آریا بانو

آخرين مطالب

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب:

زندگی و شخصیت حضرت فاطمه(س) به زبان روز برای جوانان تبیین شود اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران - دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب ضمن تاکید بر لزوم بهره‌گیری از زبان روز در تبیین شخصیت حضرت فاطمه(س) برای نسل جوان گفت: بیان بخش‌های از زندگی این حضرت بدون در نظر گرفتن تغییرات فرهنگی، اجتماعی و به تعبیر دیگر معاصر نکردن این الگو سبب شده که این تصور به وجود آید که شاید قابلیت تبعیت و پیروی وجود نداشته باشد.

امروز (شنبه) 26 بهمن ماه مصادف با ولادت فاطمه زهرا(س) و بزرگداشت مقام زن، در تقویم رسمی کشور روز «زن، معنویت، سیره فاطمی، سبک زندگی ایرانی - اسلامی» نامگذاری شده است. شخصیت و الگویی برای زنان جامعه ایران و جهان که پیاده سازی سبک زندگی، حجاب، طهارت، عبادت، همسرداری و تربیت فرزند این بزرگوار، اثر انکار ناپذیری در غنای هویتی و فرهنگی آنان خواهد داشت.
ابعاد وجودی این بزرگ بانوی اسلام می تواند به عنوان محوری برای برنامه ریزی های کلان فرهنگی جامعه باشد.
موضوعی که سیده زهرا شجاعی در گفت وگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا به آن اشاره کرد و گفت: هرآنچه که فرهنگ جامعه ما به آن نیاز دارد در سیره و روش زندگی این بزرگ بانوی جهان اسلام یافت می شود اما نحوه بیان آن نیاز به زبان روز و متناسب با مخاطب دارد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود یادآور شد: ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه (س) تنها در خانه داری و همسر داری خلاصه نشده و ایشان در تمام عرصه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مشارکت داشته اند.
سبک زندگی فاطمه (س) سیره زندگی عامه
شجاعی در بخشی دیگر از این گفت وگو تصریح کرد: معادل اسلامی سبک زندگی، سیره و روش است، مجموعه معیارها و شاخص هایی که هر فرد برای زندگی خود بر اساس باورها و ارزش ها انتخاب می کند.
وی ادامه داد: این سبک زندگی ممکن است تحت تاثیر تحولات و تغییرات اجتماعی یا پیشرفت های بشری، ظاهری متفاوت داشته باشد اما اگر بر اصول و مبانی استوار باشد و آن را حفظ کند در طول زمان دارای یک شالوده محکم و یک مبانی قابل دفاع خواهد بود.
دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب یادآور شد: به همین دلیل است که عنوان می شود از شخصیت و سیره عملی حضرت فاطمه (س) که چهارده قرن پیش زندگی می کردند، می توان در همه مکان ها و زمان ها و افکار استفاده کرد زیرا ایشان طیبه النسا العالمین هستند و محدود به یک زمان خاص یا جغرافیای خاص نیستند.
ضرورت شناسایی اصول و ارزش های زندگی زهرا (س) برای الگوپذیری
شجاعی اتخاذ روش هایی برای سبک زندگی مبتنی بر الگوی تمام عیار و کامل انسانیت را مشروط به شناسایی اصول و ارزش های زندگی حضرت فاطمه (س) عنوان و خاطرنشان کرد: باید آن را در حوزه های مختلف فردی، اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و سیاسی احصاء و به تناسب اقتضائات زمان و مکان پیاده کنیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه فردی وقتی ما به سیره حضرت فاطمه (س) و سبک زندگی ایشان مراجعه می کنیم می بینیم که ساده زیستی و مدیریت زمان، بهره وری از شرایط و امکانات و همچنین اجرای اصل مودت، رحمت و مشارکت در محیط خانواده در همه لحظات زندگی جز روش های حضرت بوده است.
رییس مرکز مشارکت امور زنان ریاست جمهوری در دوره اصلاحات، فعالیت در حوزه سیاسی، استقلال رای، مشارکت سیاسی، حق جویی و مبارزه علیه ظلم را از دیگر ابعاد زندگی حضرت زهرا عنوان کرد و اظهار داشت: مشارکت اجتماعی، همکاری و احساس مسئولیت در مقابل جامعه هم از ابعاد اجتماعی حضرت است که در مجموع می تواند الگو و منشی برای زنان جامعه امروز باشد.
چه کنیم تا نسل جوان این سیره و سبک را براحتی بپذیرند
شجاعی در پاسخ به این پرسش، بر لزوم بهره گیری از زبان روز در بیان و تبیین شخصیت حضرت فاطمه (س) برای نسل جوان تاکید کرد و گفت: به دلیل آن که ساحت مقدس حضرت و این الگوی تمام عیار انسانیت را آنطور که باید و شاید غبارروبی و بیان نکردیم، شخصیت ائمه اطهار و بزرگواران دین برای نسل جوان دارای ابهام و سوال است. ضمن این که تکرار بخشی از بخش های زندگی حضرت بدون در نظر گرفتن تغییرات فرهنگی، اجتماعی و به تعبیر دیگر معاصر نکردن این الگو سبب شده که این تصور به وجود آید که شاید قابلیت تبعیت و پیروی وجود نداشته باشد.
این فعال حوزه زنان، استفاده از ابزارها و روش های نوین و جدید در قالب های فرهنگی و هنری از جمله سینما، تئاتر، شعر و داستان به زبان ساده را از ابزارهای معاصر کردن سیره و روش زندگی حضرت فاطمه(س) عنوان و تشریح کرد: می توان از سطوح پایین تر تحصیلی یعنی مهد کودک ها تا مدارس و محیط های فرهنگی و مساجد این شیوه را ارائه داد و به طور حتم ابهام ها رفع می شود.
وی با تاکید بر این که باید ابعاد قدسی مقام و منزلت و خلقت نوری حضرت را به تناسب مخاطب مطرح کرد، توضیح داد: مخاطب شناسی و بیان ابعاد و وقایع زندگی حضرت فاطمه (س) می تواند نقش موثری در پذیرش و جذب مخاطب داشته باشد و ما را در مسیر تقریر عملی به آن حضرت موفق تر قرار دهد.
شجاعی خاطرنشان کرد: تا کنون در ادبیات دینی ما حضرت فاطمه (س) به عنوان یک شخصیت عابده مطرح شده است، شخصیتی مظلومه. باید از تک بعدی مطرح کردن حضرت پرهیز کنیم و اگر بتوانیم سایر ابعاد وجودی حضرت مثلا شاعر بودن، زیبایی دوستی، رابطه عاطفی وی با پدر و فرزندان و رابطه عاشقانه وی با همسرکه مصادیق آن وجود دارد را به بیان ساده مطرح کنیم هرکسی به تناسب نیاز خود از این الگو بهره مند می شود.
وی افزود:‌ حضرت فاطمه (س) منشوری نورانی است که از هر طرف به آن نگاه کنیم درخشندگی دارد پس یک بعدی مطرح کردن و فقط پرداختن به مصائب حضرت که دوره محدودی از زندگی وی بوده آن هم به شکل غلط و غیرمستند تاریخی جاذبه ای برای پیروی ایجاد نمی کند.
هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر سال 1398 همزمان با تولد حضرت فاطمه (س) از 26 بهمن تا 2 اسفند ماه برگزار می شود. روزهای این هفته به ترتیب با عناوین «زن، معنویت، سیره فاطمی، سبک زندگی ایرانی-اسلامی»، «زن، خودباوری، سلامت و نشاط، سرمایه اجتماعی»، «زن، تعادل کار و زندگی، شکوفایی اقتصاد خانواده»، «زن، مسئولیت اجتماعی، کارآفرینی، رونق تولید»، «زن، امید به آینده، تعالی خانواده و جامعه»، «زن، عدالت اجتماعی، حقوق شهروندی، مشارکت سیاسی» و «زن، اصلاح الگوی مصرف، حفظ محیط زیست» نامگذاری شده است.
برچسب‌ها
حقوق زنان فعال سیاسی اصلاح طلب سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/267934/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترس از آمپول زدن

با آدم‌های بی‌ادب چطور رفتار کنیم؟

بر سر دوراهی انتخاب روان‌پزشک یا روان‌شناس؟

علت و علایم اعتماد به نفس پایین و راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

از بهداشت روانی در محیط کار چه می دانید؟!!

باورهای غلط در مورد افسردگی

پس از پیشرفت‌، با همکاران حسودمان چه کنیم؟

اُتیسم بیماری نیست!

با این ماده معدنی افسردگی را از پا در آورید

چطور در کار گروهی موفق باشیم؟

چگونه زنی جذاب و زیبا باشیم؟

زنان دو برابر مردان دچار آلزایمر می شوند، چرا؟

اشتباهات رایج در یک رابطه عاطفی

افراد موفق قادرند بیشتر به چیزهایی که دارند توجه کنند تا چیزهایی که ندارند

همه چیز درباره اضطراب و بدبینی

تاثیر شادی بر روی ژن ها

مدیریت زمان در محل کار با چند توصیه کاربردی

تفکر نقادانه؛ مهارتی که خیلی ها ندارند

در این ساعت خلق و خوی آقایان تغییر می‌کند!

نشانه های «اعتماد به نفس پایین» و راه حل آن

معجزه ابراز احساسات!

بی سوادی عاطفی چیست؟ نشانه های آن را بشناسید

دوست بد شما این نشانه ها را دارد!!

روش‌های تقویت حافظه

پارانویا و افسردگی، عوارض خاموش کم خوابی

گوشه‌گیری نوجوانان را جدی بگیرید

اگر از دنده‌ی چپ بلند شدید، چه بکنید؟

صدماتی که وسواس داشتن به روح و روان خانم‌ها می‌زند

اغلب اختلالات روان قبل از 14 سالگی آغاز می شوند

افسردگی نتیجه فرار از زندگی رنگی

چرا نمی‌توانم از تو بگذرم؟

افسردگی فصلی چگونه روی ما تاثیر می گذارد؟

این علائم نشان می دهند، در یک خانواده‌ی سمی بزرگ شده‌اید

بهترین روش‌های رفع استرس و اضطراب

غلبه بر افسردگی، چگونه یک مدیر را قوی‌تر کرد؟

چگونه خشم خود را در خیابان کنترل کنیم؟

دروغ گویی موجب بیماری های جسمی هم می شود

نشخوار ذهنی تلفنی مطلقا ممنوع

چرا ایرانیان از رنگ های شاد استفاده نمی کنند؟

چگونه عادت‌های بد را ترک کنیم؟

چگونه رفتارمان پُر از اعتماد به نفس باشد؟

دلیل همیشه دیرکردن افراد چیست؟

اگر افسردگی و اضطراب دارید این خوراکی‌ها را نخورید

بیماری های روانی که قدرت فوق العاده ای به مغز شما می بخشند

اضطراب و دلهره پاییزی واقعی و قابل درمان است!!

با 10 راهکار عالی برای مقابله با احساسات منفی آشنا شوید

این موارد را هرگز در شبکه های اجتماعی به اشتراک نگذارید!!

رفتارهایی که از پدر و مادر به ارث می بریم

چرا بعد از یک روز پراسترس نمی توانیم شب راحت بخوابیم؟

درمان افسردگی با قارچ‌های جادویی