آریا بانو

آخرين مطالب

چگونه خود را از یک رابطه بیمارگونه نجات دهیم؟ روانشناسي

چگونه خود را از یک رابطه بیمارگونه نجات دهیم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - یک روانشناس درباره راهکارهای رهایی از یک ارتباط ناسالم در زندگی توضیحاتی داد.

نرگس مومنی جو روانشناس بالینی و زوج درمانگر در گفت‌وگویی درباره چگونگی خروج از روابط بیمارگونه، اظهار کرد: بسیار دیده‌ایم افرادی را که مدت‌ها است روی آرامش را در رابطه‌ خود ندیده‌اند، اما همچنان درگیر حفظ و یا تصحیح آن رابطه با تلاش‌ و بکارگیری الگو‌های رفتاری تکراری هستند و هر بار با قلبی شکسته‌ و جانی خسته‌ به ابتدای خط ناخوب بودن ارتباطشان می‌رسند.
این روانشناس تصریح کرد: به راستی چه باید کرد؟ راهی برای تشخیص رابطه‌ آسیب زا وجود دارد؟ بعد از آن که‌ رابطه‌ای آسیب زا ارزیابی شد، آیا می‌شود با کمترین هزینه‌ روانی از آن خارج شد؟ آیا طعم رهایی پس از چنین رابطه‌ای، آرام‌بخش‌تر از چالش‌ها و کشمکش‌های درون آن رابطه‌ بیمارگونه است؟
وی افزود: دانستن و توجه به نشانه‌هایی که سر رسید تاریخ انقضای یک رابطه را آشکار می‌کنند بسیار مهم است، چراکه در صورت عدم توجه به این نشانه‌ها، مسمومیت این رابطه ما را از پای در می‌آورد. از اولین سرنخ‌های شناسایی بیمارگونه بودن یک ارتباط، عدم توازن حس‌های خوب و بدی است که از این رابطه دریافت می‌کنیم، یعنی آن زمان که رنجش‌ها و سرخوردگی‌ها و ناهماهنگی‌های عاطفی و روانی ما با شریکمان با وجود تمام تلاش‌های سخت و آسانی که انجام داده‌ایم به اوج خود می‌رسد، گویا دیگر جایی برای ماندن در این رابطه نیست.
مومنی‌جو گفت: این رنجش‌ها ممکن است ناشی از بت سازی‌های ذهنی خودمان باشند که پس از مدتی متوجه شده‌ایم شریکمان آن کسی نیست که نشان می‌داد و یا ناشی از اختلالات روانی هر یک از طرفین باشند، به صورتی که رابطه به سمت سردتر و کنترل گرانه‌تر و یک طرفه‌تر شدن پیش برود، تا آنجا که تحمل شدیدتر شدن این بحران‌ها از توان ما خارج شود.
این روانشناس درباره راهکارهای نجات خودمان از روابط بیمارگونه، بیان کرد: سوال مهم آن است که پس از درگیری روانی و عاطفی فرد با یک رابطه‌ بیمارگونه و دلبستگی به چنین ارتباطی، آیا راهی برای نجات و رهایی او وجود دارد؟ بی‌شک می‌توانیم از هر مسیر اشتباهی، هر زمان که متوجه نادرست بودن آن راه شویم بازگردیم. لازمه‌ بازگشت و رهایی از یک ارتباط ناسالم ارزیابی و بررسی معایب و مزایای آن رابطه است.
وی افزود: این ارزیابی باید تمام ابعاد منطقی و هیجانی ارتباط را شامل شود و همزمان با سعی در افزایش خود آگاهی و عزت نفس و ارزش به نیاز‌های روانی خودمان که احتمالا در چنین ارتباطی رفع نمی‌شوند، سعی در بازبینی رابطه‌ بیمار خویش می‌کنیم، به علاوه می‌توانیم با شناسایی الگو‌های اشتباه رفتاری خویش مانند باج دهی عاطفی و یا توقعات بیجا و... به نقشه‌ صحیحی از چرایی و چگونگی این نوع تعامل بیمار می‌رسیم، که در نهایت تغییر و تصحیح این نقشه باعث اتمام و یا درست شدن این رابطه می‌شود.
مومنی‌جو ادامه داد: ناگفته نماند دستیابی به چنین نگاه مسلط (از بالا) و بدون هیجانی به رابطه‌ خودمان ابداً کار ساده‌ای نیست، زیرا ما خودمان درگیر هیحانات گا‌هاً شدید خود و این رابطه‌ایم، لذا لازم است برای رسیدن به این نقشه‌ واضح و شناخت الگو‌های رفتاری که در جریان هستند از نفر سومی که متخصص و بی طرف است کمک بگیریم. آن متخصص با درک نیاز‌های روانی هر دو شریک و الگو‌های ناکارآمد ارتباطی و بررسی سیر ایجاد و تداوم تعارضات بین فردی و با افزایش خود آگاهی و خود ارزشمندی، ما را برای تغییر یک رابطه بیمار و یا رهایی از آن یاری می‌دهد.
این روانشناس درباره راهکارهای بهتر شدن حال دلمان بعد از ترک رابطه، گفت: البته که پس از ترک هر عادت ساده‌ای نوعی تمایل به بازگشت در انسان وجود دارد، چه رسد به رابطه‌ هیجانی و طولانی که نام عاشقانه بر آن نهاده‌ایم. روز‌های ترک این اعتیاد عاشقانه بی‌شک ساده نخواهد بود، اما اگر در کنار درمانگر خویش و گام به گام به بازسازی روانی و عاطفی پس از جدایی برسیم قطعا حال بهتری در انتظارمان خواهد بود تا جایی که ما مراقبت از خویش را یاد بگیریم و دیگر تن به حضور در چنین ارتباط‌های بیماری ندهیم.
وی با اشاره به اینکه اگر احساس می‌کنید ارتباطتان چنانکه باید حالتان را خوب نمی‌کند و یا حتی به شما آسیب می‌زند، خودتان را تنها نگذارید، خاطرنشان کرد: با مراجعه به زوج درمانگران و با اعتماد به راهکار‌های روانی موجود و بینشی که از طرف درمانگران به شما هدیه داده می‌شود، دل به تغییر و رهایی بسپارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/389535/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهمیت گذراندن وقت کافی با فرزندان

بازی‌ درمانی، چیست؟

اختلافات والدین چه بر سر کودکان می آورد؟

دست نزن عزیزم

چرا کودکم در مدرسه پرخاشگر است؟

چگونه کودکان را به کتاب خواندن علاقه مند کنیم؟

دردسرهای حواس پرت

اگر کودک افسرده دارید بخوانید !

تو ،اونو بیشتر از من دوست داری!

تبعیض بین فرزندان روی اعصاب بچه هاراه میرود

کودکان نیز افسرده می شوند

​اعتماد به نفس کودک را با این جملات بالا ببرید

تبلت کودکان را باهوش میکند؟!

فرزندان مادران شاغل سالم ترند یا خانه دار؟

از چه سنی به کودکمان زبان و ریاضی یاد بدهیم؟

آموزش عشق و نفرت به بچه ها !

مزایا و معایب تک‌فرزندی !

هر لباسی را در حضور کودکان نپوشید

کدام بچه‌ها صاحب شغل می‌شوند؟

اوتیسم و راههای کاهش آن در کودکان

علت مکیدن انگشت در نوزادان

علل اختلالات یادگیری در کودکان چیست؟

اگر برای کودکم تبلت نخرم عقده ای می شود!

خوابگردی در کودکان

نوازش کودکان، هورمون استرس را کم می‌کند!

این کودکان در آینده دچار مشکلات جنسی می شوند

پرستار کودک را در این شرایط اخراج کنید !

چرا فرزندم لکنت زبان دارد؟

10 نکته برای افزایش اعتماد به نفس در دختران

چگونه کودکانی شوخ طبع پرورش دهیم !

چرا نباید فرزندانتان را با کودکان دیگر مقایسه کنید

چطور می توان از اضطراب کودکان پیشگیری کرد؟

کودک درون باید بیاید بیرون

چرا فرزندم خجالتی است؟

چند نکته اساسی درباره بازی با کودکان

چگونه هوش هیجانی کودکان را بالا ببریم؟

برای مقابله با پرخاش‌گری کودک چه می‌توان کرد ؟

آیا کودک، برای تنها ماندن، آماده است؟

تاثیرات مثبت و منفی انیمیشن ها روی کودکان

چرا وابستگی برخی بچه ها به اقوام بیشتر از پدر و مادرشان است؟

معایب و مزایای مهد رفتن بچه ها

آموزش الفبا قبل از دبستان درست است؟

شناسایی اختلالات یادگیری در کودکان

چرا نباید کودکان را با هم مقایسه کرد

نکاتی که بهتر است والدین از آنها آگاه باشند !

معجزه ای که موسیقی بر کودکان دارد

برای بچه دار شدن تا چه سنی فرصت داریم؟

حافظه کودک را چگونه تقویت کنیم؟

چگونه انضباط شخصی را به کودکان آموزش دهیم؟

وقتی یک فرشته کار بد می کند!