آریا بانو

آخرين مطالب

رانگنیک، مرد موفق مستطیل سبز ورزشي

رانگنیک، مرد موفق مستطیل سبز
  بزرگنمايي:

آریا بانو - آخرین خبر / رالف رانگنیک از معدود کسانی است که هم در عرصه مربیگری و هم در سمت مدیر ورزشی موفقیت‌های چشمگیری داشته و کمک شایانی به فوتبال آلمان کرده است. او که متولد 29 ژوئن 1958 هست دوران فوتبال حرفه‌ای خود را از سال 1976 با بازی در تیم اشتوتگارت‌B آغاز کرد و تا سال 1988 با بازی در تیم‌هایی مانند ساوتیک، هیلبرون، الم 1984، ویکتوریا باکناگ و لیپولدزوایلدر کارنامه دوران بازی خود را تکمیل کرد که در 3 تیم آخر نامبرده به عنوان بازیکن-مربی مشغول بود. رانگنیک در سن 21 سالگی و وقتی خارج از آلمان تحصیل می‌کرد، عاشق فوتبال انگلیس شد. او که در حین دوران بازی خود بسیار به مربیگری علاقه داشت توانست مدرک مربیگری خود را در دوران بازیگری‌اش کسب کند و در مقاطعی به عنوان مربی-بازیکن تجربه‌هایی را به دست آورد. در 3 می ‌1999، رانگنیک برای 5 بازی پایانی هدایت اشتوتگارت را به دست گرفت و لیگ را در رتبه یازدهم به پایان رساند. اولین فصل کامل او در بوندس‌لیگا در سال‌های 1999 تا 2000 بود که باشگاه را در رتبه هشتم لیگ که قابل احترام هم بود قرار داد. فصل بعد اما شرایط خیلی سخت‌تر بود. باوجود این‌که رالف توانسته بود تیم را به نیمه‌نهایی DFB-Pokal و 16 تیم برتر جام یوفا که از طریق جام Intertoto UEFA راه پیدا کرده بودند برساند در بوندس‌لیگا اما اشتوتگارت فرم خوبی نداشت حتی آن‌ها تا نیمه راه در منطقه سقوط قرار داشتند. پس از حذف از جام یوفا در فوریه 2001، اشتوتگارت رانگنیک را اخراج کرد. رانگنیک فصل بعد هدایت هانوفر در بوندس‌لیگا2 را بر عهده گرفت و توانست بعد از 13 سال آن‌ها را به آغوش بوندس‌لیگا برگرداند. بعد از آن تا سال 2004 رالف در تیم هانوفر بسر می‌برد. رانگنیک هدایت شالکه را برعهده گرفت که می‌توان گفت نقطه عطف و سکوی پرتاب او در سال‌های مربیگری رالف به حساب می‌آید او در فصل 05-2004 توانست شالکه را تا فینال جام حذفی پیش ببرد که با باخت مقابل بایرن‌مونیخ از کسب جام باز ماند. آن‌ها در فصل بعد در لیگ قهرمانان اروپا حاضر بودند گرچه در مرحله گروهی حذف شدند ولی مجوز حضور در این جام معتبر برای دوستداران این تیم عملکرد قابل قبولی برای رالف محسوب می‌شد. این موفقیت‌ها باعث شد کارشناسان فوتبال رالف رانگنیک را به عنوان سرمربی موفق جدید فوتبال آلمان بشناسند. فصل 2006 رانگنیک در تصمیمی عجیب سرمربی هافنهایم 1899 که در لیگ رجیونال ساد(سطح سوم فوتبال آلمان) حضور داشت، شد و در مدت 3 سال این تیم را به سطح اول فوتبال آلمان یعنی بوندس‌لیگا رساند. کارنامه رالف هر سال درخشان‌تر از قبل می‌شد و نظر اهالی فوتبال را بیشتر به خود جلب می‌کرد. او تا سال 2011 در ‌هافنهایم حضور داشت و با 79 برد 43 مساوی و 44 باخت به کار خود در این تیم خاتمه داد تا فصل جدید را جایگزین فیلیکس ماگات در شالکه شود. او در این فصل توانست پدیده مسابقات لیگ قهرمانان اروپا شود و با حذف اینتر با نتیجه 7-3 در مجموع 2 بازی تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا پیش رفتند اما مقابل منچستریونایتد حذف شدند. خاطرات این فصل اما تا ابد در ذهن هواداران شالکه خواهد ماند. در پایان فصل رانگنیک به علت سندروم خستگی از سرمربیگری شالکه کناره‌گیری کرد. او تا سال 2015 سه سال مدیر ورزشی بود ولی در فصل 2015 وقتی لایپزیش در بوندس‌لیگا2 حضور داشت به عنوان سرمربی انتخاب شد و با کسب رتبه دوم تیم را به بوندس‌لیگا رساند. او پس از یک وقفه 2 ساله به علت سمت‌های مدیریتی در تیم‌های تحت مالکیت ردبول یک‌بار دیگر در فصل 19-2018 هدایت لایپزیش را به عهده گرفت و در انتها جای خود را به ناگلزمن داد. این آخرین تجربه او در سمت مربیگری تاکنون بوده است.
فلسفه مشخص
او در سال‌های متوالی شخصیت قابل احترامی برای خود ساخته اما چگونه او به این نتایج دست یافت؟ او از یک فلسفه بازی پیروی می‌کند. فلسفه‌ای که اکنون در لایپزیش توسط جولیان ناگلزمان که از شاگردان رالف در هوفنهایم بود یا یورگن کلوپ در لیورپول در حال انجام است. رانگنیک یک مربی پیشگام است. در‌ هافنهایم سال 2006 او اولین مربی بود که از تجزیه و تحلیل فیلم استفاده کرد. روش او که به اصطلاح gegenpressing معروف است با استفاده از تحت فشار قرار دادن مدافعان حریف و بستن فضاها با دوندگی زیاد یک سبک بازی جدید را به فوتبال معرفی می‌کند. او معتقد است بهترین شانس برای به دست آوردن توپ در طی 8 ثانیه بعد از دست دادن آن توسط حریف است و بیشتر گل‌ها در 10 ثانیه از بازیابی مجدد مالکیت به ثمر می‌رسند. لایپزیش60درصد از گل‌های خود را در فصل 19-2018 اینگونه به ثمر رساند. رانگنیک با افتخار به سبک فوتبال تیم‌های لایپزیش و ردبول‌سالزبورگ به عنوان کسی که فوتبال مدرن را به آن‌ها تزریق کرده نگاه می‌کند، زمانی که او در سال 2015 به لایپزیش پیوست تیم در بوندس‌لیگا2 بود و حالا آن‌ها مدعی قهرمانی بوندس‌لیگا هستند. او به عنوان مدیر ورزشی تیم دیگر شرکت یعنی سالزبورگ از سال 2012 شروع به کار کرد و سعی به تزریق این فلسفه از فوتبال به تیم اتریشی کرد که دستاورد‌هایی به دست آورد. سالزبورگ رکورد گلزنی در اتریش را می‌شکند(46 گل در 10 بازی) آن‌ها همینطور شروع خیره‌کننده‌ای در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در فصل 20-2019 داشتند، با نتیجه 6-2 خنت را شکست دادند و برابر لیورپول آماده یورگن کلوپ 4-3 باختند. این باشگاه از زمان تصاحب بسیار موفق بوده و 9 بار موفق به پیروزی در بوندس‌لیگا اتریش شده است. زمانی که ناگلزمن برای اولین بار به عنوان دستیار زیر 17 ساله‌ها به هافنهایم وارد شد، رانگنیک سرمربی بود. این دو بارها از یکدیگر تمجید کرده‌اند و ناگلزمن اغلب به عنوان شاگرد روش بازی رانگنیک یاد می‌شود. ناگلزمن که از پیروان سبک رانگنیک است در مورد رابطه خود با بازیکنان می‌گوید: «هرچه بازیکنان با خصوصیات حفظ توپ بیشتری داشته باشیم تامالکیت میدان برایمان به ارمغان بیاورند، بهتر می‌شویم.» مشاهده بازی لایپزیش و یا نظارت بر حساب‌های رسانه‌های اجتماعی آن‌ها، بازده این استراتژی را تایید می‌کند. سبک بازی آن‌ها مهیج است و این رویکرد که اصرار بر بازی مالکانه دارد و اهمیت ندادن به اتفاقات بعد از آن را مدیون شخص رالف و فلسفه بازی او هستند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/340125/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عرضه خودرو‌های وارداتی در بازار، پس از 4 سال کلید خورد

ژیان 250 میلیون تومان شد!

حذف و اضافه خودرو در اردیبهشت

زمان قرعه کشی خودروهای ثبت نامی مشخص شد+ جزئیات

خودروسازان باز هم تهدید کردند/ 7 استاندارد تعلیقی قابل اجرا نیست!

لیست خودروهای وارداتی به‌روز شد/ اعلام زمان عرضه محصولات خارجی

قیمت خودرو امروز 16 خرداد/ چرا قیمت خودرو کاهشی شد؟

بازی پوپولیستی در زمین خودرو

فصل مردودی واردات خودرو

افزایش قیمت 25 محصول ایران خودرو از اول تیر با مصوبه شورای رقابت/ 3 محصول ارزان شد (+جدول تغییر جدید)

تغییرات قیمتی زودهنگام محصولات خودرویی

انصراف 50 درصدی متقاضیان خودروهای مونتاژی در سامانه یکپارچه/ 20 درصد خریداران خودروهای داخلی پول واریز نکردند

شورای رقابت: اعتراض خودروسازان به قیمت‌ها مردود است

قیمت جدید 29 محصول تولیدی ایران‌خودرو اعلام شد

ریزش قیمت خودرو، معادلات را عوض کرد/ تقدسی: 50 هزار متقاضی در طرح یکپارچه فروش انصراف دادند

جزئیات لایحه واردات خودروهای کارکرده/ شرط تأسیس نمایندگی حذف شد

فردا؛ اعلام زمان تحویل خودروهای داخلی و مونتاژی

متقاصیان خرید خودرو بخوانند/ زمان آزاد شدن حساب وکالتی متقاضیان خودرو در سامانه یکپارچه مشخص شد

بایکوت خودرو در بهارستان

دستور شورای رقابت برای توقف فروش خودرو در بورس + جزییات

نتایج نوبت دهی خودروها مشخص شد؛ برداشت وجه از صبح فردا

دولت با گران کردن خودرو باز هم دستش را توی جیب مردم کرد

خبر جدید برای متقاضیان خرید خودرو/ نتایج اولویت‌بندی تحویل خودروهای فروش یکپارچه اعلام شد

تعرفه‌های نجومی برای خودروی وارداتی/ به فاصله چند متر خودروی 10 هزار دلاری 27 هزار دلار می‌شود

شرط پلاک فعال برای خرید خودرو در سامانه یکپارچه برای چه کسانی لغو شد؟

علت عدم تخصیص خودرو به برخی متقاضیان/ نتایج خودروهای فرسوده این هفته اعلام می‌شود

قیمت باورنکردنی خودرو در افغانستان/ سانتافه 1.7 میلیارد تومان!

رشیدی کوچی: در کجای دنیا 171 درصد، عوارض خودرو گرفته می‌شود؟ / دولت اگر می‌خواهد قیمت خودرو ارزان نشود، به طور رسمی اعلام کند

لایحه واردات خودروی کارکرده زیر پنج سال ساخت تصویب شد

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو/ قرعه‌کشی خودروها تمام شد؛ حالا امکان افزایش قیمت‌ها وجود دارد

کاهش قیمت خودرو سراب بود/ وزارت صمت و خودروسازها برای گران کردن توافق کردند؛شورای رقابت را سر کار گذاشتند

نتایج نوبت‌بندی خودروهای فرسوده مشخص شد

سرکیسه کردن مردم با نحوه عرضه خودرو/ وزارت صمت به مدیر فروش شرکت‌های خودروساز تبدیل شده است

معجون قیمت‌گذاری دستوری در خودرو

بازندگان بازار‌خودرو

حقوق ورودی خودروهای سواری اعلام شد

ایران خودرو،سایپا و پارس خودرو؛ فقط یک قدم تا ورشکستگی کامل

اخطار شورای رقابت به خودروسازان برای تغییر قیمت‌ها

احیای پروژه احمدی‌نژاد در ونزوئلا؛ ازسرگیری تولید خودرو توسط دولت رئیسی!

کلاف سردرگم صنعت خودرو

ابطال ممنوعیت واردات خودرو بالای 40 هزار دلار

کیفیت؛ حلقه گمشده صنعت خودروسازی کشور

شورای رقابت، نسخه اقتصاد اسلامی برای صنعت خودرو پیچیده است؟

خرداد تمام شد و خبری از تحویل خودروهای وارداتی نشد/ وزارت صمت نمی‌خواهد پاسخگو باشد؟

قیمت شیشه خودرو هم میلیونی شد

دومینوی رانت خودروهای ممنوعه؟

ایران‌خودرو چگونه مجبور شد پول مشتریان را پس دهد؟

ضرر خودروسازان، نارضایتی خریداران

وزیر صنعت: در حوزه خودرو، مردم از شرایط موجود ناراضی هستند

زیر پوست وارادات خودروی کارکرده با ارز خودتون!