آریا بانو

آخرين مطالب

دانشجوی دندانپزشکی که رکورد 45 ساله پرش طول را شکست ورزشي

دانشجوی دندانپزشکی که رکورد 45 ساله پرش طول را شکست
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایران ورزشی / رکورد پرش طول زنان ایران بعد از 45 سال شکسته شد، آن هم توسط دختر 19 ساله‌ای که با وجود سن کم، بیش از 60 مدال کشوری و دو سه مدال بین‌المللی دارد.
ریحانه مبینی از 13،12سالگی در رده بزرگسالان رقابت کرده و کسی هنوز روی دستش نیامده است. این دختر دوومیدانی‌کار در رقابت‌های جایزه بزرگی که همین یکی دو روز پیش در مجموعه آفتاب انقلاب برگزار شد، توانست رکورد 6متر و 17سانتی‌متر را برجای بگذارد و با این پرش، رکورد توران شادپور که 6متر و 14سانتی‌‌متر بود را بشکند. این رکوردشکنی بهانه خوبی برای صحبت با ریحانه است؛ دختری که در دو بخش ورزش و تحصیل، توانسته قدم‌های مهمی بردارد؛ کسی که دانشجوی دندانپزشکی است و با وجود شرایط سخت تحصیل و البته تمرین، سعی می‌کند در هر دو به موفقیت برسد؛ دختری که می‌گوید تمرکزش را روی داشته‌هایش گذاشته، نه محدودیت‌ها. دختری که حرف‌هایش شنیدنی است.
تبریک می‌گویم. شکستن رکورد ملی بعد از 45 سال باید حس و حال خوبی داشته باشد.
بله. خدا را شکر می‌کنم که این اتفاق افتاد. البته نگاهم به رکوردهای بهتر است.
در شرایطی این مسابقه برگزار شد که چند ماه اردوها تعطیل بود و به خاطر شیوع کرونا، ورزشکاران شرایط مناسبی برای تمرین نداشتند و همین باعث گلایه خیلی‌ها شده بود.
شرایط من هم مثل بقیه بود. سه ماه ابتدایی شیوع ویروس، کلاً تمرینی نداشتم و فقط در منزل کمی تمرین می‌کردم تا آمادگی‌ام را حفظ کنم. اما بعد از اردیبهشت که اجازه تمرین در پیست داده شد، با توجه به این‌که کلاس‌های دانشگاه هم به صورت مجازی برگزار می‌شد، توانستم در شهرم ( آران و بیدگل) تمرینات منظمی زیر نظر آقای بادپی، داشته باشم.
با برنامه رکوردشکنی در جایزه بزرگ شرکت کردی؟
در تمرینات بالای 6متر را پریده بودم اما این نمی‌تواند معیاری باشد تا قبل از یک مسابقه بگوییم، دقیقاً چه رکوردی ثبت می‌شود؛ چون شرایط مسابقه و تمرین متفاوت است. قبلاً برای من پیش آمده بود که شرایط بدنی بهتری از الان داشتم، اما نتوانستم بالای 6متر بپرم و اینجا دیدیم که اتفاق متفاوتی افتاد.
جایزه‌ای هم برای رکوردشکنی دادند؟
فدراسیون گفت بعد از اعلام نتیجه تست دوپینگ، یک سکه به عنوان پاداش می‌دهند.
راضی هستی؟
من بیشتر از این‌که نگران پاداش باشم، نگران شرایط تمرینم هستم و دلم می‌خواهد امکانات تمرینی خوبی داشته باشم و فرصت اردوی خارج از کشور برایم فراهم شود.
به عنوان دختر دوومیدانی‌کاری که از روزهای نوجوانی با رکوردهایت خود را ثابت کرده‌ای، چه دغدغه‌هایی داری؟
پیستی که در آن تمرین می‌کنم، تارتان نیست و آرزوی من این است که روی تارتان تمرین کنم. واقعاً تمرین روی پیست خاکی و مسابقه روی پیست استاندارد، کار را سخت می کند. رکوردها هم متفاوت است. بین رکوردی که در پیست خاکی ثبت می‌کنم با پیست استاندارد، حداقل 70 سانتی‌متر تفاوت وجود دارد. ساعت تمرینی هم که به من اختصاص دارد، ساعت مناسبی نیست. می‌گویند پیست در اختیار آقایان است و من باید ساعت 9 تا 11 شب تمرین کنم که این ساعت تمرین از جهات مختلف من را اذیت می‌کند. مربی من مرد است و می‌گویند اگر ساعت دیگری تمرین کنم، برایم دردسر درست می‌شود. در شرایطی تمرین می‌کنم که پروژکتورهای ورزشگاه را هم خاموش می‌کنند و فقط یک لامپ روشن است. خب مشخص است که این شرایط تمرین تا چه حد سخت می‌شود. ضمن این‌که رقیب تمرینی هم ندارم و تنهایی کار را سخت‌تر می‌کند.
این ساعت تمرین روی بازدهی بدن هم تأثیر دارد.
بله. من بعد از تمرین وقتی به منزل می‌روم تا بخوابم، حدوداً ساعت 12:30 شب می‌شود که این وضعیت خواب روی روز بعد هم تأثیر می‌گذارد. ورزشکار حرفه‌ای باید در همه زمینه‌ها حرفه‌ای رفتار کند. از خواب گرفته تا بقیه موارد. اما ساعت تمرین و نداشتن پیست مناسب، این اجازه را به من نمی‌دهد. بدن من به گونه‌ای تنظیم شده که 9 به بعد رکوردهای بهتری می‌زنم. حتی روز مسابقه جایزه بزرگ استرس گرفته بودم که وقتی مسابقه‌ام ساعت 5 عصر است، چه اتفاقی می‌افتد.
با این شرایط دل‌سرد نشده‌ای؟
نه. من از حداقل امکانات بیشترین استفاده را می‌برم. اما اگر شرایط بهتری فراهم شود، راه برای رسیدن به چیزهایی که دنبالش هستم، هموارتر می‌شود.
چه اتفاقی را رقم بزنی، خیالت راحت می‌شود که به آن چیزی که می‌خواستی، رسیده‌ای؟
حد نهایی ندارد. ثبت هر رکورد، انگیزه را برای رکورد بعدی بیشتر می‌کند. در حال حاضر برنامه اصلی‌ام مدال‌آوری در بازی‌های آسیایی 2022 است. اما هدف اصلی‌ام در بلند مدت حضور در المپیک و ثبت یک رکورد خوب در این رویداد است.
اما کار سختی برای رقابت در این سطح داری و باید خیلی از مقدمات فراهم شود تا اتفاقی که منتظرش هستی، بیفتد.
من بیشتر به چیزهایی که دارم، فکر می‌کنم. فکر کردن به محدودیت‌ها چیزی را درمان نمی‌کند. برای مثال ممکن است خیلی‌ها بپرسند مسابقه باحجاب سخت نیست، پاسخ من این است که من پذیرفته‌ام که در این شرایط ورزش کنم و مسابقه بدهم. پس دیگر این موارد دغدغه‌ام نیست. اما حتماً می‌خواهم که امکانات خوبی برای تمرینم فراهم شود تا بتوانم بهتر توانایی و استعدادم را نشان بدهم.
از 13،12سالگی در رده بزرگسالان مسابقه داده‌ای و این نشان می‌دهد که اعتماد به نفس بالایی داری.
من از همان دوران نوجوانی در رده بزرگسالان مسابقه می‌دادم و کسی در این رده روی دستم نبود. تا حالا هم بیش از 60 مدال داخلی و نقره جام کازانف و طلای جام فجر را گرفته‌ام. اما تازه اول راه است.
بر خلاف خیلی از ورزشکارها که تحصیل را کنار می‌گذارند، یا حداقل در رشته تربیت بدنی تحصیل می‌کنند، شما دندانپزشکی را انتخاب کرده‌ای. رشته‌ای سخت که شاید هماهنگ کردنش با تمرین فشرده دشوار باشد.
دو سالی هست که دانشجوی دندانپزشکی شده‌ام. خب با توجه به این‌که دانشجوی دانشگاه اصفهان هستم شرایط کمی سخت است، به خصوص این‌که ممکن است گاهی به خاطر مسابقه، مجبور شوم غیبت کنم و اساتید هم به راحتی در آن درس حذفم می کنند. اما من همیشه به درس خواندن علاقه داشته‌ام و دوست دارم در این رشته خیلی پیشرفت کنم. همان‌طور که به ورزش هم علاقه دارم. این دو موضوع، بخش‌های اصلی زندگی‌ام را تشکیل می‌دهند؛ چون معتقدم با هم ارتباط مستقیم دارند. تقویت شرایط فیزیکی، روی ذهنم اثر می‌گذارد و وقتی هم ذهنم قوی باشد، می‌توانم بدن قوی‌تری داشته باشم. به نظرم درس و ورزش تکمیل‌کننده هم هستند و من حاضر نیستم هیچ کدام را رها کنم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/388847/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بچه ها در هنگام طلاق چی لازم دارند؟

جو فراست برای خواباندن بچه ها راه‌حل ارائه می‌دهد !

اثر منفی رسانه های جدید بر کودکان

قوانین راهنمایی و رانندگی زندگی کودکان

با بچه های وابسته چطونه رفتار کنیم؟

آموزش زبان انگلیسی به این کودک اشتباه است

رابطه تاثیر گذار میان رفتار والدین و مغز کودک

بلایی که فیلم های مستهجن بر سر نوجوانان می آورند

تاثیر بد تنش‌های والدین بر روی کودکان

گفتنی‌هایی از خانه تا مدرسه

اگر کودک از انجام تکالیف مدرسه اجتناب می‌کند !

دختری با اطاق مرتب

بازی‌های مناسب کودکان پنج و شش ساله

آموزش برخورد مۆدبانه به کودک

با فرزندتان خوش بگذرانید !

یک درمان دم‌دستی برای کوچولوها

10 روش برای تقویت اعتماد به‌ نفس کودک

10 چیزی که نباید به کودکانمان بگوییم !

دلم یک دوست می خواد

مرزبندی بین بازیهای دخترانه و بازیهای پسرانه

خوابیدن کنار مامان و بابا

چه نوع کتابی مناسب کودک ما است؟

ارتقاء هوش هیجانی برای پرورش کودک موفق

بازی چگونه رشد کودکان شما را افزایش می‌دهد !

کودکی که به دیگران وابسته است !

اجازه ندهید کودک تان این برنامه ها را ببیند

علت فحش دادن(بدزبانی) در کودکان و راه حلهای پیشنهادی

جو فراست و خودخواهی

آموختن درسهای پول تو جیبی فرزندان

راههای عملی جهت افزایش تمرکز در کودکان

کودکانی که دیر می‌خوابند دچار ترس شبانه می‌شوند

رابطه اسباب بازی و شغل آینده کودک

راههایی برای تقویت هوش کودکان

مقابله با لجبازی‌های کودکانه!

والدین افسرده چگونه با کودکانشان بر خورد کنند؟

رفتار با کودکان لوس !

نشانه های اولیه لکنت زبان در کودکان

شخصیت شناسی از روی نقاشی بچه ها

دخترها به پدر نیاز دارند !

بچه‌تان موقع درس خواندن بی حواس است؟

دختری که رفتارهای پسرانه دارد و پسری که رفتارهای دخترانه دارد !

کودک خردسال خود را برای تولد فرزند جدید آماده کنید

چگونه فرزندی باهوش تربیت کنیم؟

به کودک لجباز رشوه ندهید

نکاتی مهم برای والدینی که دوقلو دارند

فیلم های غیر اخلاقی در سنین پایین

از نظر بهداشت روان کودک سالم کیست؟

درس خواندن و خواب آلودگی درفصل بهار

به خاطر بچه‌ ها با همسرتان زندگی می‌ کنید؟

زبان آموزی در حین بازی