشار خون است و این کاری است که ورزش انجام می‌دهد. داشتن فعالیت بدنی بیشتر می‌تواند فشار خون سیتولیک‌تان را پایین بیاورد. تنها 30 دقیقه ورزش منظم کافیست تا شما را از مصرف داروهای فشار خون بی‌نیاز کند.
همیشه احساس گرسنگی می‌کنید
اگر تحرک نداشته باشید، بدن‌تان غذای زیادی نیاز نخواهد داشت اما می‌تواند فریب‌تان بدهد تا فکر کنید سوخت کافی دریافت نمی‌کنید. اگر مرتبا احساس گرسنگی می‌کنید اما فعال نیستید، ممکن است دلیلش این باشد که گرلین زیادی ترشح می‌کنید.
گرلین هورمونی است که به شما احساس گرسنگی می‌دهد. در مطالعه‌ای از گروهی از مردان خواسته شد ورزش کنند و گروهی دیگر ورزش و تحرکی نداشتند. سپس میزان گرلین و اندازه‌ی اشتهای‌شان سنجیده شده و معلوم شد ورزش، تاثیر مثبت بر کاهش اشتها داشته است.
دچار نوسانات خلقی هستید
شاید عصبانیت‌های ناگهانی، آشفتگی، اندوه و یا هر احساس منفی دیگرتان را به گردن پروژه‌ی سختی که رئیس‌تان به شما محول کرده بیندازید یا غرغرهای همسرتان را علتش بدانید. اما این نوسانات خلقی می‌توانند ناشی از ورزش نکردن و بی‌تحرکی هم باشند. طبق یافته‌ها، معمولا در عرض 5 دقیقه بعد از ورزش با شدت متوسط شما می‌توانید بهتر شدن خلق و خوی‌تان را احساس کنید.
که علت آن افزایش جریان خون و تاثیر بر محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- آدرنال (HPA) می‌باشد. این بخش از مغز مسئول ایجاد واکنش فیزیولوژی شما نسبت به استرس است. ورزش به بدن‌تان کمک می‌کند آرام بماند و ذهن‌تان نسبت به محرک‌های آزاردهنده‌ی روزمره، منطقی‌تر واکنش نشان بدهد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/411089/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزیر صمت: ممنوعیت واردات خودرو لغو می شود

قیمت 11 خودروی خارجی بعد از آزادسازی واردات: از کرولای یک میلیاردی تا سورنتوی 1.5 میلیارد تومانی (+عکس)

فاطمی امین: برای صنعت خودرو برنامه 2 ساله داریم/ نماینده مجلس : وزیر صمت به مشتری ظلم کرده، استیضاحش می‌کنیم

رئیس سازمان مالیاتی: مالیات نقل و انتقال خودرو همزمان با سند سبز دریافت می‌شود

خودروهای جدید ایرانی در سال 1401/ دنا کیفیت پراید را دارد

ابهام در واردات خودرو سواری در سال 1401

رئیس کمیسیون تلفیق: مصوبه واردات خودرو از بودجه 1401 حذف شد+دلایل

نماینده مجلس: پشت پرده ها را اعلام می‌کنم/ حذف غیرقانونی وارادات خودرو سواری از بودجه توسط مجمع تشخیص مصلحت

مجوز مجلس برای واردات خودرو پابرجاست/ دولت از ابتدای فروردین می تواند خودروی سواری وارد کند

معاون وزیر صمت: حذف ارز دولتی برای دارو/ واردات دارو تا پایان سال نصف می‌شود

خودرو گران‌تر می‌شود

بازار خودرو در رکود/ افزایش 10 تا 18 میلیون تومانی خودروهای مدل جدید

مصوبه واردات خودرو منتفی شد

ترس واهی از واردات خودرو

(تصاویر) دیدار تیم‌های فوتبال بانوان سپاهان و هیات البرز

تعویض پلاک خودروی ارزان‌ 2 میلیون آب می‌خورد!

لاستیک بدون کدملی ارزان تر از خرید کالا با کدملی!/ بازار لاستیک همچنان دونرخی

همتی: خودروسازی در ایران تبدیل به ابزاری برای رانت های اقتصادی شده است

رونمایی از خودروی ارزان‌قیمت داخلی در بهمن ماه امسال

قیمت خودرو‌های مونتاژ داخلی، 4 برابر عراق و پاکستان/ نماینده مجلس: خروج ارز برای واردات خودرو بهانه است

پژوپارس 149 میلیون تومان گران شد/ چرا خودرو افسارگسیخته گران می‌شود؟

راهکار مرسدس بنز برای افزایش فروش خودروهای لوکس

کارخانه کیان تایر تعطیل شد/ 1200 کارگر بیکار شدند

رشد 6 درصدی قیمت خودرو در بازه زمانی 10 روزه کلید خورد

روزنامه دولت: رئیس جمهور دستور تولید 1.5میلیون خودرو داخلی را داده اما قطعا این دستور اجرا نمی شود!/ حالا که ارز داریم خودرو وارد کنیم

ایران‌خودرو برای حذف قرعه‌کشی شرط گذاشت

واردات 70 هزار خودرو در آستانه صدور مجوز/ مجمع تشخیص به دولت پالس مثبت داد

ایران خودرو قیمت تمام محصولات خود را به صورت رسمی گران کرد (+جدول قیمت جدید)

حرکت عجیب سایپا در نخستین فروش فوق‌العاده خود در سال جدید

پراید 200 میلیونی را هم دیدیم!

خودروسازان؛ نامی پرتکرار در بین ابربدهکاران!

اظهارات مهم معاون وزیر صمت درباره واردات خودرو/ جزییات تازه درباره واگذاری سهام خودروسازان

انتقاد نماینده مجلس از باز نشدن ایربگ خودروها: هرچه بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم آب در هاون کوبیدن است

اعلام نظر پلیس درباره واردات خودرو

در هیچ کشوری جز ایران واردات خودرو ممنوع نیست

فرار مالیاتی آشکار دلالان خودرو!

قطعه خودرو گران شد

شانس ١ به 1200 برای برنده شدن در قرعه‌کشی ایران خودرو

جانشین رئیس پلیس راهور: ایران‌خودرو و سایپا را تعطیل کنید

هیاهو برای خرید خودروهایی که خدمات پس از فروش ندارند/ چرا وزارت صنعت نظارتی بر بازار خودروهای چینی ندارد؟

اختلاف قیمت بازار با کارخانه به 100 درصد رسید | آخرین قیمت پرفروش‌ها؛ هر روز عجیب‌تر می‌شود

دعوا بر سر کیفیت خودروهای بالا گرفت/ پلیس راهور در جایگاهی نیست که برای ما تعیین تکلیف کند

تصویب کلیات طرح واردات مشروط خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام

افزایش قیمت قطعات یدکی به سبب افزایش حقوق و دستمزد

ایلان ماسک 4 میلیارد دلار از سهام شرکت تسلا را فروخت

سرنوشت بازار خودرو در پسا واردات

تا قیمت‌گذاری هست؛ قرعه‌کشی هم هست!

معاون رئیس‌جمهور: منع واردات خودرو تا پایان اردیبهشت‌ماه است

نامه وزیر صمت به سازمان حمایت: قرعه کشی خودرو فعلا حذف نمی‌شود

برنامه واردات خودرو به کیش و قشم