آریا بانو

آخرين مطالب

نکات مثبت و منفی پلی‌آف لیگ برتر فوتسال ورزشي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / برگزاری مرحله پلی‌آف لیگ برتر فوتسال نکات مثبت و منفی زیادی دارد که می‌تواند این رشته مهیج و موفق را تحت تاثیر قرار دهد.
برگزاری مرحله‌ پلی‌آف در دو سال اخیر با موافقت‌ و مخالفت‌های اهالی فوتسال همراه شده است. این مرحله برای اولین بار در فصل 97 لیگ برتر فوتسال برگزار شد که تیم مس ‌سونگون ورزقان توانست در فینال این رقابت‌ها تیم گیتی‌پسند را شکست دهد و به مقام قهرمانی برسد.
هر اتفاق و تحول جدیدی در فوتسال نکات مثبت و منفی دارد که می‌خواهیم به آن‌ها بپردازیم.
نکات مثبت
1 - جلوگیری از بی‌انگیزه شدن تیم‌ها در میانه فصل
در سال‌هایی که لیگ برتر فوتسال بدون پلی‌آف برگزار می‌شد، تیم‌های میانه جدول رده‌بندی از اواسط فصل که مطمئن می‌شدند به لیگ پایین‌تر سقوط نمی‌کنند و به مقامی در بالای جدول نمی‌رسند، ادامه فصل را بی‌انگیزه‌تر از ابتدای فصل ادامه می‌دادند که این کار موجب می‌شد کیفیت فنی لیگ و جذابیت آن پایین بیاید. پلی‌آف در دو فصل اخیر باعث شد تیم‌ها تا هفته‌های پایانی شانس حضور در بین 8 تیم برتر را داشته باشند و به همین دلیل لیگ تا پایان با جذابیت و با انگیزه بالای تیم‌ها همراه بود.
«مهدی جاوید» آقای گل لیگ برتر فوتسال در مصاحبه با ایرنا در همین مورد، بیان داشت: برگزار شدن پلی‌آف 90 درصد خوب است و 10 درصد بد. به نظر من آقایان نتوانستند برنامه‌ریزی خوبی برای این مرحله داشته باشند و نحوه برگزاری‌ آن را از خودشان اختراع کردند وگرنه در کشورهای دیگر و حتی رشته‌های ورزشی کشور خودمان لیگ‌ها بدون هیچ مشکلی با پلی‌آف برگزار می‌شود و همه چیز منظم است.
2 - از بین رفتن احتمال تبانی تیم‌ها
در چند دوره لیگ برتر فوتسال برخی شایعه‌ها مبنی بر تبانی‌ تیم‌های لیگ برتری به گوش می‌رسید اما با آمدن پلی‌آف همه تیم‌ها برای نتیجه‌گیری خودشان هم که شده، تمام تلاششان را می‌کردند تا در بین تیم‌های صعودکننده به مرحله پلی‌آف قرار بگیرند.
«احمد اسماعیل‌پور» ملی‌پوش فوتسال در گفت و گو با ایرنا در این خصوص گفت: با برگزاری پلی‌آف در لیگ برتر بسیاری از تبانی‌هایی که در سال‌های گذشته رخ می‌داد، دیگر اتفاق نمی‌افتد و همچنین تیم‌های پایین جدول همیشه انگیزه دارند تا خودشان را به فینال برسانند. البته باید به ظرفیت لیگ برتر هم توجه کرد، زیرا به جز چهار تیم، تیم‌های دیگر توان پرداخت هزینه‌های خود را به خوبی ندارند.
3 - بازیکنان زمان بیشتری در شرایط مسابقه و تمرین قرار می‌گیرند
یکی از مشکلات لیگ‌های کوتاه این است که بازیکنان کمتر در شرایط مسابقه می‌مانند و همین موضوع باعث کاهش آمادگی آن‌ها می‌شود. معمولا تیم‌های ملی برتر دنیا لیگ‌های پویاتری دارند که از دل همان لیگ بازیکنان با کیفیت می‌آیند و به تیم آن کشور کمک می‌کنند.
«سیدمحمد ناظم‌الشریعه» سرمربی تیم ملی فوتسال ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص بیان داشت: برگزاری پلی‌آف بسیار مهم است. دلیل برگزاری این مرحله این بود که بازیکنان بیشتر در شرایط مسابقه و تمرین قرار بگیرند اما وقتی که زمان برگزاری پلی‌آف با اردوهای تیم ملی تداخل پیدا می‌کند، این موضوع به تیم ملی ضرر می‌زند.
نکات منفی
1- عدم وجود امکانات مالی مناسب برای تیم‌ها
شاید مهم‌ترین نکته منفی برگزاری پلی‌آف، عدم وجود امکانات مالی مناسب برای تیم‌ها است. به غیر از 2، 3 تیم که توانایی مالی بهتری نسبت به سایر تیم‌ها دارند، بیشتر باشگاه‌های لیگ برتری بودجه مالی مناسب برای حضور در لیگ را ندارند و با سختی‌های زیاد تیم خود را تا پایان فصل اداره می‌کنند. این موضوع را کم نشنیدیم که مسوولان برخی تیم‌ها دوست نداشتند که تیمشان به پلی‌آف برسد زیرا آن‌ها برای حضور در این مرحله باید بیشتر هزینه می‌کردند.
«فرهاد فخیم» کاپیتان تیم فوتسال مس سونگون در گفت و گو با ایرنا در این خصوص خاطرنشان کرد: بودن این مرحله خوب است زیرا دیدارهای بیشتری انجام می‌شود و فوتسال بیشتر به چشم می‌آید اما تیم‌ها امکانات ندارند و این موضوع باعث شده که برگزاری پلی‌آف بیشتر برای آن‌ها دردسر داشته باشد تا منفعت.
2 - تداخل با رقابت‌های آسیایی و جهانی
یکی دیگر از مشکلات پلی‌آف تداخل رقابت‌های لیگ برتر با مسابقات مهم آسیایی و جهانی است. تیم ملی فوتسال باید برای حضور قدرتمند در این رقابت‌ها، بازیکنان خود را به موقع در اختیار داشته باشد اما تداخل برنامه‌های تیم ملی با مرحله پلی‌آف لیگ برتر این موضوع را دچار مشکل کرده است.
«علی صانعی» سرمربی اسبق تیم ملی فوتسال ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این‌ زمینه تصریح کرد: برگزاری پلی‌آف مانند بسیاری از برنامه‌ها، هم خوبی دارد و هم بدی. کمیته فوتسال و سازمان لیگ با این کار می‌خواستند لیگ را طولانی‌تر کنند تا بازیکنان ملی‌پوش آمادگی خود را برای دیدارهای ملی حفظ کنند. به نظر من در سال‌هایی که لیگ به رقابت‌های آسیایی منتهی می‌شود، نباید پلی‌آف داشته باشیم زیرا برنامه‌ لیگ برتر بسیار فشرده می‌شود.
3 - به حاشیه و دعوا کشیده شدن دیدارهای پلی‌آف لیگ برتر
حساسیت بالای رقابت‌های حذفی باید با تدابیر محافظتی بیشتری انجام شود اما در لیگ برتر فوتسال ایران این موضوع نادیده گرفته می‌شود. از طرفی کمیته انضباطی در رای دادن در خصوص تیم‌ها و تماشاگران متخلف که مسابقه را به حاشیه می‌کشند، دیر و منفعلانه تصمیم می‌گیرد و همین موضوع باعث شده آرای این کمیته بازدارنده نباشند.
جاوید، ملی‌پوش تیم فوتسال مس سونگون در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایرنا، اظهار داشت: یکی از ضعف‌هایی که لیگ ما دارد این است که کمیته انضباطی منفعل عمل می‌کند و رای یک هفته‌ای را پنج ماه بعد اعلام می‌کند و همین موضوع باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود. با این تفاسیر در حال حاضر اگر پلی‌آف برگزار نشود برای فوتسال بهتر است زیرا حواشی کمتری به وجود می‌آید.
در حال حاضر سازمان لیگ اعلام کرده است که سال آینده، لیگ برتر بدون پلی‌آف برگزار می‌شود و این تصمیم مقطعی است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/335671/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاقی جدید در بازار خودرو/ قیمت این خودروها رسما تغییر کرد/ جزییات

متقضیان ثبت نام ایران خودرو و سایپا بخوانند؛ جزئیات مرحله دوم سامانه یکپارچه

شورای رقابت: راه‌حل رقابتی شدن بازار خودرو واردات است

چانه‌زنی در بازار خرید و فروش حواله خودروهای طرح یکپارچه؛ انتقال امتیازهایی که ممنوع است

نوبت‌بندی خودروهای ویرایشی اعلام شد

چرا برخی متقاضیان خودرو به همان اولویت اول 1403 بازگشتند؟

وزارت صمت خواستار بازنگری در قیمت خودروهای مونتاژی شد

آغاز مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها از امروز؛ تعریف حساب وکالتی و واریز وجه در مرحله نخست

شروط و زمان تغییر قیمت خودروهای مونتاژی

بلای صنعت خودرو را سر سایر صنایع نیاورید/ به وضعی رسیدیم که باید به فکر بقای خودروسازی باشیم

نامه سازمان حمایت به سایت‌های فروش خودرو؛ تا اطلاع ثانوی قیمت نزنید

تمام معاملات خودرو در سامانه ثبت می‌شوند

بازهم وعده؛ قیمت‌ خودرو در بازار خواهد شکست

پراید گران‌تر از بنز و بی‌ام‌و در سال 1395!

بررسی قیمت خودرو‌های مونتاژی در کشور‌های همسایه/ اختلاف یک میلیارد تومانی قیمت تیگو 8 پرو در امارات و بازار ایران

ماجرای ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای

متقاضیان طرح خودروهای فرسوده هم باید حساب وکالتی داشته باشند/ فروش یکپارچه ادامه‌دار است

سخنگوی شورای رقابت: قیمت خودروهای مونتاژی تغییر نمی‌کند/ ماجرای ممنوعیت واردات خودرو کارکرده

نکاتی که متقاضیان درباره خرید خودرو باید بدانند!

مصوبه شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی اجرا می‌شود/ قیمت سایر خودروها هفته بعد اعلام می‌شود

اعلام قیمت مابقی خودرو‌های مونتاژی در هفته آینده

فروش قولنامه‌ای خودرو ممنوع می‌شود؟

دهن‌کجی مونتاژکاران به شورای رقابت

مهلت تعریف حساب وکالتی خرید خودرو امشب تمام می‌شود

دردسر گواهینامه برای مادران متقاضی خودرو

ضوابط جدید فروش و قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شد

ضوابط جدید فروش و قیمت خودروهای مونتاژی/ فورش فوری این خودروها ممنوع شد

تعزیرات با گران فروشی خودرو برخورد می‌کند؟/ سردرگمی مشتریان درباره قیمت خودرو

خودروهای در استطاعت 10 دهک

واریز 5 هزار میلیارد تومان به جیب دولت از طریق فروش خودروهای وارداتی!

رهن گرفتن سند خودرو حذف شد

حذف شرط 1 سال رهن بودن سند خودرو؛ پرداخت مالیات یا دلالی کدام به صرفه‌تر است؟

تارای تصادفی هم‌قیمت تویوتا در سال 1395!

توضیح شورای رقابت در مورد حذف شرط رهن سند خودرو | جزئیات نخستین حراج خرده فروشی خودروهای سواری

گسل خودرویی فعال شد؟

رهن گرفتن سند خودرو شامل کدام طرح‌های خودرویی می‌شود؟

قیمت چانگان از سوی شورای رقابت تعیین شد

عرضه خودرو‌های وارداتی در بازار، پس از 4 سال کلید خورد

ژیان 250 میلیون تومان شد!

حذف و اضافه خودرو در اردیبهشت

زمان قرعه کشی خودروهای ثبت نامی مشخص شد+ جزئیات

خودروسازان باز هم تهدید کردند/ 7 استاندارد تعلیقی قابل اجرا نیست!

لیست خودروهای وارداتی به‌روز شد/ اعلام زمان عرضه محصولات خارجی

قیمت خودرو امروز 16 خرداد/ چرا قیمت خودرو کاهشی شد؟

بازی پوپولیستی در زمین خودرو

فصل مردودی واردات خودرو

افزایش قیمت 25 محصول ایران خودرو از اول تیر با مصوبه شورای رقابت/ 3 محصول ارزان شد (+جدول تغییر جدید)

تغییرات قیمتی زودهنگام محصولات خودرویی

انصراف 50 درصدی متقاضیان خودروهای مونتاژی در سامانه یکپارچه/ 20 درصد خریداران خودروهای داخلی پول واریز نکردند

شورای رقابت: اعتراض خودروسازان به قیمت‌ها مردود است