آریا بانو

آخرين مطالب

عباس رافعی: با نگاهی نجیبانه خانواده را ترسیم کردیم فرهنگی هنری

عباس رافعی: با نگاهی نجیبانه خانواده را ترسیم کردیم
  بزرگنمايي:

آریا بانو - صبح نو / فیلم سینمایی «بهت» به کارگردانی عباس رافعی و تهیه‌کنندگی محمد نشاط در شرایط تعطیلی سینماها ناشی از تداوم شیوع کرونا بعد از وقفه‌ای سه‌ساله به صورت آنلاین اکران شد. مهتاب کرامتی، رعنا آزادی ور، علیرضا آقاخانی و محمدرضا رهبری از جمله بازیگران این فیلم هستند. «بهت» داستان زوجی از قشر متوسط ایران امروز است که پس از 20 سال فراق، اکنون که همدیگر را یافته‌اند و برای تحکیم این عشق، سرنوشت بچه‌هایشان را با زوجی از طبقه پایین جامعه گره می‌زنند، غافل از اینکه این آغازی برای فروپاشی هر دو خانواده است. به بهانه اکران آنلاین این فیلم، گفت‌وگویی با عباس رافعی، نویسنده و کارگردان و محمدرضا رهبری، بازیگر این فیلم داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
عباس رافعی: «بهت» نقد نجیبانه‌ای به مرد‌سالاری دارد
ایده ساخت فیلم «بهت» چطور و چگونه در ذهن شما شکل گرفت؟
آسیب‌های اجتماعی زنان و مسائل خانواده یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های من در ساخت فیلم است. شاید تا امروز به ندرت توانسته‌ایم بدون شعار و به صورت باورپذیر درمورد زنان صحبت کنیم. در فیلم «بهت» سعی کردم زنی را در جامعه نشان بدهم که برای حفظ زندگی‌اش تلاش می‌کند. در این تجربه تلاش کردم زن در جامعه را از زاویه دیدی متفاوت تصویر کنم تا مشکلاتش و چگونگی تصمیم‌گیری او برای حل آنها را با هم تجربه کنیم. در این فیلم دو زوج را نشان داده‌ام؛ یکی در طبقه فرودست و دیگری در طبقه مرفه و روشنفکر جامعه و آنها را با موضوعی واحد رو‌به‌رو کرده‌ام، سپس واکنش‌هایشان را می‌بینیم. موقعیت واحد در فیلم «بهت» این است که دو زن می‌خواهند خودشان برای زندگی‌شان تصمیم بگیرند و همین نکته باعث ایجاد مسائلی می‌شود که در فیلم می‌بینیم. مردهای فیلم در مقابل تصمیم زنان‌شان واکنش‌های مشابهی نشان می‌دهند و جملات یکسانی می‌گویند؛ مثل تو غلط کردی که درمورد زندگی ما تصمیم گرفته‌ای! من می‌خواستم نشان دهم که مرد‌سالاری، طبقه مرفه و فرودست نمی‌شناسد و فرهنگ غلطی است که باید تغییر کند.
همانطور که توضیح دادید فیلم داستان خاصی دارد و با بیان برخی مسائل شاید به خطوط قرمز ورود پیدا کند؛ آیا نگران این موضوع نبودید که فیلم دچار سانسور شود؟
در وهله اول نویسنده و کارگردانی که نگاه نجیبانه‌ای به زندگی خانوادگی داشته باشد، هاله‌ای امنیتی دور فیلم ایجاد می‌کند که نشان می‎دهد اگر کارگردان از موقعیت و روایت داستان زنان استفاده کرده، استفاده‌اش ابزاری نبوده که بخواهد تماشاچی را به سینما بکشاند یا در جشنواره‌های عجیب و غریب سر و صدا به پا کند. «بهت» در واقع نقد نجیبانه‌ای به مرد‌سالاری دارد. من هم سعی کردم نجیبانه وارد این موضوع شوم؛ با این حال فیلمنامه در وزارت ارشاد دچار مشکل شد و چندین بار بازنویسی کردم تا به نسخه‌ای که می‌خواستیم رسیدیم.
به عنوان کارگردان این اثر دوست دارید مخاطبان بعد از تماشای فیلم چه چیزی از آن در ذهن‌شان باقی بماند؟
فکر می‌کنم آنچه در ذهن مخاطبان باقی می‌ماند به خصوص مخاطبان خانم این است که اگر ما بخواهیم برای زندگی‌مان تصمیم بگیریم نباید پنهانکاری کنیم و دو شخصیت زن در فیلم «بهت» هم اگر پنهانکاری نمی‌‌کردند همه چیز بهتر پیش می‌رفت و راحت‌تر به هدف می‌رسیدند. ضعف خانواده‌های ما این است که به جای گفت‌وگو همه از هم پنهانکاری می‌کنند.
در حال حاضر«بهت» به صورت اینترنتی در حال اکران است؛ آیا علاقه‌مند هستید که با بازگشایی سینماها آن را مجددا روی پرده نمایش دهید؟
به عنوان کارگردان و نویسنده «بهت» خیلی تمایل دارم که اثرم در سینما هم اکران شود. به نظرم اکران سینما با آنلاین مخاطبان متفاوتی دارد. خیلی از افراد که از علاقه‌مندان سینما هستند مایلند فیلم را در سینما ببینند. من در فیلم «بهت» جزئیاتی به کار بردم که در پرده بزرگ سینما دیدنی است، نه در صفحه کوچک تلویزیون! باید متاسف بود که فیلمی سینمایی و متناسب با بزرگی پرده سینما، داخل گوشی‌های موبایل دیده می‌شود. این اتفاق اسفناک است که سینما محدود به موبایل شود.
با توجه به اینکه از زمان تولید فیلم «بهت» تا امروز مدت زمان نسبتا طولانی گذشته است، فکر می‌کنید آیا هنوز این قصه کشش جذب مخاطب را دارد و چرا؟
بله، به این دلیل که بسیاری از مضامین هرگز کهنه نمی‌شوند؛ مثل فیلمی که درمورد عشق، ایثار و... باشد و همیشه این سوژه‌ها دیدنی هستند. این مسائل از اولویت‌های زندگی بشر هستند. فیلمی مثل «بهت» که درمورد پنهانکاری و تعصبات بی‌جایی است که باید حل شود، موضوعاتی نیستند که تاریخ انقضا داشته باشند و این مفاهیم باید نهادینه شوند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/339860/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیش فعالی را از 4 سالگی جدی بگیرید

نقاشی کودکتان را تحلیل کنید !!

هیجان کودک برای ورود خواهر یا برادر کوچک‌تر

به طور کلی سیر نقاشی بدین ترتیب است :

انواع روش های محبت کردن به کودکان!

چگونه سوالات جنسی فرزندم را پاسخ دهم؟

نکته های کاربردی برای تربیت فرزندان تان

علت دروغگویی کودکان چیست ؟

قفل زبان کودکان را چگونه بگشاییم ؟

چطور کودکان رادر مرگ عزیزان همراهی کنیم؟

اگر نمی خواهید بچه ها جیغتان را در بیاورند!

ایجاد اعتماد به نفس با دادن پول توجیبی

تکرار / عشق از زبان کودکان

اضطراب امتحان و مقابله با آن

کودکانی که تنها نمی خوابند

کودکان را با هم مقایسه نکنید

اصول پیشگیری از آزار جنسی کودکان

منشأ پرخاشگری کودکان

مامان من چه جوری دنیا امدم ؟

محبت زیاد کودک را لوس نمی کند

طرز برخورد مناسب با کودکان گستاخ !

کودکان دین زده یا تربیت دینی

خشونت بین فرزندان و وظیفه والدین

راه حل های خوب برای رفتارهای بد بچه ها

تأثیر خشونت های تلویزیونی در کودکان

خجالتی بودن فرزندتان را از نوزادی بشناسید!

کودک من از هیچ کس کمتر نیست !!

تأثیر مثبت موسیقی بر روح و روان کودکان

علت تضاد بین فرزندان و والدین چیست؟

با لجبازی کودکم چگونه برخورد کنم؟

تربیت لذت بخش

برخورد با کودکی که از حمام کردن میترسد

راه های پایه ای افزایش آی کیو کودک

لجاجت و کج خلقی در کودکان: هیجانی ، لجبازی

علائم استرس در کودکان

چگونه کودکی مسئولیت پذیر داشته باشیم؟

بازی کودک با اعداد

بچه ها از چه سنی باید تنها بخوابند؟

دروغگویی کودکان دلایل و راهکارهای مقابله

کم رویی ارثی نیست

9 برخورد اشتباه والدین با کودکان نوپا

تصاویر برهنه و کودکان ما

بچه‌ها از سه سالگی، لحن منطقی را می‌فهمند

پرورش اعتماد به نفس درکودک

کودک و میل جنسی

عوارض و درمان مکیدن انگشت کودک

راه های شناسایی بیش فعالی در کودکان

شناخت کودکان از خود

در مورد گفتاردرمانی چه میدانید؟

اسباب بازی های مناسب کودکان پیش دبستانی