آریا بانو

آخرين مطالب

چهره ها و افراد مشهور متولد 21 دی فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - ستاره / بیست و یک دی ماه، سالروز تولد چهار هنرمند و یک ورزشکار معروف در ایران است. آزیتا حاجیان، مهدی باقربیگی، سروش گودرزی، محمد نصرتی و زنده یا افشین یداللهی چهره‌های مطرح متولد 21 دی ماه هستند.
در ادامه با زندگی شخصی و حرفه‌ای این پنج چهره متولد دیماه آشنا شده و مختصری درباره‌شان خواهیم خواند.
آزیتا حاجیان
آزیتا حاجیان بازیگر مطرح سینما و تلویزیون کشورمان در 21 دی ماه سال 1336 در ملایر به دنیا آمد. او فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر است. حاجیان از سال 1354 با بازی در نمایش خورشید خانم آفتاب کن وارد عرصه بازیگری شد.
پس از چند سال فعالیت در تئاتر، آزیتا حاجیان با فیلم محبوب دزد عروسک‌ها وارد سینما شد. در این فیلم او در کنار دخترش، مهراوه شریفی نیا به نقش آفرینی پرداخت. از دیگر آثار سینمایی مطرح او می‎توان به فیلم جنجالی آدم برفی اشاره کرد، این فیلم در سال 1373 روی پرده نقره‌ای سینما به نمایش درآمد. فعالیت او در عرصه بازیگری تنها به سینما و تئاتر محدود نشد، آزیتا حاجیان در مجموعه‌های تلویزیون بسیاری از جمله آوای فاخته، سال‌های مشروطه، دبیرستان خضرا، کیمیا و... به هنرآفرینی پرداخته است.
این بازیگر خوب کشورمان در سال 1358 با محمدرضا شریفی‌نیا ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو دختر به نام‌های ملیکا و مهراوه است که هر دو در عرصه بازیگری فعالیت دارند. متاسفانه پس از 30 سال زندگی مشترک آزیتا و محمدرضا در سال 1388 از یکدیگر جدا شدند. حدود یک سال پس از این جدایی، حاجیان با محمد کریمی هراتی ازدواج کرد، این دو در سال 1356 هم دانشگاهی بودند. همسر اول محمد کریمی هراتی براثر بیماری فوت شده است.
افشین یداللهی

افشین یداللهی، شاعر و ترانه سرای محبوب کشورمان در بیست و یکم دی ماه سال 1347 در اصفهان به دنیا آمد. یداللهی اگرچه به ترانه‌سرایی علاقه داشت، اما برای تحصیل در دانشگاه رشته روانپزشکی را انتخاب کرد. در کنار تحصیل به ترانه‌سرایی نیز مشغول بود و در سال 1376 با شعری در مورد امام حسین (ع) به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
ترانه از فارس تا خزر از دیگر آثار افشین است. این ترانه با صدای خشایار اعتمادی و آهنگی از شادمهر عقیلی منتشر شد و توانست طرفداران بسیاری را جذب کند. از دیگر سروده‌های این شاعر خوش ذوق کشورمان می‌توان به ترانه‌های تیتراژ سریال‌های شب دهم، معمای شاه، تبریز در مه، غریبانه، میوه ممنوعه، مدار صفر درجه، پول کثیف و شب دهم اشاره کرد.
علاوه بر این افشین یداللهی با بسیار از خوانندگان مطرح ایرانی از جمله محمد اصفهانی، احسان خواجه امیری، خشایار اعتمادی، علیرضا قربانی و حامی همکاری داشته است. متاسفانه این شاعر توانای کشومان در 24 اسفند ماه سال 1395 دچار سانحه رانندگی شد و دار فانی را وداع گفت.
سروش گودرزی

سروش گودرزی در روز 21 دی ماه سال 1353 در خرمشهر متولد شد و در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل کرد. بدون شک، چهره او ما را یاد سریال درخشان خط قرمز می‌اندازد. اولین بار در سال 1379 از طریق یکی از دوستانش به سامان مقدم برای فیلم پارتی معرفی شد و در این فیلم به ایفای نقش پرداخت و بعد به خط قرمز رفت. پس از خط قرمز، بازی‌های موفق او در سریال مسافری از هند نیز ادامه داشت. با وجود موفقیت‌ها، او فعالیت در ایران را ادامه نداد و به آمریکا مهاجرت کرد، اما در سال 1391 به ایران بازگشت. آخرین بازی سروش گودرزی به سریال رستاخیز باز می‌گردد که فعلا توقیف شده است.
مهدی باقربیگی

مهدی باقربیگی در روز 21 دی ماه سال 1356 در اصفهان متولد شد. ماندگارترین نقش او را بدون شک می‌توان نقش مجید در سریال درخشان قصه‌های مجید دانست که در سال 1369 و 1370 ساخته شد. او در رشته کشاورزی تحصیل کرده است و جدا از بازیگری، در شورای شهر اصفهان نیز به عنوان یکی از اعضا حضور دارد. زمانی‌که کیومرث پوراحمد برای تست بازیگری سریال قصه‌های مجید به اصفهان رفت، به دنبال کسی بود که لهجه اصفهانی را به خوبی بلد باشد؛ بنابراین به یکی از مدارس اصفهان رفت و با تست، مهدی باقربیگی که در مدرسه نیز عضو تئاتر بود را انتخاب کرد. از دیگر آثار مشهور مهدی باقربیگی می‌توان به بازی در سریال‌های در مسیر زاینده رود، در چشم باد، مختارنامه و ... اشاره کرد.
محمد نصرتی

محمد نصرتی در روز بیست و یکم دی ماه سال 1361 در کرج متولد شد. نصرتی در رشته تربیت بدنی تحصیل کرد. او فعالیت حرفه‌ای‌اش را در دنیای فوتبال زمانی که فقط 16 سال داشت با تیم جوانان کشاورز تهران آغاز کرد و سپس به جوانان پاس رفت. سال 79 بود که وارد تیم‌های رده بزرگسالان شد و اولین تجربه‌اش در این تیم‌ها، بازی برای ابومسلم مشهد بود و سپس به پاس و پرسپولیس رفت. تجربه بعدی او بازی در تیم النصر امارات بود؛ اما سپس به ایران بازگشت و در تراکتورسازی و پرسپولیس توپ زد.
در فصل 91-92 بود که به دلیل شوخی نه چندان جالبی که با شیث رضایی پس از به ثمررسیدن گل داشت، 6 ماه محروم و از پرسپولیس اخراج شد و پس از بازی در باشگاه‌های دیگری همچون پیکان، گسترش فولاد و نفت از فوتبال خداحافظی کرد. یکی از بازی‌های ماندگار محمد نصرتی، بازی با بحرین در مرحله مقدماتی جام جهانی 2006 بود که در آن توانست گل پیروزی بخش ایران را وارد دروازه بحرین کند تا ایران به جام جهانی برسد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/252126/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهکارهای ساده ای برای روان صحبت کردن

در ذهن یک فرد مبتلا به اضطراب و دلشوره چه می گذرد؟

تمرین هایی که آلزایمر را فراری می دهند

وقتی بدن «تیک» می‌زند

نگذارید این ترس ها موفقیت شما را تهدید کنند

نکاتی که یک مدیر موفق رعایت می کند

مغز ما به این کلمات حساس است!

تنبل ها بخوانند!

خشم چیست و در چه ساعاتی بیشتر بروز می کند

این حرف‌ها را به طلاق‌گرفته‌ها نزنید!

اگر افسردگی دارید این دمنوش را بخورید!!

تغییرات هورمونی با نوجوان چه می کند؟

روان شناسی افرادی که نمی‌توانند با واقعیت روبرو شوند

بلوغ و پاسخگویی به سوالات نوجوانان

موبوفوبیا، ترس تازه بشر!

مغز وقت اضطراب!

دوستِ خوب یعنی کسی که...

دچار وسواس مقایسه شده اید؟

این جملات را به افسرده ها نگویید

وقتی ‌عزیزترین آدم‌زندگی ‌به آلزایمر مبتلا می‌شود، باید چه‌کنیم؟

11 تفاوت افراد خیلی موفق با سایر افراد

چرا خانواده تلگرامی یک خانواده منزوی است؟

علائمی که می گویند باهوش تر از حد نرمال هستید

9 عاملی که شما را به آرزوهایتان می رساند

چرا از موفقیت دیگران غمگین و ناراحت میشویم؟

آیا برای خریدهای نوروزی فکر شده عمل می کنید؟

چرا این افکار را باید متوقف کنید؟

چگونه مغز را برای توقف نگرانی تمرین دهیم؟

12 مورد از علائمی که نشان می‌دهد شما باهوش‌تر از آنچه تصور می‌کنید، هستید

چه زمانی به او بگوییم که فرزند خوانده ماست؟

این نشانه ها خبر از افسردگی می دهند

هـرگـز بـرای ایـن مـوارد عـذرخـواهـی نکنیـد

بلوغ زودرس دختران و نگرانی مادران

روزهای تعطیل افسرده می شوید؟

آیا بوتاکس، افسردگی را درمان می کند؟!

چگونه یک همسفر خوب پیدا کنید؟

رازهای برخورد با تنبلی

چگونه از افسردگی در تعطیلات نوروز جلوگیری کنیم؟

راهکارهایی برای تغییر دادن شخصیت تان

عوامل استرس زا در محل کار و اثر آن روی جسم و روان

آیا طب سوزنی می‌تواند افسردگی را درمان کند؟

از زود قضاوت کردن هایت خسته شده ام

نقش ژنتیک در توانایی رهبری و مدیریت

چطور جلوی استرس را بگیریم؟

استرس و کاهش وزن

منفی‌ باف‌ ها موفق نمی‌شوند

چشم‌زخم خرافه است یا واقعیت دارد

چروفوبیا، ترس از شاد بودن و شادی کردن

راهکارهایی برای پیروزی بی استعدادها!

به استقبال کدام استرس برویم؟