آریا بانو

آخرين مطالب

واردات خودرو؛ از رویاسازی تا رویافروشی در وزارت صمت رئیسی اقتصادي

واردات خودرو؛ از رویاسازی تا رویافروشی در وزارت صمت رئیسی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - بیش از یک سال و نیم از وعده واردات خودرو توسط رضا فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت، می‌گذرد؛ با این حال هنوز هم هیچ خبری از واردات نیست. حال عباس علی‌آبادی، وزیر جدید صمت در گزارش اخیر خود، وعده دوباره واردات خودرو را داده است. گویا گَرد رؤیای واردات خودرو در ساختمان خیابان سمیه ریخته شده که هر کس وارد آن می‌شود، بدون آنکه مقدمات این مهم را فراهم آورد، مدام وعده واردات را می‌دهد.
به گزارش تجارت‌نیوز، شاید اشاره به وعده واردات خودرو از سوی وزارت صمت به تعداد 100 هزار دستگاه در سال گذشته و 200 هزار دستگاه در سال جاری، کمی حوصله سر بر باشد. اما واقعیت ماجرا این است که واردات خودرو از ابتدای سال گذشته تا به حال، وعده‌ای بیش نبوده و طبق آخرین آمار، تنها 5000 دستگاه خودروی خارجی به گمرکات کشور رسیده‌اند که اکثر هم چینی بوده‌اند.
استفاده از خودروهای روز دنیا که آن را باید حق طبیعی هر شهروندی دانست، حالا به یک رویا تبدیل شده است. حال پس از آنکه دولت‌ها این خودروها را تبدیل به یک رؤیا کرده‌اند با وعده و وعیدهای خود در حال رؤیافروشی هستند. چنانکه اسفند سال گذشته قبل از اینکه خودرویی وارد کشور شود، وزیر وقت صمت طرح فروش خودروهای وارداتی را گذاشت و 120 هزار نفر هم در این طرح ثبت‌نام کردند.
حال امید قالیباف که در آن مقطع سخنگوی همین وزارتخانه بود، اکنون در صفحه توئیتری خود به منتقد جدید دولت تبدیل شده است. در حالی که انتظار می‌رفت اکنون او و فاطمی‌امین پاسخگوی شهروندانی باشند که 18 ماه است منتظر ورود خودروهای خارجی به ایران هستند.
وعده جدید؛ واردات ماهانه 20 هزار خودرو از زمستان
گرچه عباس علی‌آبادی با تبلیغات گسترده‌ای جانشین فاطمی‌امین در رأس وزارت صمت شد، اما او هم در مدت حضور خود همان راهی را در پیش گرفت که فاطمی‌امین تخم آن را در وزارت صمت کاشت. وعده‌های بزرگ، اقدامات کوچک.
علی‌آبادی در مصاحبه که اخیراً با تسنیم داشت، گفت: امسال هم با خودروهای وارداتی، سعی می‌کنیم که اهداف کمّی برنامه را محقق سازیم. خودروهای برقی، دیگر خودروی آینده نبوده و خودروی روز محسوب می‌شوند و امروز لازم است به این تحول تن دهیم. ما به خودروسازان گفتیم که باید خودروی باکیفیت در حد انتظار مردم تولید کنند و این حق مردم ماست؛ اما باید به آنان فرصت داد.
حال سوال اصلی اینجاست که اولاً در وضعیتی که تنها 5000 دستگاه در طول 1.5 سال وارد کشور شده، چگونه می‌توان اهداف کمی را محقق ساخت؟ زمانی که با گذشت هفته‌ها، هیچ خبری از واردات نبوده و همین تعداد بسیار اندک، اغلب با برند چینی وارد کشور شده‌اند، انتظار معجزه و بهبود وضعیت بازار اشتباه است.
با این حال، مهدی ضیغمی، سرپرست سازمان توسعه تجارت، با اشاره بر تحقق تعهدات طرح سامانه فروش خودروهای خارجی به ثبت‌نام‌شدگان، از امکان واردات ماهانه 20 هزار خودرو از زمستان سال جاری خبر داد.
در صورتی که احتمالاً واردات این تعداد نیز چیزی همانند وعده‌های پیشین خواهد بود. چرا که با بررسی آمار واردات خودرو از سال 1390 تا 1397، در بهترین سال حدود 102 هزار دستگاه وارد کشور شده و این به معنای واردات 8500 دستگاه خودرو در هر ماه به صورت میانگین است.
به نظر می‌رسد مسئولان وزارت صمت هر بار با وعده‌ای بزرگ‌تر و البته زمانی دورتر صرفاً به دنبال خرید وقت برای آرام نگه داشتن بازار خودرو هستند. در حالی که در علم اقتصاد، تولید، عرضه و تقاضاست که متغیر اصلی بازار به حساب می‌آید. شاید دولت‌ها برای مدت کوتاهی بتوانند با خبر و وعده بازار را آرام نگه دارند، اما زمانی که تولید و عرضه به اندازه تقاضا نیست و از سوی دیگر خودرو در ایران از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده، سرانجام روزی بازار در برابر چنین مسکَن‌هایی ضد ضربه می‌شود.
فرصت‌سوزی برای بهبود کیفیت خودرو
اکنون در حالی وزیر صمت از مردم می‌خواهد که برای بهبود کیفیت خودروهای ساخت داخلی و برقی‌سازی آن صبور باشند و به خودروسازان فرصت دهند که حدود پنج سال است که دولت با ممنوع‌کردن واردات خودرو، این بازار را به جولانگاه خودروسازان داخلی تبدیل کرده است. پیش از آن نیز همین خودروسازان دولتی بودند که انحصار بازار خودروی ایران را در اختیار داشتند و از هر گونه حمایت دولتی برخوردار بودند.
حال آیا این مدت، زمان کمی برای بهبود کیفیت در کارخانه‌هایی بود که انحصار 100 درصدی بازار را در اختیار داشتند؟ سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که تا چه زمانی باید به خودروسازان داخل کشور، فرصت داد؟
با نگاه به وضعیت انحصار در بازار و تعرفه‌های گمرکی نه‌چندان پایین برای واردات خودرو، می‌توان گفت که برای خودروسازان داخلی بیش از حد فرصت داده شده تا محصولات خود را به کیفیت و تکنولوژی خودروهای جهانی برسانند.
در این مدت نه‌تنها بهبودی در کیفیت تولیدی خودروسازان اتفاق نیفتاد، بلکه افت کیفیت و کاهش امکانات ایمنی و رفاهی خودروهای داخلی در چند سال گذشته دیگر بر کسی پوشیده نیست. بنابراین، هرچقدر که فرصت بیشتری به خودروسازان داده می‌شود، شاهد پسرفت بیشتر در صنعت خودرویی کشور هستیم.
حال به نظر می‌رسد یکی از راه‌های اصلی نجات صنعت خودرو، کاهش تعرفه واردات و افزایش رقابت‌پذیری در بازار است و حمایت‌های بی‌حد و حساب از این صنعت، تنها کار را دشوارتر کند.
خودروهای بنزینی نرسیده، نوبت به وعده واردات خودروهای برقی رسید/ 6000 خودروی برقی در راه ایران!
واردات 6000 خودروی برقی توسط ایران خودرو تا پایان سال 1402 به کشور وعده‌ای است که مدیرعامل ایران خودرو قول آن‌ را به رسانه‌ها و مردم داده است. این وعده در حالی توسط مدیرعامل این شرکت مطرح شد که هنوز خودروهای خارجی بنزینی این شرکت به بازار نرسیده‌اند.
به گزارش تجارت‌نیوز، واردات خودروی برقی توسط ایران خودرو تا پایان سال 1402 وعده‌ای است که مدیرعامل ایران خودرو اخیرا آن‌ را مطرح کرد. به گفته علیمردان عظیمی قرار است تا پایان سال جاری 6000 دستگاه خودروی برقی با برند دانگ فنگ چین وارد ایران شود. این وعده در حالی داده شده است که هنوز واردات خودروهای نو و کارکرده توسط ایران خودرو و سایر کشور‌ها به صورت کامل انجام نشده است.
واردات خودروهای برقی توسط ایران خودرو
بر اساس اعلام مدیرعامل ایران خودرو، این 6000 خودروی برقی از برندهای دانگ فنگ چین و هایما خواهد بود و تا پایان سال تحویل مشتریان می‌شود.
او درباره جایگاه شارژ برای خودرو‌های برقی گفت: خودروسازان هنوز به ساخت جایگاه شارژ خودروهای برقی وارد نشده.اند، اما در اصل خودروسازی که خودروی برقی تولید می‌کند باید خودش هم برای ساخت جایگاه شارژر آن اقدام کند که نیازمند زیر ساخت، سرمایه و همکاری است.
عظیمی در ادامه افزود که هم اکنون در حال مذاکره با شریک تجاری چینی خود هستیم تا با استفاده از تجربه آن‌ها بتوانیم دستگاه شارژ خودرو‌های برقی را تولید و در جایگاه مختص آن نصب کنیم.
از وعده تولید تا واردات
خودروسازان داخلی و مسئولان وزارت صمت در 40 سال گذشته وعده‌های بسیاری را مطرح کرده‌‎اند، اما به جرئت می‌توان گفت که اکثر آن‌ها عملی نشده است. این‌بار خودروسازان پا را از مرز تولید خودرو فراتر گذاشتند و وعده‌ی ساخت جایگاه‌های شارژ را نیز مطرح کردند. در شرایطی که می‌توان این دستگاه‌ها را وارد کرد یا در سوی دیگر نمونه‌های داخلی آن توسط مپنا تولید می‌شوند، تولید و ساخت این دستگاه‌ها هیچ‌گونه صرفه اقتصادی ندارد.
سوالی که در اذهان مطرح می‌شود این است که وزارت صمت وعده داده بود که تا پایان سال 1401، 100هزار دستگاه و تا پایان سال 1402، 200هزار دستگاه خودرو وارد کشور کنند. حال چگونه در شرایطی که خودروهای بنزینی و هیبریدی هنوز وارد کشور نشده‌اند وعده واردات 6000 خودروی برقی توسط این مسئولان داده می‌شود؟
به گفته کارشناسان یکی از اصلی‌ترین موانع موجود بر سر راه واردات خودرو وجود اولویت‌های مهم‌تر برای تامین ارز همانند غذا و دارو برای دریافت ارز است. نکته جالب توجه این است که قیمت خودروهای برقی به‌مراتب بیشتر از خودروهای بنزینی و هیبریدی است و در نتیجه برای واردات این خودروها ارزبری بسیار بیشتری صورت می‌گیرد.
از سوی دیگر، تا به این لحظه به گفته مسئولان تنها 1218 دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده‌اند، حال اینکه چگونه ایران خودرویی که تا به حال سابقه واردات خودروهای برقی را به کشور نداشته است می‌خواهد 6000 هزار دستگاه خودروی برقی را تا پایان سال وارد کشور کند و سپس آن‌ها را به دست مردم برساند؟ موضوعی است که جای تأمل دارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1185816/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترانه جذاب «خط قرمز» با صدای سهراب پاکزاد

آهنگ «زلزله» را با صدای حامد همایون بشنوید

بارش شدید باران در مهاباد موجب آبگرفتگی معابر شد

گزارشی درباره آمار خودکشی پزشکان در ایران

واکنش سازمان غذا و دارو به خبر رعایت حجاب در داروخانه‌ها

گوناگون/ تصاویری از کلکسیون‌های دیدنی که آرزوی داشتنشان را می‌کنید

شست و شوی رواق دارالذکر و راهروهای اطراف حرم با نوای واعظی

سوره مبارکه الرحمان با صدای استاد عبدالباسط عبد الصمد

طرز تهیه مرغ کنتاکی رستورانی به روش کی‌اف‌سی

سالاد مرغ رژیمی؛ یک شام خوشمزه و سالم

خودمان را با آب بشوییم یا با دستمال پاک کنیم؟

بررسی بیماری سلیاک از نگاه طب سنتی

عکسی از عروسی مدل مشهور و ملکه زیبایی لبنان

روش های پاک کردن انواع لکه از روی لباس

اقدام باورنکردنی وزارت بهداشت درباره داروخانه ها

معنای این همه سکوت چیست؟

عنایتی با چند مهره جدید مقابل آلومینیوم

آ اِس: ماندن ژاوی در بارسلونا تضمین شده نیست

اتفاق عجیب در فینال لیگ والیبال قهرمانان اروپا

یازده بازیکن آلومینیوم آماده برای شکست دادن پیکان

بدرقه بازی خاص را از دست داد

وقتی مسی را بیرون می‌کنید، این اتفاق می‌افتد

جو سنگین وطنی علیه پرسپولیس

غایب بزرگ در بازی مقابل پرسپولیس

آقایی بازی با پرسپولیس را از دست داد

از حضور مسعود کیمیایی در اجرای یک تئاتر تا میلیاردی شدن «بیژن و منیژه»

«زیبا صدایم کن» فیلم جدید رسول صدرعاملی به‌زودی کلید می‌خورد

اگر قصد خرید پمپ هیدرولیک دنده ای را دارید این مطلب را بخوانید

چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو در بازار NFT : نگاهی به هنر دیجیتال

استایل مدلینگ و جنوبی بهار قاسمی همسر زیبا و خیلی جوان خلیل خانزاد سریال نون خ / رنگ لباسش چقدر دلبره

بیلبورد پرحاشیه در سطح تهران جنجالی شد / شباهت عجیب کاراکتر مافیای زباله به بهنام بانی! + عکس

نور آفتاب و انجماد، بطری های یکبار مصرف را تخریب نمی‌کند

درخواست مردم برای آشنا شدن بیشتر با زندگی امیرالمومنین (ع)

نمایی زیبا از جنگل های هیرکانی دومین میراث طبیعی ایران بعد از کویر لوت

آش گوجه فرنگی با طعم بسیار عالی

پدر علمِ تاریخ اسلام در ایران را بشناسید

اولین داروی رشد مجدد دندان در جهان، از شهریورماه در ژاپن آزمایش می‌شود

تهدید سخنگوی فدراسیون به تعویق لیگ آینده

انریکه: فردا می‌بریم، تنها جمله فرانسوی که بلدم

درخواست استقلال برای تغییر داور بازی با امروز

کمیته انضباطی جریمه 2 میلیاردی ویسی را گردن نمی‌گیرد

اسیدپاشی به بازیکن ملی پوش فوتبال مالزی

تشکر ستاره عراقی از محرم برای صعود به المپیک

آرزوی موفقیت ایمان مبعلی برای فولادی‌ها

رنکینگ فوتسال جهان؛ مردان ایران در رده چهارم، زنان هشتم

استقبال از «گارفیلد» در اولین هفته فروش

امان الله قرایی مقدم:آدرس غلط ندهید؛ عامل افزایش مصرف دخانیات، جامعه است نه نمایش خانگی!

تا تونستن به هم تیکه انداختن!

«مست عشق» 50 میلیاردی شد

سفر به تهران قدیم؛ عکس‌های دیدنی از امتحانات نهایی دختران در سال 43