آریا بانو

آخرين مطالب

مهران غفوریان چرا به «نسیم» نرفت؟ فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مهران غفوریان چرا به «نسیم» نرفت؟
١٦
٠
مهر / روایت محمد دلاوری از پیاده‌روی اربعین، حضور مهران غفوریان در شبکه سه به جای نسیم، حواشی جنجالی پوشش یک بازیگر تلویزیونی و حاشیه تازه «ستایش» از جمله آیتم‌های امروز «هفت روز سیما» هستند.
«هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که قرار است هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته بپردازد.
در این بسته خبری هفتگی در نظر داریم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه 24 مهرماه می‌توانید با سیزدهمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور مهمترین رویدادها و خبرهای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در هفته‌ای که گذشت، با خبرگزاری مهر همراه شوید.
چهره هفته؛ مهران غفوریان از شبکه نسیم تا شبکه سه
این هفته تیزری از یک برنامه استعدادیابی جدید با نام «اعجوبه‌ها» در شبکه سه سیما پخش شد که مهران غفوریان نقش پررنگی در آن داشت و یک روز بعد، اخباری کلی درباره عوامل اصلی این برنامه منتشر شد. اینکه مهران غفوریان نقش مجری این برنامه را دارد و احسان عبدی پور که پیش از این کارگردانی چند فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی را بر عهده داشته، کارگردان برنامه است.
این برنامه که در توضیح آن آمده است «در راستای نشان دادن توانمندی‌های کودکان و نوجوانان است» قرار است از ماه ربیع الاول روی آنتن شبکه سه سیما برود و در کنار دو برنامه «عصر جدید» و «میدون» جدیدترین برنامه استعدادیابی شبکه سه خواهد بود.
نکته ویژه این برنامه اما این است که مهران غفوریان که اجرایش را بر عهده دارد پیش از این بارها از علاقه خود به اجرای یک تاک شو در شبکه نسیم گفته بود و ظاهرا تولید این برنامه فعلا منتفی شده است.
غفوریان سال گذشته به خبرنگار مهر اعلام کرده بود: برنامه‌ای در شبکه نسیم دارم که یک تاک‌شو است که خودم اجرا، کارگردانی و تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارم و درگیر این کار خواهم بود و در حال حاضر شرایط من برای این برنامه مهیا شده است.
این بازیگر و کارگردان درباره مدل برنامه نیز گفته بود: هنوز اسم این تاک شو قطعی نشده اما مثل خیلی از تاک‌شوهای آمریکایی است که برخی از آن‌ها در کشور اجرا شده‌اند و برخی نه اما این مدل برنامه که در همه دنیا انجام شده در ایران هنوز تولید نشده است و به کار جیمی فالن شباهت دارد.
محمد احسانی مدیر شبکه نسیم نیز در ابتدای تابستان در برنامه «سلام صبح بخیر» از برنامه‌های تابستانی شبکه گفت و با اشاره گذرایی به طرحی از برنامه مهران غفوریان اشاره کرد. با این حال حضور مهران غفوریان در شبکه سه آن هم در برنامه‌ای که قطعا قرار است در چندین فصل تولید شد و معمولا این مدل از برنامه‌ها پروداکشن و تولید گسترده‌ای دارند نشان می‌دهد او فعلا به شبکه نسیم باز نمی‌گردد. از طرف دیگر احتمالا «اعجوبه ها» به رقیبی برای برخی از برنامه‌های کودک و همچنین برنامه‌هایی همچون «کودک شو» تبدیل خواهد شد که به تازگی گفته شده است قرار است فصل جدید آن نیز به تولید برسد. هرچند هنوز مشخص نیست انتخاب مهران غفوریان برای برنامه‌ای که برای کودکان است چقدر مناسب است و از پس این کار برخواهد آمد یا خیر.
حاشیه هفته؛ رپورتاژهایی در حمایت از سریال‌ها
یکی از برنامه‌های تبلیغاتی شبکه‌های سیما در حمایت از سریال‌های تلویزیونی خود در قدیم این بود که همزمان با پخش سریال به کوچه و خیابان می‌رفتند تا نشان دهند مردم همان زمان در حال تماشای سریال هستند و یا در مصاحبه‌هایی با مردم از ویژگی‌های مثبت سریال می‌پرسیدند؛ ساختاری که معمولا نگاهی یک طرفه دارد و فقط تعریف و تمجیدها از سریال و شخصیت‌ها را پخش می‌کند. این نوع حمایت‌های یک طرفه که بیشتر به رپورتاژ آگهی می‌ماند دوباره در دستور کار قرار گرفته است.
به طور مثال چندی پیش برای سریال «بوی باران» چنین مصاحبه‌هایی انجام شد و حتی خود بازیگران سریال به میان مردم می‌رفتند و مردم با انها درباره سریال حرف می‌زدند که طبیعتا به بازیگر سریال نقدهایشان را نمی‌گفتند!
چند شب پیش نیز بعد از پخش سریال «ستایش» چنین مصاحبه‌ای روی آنتن رفت و مردم در گقابل دوربین از علاقه‌شان به این سریال و حتی جذابیت‌ها و ویژگی‌های آن گفتند. نکته این مصاحبه‌ها هم این بود که فقط نکات مثبت و تمجیدهای مردم از سریال را در نظر گرفته بود و می‌توانست حداقل در یک حرکت ابداعی چند نفر مخالف را هم پیدا کند تا کلیشه این دست مصاحبه‌ها را بشکند.
پخش این مصاحبه‌ها در حالی است که «ستایش» مخاطب خود را دارد و هم اکنون رکورد بسیاری از سریال‌ها را در تماشای اینترنتی در سامانه تلوبیون شکسته است به گونه‌ای که تعداد مخاطبانش به 20 میلیون رسیده است. بنابراین چنین مصاحبه‌هایی برای کسانی که مخاطب این برنامه هستند تاثیر چندانی ندارد چون به هر صورت سریال مورد علاقه شان را از دست نمی‌دهند.
برای مخاطبی هم که با پخش دو فصل از سریال آن را انتخاب نکرده است باز هم پخش این مصاحبه‌ها نمی‌تواند مفید و راهگشا و موثر در انتخاب باشد و اتفاقا یک طرفه بودن ماجرا تاثیر معکوس خواهد داشت.
گروه سوم مخاطبان این نوع برنامه‌ها می‌توانند مدیران در نظر گرفته شوند که با نوعی قطعیت می‌توان گفت مدیران شبکه‌ها بهتر در کم و کیف بازخوردها و آمار مخاطبان سریال‌ها قرار دارند و چنین رویکردی در تصمیمات و دیدگاه‌های مدیریتی نیز نمی‌تواند سودمند باشد.
آرمان زرین کوب تهیه‌کننده سریال ستایش یکی از تهیه‌کنندگان موفق این سال‌های تلویزیون است و معمولا کمتر از دیگر تهیه‌کنندگانِ معمولِ سازمان تمایلی برای خبرسازی و حاشیه‌های پروپاگاندامحور برای سریال‌هایش داشته است و جای سوال دارد که چگونه راضی شده است چنین برنامه‌ای بعد از سریالش روی آنتن برود که البته از آنجایی که این اتفاق پیش از این در شبکه‌های دیگر سیما هم رخ داده است شاید برنامه‌ای فرا شبکه‌ای و از بخش‌های بالاتر سازمان باشد.
اتفاق ویژه، محمد دلاوری و یک روایت غیرکلیشه‌ای
همزمان با ایام اربعین شبکه یک سیما برنامه جدیدی را با نام «من او» در کنداکتور قرار داده است که محمد دلاوری آن را اجرا می‌کند.
محمد دلاوری را بسیاری از «خبر» و آیتم‌های «صرفا جهت اطلاع» می‌شناسند بعد از آن او وارد اجراهای تلویزیونی شد و به دلیل حوزه کاری اش بیشتر اجرای برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی مثل «پایش» و «تهران 20» را بر عهده گرفت. خودش در مصاحبه‌ای با علی ضیا در «فرمول یک» گفته بود اجرا و خبر هر دو را دوست دارد اما آنچه باعث شده بود دیگر در کار خبر نباشد این بود که او را از خبر اخراج کردند.
دلاوری که همین چند وقت پیش حضورش در مستند جنجالی "متولد اورشلیم" به کارگردانی حسین شمقدری موردتوجه مخاطبان و رسانه‌ها قرار گرفته بود در آستانه اربعین، اجرای یک برنامه مناسبتی و معارفی را بر عهده گرفته است و از کربلا برنامه‌اش را اجرا می‌کند.
نکته ویژه این برنامه این است که او اصلا بنا ندارد به سبک مجریان معارفی سلام و حال و احوال کند و یا شعرهای ادبی بخواند و اتفاقا ماهیت اجراهای اجتماعی و تند و تیزی زبان خود را هم حفظ کرده است. مثلا در قسمتی که دو شب گذشته روی آنتن رفت کنایه‌ای به برخی از رسانه‌ها زد و بیان کرد کسانیکه تیترهایی مثل قربانیان آزادی می‌زنند خوب است در نظر بگیرند اینجا (کربلا) همه دور هم هستیم و همه امام حسین(ع) را دوست داریم، حتی ادم‌هایی مثل من که شاید اصلا شایستگی ندارد در اینجا حضور دارم و اینجا نمی‌توان آدم‌ها را از هم جدا کرد.
«من او» ساختاری اجتماعی دارد و یک برنامه زنده است که در دل آن از مستندهایی با محوریت خود محمد دلاوری به صورت تولیدی نیز استفاده شده است. دلاوری در این مستندها همراه با دیگر کسانیکه در مسیر پیاده روی اربعین به راهیپمایی پرداخته اند حرکت می‌کند با انها همکلام می‌شود از اینکه از کجا هستند و چه می‌کنند می‌پرسد، به موکب کودکان می‌رود و فضایی مستندگونه از آنچه در راهپیمایی اربعین رخ می‌دهد برای مخاطب تصویر می‌کند.
روایت این مستندها توسط خود دلاوری انجام می‌شود که به شکل آیتم‌هایی کوتاه در لابلای برنامه پخش می‌شود. خود برنامه نیز به صورت زنده مهمانانی را دعوت می‌کند که باز هم تلاش دارد در فضایی اجتماعی و متفاوت با دیگر برنامه‌های مناسبتی این ایام پیش رود هرچند دکور برنامه خیلی اتفاق ویژه‌ای ندارد و در همان دقایق اول مخاطب ممکن است فکر کند برنامه‌ای مثل دیگر برنامه هاست و کانال را عوض کند.
سینما در سیما؛ حاشیه‌های بررسی پوشش یک بازیگر که جنجال شد
متین ستوده بازیگر سریال‌هایی مثل «میکائیل»، «سر دلبران» و «لیسانسه‌ها» است اما این بار به دلیل پوشش نامتعارفش در آیین افتتاحیه فیلم «مسخره باز» و حضور در فرش قرمز اکران خصوصی این فیلم دومینویی از حواشی را رقم زد که به تلویزیون هم رسید.
پوشش و حجاب وی در اکران خصوصی این فیلم که با ناهنجاری‌هایی همراه بود واکنش‌های بسیاری را دریافت کرد که باعث شد خودش هم چند باری عذرخواهی کند. اما این بار پوشش بازیگران سبب شد تا مجلس نیز به مساله ورود کرده و وزیر ارشاد را برای پوشش‌هایی که هر از گاهی مساله ساز می‌شود احضار کند.
سیدعباس صالحی نیز پیش از ظهر چهارشنبه 24 مهرماه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شده بود پای تلویزیون را هم به میان کشید. او در پاسخ به پرسشی درباره‌ احضارش به مجلس درباره‌ وضعیت پوشش برخی از بازیگران سینما، اظهار کرد که «این افراد از کسانی هستند که در برنامه‌های تلویزیونی نیز حضور دارند. همچنین فضای آنجا فضای رسمی نبوده که این بازیگران بخواهند از وزارت ارشاد برای حضور اجازه بگیرند.»
حواشی این اتفاقات طی چند روز گذشته هم در بیست و سی بررسی شد و هم برنامه «سلام صبح بخیر» در شبکه سه به آن پرداخت. شبکه سه گفتگویی با مسعود نجفی روابط عمومی سازمان سینمایی پرداخت که در آن از آماده سازی یک دستورالعمل سخن گفت که براساس آن چهره‌های هنری، سینمایی، ورزشی که در برنامه‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند اصول و چارچوبها را رعایت کنند و طی آن از لباسی «رسمی» بهره گیرند.
همچنین در این برنامه که روز گذشته 24 مهر روی آنتن رفت حجت‌الاسلام سیدصادق طباطبایی‌نژاد نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به ایجاد شورایی تحت عنوان شورای سلبریتی‌ها در وزارت ارشاد اشاره کرد. طباطبایی نژاد هم طی یکی دو روز گذشته تلویزیون را بی تقصیر ندانست و در گفتگویی با یکی از رسانه‌ها بیان کرد که به نماینده صداوسیما در مجلس هم در این باره تذکر داده شده است.
پیشنهاد ویژه؛ ماجرای دگرگونی یک زن
نمای رادیو باکس ویژه‌ای است که مدتی است از شبکه نسیم پخش می‌شود و به تناسب ایام محرم و صفر برخی از نمایش‌های رادیویی با چنین فضایی را به تصویر درآورده است. این باکس این بار نمایش رادیویی «خورشید و خاکستر» را برای مخاطب تدارک دیده است.
این سریال رادیویی به کارگردانی رضا عمرانی تولید شده و درباره زنی به نام «نوا» است که در مواجهه با سر مقدس امام حسین (ع) دگرگون شده و جزء اولین کسانی می‌شود که پیاده به کربلا و محل شهادت آن حضرت می‌رود.
در این نمایش رادیویی مهدی طهماسبی در نقش «خولی»، شیوا رفیعیان در نقش «نوا» و تعداد دیگری از هنرمندان اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به ایفای نقش می‌پردازند و هر روز ساعت 10:30 از رادیو نمایش و ساعت 21:30 از شبکه تلویزیونی نسیم روی آنتن می‌رود.
یک نکته درباره این نمایش‌ها می‌تواند در تصویربرداری و ضبط تصویری آثار در نظر گرفته شود و آن این است که در نمایش‌های پخش شده بیشتر کلوزآپی از چهره گویندگان نمایش‌ها پخش می‌شود درحالیکه زاویه دوربین می‌تواند به بخش‌های دیگری از این اجراهای رادیویی هم بپردازد. به طور مثال یکی از اتفاقات رادیویی مجموعه‌ای از پردازش‌های صوتی و افکت‌های رادیویی است که برای مخاطبی که همیشه صدای آنها را شنیده و تخیل کرده است تصویرش می‌تواند جذاب باشد و اینکه این افکت‌ها از صدای قدم زدن، در زدن تا سوت و هر صدای دیگری چگونه صورت می‌گیرد که می‌تواند در این ضبط تصویری قابل ملاحظه باشد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/215479/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزیر صمت: افزایش تولید خودرو و آغاز واردات از خرداد ماه

وزیر صمت: ممنوعیت واردات خودرو لغو می شود

قیمت 11 خودروی خارجی بعد از آزادسازی واردات: از کرولای یک میلیاردی تا سورنتوی 1.5 میلیارد تومانی (+عکس)

فاطمی امین: برای صنعت خودرو برنامه 2 ساله داریم/ نماینده مجلس : وزیر صمت به مشتری ظلم کرده، استیضاحش می‌کنیم

رئیس سازمان مالیاتی: مالیات نقل و انتقال خودرو همزمان با سند سبز دریافت می‌شود

خودروهای جدید ایرانی در سال 1401/ دنا کیفیت پراید را دارد

ابهام در واردات خودرو سواری در سال 1401

رئیس کمیسیون تلفیق: مصوبه واردات خودرو از بودجه 1401 حذف شد+دلایل

نماینده مجلس: پشت پرده ها را اعلام می‌کنم/ حذف غیرقانونی وارادات خودرو سواری از بودجه توسط مجمع تشخیص مصلحت

مجوز مجلس برای واردات خودرو پابرجاست/ دولت از ابتدای فروردین می تواند خودروی سواری وارد کند

معاون وزیر صمت: حذف ارز دولتی برای دارو/ واردات دارو تا پایان سال نصف می‌شود

خودرو گران‌تر می‌شود

بازار خودرو در رکود/ افزایش 10 تا 18 میلیون تومانی خودروهای مدل جدید

مصوبه واردات خودرو منتفی شد

ترس واهی از واردات خودرو

(تصاویر) دیدار تیم‌های فوتبال بانوان سپاهان و هیات البرز

تعویض پلاک خودروی ارزان‌ 2 میلیون آب می‌خورد!

لاستیک بدون کدملی ارزان تر از خرید کالا با کدملی!/ بازار لاستیک همچنان دونرخی

همتی: خودروسازی در ایران تبدیل به ابزاری برای رانت های اقتصادی شده است

رونمایی از خودروی ارزان‌قیمت داخلی در بهمن ماه امسال

قیمت خودرو‌های مونتاژ داخلی، 4 برابر عراق و پاکستان/ نماینده مجلس: خروج ارز برای واردات خودرو بهانه است

پژوپارس 149 میلیون تومان گران شد/ چرا خودرو افسارگسیخته گران می‌شود؟

راهکار مرسدس بنز برای افزایش فروش خودروهای لوکس

کارخانه کیان تایر تعطیل شد/ 1200 کارگر بیکار شدند

رشد 6 درصدی قیمت خودرو در بازه زمانی 10 روزه کلید خورد

روزنامه دولت: رئیس جمهور دستور تولید 1.5میلیون خودرو داخلی را داده اما قطعا این دستور اجرا نمی شود!/ حالا که ارز داریم خودرو وارد کنیم

ایران‌خودرو برای حذف قرعه‌کشی شرط گذاشت

واردات 70 هزار خودرو در آستانه صدور مجوز/ مجمع تشخیص به دولت پالس مثبت داد

ایران خودرو قیمت تمام محصولات خود را به صورت رسمی گران کرد (+جدول قیمت جدید)

حرکت عجیب سایپا در نخستین فروش فوق‌العاده خود در سال جدید

پراید 200 میلیونی را هم دیدیم!

خودروسازان؛ نامی پرتکرار در بین ابربدهکاران!

اظهارات مهم معاون وزیر صمت درباره واردات خودرو/ جزییات تازه درباره واگذاری سهام خودروسازان

انتقاد نماینده مجلس از باز نشدن ایربگ خودروها: هرچه بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم آب در هاون کوبیدن است

اعلام نظر پلیس درباره واردات خودرو

در هیچ کشوری جز ایران واردات خودرو ممنوع نیست

فرار مالیاتی آشکار دلالان خودرو!

قطعه خودرو گران شد

شانس ١ به 1200 برای برنده شدن در قرعه‌کشی ایران خودرو

جانشین رئیس پلیس راهور: ایران‌خودرو و سایپا را تعطیل کنید

هیاهو برای خرید خودروهایی که خدمات پس از فروش ندارند/ چرا وزارت صنعت نظارتی بر بازار خودروهای چینی ندارد؟

اختلاف قیمت بازار با کارخانه به 100 درصد رسید | آخرین قیمت پرفروش‌ها؛ هر روز عجیب‌تر می‌شود

دعوا بر سر کیفیت خودروهای بالا گرفت/ پلیس راهور در جایگاهی نیست که برای ما تعیین تکلیف کند

تصویب کلیات طرح واردات مشروط خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام

افزایش قیمت قطعات یدکی به سبب افزایش حقوق و دستمزد

ایلان ماسک 4 میلیارد دلار از سهام شرکت تسلا را فروخت

سرنوشت بازار خودرو در پسا واردات

تا قیمت‌گذاری هست؛ قرعه‌کشی هم هست!

معاون رئیس‌جمهور: منع واردات خودرو تا پایان اردیبهشت‌ماه است

نامه وزیر صمت به سازمان حمایت: قرعه کشی خودرو فعلا حذف نمی‌شود