آریا بانو

آخرين مطالب

​عشق طراحان، کابوس مهندسان گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سایپا نیوز / هیوندای جنسیس GV80 اولین محصولی است که یک خودروساز چرخ هایش را در خود کارخانه 22 اینچی تولید می کند و دیگر لازم نیست خریدار مشتاق آن را در تیونینگ ها و فروشگاه های بیرونی تغییر دهد. به طور طبیعی طراحان عاشق این هستند که بزرگترین رینگ و لاستیک را برای یک خودرو در نظر بگیرند اما هر چقدر این شعاع بزرگتر می شود، کار مهندسان دشوارتر می شود.
آلبرت بیرمان، مدیر عامل و رئیس تحقیقات و نوآوری گروه خودروسازی هیوندایی موتور در یک کنفرانس مطبوعاتی هنگام رونمایی رسمی از GV80 در شهر سئول به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد. وی وقتی می خواست به تعدد معضلات و چالش ها طراحی چرخ ها با شعاع بزرگتر پاسخ بدهد به شوخی گفت: «چه قدر وقت دارید؟»
بیرمان در یک شوخی دیگر با خبرنگاران گفت: «با این همه چاله چوله و این هم سرعت گیر که در مسیر خودروها هست، فکرش را بکنید که بخواهید خودرویی با رینگ و لاستیک بزرگ هم به بازار عرضه کنید.»
مهمترین چالش مهندسان در طراحی رینگ و لاستیک بزرگ برای خودروها «جرم منقبض نشده» یا unsprung mass یا به بیان ساده تر، وزنی است که کمک فنرها پشتیبانی نمی کنند. با توجه به قطعات متعدد ترمز، سیستم تعلیق، هاب ها و چرخ ها و غیره، برای مهندسان محاسبه این چالش ها آسان نیست.
رینگ و لاستیک هر چقدر بزرگتر می شود، از لذت رانندگی و راحتی سرنشینان هم کم می کند، به عبارتی دیگر چرخ های بزرگتر فقط زیباترند، راحت تر و مهندسی تر نیستند. هر چقدر شعاع چرخ ها بیشتر می شود، به طور طبیعی رینگ و لاستیک سنگین تر می شود، به همان اندازه کنترل حرکت آنها هم دشوارتر می شود. ممکن است یک مهندس پیشنهاد بدهد که برای نرم تر شدن و بهتر شدن وضعیت رانندگی، کمی سیستم تعلیق را نرم تر در نظر بگیریم تا جبران سفتی حاصل از بزرگی چرخ ها باشد. در آن صورت به هندلینگ لطمه وارد می کند. با زیاد شدن یکی از این پارامترها، یک پارامتر دیگر تغییر می کند که باید آن را هم در نظر گرفت. برای رسیدن به یک تعادل منطقی، با صراحت می توان گفت که هر چیزی یک آستانه تحملی دارد و افزایش اینچ رینگ و لاستیک، این تعادل را به هم می زند.
وقتی با رینگ و لاستیک بزرگتر رانندگی می کنید، جرم زیادی را زیر پاهای خود حس می کنید و این احساس هنگامی شدیدتر می شود که از یک سرعت گیر رد می شوید یا به چاله می افتید.
هنگام تعیین استاندارد برای شعاع چرخ های خودرو در کشورهای مختلف به دلیل سطوح جاده ای مختلف باید شاسی خودرو را هم در نظر گرفت. برخی از کشورها جاده های کوهستانی بیشتر دارند. برخی از کشورها تمام جاده هایشان آسفالت نیست و بخش هایی از مسیر خاکی می شود.
نکته آخر این که هر چقدر شعاع این چرخ ها (رینگ و لاستیک) بزرگتر در نظر گرفته میشود، دست و بال مهندسان در به کارگیری سیستم های تعلیق متنوع مثل سیستم تعلیق هوا، دمپرهای مغناطیسی و از این قبیل موارد تنگ تر می شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/258080/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستور رئیسی برای کیفی و کمی سازی تولید خودرو / تولید خودرو در سال 1401 حداقل 50 % افزایش یابد️

سه مسیر ورود خودروهای خارجی

مجوز مجلس به دولت برای واردات خودرو

پورشه هم از روسیه رفت

از سایپا عزل می‌شوند، به ایران خودرو می‌روند!

مالیات خودروهای لوکس تعیین شد/ برگ سبز خودرو، سند مالکیت است

سقوط آزاد «فروش خودرو» در بهمن

نظر مجمع تشخیص درباره مصوبه واردات خودرو مثبت شده/ سال آینده ساماندهی خودرو بهتر می‌شود

تعرفه واردات خودرو برای سال آینده 40 تا 75 درصد است

ورود خودرو به منطقه «تردید»

تعرفه واردات خودرو برای سال آینده 40 تا 75 درصد خواهد بود

خوش بینی به «خودرو» در 1401

بازار خودرو در یخبندان معاملاتی

طرح مجلس برای اصلاح قانون بیمه شخص ثالث خودروهای لوکس

سرنوشت قیمت خودرو در 4 سناریو

وزیر صنعت: ١5 درصد قیمت تمام شده خودرو سال آینده از محل افزایش تولید کاهش خواهد یافت

مزیت ثانویه واردات خودرو

سازوکار واردات خودرو در 1401

شرایط واردات خودرو تعیین شد

وزیر صمت: افزایش تولید خودرو و آغاز واردات از خرداد ماه

وزیر صمت: ممنوعیت واردات خودرو لغو می شود

قیمت 11 خودروی خارجی بعد از آزادسازی واردات: از کرولای یک میلیاردی تا سورنتوی 1.5 میلیارد تومانی (+عکس)

فاطمی امین: برای صنعت خودرو برنامه 2 ساله داریم/ نماینده مجلس : وزیر صمت به مشتری ظلم کرده، استیضاحش می‌کنیم

رئیس سازمان مالیاتی: مالیات نقل و انتقال خودرو همزمان با سند سبز دریافت می‌شود

خودروهای جدید ایرانی در سال 1401/ دنا کیفیت پراید را دارد

ابهام در واردات خودرو سواری در سال 1401

رئیس کمیسیون تلفیق: مصوبه واردات خودرو از بودجه 1401 حذف شد+دلایل

نماینده مجلس: پشت پرده ها را اعلام می‌کنم/ حذف غیرقانونی وارادات خودرو سواری از بودجه توسط مجمع تشخیص مصلحت

مجوز مجلس برای واردات خودرو پابرجاست/ دولت از ابتدای فروردین می تواند خودروی سواری وارد کند

معاون وزیر صمت: حذف ارز دولتی برای دارو/ واردات دارو تا پایان سال نصف می‌شود

خودرو گران‌تر می‌شود

بازار خودرو در رکود/ افزایش 10 تا 18 میلیون تومانی خودروهای مدل جدید

مصوبه واردات خودرو منتفی شد

ترس واهی از واردات خودرو

(تصاویر) دیدار تیم‌های فوتبال بانوان سپاهان و هیات البرز

تعویض پلاک خودروی ارزان‌ 2 میلیون آب می‌خورد!

لاستیک بدون کدملی ارزان تر از خرید کالا با کدملی!/ بازار لاستیک همچنان دونرخی

همتی: خودروسازی در ایران تبدیل به ابزاری برای رانت های اقتصادی شده است

رونمایی از خودروی ارزان‌قیمت داخلی در بهمن ماه امسال

قیمت خودرو‌های مونتاژ داخلی، 4 برابر عراق و پاکستان/ نماینده مجلس: خروج ارز برای واردات خودرو بهانه است

پژوپارس 149 میلیون تومان گران شد/ چرا خودرو افسارگسیخته گران می‌شود؟

راهکار مرسدس بنز برای افزایش فروش خودروهای لوکس

کارخانه کیان تایر تعطیل شد/ 1200 کارگر بیکار شدند

رشد 6 درصدی قیمت خودرو در بازه زمانی 10 روزه کلید خورد

روزنامه دولت: رئیس جمهور دستور تولید 1.5میلیون خودرو داخلی را داده اما قطعا این دستور اجرا نمی شود!/ حالا که ارز داریم خودرو وارد کنیم

ایران‌خودرو برای حذف قرعه‌کشی شرط گذاشت

واردات 70 هزار خودرو در آستانه صدور مجوز/ مجمع تشخیص به دولت پالس مثبت داد

ایران خودرو قیمت تمام محصولات خود را به صورت رسمی گران کرد (+جدول قیمت جدید)

حرکت عجیب سایپا در نخستین فروش فوق‌العاده خود در سال جدید

پراید 200 میلیونی را هم دیدیم!