آریا بانو

ییلاق های اطراف تهران؛ بهترین گزینه‌ها برای سفر یک روزه گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سفرزون / تهران شهر غوغا و هیاهوست. شهروندان پایتخت که بیشتر وقت و انرژی شان در فعالیت ها و روزمرگی های شهر تحلیل می رود فقط یک آخر هفته را دارند تا نفسی چاق کرده و برای هفته جدید تجدید قوا کنند. مقصد اصلی سفرها نیز عمدتن شمال کشور یا ییلاق های اطراف تهران است. در این مطلب قصد داریم تا به اتفاق گشتی در طبیعت اطراف تهران بزنیم و با شناختن مناطق بکر و دلچسب، آخر هفته های متنوعی را در خاطره ثبت کنیم. با ما همراه باشید.
لفور؛ ییلاقی برای تمام فصول
لفور از ییلاق های اطراف تهران و از دهستان های بی نظیر و سرسبز شمال کشور است که در شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران واقع شده. اگر از مسافرت های مرسوم و تکراری خسته شده اید و قصد جنگل پیمایی و طبیعت گردی در منطقه ای بکر را دارید جنگل لفور از بهترین گزینه ها خواهد بود. پیاده روی در میان درختان راش و ازگیل و انجیلی، تنفس در هوای پاک جنگل و تماشای آبشار های پلکانی احساس یگانگی با طبیعت را در وجود شما زنده خواهد کرد. این منطقه به دلیل وجود سد البرز و دریاچه ایجاد شده توسط آن به منطقه سد البرز نیز مشهور است. اگر از جاده فیروزکوه سفر می کنید پس از گذر از شهر های پل سفید، زیرآب و شیرگاه در مسیر جاده سد البرز قرار خواهید گرفت.
فیلبند، سفری به یکی از بهترین مکان‌های دیدنی اطراف تهران
از دیگر ییلاق های اطراف تهران و زیبای استان مازندران روستای فیلبند از توابع شهرستان بابل است. کافی است در مسیر جاده هراز، 25 کیلومتر از آمل پیشروی کرده تا وارد فرعی روستای پیلبند‌ (یا سنگ چال) شوید و راهتان را به سمت ییلاق پیش بگیرید. مسیر کوهستانی و پرپیچ و خم است و با زیبایی هایش شما را غرق در شگفتی می کند. اما هنوز شگفتی بزرگ در راه است!
به انتهای جاده و بالای ارتفاعات که می رسید در کمال شگفتی اقیانوسی از ابر زیر پایتان است.اگر به هنگام طلوع یا غروب آفتاب هم آنجا باشید که شگفتی منظره پیش چشمتان دوچندان خواهد شد. فیلبند روستایی کوچک و کم جمعیت است که در فصول سرد سال، سرمایی استخوان سوز دارد و عمدتن در شش ماهه اول سال پذیرای مسافران و گردشگران است.
جنگل الیمستان؛ تلفیقی از جنگل نوردی و کوه پیمایی
اما فرعی دیگری از جاده هراز که می تواند ما را به ییلاقی فراموش نشدنی ببرد، در فاصله 52 کیلومتری شهرستان آمل است. فرعی ای که از سمت امامزاده قاسم شروع شده و به روستای الیمستان ختم می شود. برای ورود به جنگل های تماشایی اش باید از ماشین پیاده شد و ادامه مسیر را پیاده طی کرد. الیمستان از ییلاق های اطراف تهران است که در چهار فصل سال می توانید از آن لذت ببرید.
جنگل الیمستان در مسیر صعود به قله ای به همین نام قرار دارد و پس از مدتی، جنگل نوردی با کوهنوردی ترکیب می شود. این ترکیب تجربه منحصر به فردی در طبیعت گردی است. به ویژه برای حرفه ای هایی که همیشه به دنبال چالش های جدیدند. جنگل الیمستان محل رویش گیاهی به نام الیماست که در اردیبهشت ماه می روید. گیاهی خوراکی و بومی شبیه پیازچه که می توانید در طبخ خورشت از آن استفاده کنید.
لواسان؛ از نزدیک ترین ییلاق های اطراف تهران
بدون شک نزدیک ترین و مشهورترین جاهای دیدنی اطراف تهران ، باغشهر لواسان است. این شهر که در دره ای به همین نام در دامنه جنوبی کوه های البرز قرار گرفته مرکز بخش لواسانات در شهرستان شمیرانات است. گذر رودخانه جاجرود از این شهر و سرریز آن به سد لتیان ، علاوه بر آب و هوایی مطبوع، چشم اندازهای زیبایی هم برای این شهر به ارمغان آورده است.
طبیعت سرسبز لواسان و دریاچه زیبای سد لتیان این منطقه خوش آب و هوا را به ییلاقی چهارفصل بدل کرده است. نزدیکی به تهران و آب و هوای مناسب لواسان را به یکی از گران ترین شهرهای ایران بدل کرده تا جایی که به آن بورلی هیلز یا سوئیس تهران لقب داده اند! اتوبان بابایی و جاده لشگرک دو راه مرسوم دسترسی به شهر لواسان است.
روستای افجه؛ روستای سراسر سبز
اما اگر به دنبال جای دنج اطراف تهران می گردید، باید به دهات اطراف لوسان سری بزنید. افجه روستایی کوهستانی از توابع لواسانات است که در 5 کیلومتری شمال شرقی لواسان قرار دارد. مهم ترین جاذبه روستا دشت هویج است که بنا بر روایات تاریخی در گذشته به کاشت هویج اختصاص داشته، هرچند که امروزه اثری از مزارع هویج دیده نمی شود.
دره شمالی دشت هویج نیز مورد توجه کوهنوردانی است که از مسیرهای آن برای صعود به قله‌های آتشکده، ساکا، یخچال و مهرچال استفاده می‌کنند. دو رودخانه افجه و تبله رود نیز از شرق و داخل این روستا گذشته و جاذبه های طبیعی آن را تکمیل می کنند. در روستای افجه با چشم اندازهایی مواجه خواهید شد که به جز رنگ سبز، به سختی رنگ دیگری می یابید!
فشم؛ ییلاق برفی
فشم قسمتی از شهری بزرگتر به نام «اوشان فشم میگون» است که در زبان عامیانه آن را به عنوان «اوشون فشم» می شناسیم. باغشهری ییلاقی در 30 کیلومتری شمال شرق تهران و از توابع شمیرانات. منطقه فشم را که از جاهای دیدنی تهران و حومه به حساب می‌آید بیشتر به واسطه روستاها و باغ های میوه اش می شناسند. روستاهایی نظیر آهار،شکرآب، ایگل و باغگل که دارای آب و هوایی معتدل و روح افزا به ویژه در بهار و تابستان هستند. اما در فصل زمستان هم فشم خالی از گردشگر نمی ماند. چرا که به واسطه کوهپایه ای بودن منطقه، دارای سه پیست اسکی در اطراف است که پیست اسکی شمشک از بقیه معروف تر است.
طبیعت فشم دارای چند آبشار معروف نیز هست: آبشارهای لالون و لارمحله و آبشار یخی آبنیک و نیز دشت چشم نواز جانستون در شمال آن، که یکی از زیباترین ییلاق های اطراف تهران به شمار می‌آید.
جاده لشگرک اصلی ترین مسیر از تهران به فشم است.
شهرستانک؛ ییلاقی شاهانه از جاهای دیدنی اطراف تهران در پاییز
بد نیست سری هم به ییلاق های غرب تهران بزنیم. به سمت کرج برویم و مسیر جاده چالوس را در پیش بگیریم. جاده ای که زیبایی و چشم نوازی اش را کمتر کسی ندیده. پس از گذشتن از آسارا و ماهان و درده به دو راهی ای می رسیم که تابلوی راهنمای “شهرستانک” را به ما نشان می دهد. روستایی بکر و زیبا در شمال کوه توچال که در هر فصل سال رنگ تازه ای به خود می گیرد.
طبیعتِ منحصر به فرد و رنگارنگ و آب و هوایی روح افزا که ناصرالدین شاه قاجار را نیز وسوسه کرده تا کاخ ییلاقی خود را در آنجا بنا کند، بسیار چشم‌نواز است. کاخ ناصری یا همان کاخ شهرستانک بنایی تاریخی واقع در کنار رودخانه شهرستانک است که می تواند بُعدی تاریخی نیز به گشت و گذار شما بدهد. کوهنوردانی هم که مسیر توچال را انتخاب می کنند می توانند از غرب توچال به سمت پایین حرکت کنند و بعد از ساعتی پیاده روی به شهرستانک برسند.
روستای برغان؛ جاهای دیدنی اطراف تهران و حومه در پاییز
حتمن نام آلوی برغان را شنیده اید! گوجه سبزهایی ترد و درشت که صرف دیدنش هر دهانی را آب می اندازد. روستای برغان از دیگر مناطق دیدنی اطراف تهران و از توابع ساوجبلاغ است که به فاصله 13 کیلومتری شهر کرج در دره ای زیبا واقع شده. از همان ابتدای مسیر ورود به شهر زیبایی درختان انبوه و کهنسال چشم ها را خیره می کند.
همزمان صدای روح بخش آب رودخانه نیز به شگفتی فضا می افزاید. دو رودخانه شاهرود و سنج که از کوه های البرز مرکزی سرچشمه می گیرند از کنار این روستا عبور می کنند. یک پل تاریخی، مسجد جامع، حمامی قدیمی تکیه های مذهبی و بازار برغان، از دیگر جاذبه های این روستای دل انگیز هستند. سوییت ها و خانه های محلی نیز در شهر وجود دارند تا اگر قصد کمپینگ در طبیعت را نداشتید بتوانید در آن ها اقامت کنید.
تنگه واشی؛ هیجان در میان دیواره های سنگی
در مسیر جاده تهران به فیروزکوه، تفریح‌گاه های زیادی وجود دارد. یکی از معروف ترین آن ها ناحیه ای موسوم به تنگه واشی ، یکی از دیدنی های اطراف تهران است که در واقع شامل دو تنگه به نام های “واشی” و “سا” می باشد. دشت پهناوری نیز که در میان این دو تنگه قرار گرفته به دشت ساواشی معروف است.
پس مسیر پیاده روی شما عملن به سه قسمت تقسیم می شود. در طول راه از میان دیوارهای سنگی بلندی عبور می کنید و به دلیل وجود چشمه و آبشارهای پلکانی کم و بیش خیس خواهید شد. علاوه بر آن فرورفتگی های غارمانندی نیز وجود دارد که بالارفتن از آن ها هیجان انگیز است. در پایان مسیر به یکباره آبشاری جلویتان ظاهر می شود که می تواند دلچسب ترین پایان برای پیاده روی طولانی تان باشد.
روستای زرین دشت؛ از پرآب‌ترین ییلاق های اطراف تهران
از دیگر جاذبه‌های مسیر جاده فیروزکوه که در 40 کیلومتری جنوب آن و 120 کیلومتری تهران واقع شده روستای زرین‌دشت است. این روستا به دلیل زیبایی خاص مناظر طبیعی‌اش، بیشتر در فصول بهار و تابستان مورد استقبال طبیعت دوستان و گردشگران قرار می‌گیرد.از زیبایی‌های روستای زرین دشت، رودخانه حبله رود است که آب خنک و زلالش همواره جاری است و به روستا‌های اطرافش زندگی می‌بخشد. چشمه‌های آب معدنی مانند خمده و دریابک نیز که خواص درمانی دارند در اطراف زرین دشت پیدا می‌شوند. اقلیم روستای زرین دشت معتدل است و در فصل بهار و تابستان میوه‌های خوش آب و رنگ و خوشمزه‌ در آن به وفور یافت می‌شود. میوه‌هایی مثل آلبالو، گیلاس و توت در این روستا فراوان است و در برخی از باغ‌ها نیز گردوی با کیفیت به عمل می‌آید.
روستای آبنیک؛ از خنک‌ترین ییلاق های اطراف تهران
روستای آبنیک روستایی سرسبز و خوش آب و هوا از توابع بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات استان تهران است. آبنیک با دارا بودن آب و هوای سرد و ییلاقی، حاشیه سرسبز رودخانه کلارود و دامنه‌های گسترده کوه‌های اطراف همه ساله پذیرای گردشگران از تهران و سایر نقاط کشور است. شاید جذاب‌ترین جاذبه آبنیک آبشار یخی آن باشد که در انتهای دره آبنیک، در کنار یک تنگه زیبا، واقع شده و محل مناسبی جهت تمرین یخ نوردی در زمستان است. چشمه آبنیک هم چشمه معروفی است و آبی سفید و گوارا دارد. از قدیم به دلیل خواص آب این چشمه، مردمان آبنیک به تنومندی و خوش قامتی معروف بوده‌اند؛ آنچنان که شاهان قاجار در نوشته‌های خود بار‌ها از آن یاد کرده‌اند. در فصل بهار دامنه‌ی کوه‌های این منطقه از قارچ‌های خوراکی و گیاهانی مانند والک و سیرک و تره کوهی پر می شود و عطری خوش این محیط زیبا را فرا می گیرد. برای دیدن روستای آبنیک باید به 12 کیلومتری شمال شرقی فشم، بعد از روستاهای زایگان و لالان بروید.
روستای خور از جاهای دیدنی اطراف تهران
روستای خوش آب و هوای خور یکی از زیباترین ییلاق های اطراف تهران است. با گذر از کوچه باغ‌های این روستای صمیمی با روستاییانی مهمان نواز و شیرین‌سخن رو‌به‌رو می شویم، که به زبان تاتی سخن می‌گویند. این روستای گردشگری جاذبه های طبیعی متنوعی دارد که از این میان می توان به آبشار خور و طبیعت چشم نواز اطرافش اشاره کرد. اگر مسیر ماشین رو را انتخاب کنید خیلی سریع پس از 17 کیلومتر رانندگی از کرج در مسیر جاده چالوس به روستای خور می رسید و آبشار را در 2 کیلومتری خور پیدا خواهید کرد. بیشتر عاشقان طبیعت با رسیدن به روستای خور مسیر پیاده روی را انتخاب می کنند و پس از گذر از میان باغ‌های زردآلو، گوجه سبز، گیلاس و سیب، چهره زیبای آبشار نمایان می شود. در فصل زمستان، روستا لباسی سفید رنگ و بلورین بر تن می کند. پیست اسکی خور با 1850 متر طول یکی از طویل ترین پیست‌های اسکی ایران به شمار می‌رود و در این فصل از جمله پرطرفدار‌ترین مکان‌های گردشگری برای پایتخت نشینان و اسکی بازهاست.
روستای کرکبود؛ از محبوب‌ترین ییلاق های اطراف تهران
روستایی کوچک و کوهستانی در قسمت شمالی شهرستان طالقان وجود دارد که به دلیل وجود سنگ‌های تیره رنگ به آن کرکبود گفته می‌شود. این روستا در ابتدا به دلیل وجود دو امام زاده به نام‌های زید و ابراهیم محبوب شد؛ اما به مرور به دلیل نزدیکی به تهران و طبیعت زیبایش به شهرت رسید و حالا یکی از پاتوق‌های پایتخت نشینان است. از دیدنی‌های روستای کرکبود می‌توان به آبشار آن اشاره کرد که در اواخر بهار زیبایی روستا را دو چندان می‌کند. دو چشمه به نام‌های گوهر و اشکس نیز در کرکبود وجود دارند و زندگی را در آن به جریان می‌اندازند. همچنین بقایای یک حمام نیز در این روستا هست که تا حد زیادی تخریب شده اما با این حال هنوز هم از جاذبه‌های مهم روستا به حساب می‌آید. تماشای خانه‌های روستایی و گردش در میان آن‌ها تجربه‌ جالبی برای‌تان خواهد بود. توصیه می‌کنیم در سفر به روستای کرکبود دوربین عکاسی خود را به هیچ وجه فراموش نکنید؛ چرا که حتماً غرق در زیبایی‌های این روستا خواهید شد
روستای وردیج و واریش ؛ از نزدیک‌ترین ییلاق های اطراف تهران
در غربی‌ترین نقطه شهر تهران و در امتداد جاده‌ای کوهستانی، دو روستای کوچک فارغ از همهمه و شلوغی تهران، ساکت و آرام در دل کوهستان البرز جا خوش کرده‌اند. نام‌ این دو روستا وَردیج و واریش است و دسترسی به ‌آن‌ها از طریق اتوبان تهران ـ کرج امکان پذیر است. از بالای محله وردآورد، جاده‌ای آسفالته و پیچ در پیچ، در امتداد رودخانه و دره‌ای عمیق به روستای وَردیج و بعد از آن به واریش منتهی می‌شود. دره‌های عمیق، باغ‌های سرسبز و کوه‌های مرتفع، مناظر چشم نوازی‌ هستند که در طی مسیر، چشم‌های کنجکاو شما رو به خود جلب خواهند کرد. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل بهار، خصوصاً اردیبهشت ماه است؛ چرا که در این وقت از سال، باغ های وردیج و واریش با شکوفه‌های زیبای گیلاس و آلبالو یکدست سفیدپوش شده و مناظری بدیع از طبیعت دلنشین بهار رو به نمایش می گذارند.
روستای چلاو؛ از جذاب‌ترین ییلاق های اطراف تهران
این روستای زیبا در شهرستان آمل و استان مازندران واقع شده و از چندین دهستان تشکیل شده است. چلاو یک منطقه ییلاقی محسوب می‌شود و اغلب اهالی آن تنها در فصل‌های خوش آب و هوا در آن ساکن هستند. روستای چلاو قدمت زیادی دارد و به همین خاطر بنا‌های تاریخی نیز در آن یافت می‌شود. مهمترین آن‌ها قلعه دارا و سامان است که امروزه بیشتر به افسانه شباهت دارند زیرا چیز زیادی از آن‌ها باقی نمانده است. روستای چلاو کوهستانی است و جنگل‌هایی با درختانی متراکم دارد. به طور کلی منطقه‌ی چلاو بیش از 15 هزار هکتار است که این مقدار از آن تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد و تا حدودی به آن رسیدگی شده است. از یاد نبرید که چلاو یک منطقه شکار ممنوع است و شکار در آن پیگرد قانونی دارد. ضمناً در هنگام روشن کردن آتش مراقب باشید تا به جنگل و محیط زیست آسیب وارد نشود. اگر در جاده هراز به سمت آمل در حرکت باشید در فاصله 25 کیلومتری از آمل، می‌توانید این روستا را مشاهده کنید.
روستای آهار؛ از بهترین ییلاق های اطراف تهران
آهار از روستاهای بخش رودبار قصران شهرستان شمیران در شمال شرقی تهران است. موقعیت این روستا در محل تلاقی دو تنگه است و باغات وسیع و مزارع سر‌سبزی را در دل خود جای داده. آهار با طبیعتی دیدنی و آب‌وهوایی مطبوع یکی از بهترین ییلاق های اطراف تهران است. این روستای زیبا دارای کوچه باغ‌هایی جذاب و فضایی دلنشین و مملو از صدای جاری شدن آب است. وجود رودخانه‌ای زلال، آبشار‌های زیبا، کوه‌های مرتفع، درختان سبز و راه نسبتا هموار، این نقطه را به منطقه‌ای پر بازدید تبدیل کرده است. از جاذبه‌های این منطقه می توان به آبشار شکرآب، امامزاده طاهر شکراب، آبشار ده تنگه، قلعه تاریخی دختر و قله‌هایی تماشایی نظیر قله قلعه دختر، سی‌چال، توچال و قزقونچال اشاره کرد. این روستا در هر فصل از سال دیدنی است و زیبای‌های خود را دارد. دسترسی به آهار از تهران امکان پذیر است؛ بدین‌صورت که باید از اتوبان بابایی وارد جاده لشگرک شد و از آنجا به سمت فشم رفت و بعد از حاجی آباد و اوشان به سمت روستای آهار حرکت نمود.
روستای ناتر از معروف‌ترین روستاهای اطراف تهران
در 50 کیلومتری شهر چالوس یک جاده فرعی ما را از زیبایی‌های جاده جدا می کند تا ما را به یکی از تماشایی‌ترین ییلاق های اطراف تهران برساند. ناتر روستایی قدیمی با خانه‌های کاهگلی است که 2500 سال است در میان کوهستان جا خوش کرده. یونجه زارها و جالیزها، این روستا را در آغوش گرفته و درختانی چون گردو، سیب، فندق، اجا، بید، صنوبر و تبریزی در جای جای آن دیده می شوند. مناطق بارینگتون و کندیچال با آن مراتع سرسبز، بساط خود را در مجاورت با کوهستان و نزدیکی روستای ناتر پهن کرده اند. قلقله چشمه و ککی چشمه و چشمه لنار با آب خنک و گوارایشان به این روستا زندگی بخشیده‌اند. چشمه شفابخش داریو در منطقه کندیچال از آن دسته چشمه‌های گازدار است که بیماری‌هایی همچون سنگ کلیه را بهبود می‌بخشد. تازه اگر علاقه‌مند به کوهنوردی هستید این منطقه کوهستانی با قله‌های سر به فلک کشیده‌اش لحظات خوبی را برایتان می‌سازد.
دشت لار ؛ از زیبا‌ترین ییلاق های اطراف تهران
دشت لار از زیباترین دشت‌های ایران است که در منطقه‌ای در 70 کیلومتری شرق تهران و در دامنه رشته کوه‌های البرز قرار گرفته. دشت لار با داشتن طبیعت زیبا، دریاچه، چشمه‌های فراوان و نزدیکی به قله دماوند، مورد علاقه طبیعت‌دوستان زیادی است. خاتون بارگاه و گرمابدر در قسمت غربی آن قرار دارند و در شرق آن هم پلور و کوه دماوند نگهبانی‌اش را می‌دهند. دشت لار که مدت‌هاست به پارک ملی لار تغییر نام داده، دشتی است بکر و پر از شقایق. دشت لار به دشت شقایق‌ها معروف است، چرا که در بهار پر از گل‌های شقایق می‌شود و این مسئله خودش یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. به علاوه وجود سد خاکی لار باعث شده تا به یکی از مناطق اصلی ماهی‌گیری در نزدیکی تهران تبدیل شود. هر سال تعداد زیادی از مردم برای ماهی‌گیری، طبیعت‌گردی، دوچرخه‌سواری و تفریح به پارک ملی لار می‌روند و خاطره سفری خوش و دلپذیر در منطقه‌ای زیبا و خوش‌آب‌وهوا را در ذهنشان ثبت می‌کنند. برای رفتن به دشت لار باید از بزرگراه بابایی وارد جاده هراز شده و پس از پشت سر گذاشتن گردنه امامزاده هاشم، حدود 10 دقیقه تا پلور رانندگی کنید. در سمت چپ خود دنبال مجسمه طلائی کوهنورد بگردید و مسیر فرعی را که مجسمه با دست نشان می‌دهد در پیش بگیرید. بعد از حدود یک‌ربع ساعت رانندگی به محیط بانی سد لار خواهید رسید.
طالقان ؛ از مشهور‌ترین ییلاق های اطراف تهران
طالقان، از شهرهای زیبا و مناطق ییلاقی و کوهستانی در استان البرز است که بواسطه‌ی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌اش مورد پسند و توجه گردشگران زیادی است. حضور چشمه‌های متعدد، آبشارهای خروشان، کوه‌های سربه فلک کشیده، یخچال‌های طبیعی و آثار مذهبی و تاریخی موجود، این شهرستان زیبا را به یکی از محبوب‌ترین ییلاق های اطراف تهران تبدیل کرده است. دریاچه و سد طالقان احتمالاً اولین جایی است که در سفر به طالقان نظرتان را جلب می‌کند. سد طالقان روی رودخانه شاهرود که از مازندران سرچشمه می‌گیرد بسته شده است. این سد علاوه بر ایجاد منظره‌ای چشم‌نواز، به دلیل وجود ماهی کپور، قزل آلای رنگین‌کمان و زردپر، هواداران زیادی دارد و ماهیگیری در اطرافش یکی از تفریحات رایج است. از دیگر جلوه‌های طبیعت طالقان، آبشارهای فصلی و دائمی بسیاری است که در روستا‌های مختلف آن دیده می‌شود. از جمله آبشار شله بن و آبشار اورازان در روستای مشهور اورازان. اگر دلتان می‌خواهد سیاحت و طبیعت‌گردی را آمیخته با زیارت کنید از رفتن به روستای مام تکیه ناوه در پایین طالقان به راحتی نگذرید. وجه تسمیه این روستا به خاطر وجود تکیه و امامزاده آقا ابراهیم بن علی و ناو به دلیل شکل وی مانند دره‌ای است که روستا در آن قرار گرفته.
جالب است بدانید که حیات وحش طالقان را پستانداران و پرندگان وحشی همچون خرگوش، کفتار، گراز، خرس، عقاب، زاغچه، شغال، گرگ، کبک دری، قوش، دم جنبانک و… تشکیل داده است که در کوه‌ شاه‌البرز زندگی می‌کنند. همچنین این منطقه را پوشش گیاهی متنوعی همچون باغ‌‌های میوه مانند گردو، زیتون، زرشک کوهی، بادام کوهی، سیب، گیلاس، گلابی، درختان چنار، ریواس، تره‌کوهی، کاسنی، آویشن، گل‌های شقایق و… در بر گرفته است. طالقان از مهم‌ترین ییلاق های اطراف تهران است که در 114 کیلومتری کرج و 166 کیلومتری تهران قرار گرفته است.
روستای کن سولقان
کن و سولقان دو روستا در شمال غربی تهران هستند که معمولاً اسم آن‌ها با هم بکار برده می‌شود. امروزه دیگر کن جزئی از منطقه پنج تهران به حساب می‌آید و سولقان نیز که از توابع کن بوده و خود یک دهستان است از شانزده آبادی تشکیل شده است. معروف ترین این آبادی‌ها امام زاده داوود است که درا نتهای مسیری که از کن آغاز شده و از سولقان می گذرد و طول آن بیست و پنج کیلومتر است قرار دارد. از مهمترین جاذبه‌های کَن سولقان رودخانه کَن به طول 33 کیلومتر است که از ارتفاعات توچال سرچشمه می‌گیرد و با خروش فراوان از روستاها و آبادی‌های پایین‌دست عبور می‌کند. رودخانه کن یکی از پرآب ترین رودخانه‌های تهران است و آب دریاچه مصنوعی چیتگر نیز از همین‌جا تأمین می‌شود. کوه‌های بسیاری منطقه کن را احاطه کرده که طبیعتاً به علت وجود این کوه‌ها دره‌های بسیاری هم در این منطقه بوجود آمده اند که شامل: دره وسک، قلاچ، گرم دره، خرگوش دره، مالا و باغ میر می‌شوند. از ییلاقات و مناطق گردشگری کن سولقان می‌توان به آبادی‌های خوش آب و هوایی نظیر سنگان، کشارعلیا، رندان و طالون اشاره کرد.‌
روستای کردان؛ از مهم‌ترین روستاهای اطراف تهران
کردان، روستایی ییلاقی در اطراف کرج و از توابع شهر کوهسار است که به خاطر رودی به همین نام، به کردان معروف شده. رود کردان از ارتفاعات کهار پایین می‌ریزد، این رودخانه از شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد عبور کرده و در اطراف روستای نجم‌آباد وارد رودخانه شور می‌‌شود. در مسیر رودخانه کردان یکی از جاذبه‌های روستا در فاصله یک کیلومتری آن به نام برج مقبره قرار دارد. این برج آجری، شکل مدوری دارد که به گفته باستانشناسان عمرش به دوره سلجوقیان برمی‌گردد. سقف مقبره به شکل یک کلاه‌خود است و طبیعت زیبای اطراف مقبره ما را به یاد فیلم‌های قدیمی روستایی می‌اندازد. روستای خوش آب و هوای کردان با باغ‌های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت خود، جای خوبی برای استراحت کردن در آخر هفته است. این روستا 65 کیلومتری غرب تهران قرار دارد و از کرج هم فقط 25 کیلومتر دور است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/225946/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

"بچگی" را از کودکانتان دریغ نکنید !

به بچه ها باج ندهید !

مهمانان همیشگی خانه‌ی ما

وقتی کودک بزرگتر از سنش رفتار می کند، یعنی باهوش تر است؟

این جملات را به کودکتان نگویید!

همدردی بچه‌ها را باهوش می‌کند !

جو فراست بچه را از خجالت در می آورد

مکیدن انگشت در کودکان خطرناک است؟

از "بکن نکن‌" به کودک بپرهیزید !

نقش بازی در رشد شخصیت کودک

کودکان موفق چه چیزی لازم دارند؟

بچه‌هایی که بچگی نمی‌کنند!

بررسی خصوصیت های اخلاقی نوزادان

5 علامت اعتیاد به اینترنت

اگر همیشه با کودک خود جنگ و دعوا دارید !

ترس از مدرسه را در کودکانمان از بین ببریم

مشت‌زنی در کودکان

نحوه برخورد معلمان با کلاس اولی ها

دلشوره های کلاس اولی ها

نکات اساسی پیش از ورود به دبستان

چه کنم فرزندم کتاب بخواند؟

بازگشت به مدرسه

راههای تقویت حافظه دانش آموزان

علل ترس کودکان از مدرسه و راه حل آن

بازی های رایانه ای، خوب یا بد!؟

فرشته‌های آزار دیده!

کودک من آزار جنسی دیده است؟

اگر کودک شما کابوس می بیند !

آموزش به بچه ها در مورد غریبه ها

بچه ها در هنگام طلاق چی لازم دارند؟

جو فراست برای خواباندن بچه ها راه‌حل ارائه می‌دهد !

اثر منفی رسانه های جدید بر کودکان

قوانین راهنمایی و رانندگی زندگی کودکان

با بچه های وابسته چطونه رفتار کنیم؟

آموزش زبان انگلیسی به این کودک اشتباه است

رابطه تاثیر گذار میان رفتار والدین و مغز کودک

بلایی که فیلم های مستهجن بر سر نوجوانان می آورند

تاثیر بد تنش‌های والدین بر روی کودکان

گفتنی‌هایی از خانه تا مدرسه

اگر کودک از انجام تکالیف مدرسه اجتناب می‌کند !

دختری با اطاق مرتب

بازی‌های مناسب کودکان پنج و شش ساله

آموزش برخورد مۆدبانه به کودک

با فرزندتان خوش بگذرانید !

یک درمان دم‌دستی برای کوچولوها

10 روش برای تقویت اعتماد به‌ نفس کودک

10 چیزی که نباید به کودکانمان بگوییم !

دلم یک دوست می خواد

مرزبندی بین بازیهای دخترانه و بازیهای پسرانه

خوابیدن کنار مامان و بابا