آریا بانو

آخرين مطالب

راه های کنترل هیجان‎های منفی از زبان نوجوانان اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان/ «خودتو کنترل کن» از آن حرف‎هایی است که می‎رود روی اعصاب آدم؛ بس که از زبان بزرگ ترها می‎شنویم و بس که گنگ و مبهم است؛ خب چطوری خودم را کنترل کنم؟ در چه موقعیت‎هایی؟ چرا اصلا؟ این‎ها سوال‎هایی است که مهمانان این هفته جوانه از خودشان و ما پرسیدند. «حسنا طاهری» و «سلما طبسی» 11ساله و «اسما طیرانی» 12ساله پیشنهاد کردند درباره کنترل هیجان‎ها صحبت کنیم. «محدثه مشجری»، کارشناس ارشد روان‎شناسی تربیتی هم در کنار ما بود تا بهمان کمک کند.
دکمه خاموش من کجاست؟
سلما دلش می‎خواهد بتواند خشم اش را توی مشت بگیرد: «بعضی وقت‎ها آدم خیلی عصبانی می‎شود و روی حرف‎هایی که می‎زند، کنترلی ندارد. برای من چندبار پیش آمده، هم دوستم ناراحت شده و هم خودم. هرکس طوری عصبانیت اش را نشان می‎دهد؛ بعضی‎ها دعوا می‎کنند، بعضی‎ها حرف بد می‎زنند، من چیزهایی می‎گویم که بعدا پشیمان می‎شوم». اسما هم از عصبانیتی که تحت کنترلش نیست، شاکی است: «سر کلاس از معلم‎مان سوالی می‎کنم، به‎جای معلم بچه‎ها جواب می‎دهند، «مگه سواد نداری؟ یعنی اینو نمی‎دونی و...». این‎ کار خیلی عصبانی‎ام می‎کند و دادوبیداد راه می‎اندازم». حسنا دوست دارد مدیریت کردن احساسِ ناراحتی را یاد بگیرد: «من خیلی زود گریه می‎کنم. چندوقت پیش مامانم رفته‎بود مسافرت و خیلی از دوری‎اش ناراحت بودم. توی جمعی نشسته‎بودم که یکهو گریه‎ام گرفت. دلم می‎خواست بتوانم کنترلش کنم چون بعضی‎ها بهم گفتند چقدر لوسی!» تا این‎جا دوتا خشم داریم و یک غم که نمی‎دانیم چه کارشان کنیم. سلما به نکته جالبی اشاره می‎کند: «به‎نظرم بعضی وقت‎ها احساس شادی هم می‎تواند باعث شود بقیه ازمان برنجند. خب بالاخره آدم با بعضی‎ها لج است، از چندنفر خوشش نمی‎آید و با چند نفر هم دوست است. وقتی از نمره بد کسی که دوست اش نداری خوشحال می‎شوی، خوشحالیِ بدی است و باعث ناراحتی می‎شود».
مشت دربرابر مشت؟
قبل از این‎که درباره احساس‎های ناخوشایند بیشتر حرف بزنیم، بیایید سر از کارِ این خوشحالیِ ناراحت‎کننده دربیاوریم. شادی مگر احساس مثبتی نیست؟ پس چرا گاهی باعث ناراحتی دیگران می‎شود؟ فرق این خوشحالی با خوشحالیِ مثبتی که می‎شناسیم، چیست؟ حسنا می‎گوید: «بعضی خوشحالی‎ها جمعی هستند؛ مثلا وقتی تیم ملی می‎برد، خیلی‎ها خوشحال می‎شوند». سلما حرف دوست اش را ادامه می‎دهد: «یعنی چیزی که باعث به‎وجود آمدن این احساس می‎شود، مهم است». منظور بچه‎ها این است که احساسات چه مثبت و چه منفی، بستگی به موقعیت دارند. ازشان می‎پرسم عصبانیت را هم در موقعیت مناسب می‎شود بروز داد یا همیشه باید جلویش را بگیریم؟ سلما جواب می‎دهد: «بعضی وقت‎ها باید بروزش بدهیم وگرنه نمی‎توانیم از خودمان دفاع کنیم. مثلا اگر توی پارک همه یک بچه کوچک را پس بزنند و او واکنش نشان ندهد، تا صبح باید برای سرسره‎ سوارشدن صبر کند». حسنا می‎پرسد: «اگر عصبانیت ات را به کسی که باعث اش شده بروز دادی ولی بهت توجهی نکرد، چی؟» سلما: «به‎نظرم پای یک بزرگ تر را بکشیم وسط». حسنا برای این‎که طرف مقابل را متوجه بدیِ رفتارش بکند، مقابله‌به‌مثل می‎کند. اسما می‎گوید: «تا پارسال یک دوست صمیمی داشتم که حرف‎هایم را به او می‎زدم. حالا وقتی خیلی خشمگین می‎شوم، معمولا به دوست‎های کسی که رفته روی مخم می‎گویم ببینید فلانی چه کار بدی کرد. ازشان می‎خواهم بهش بگویند که ازدست اش ناراحتم».
بپا بادکنک ات نترکه!
تا الان فهمیدیم رفقا‎ی‎مان موقع خشمگینی چه واکنش‎هایی نشان می‎دهند اما هنوز نمی‎دانیم چه واکنش‎هایی درست است.
«محدثه مشجری» توضیح می‎دهد: «در کنترل کردن احساسات، مرحله اول این است که احساس‎مان را بشناسیم و بدانیم چه اسمی دارد. مثلا من در امتحان نمره بدی گرفته‎ام؛ احساس بدی که تجربه می‎کنم «خشم» است یا «حسادت» از این‎که دوستم نمره بالاتری از من گرفته است؟ می توان این کار را با تمرین یاد گرفت. مواقعی که حال‎مان خوب است، می‎توانیم نشانه‎های احساسات مختلف را تصور کنیم؛ در موقعیتی قلبت تندتند زده، صورتت سرخ شده و دمای بدنت بالا رفته‎است. تو در آن موقعیت عصبانی بوده‎ای. وقت دیگری احساس کرده‎ای چیزی به گلویت فشار می‎آورد، در آن وقت ناراحت بوده‎ای. تمرین بعدی، بازی «سکه هیجان» است که در مدرسه هم می‎شود انجامش داد. در این بازی، احساس‎های مختلف را روی کاغذهای دایره‎ای می‎نویسیم. صندوقی درست می‎کنیم و در طول روز، سکه هر احساسی را که تجربه می‎کنیم توی آن می‎اندازیم. در پایان روز، صندوق را باز می‎کنیم تا بفهمیم آن روز چندبار ناراحت بوده‎ایم، چقدر خوشحال و... . یک‎سری کارت هم درست می‎کنیم که روی آن‎ها کارها و چیزهایی را که باعث حال خوب‎مان می‎شود، فهرست می‎کنیم. این‎طوری می‎فهمیم دربرابر هر احساس بد، باید کاری انجام بدهیم نه این‎که به‎ حال خودش رهایش کنیم؛ مثلا غلط است که وقتِ ناراحتی یک گوشه بنشینیم و فکر کنیم یا بخوابیم. امروز درباره احساس غم صحبت کردیم. یکی از کارهایی که دربرابر این احساس می‎شود انجام داد، «دوباره به دست اش بیار» است. یعنی چی؟ غم معمولا با «از دست دادن» شروع می‎شود. مثلا حسنا که دلتنگ مادرش است، می‎تواند با یک تماس یا مثلا دیدن عکس‎ها حس خوب ارتباط با مادرش را دوباره به دست بیاورد. در این جلسه درباره عصبانیت هم حرف زدیم؛ نکته مهم درباره خشم این است که اگر در موقعیت درست و دربرابر فرد درست بروز داده‎نشود، ممکن است سر کس دیگری خالی‎اش کنیم. اما با عصبانیت چه می‎شود کرد؟ ترک کردن موقعیت، اولین کاری است که از دست‎مان برمی‎آید. اگر سر کلاس هستی، از معلم اجازه بگیر و برو بیرون. آبی به صورتت بزن. قدم بزن و کمی نفس عمیق بکش. این کارها خشم را کمی آرام می‎کند. گام بعدی حرف زدن است، یادت باشد که حرف زدن درست در لحظه عصبانیت کمکی نمی‎کند. چطور خشم‎مان را به زبان بیاوریم؟ بهتر است به‎جای «تو منو عصبانی کردی»، بگوییم «من عصبانی شدم وقتی فلان کار را کردی». بعد هم راجع به این صحبت کنید که هرکدام‎تان چه کارهایی باید انجام بدهید تا حال طرف مقابل خوب باشد. کمک گرفتن از بزرگ ترها هم می‎تواند مفید باشد. بدون بحث و مشاجره و بدون حذف کردن تقصیرهای خودتان از ماجرا، از یک بزرگ تر بخواهید راه‎حلی بهتان پیشنهاد کند. البته گاهی ممکن است بزرگ ترها مسائل ما را درک نکنند یا کم‎اهمیت به‎نظرشان برسد. در این ‎مواقع بهتر است اهمیت موضوع را توضیح بدهی. مثلا بگویی چیزی که باعث خشم ات شده، سرِ کلاس و موقع تکلیف نوشتن هم ذهن ات را درگیر می‎کند و حتما می‎خواهی که حل شود. اما اگر دلت نمی‎خواهد بزرگ ترها در جریان موضوع باشند، می‎توانی از یک دوستِ خیرخواه کمک بگیری؛ کسی که لزوما از تو دفاع نکند بلکه دلش بخواهد رابطه دوستی دوباره شکل بگیرد. خشم، مثل بادکنکی است که اگر به‎‏مرور بادش را خالی نکنی، هی بزرگ و بزرگ‎تر می‎شود و با ترکیدن ناگهانی
آسیب زیادی به بار می‎آورد».
عکس و تصویر سازی : میثم دهقانی، سعید مرادی
نویسنده : الهه توانا

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/228447/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راههای تقویت حافظه دانش آموزان

علل ترس کودکان از مدرسه و راه حل آن

بازی های رایانه ای، خوب یا بد!؟

فرشته‌های آزار دیده!

کودک من آزار جنسی دیده است؟

اگر کودک شما کابوس می بیند !

آموزش به بچه ها در مورد غریبه ها

بچه ها در هنگام طلاق چی لازم دارند؟

جو فراست برای خواباندن بچه ها راه‌حل ارائه می‌دهد !

اثر منفی رسانه های جدید بر کودکان

قوانین راهنمایی و رانندگی زندگی کودکان

با بچه های وابسته چطونه رفتار کنیم؟

آموزش زبان انگلیسی به این کودک اشتباه است

رابطه تاثیر گذار میان رفتار والدین و مغز کودک

بلایی که فیلم های مستهجن بر سر نوجوانان می آورند

تاثیر بد تنش‌های والدین بر روی کودکان

گفتنی‌هایی از خانه تا مدرسه

اگر کودک از انجام تکالیف مدرسه اجتناب می‌کند !

دختری با اطاق مرتب

بازی‌های مناسب کودکان پنج و شش ساله

آموزش برخورد مۆدبانه به کودک

با فرزندتان خوش بگذرانید !

یک درمان دم‌دستی برای کوچولوها

10 روش برای تقویت اعتماد به‌ نفس کودک

10 چیزی که نباید به کودکانمان بگوییم !

دلم یک دوست می خواد

مرزبندی بین بازیهای دخترانه و بازیهای پسرانه

خوابیدن کنار مامان و بابا

چه نوع کتابی مناسب کودک ما است؟

ارتقاء هوش هیجانی برای پرورش کودک موفق

بازی چگونه رشد کودکان شما را افزایش می‌دهد !

کودکی که به دیگران وابسته است !

اجازه ندهید کودک تان این برنامه ها را ببیند

علت فحش دادن(بدزبانی) در کودکان و راه حلهای پیشنهادی

جو فراست و خودخواهی

آموختن درسهای پول تو جیبی فرزندان

راههای عملی جهت افزایش تمرکز در کودکان

کودکانی که دیر می‌خوابند دچار ترس شبانه می‌شوند

رابطه اسباب بازی و شغل آینده کودک

راههایی برای تقویت هوش کودکان

مقابله با لجبازی‌های کودکانه!

والدین افسرده چگونه با کودکانشان بر خورد کنند؟

رفتار با کودکان لوس !

نشانه های اولیه لکنت زبان در کودکان

شخصیت شناسی از روی نقاشی بچه ها

دخترها به پدر نیاز دارند !

بچه‌تان موقع درس خواندن بی حواس است؟

دختری که رفتارهای پسرانه دارد و پسری که رفتارهای دخترانه دارد !

کودک خردسال خود را برای تولد فرزند جدید آماده کنید

چگونه فرزندی باهوش تربیت کنیم؟