آریا بانو

آخرين مطالب

سخنرانی شهردار تهران در مجمع جهانی شهری در ابوظبی

حفظ میراث فرهنگی و تقویت هویت چند فرهنگی در تهران برنامه اصلی ماست شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

آریا بانو - شهردار تهران در اولین روز از دهمین دوره مجمع جهانی شهری (WUF10 ) که در ابوظبی پایتخت امارات در حال برگزاری است به ظرفیت ها، فرصت ها و تهدیدهای شهرها اشاره و بر نقش «نوآوری» در اداره شهر تاکید کرد و از برنامه های شهرداری تهران برای تنظیم رابطه «فرهنگ» و «نوآوری» در مدیریت شهری سخن گفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شهر؛ پیروز حناچی در این مراسم با اشاره به عدم صدور ویزا برای همه اعضای هیات ایرانی گفت: قبل از ورود به بحث مایلم نکاتی را در باب وضعیت هیئت ایرانی در این رویداد و ربط آن با «فرهنگ» که از جمله آرمان‌های مطرح در این رویداد است بیان کنم. تقویت حیات چندفرهنگی، مدارا و به رسمیت‌شناسی هویت‌ها و بسط صلح و دوستی در جهان، از جمله آرمان‌های بنیادین در حیات شهری است که میزبان اصلی این رویداد یعنی سازمان ملل متحد نیز مطابق بند‌های 2 و 3 ماده یک منشور ملل متحد بر آن تاکید بسیاری دارد. متاسفانه دولت میزبان این رویداد این آرمان را پاس نداشته است. میزبان ما در اقدامی غیر قابل دفاع، اجازه برپایی غرفه‌های متعلق به ایران را نداده و از صدور ویزا برای برخی اعضای هیئت ایرانی خودداری نموده است. در حالی که شهرداری‌ها، به عنوان یک نهاد عمومی، نتیجه مستقیم دموکراسی‌اند و ایجاد محدودیت برای آن‌ها مقابله با دموکراسی است. با این وجود هیئت ایرانی، جهت استفاده از همه امکان‌های گفتگو در این رویداد حاضر شده و من به عنوان نماینده مردم تهران، ضمن ارسال پیام صلح و دوستی شهروندان تهرانی به همه شهروندان شهر‌های شرکت‌کننده در این نشست، اعتراض خود را نسبت به این اقدامات اعلام می‌کنم.
شهردار تهران با بیان اینکه امروزه، شهر‌ها مهم‌ترین کالبد تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند، گفت: بیش از 50 درصد جمعیت جهان، امروزه در شهر‌ها زندگی می‌کنند و 80 درصد از GDP جهان، امروز در شهر‌ها تولید می‌شود. وی افزود: شهر تهران نیز به تنهایی پذیرای 11 درصد از جمعیت ایران و تولیدکننده 21 درصد از GDP کشور است. شهری چند فرهنگی که حاصل مهاجرت شهروندان ایرانی در دوره‌های مختلف به شهر تهران است. اداره چنین حجمی از جمعیت در یک شهر چندفرهنگی، جز از طریق «نوآوری» مداوم در حوزه‌های مختلف ممکن نیست.
شهردار تهران با بیان اینکه امروزه همه شهر‌ها با تهدید ناشی از سیطره اهداف تجاری و مالی بر حیات شهری و کاهش کیفیت زندگی شهروندان روبه‌رو هستند، تصریح کرد: فاصله طبقاتی، حذف، طرد و به حاشیه‌راندن برخی اقشار و سربرآوردن اشکال مختلف هویت‌گرایی و اقتصادگرایی تهدیدی برای حیات صلح‌آمیز و مدرنیته چند فرهنگی است. به همین دلیل اولویت‌های اصلی ما حفظ میراث فرهنگی، تقویت هویت چند فرهنگی و نجات کالبد شهر از بدل شدن هر چه بیشتر به کالایی برای مبادله اقتصادی بوده است.
حناچی ادامه داد: ما متوجه بوده‌ایم که متاسفانه مفاهیمی مانند «نوآوری» در سال‌های گذشته به طور عمده به معنای «نوآوری اقتصادی» و در خدمت «تجاری‌سازی» و کسب درآمد برای صاحبان سرمایه فهم شده‌اند. نتیجه سیطره چنین فهمی از نوآوری، در زمانه هژمونی گفتار‌های نولیبرال، حذف عموم شهروندان از فضای عمومی شهرها، کاهش مشارکت آن‌ها در اداره شهر و رشد نابرابری در حیات شهری و آسیب‌پذیرشدن بیشتر حوزه فرهنگ بوده است.
وی با اشاره به تحولات سال‌های اخیر درشهر‌های پیشرو در جهان اظهار داشت: رصد این تحولات نشان می‌دهد که به‌کارگیری گسترده فناوری‌های نو، راهکاری کارآمد به منظور بهره‌مندی از شهری پایدار و تاب‌آور است. بدون «نوآوری» ما قادر به اداره شهرهایمان نیستیم. آنچه باید به آن فکر کنیم چگونگی تنظیم رابطه «نوآوری» و «فرهنگ» است؟
وی بیان داشت: شهرداری تهران در این جهت برنامه‌ای را در پیش گرفته‌است تا بتواند میان فرهنگ و نوآوری رابطه‌ای جدید برقرار کند. رابطه‌ای در خدمت پس‌گرفتن فضا‌های عمومی شهر به نفع شهروندان؛ کاهش میزان وابستگی شهر به درآمد‌های ناشی از فروش زمین و آسمان شهر؛ افزایش مشارکت شهروندان در حیات اجتماعی و کاهش نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی. «شهر هوشمند» از این منظر برای ما اهمیت داشته است.
شهردار تهران در ادامه صحبت هایش افزود: نخستین مسئله برای ما در حوزه «شهر هوشمند» استفاده از «نوآوری» جهت کاهش وابستگی درآمد شهر به فروش زمین و آسمان شهر بوده است. استراتژی ما در این زمینه اداره شهر به کمک کسب‌وکار‌های خلاقانه عموم شهروندان و نه سرمایه‌های بزرگ تعداد معدودی سرمایه‌دار بوده است. به همین دلیل در تدوین استراتژی نوآوری در حوزه شهر هوشمند و تبدیل شهر‌ها به مثابه پلتفرم، تلاش کرده‌ایم فرصت‌های مناسبی در اختیار استارتاپ‌ها و کسب و کار‌ها قرار گیرد تا امکان خلق ثروت و نوآوری مهیا شود.
وی ادامه داد: توسعه نوآوری در شهر، نیازمند نقش‌آفرینی تمام ذینفعان و نه عده‌ای معدود است که به دلیل برخورداری از سرمایه‌های کلان حتی می‌توانند انحصار «نوآوری» را هم خریداری کرده و از آن خود کنند. شهروندان، جوانان تحصیل‌کرده، استارتاپ‌ها، دانشگاه‌ها، شرکت‌های کوچک و متوسط، کارآفرینان و گروه‌های اجتماعی، همگی در توسعه نوآوری در شهر سهیم هستند.
حناچی با اشاره به سهم بالای تهران در میزبانی از این اقشار یادآور شد: این مسئله شهر تهران را علاوه بر پایتخت سیاسی، به پایتخت نوآوری ایران تبدیل کرده است. ما برای هریک از این بازیگران، استراتژی مناسب خودش را تدوین و عملیاتی کرده ایم.
وی با بیان اینکه برنامه «تهران هوشمند» برای دست‌یابی به مجموعه این اهداف طراحی شده است، خاطرنشان کرد: در فاز اول این برنامه، 5 محور برنامه شامل «شهروند هوشمند و خدمات دیجیتالی»، «تهران نوآور»، «مدیریت هوشمند حمل و نقل درون‌شهری»، «توسعه خدمات ایمنی، انرژی و محیط هوشمند» و «تحول دیجیتالی شهرداری تهران» در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: برنامه «تهران نوآور» با هدف ایجاد یک زیست بوم نوآوری شهری دنبال می‌شود. این برنامه از 5 سطح تشکیل شده است. طی سال گذشته کاربران سامانه "تهران من" به عنوان درگاه واحد خدمات شهروندی، حدوداً 5 برابر شد و به بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر رسیده است.
شهردار تهران ویژگی‌های این 5 سطح را چنین برشمرد:
· سطح اول اقدامات شهرداری تهران مشتمل بر به‌کارگیری پلتفرم شهروندی نوآوری باز «باهم» به منظور جمع‌آوری چالش‌ها و مسائل شهری و بهره‌برداری از ایده‌ها در برنامه‌ریزی و توسعه شهری، راه‌اندازی و توسعه مراکز شهروند هوشمند برای مشارکت کاربران در توسعه نرم‌افزار و زیرساخت‌های مورد نیاز برای آن در ایستگاه‌های مترو پرتردد و آزادسازی API‌ها و برگزاری مسابقات برنامه‌نویسی هکاتون برای استفاده توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های شهری است.
· سطح دوم برنامه شامل معرفی نیازمندی‌های فناورانه و نوآورانه شهرداری تهران طی رویداد‌های منظم و راه‌اندازی مرکز آزمون تهران هوشمند (testbed) برای توسعه پروژه‌های مقیاس‌پذیر شهر هوشمند است.
· سطح سوم این برنامه شامل راه‌اندازی ایستگاه تهران هوشمند در راستای توسعه محصولات و خدمات نوآورانه شهری است.
· سطح چهارم این برنامه با دو بخش ایجاد و توسعه هاب‌های نوآوری و ایجاد صندوق فناوری و نوآوری شهری با مشارکت سازمان‌های عمومی خصوصی طرح ریزی شده است.
· و در نهایت، در سطح پنجم این برنامه، اجرای پروژه‌های شهر هوشمند به صورت آزمایشی (PoC) و همچنین ایجاد و توسعه مناطق و محله‌های هوشمنددر سطح تهران قرار گرفته‌اند.
حناچی سپس در ادامه افزود: به توضیح چند مثال عملیاتی شده در این حوزه‌ها بسنده می‌کنم؛
· طی سال گذشته کاربران سامانه "تهران من" به عنوان درگاه واحد خدمات شهروندی، حدوداً 5 برابر شد و به بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر رسیده است.
· در حوزه حمل و نقل پاک برای اولین بار در ایران، هم‌زمان با فرهنگ‌سازی گسترده با استفاده از مشارکت گروه‌های مختلف صاحب سرمایه‌های نمادین، سرویس اشتراکی جابجایی مبتنی بر دوچرخه در کلان‌شهر تهران با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شده است و پس از یک سال از آغاز فعالیت، روزانه 3500 سفر به وسیله دوچرخه‌های اشتراکی را تجربه کردیم.
· در حال حاضر، روزانه بیش از 1 میلیون سفر در شهر تهران از طریق خدمات تاکسی اینترنتی (e-hailing) با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود.
· ما برنامه‌ای جدی برای استفاده از «نوآوری‌های تکنولوژیک» در حوزه بازیافت زباله و بدل کردن آن به یکی از منابع برای اداره شهر را پیش برده‌ایم. فرهنگ‌سازی در این زمینه یکی از محور‌های اصلی برنامه ما بوده است.
وی در پایان گفت: در انتها، مایلم به عنوان شهردار کلان‌شهر تهران آمادگی خود را میزبانی همه عزیزان در شهری فرهنگی، تاریخی و در مسیر هوشمند شدن و همچنین برای همکاری در زمینه‌های نوآوری، هوشمندسازی، تحول دیجیتالی و بسط هویت چندفرهنگی به تمامی شرکت‌کنندگان در این نشست اعلام نمایم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/265675/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دومینوی رانت خودروهای ممنوعه؟

ایران‌خودرو چگونه مجبور شد پول مشتریان را پس دهد؟

ضرر خودروسازان، نارضایتی خریداران

وزیر صنعت: در حوزه خودرو، مردم از شرایط موجود ناراضی هستند

زیر پوست وارادات خودروی کارکرده با ارز خودتون!

شرایط جدید گمرک برای ورود موقت خودروی سواری به کشور/ تصویب آیین‌نامه واردات کامیون کارکرده

معاوضه نیسان آبی با گوشت قرمز در آفریقا!

بازگشایی سامانه یکپارچه خودرو برای 3 درصد از باقی ماندگان مرحله دوم در شهریور ماه

ضوابط خرید خودرو توسط دستگاه های اجرایی اصلاح شد/ ممنوعیت خرید هرگونه خودرو سواری خارجی توسط ادارات

شرایط جدید واردات خودرو اعلام شد

هفت مهمان خارجی بازار خودرو

شورای رقابت علیرغم دستور رئیسی از مصوبه خود عقب‌نشینی نکرد

چه کسی مسئول قانونی قیمت گذاری خودرو است‌؟/ با تکیه بر آرزوها، نمی‌توان کشور را سر و سامان داد

نمایش مسخره ای به نام واردات خودرو؛ وعده 200 هزار خودرو به مردم ایران دادند و تنها 280 دستگاه وارد کردند!

«نه» شورای رقابت به فرمان رئیسی

ماجرای استعفای اعضای شورای رقابت بعد از دستور رئیسی چیست؟

صنعت خودرو در چنگ دولت

شورای رقابت به جای حمایت از منافع مردم،‌ از گران‌فروشی مونتاژکاران دفاع کرد

توپ واردات خودروهای کارکرده در زمین دولت

رئیس سازمان استاندارد: محموله خودروهای وارداتی را متوقف نکرده‌ایم

خبر مهم برای متقاضیان جایگزینی خودروهای فرسوده

وقتی 207 ثبت نام می‌کنی، اما 206 تحویل می‌گیری!

آغاز طرح فروش فوری تارا اتوماتیک ویژه سامانه یکپارچه ازسوی ایران خودرو (+جدول فروش)

قیمت جدید لاستیک دولتی اعلام شد

ترخیص اولین نمونه های خودروی وارداتی غیر چینی از گمرک (+عکس و مشخصات خودرو)

فعال بازار خودرو: با استانداردهای ما پورشه، بنز و ب‌ام‌و هم رد می‌شوند!

«خودی»ها پشت فرمان واردات؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران: تا این لحظه هیچ آیین‌نامه‌ای درمورد واردات خودرو از سوی دولت ارائه نشده است

واردات خودرو پشت‌ چراغ‌قرمز ارز

مجوز «واردات خودرو توسط جانبازان» با تعرفه صفر ابلاغ شد

زمان اجرای مصوبات شورای رقابت درباره قیمت خودروها اعلام شد

تصویب آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت

گرانی خودرو در راه است

ورود 20 هزار خودروی وارداتی به گمرک

تولید خودروهای برقی بدون دنده امکان‌پذیر است؟/ شوی تبلیغاتی در حیاط دولت

آئین‌نامه واردات کامیون و اتوبوس کارکرده ابلاغ شد

بیش از 70 هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شد/ تکذیب حذف سامانه یکپارچه

سامانه یکپارچه خودرو باز شد

گول آگهی‌ها و شایعات را نخورید؛ برای واردات، خودروی فرسوده نیاز نیست

قیمت گواهی اسقاط خودرو 30 تا 35 میلیون تومان است

دستورالعمل واردات خودروی کارکرده منتشر شد/ اسامی25 برند مجاز خودرو برای واردات

افزایش 60 درصدی قیمت لوازم خودرو/ 30 درصد لوازم فروشان خودرو تعطیل شدند

سامانه فروش یکپارچه خودرو از 20 شهریور بار دیگر فعال می‌شود

میانگین قیمت خودروهای کارکرده در دنیا 27 هزار دلار است

سوال مهم از دولت درباره گرانی‌های بی‌منطق در بازار لاستیک خودرو

سامانه یکپارچه خودرو و مشکلات آن/ کلاه گشاد خودروسازان بر سر خریداران

واردات خودرو؛ از رویاسازی تا رویافروشی در وزارت صمت رئیسی

نرخ اجاره خودروی خارجی؛ روزانه 28 میلیون تومان!

وزارت صمت: اجازه ورود خودروهای کارکرده پنج هزار دلاری و غیراستاندارد را به ایران نمی‌دهیم

واردات خودرو مخصوص ماشین‌های چینی است؟ | چرا دولت به قانون واردات خودرو عمل نمی‌کند؟