آریا بانو

آخرين مطالب

5 خوراکی دوستدار سلامت زنانه پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلامانه: بارها و بارها به ارتباط تغذیه و سلامتی بدن اشاره شده، ‌در واقع آنچه که ما می‌خوریم می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها از جمله سرطان پستان و آلزایمر کمک‌کننده باشد.
به گزارش سلامانه به نقل از Besthhealth، در ادامه مقاله، به 5 تا از بهترین موادغذایی که بر سلامت زنان اثرگذار است، اشاره می‌شود.
زغال اخته
شاید بتوان گفت آلزایمر یکی از بیماری‌هایی است که نگرانی از ابتلا به آن، بیشتر از آنچه که شنیدن اسم سرطان، می‌تواند برایمان دلهره‌آور باشد، ما را بترساند. از هر سه نفر، یک نفر در سن 80 سالگی قربانی ابتلا به این بیماری می‌شود. طبق گزارش انجمن آلزایمر کانادا، زنان 2 برابر بیشتر از مردان در خطر ابتلا به آلزایمر هستند. از این رو، برای محافظت از خود در برابر این بیماری، باید رژیم غذایی‌ غنی از فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها باشد. میوه‌های نظیر سیب، زغال اخته و گریپ فروت منبع غنی فلاونوئید هستند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد افرادی که آب میوه و سبزیجات نارنجی رنگ مانند سیب و گوجه‌فرنگی را 3 بار در هفته مصرف کرده‌اند، احتمال ابتلا به آلزایمر در آنها کمتر بود. مطالعه دیگر هم نشان می‌دهد که خطر ابتلا به این بیماری، در کسانی که فلاونوئید بیشتری به واسطه رژیم غذایی‌شان، دریافت کردند، بسیار کمتر است.
گردو
اهمیت دادن به سلامت دستگاه تناسلی در زنان ضرورت دارد. دستگاه تولید مثل در زنان مسئول ترشح هورمون زنانه و تولید تخمک‌ است. تغییرات هورمونی، اختلال در عملکرد دستگاه تناسلی، عفونت، ابتلا به برخی بیماری‌ها و حتی استرس می‌تواند منجر به ناباروری در زنان شود. برای افزایش شانس بارداری، مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند گردو پیشنهاد می‌شود. بدن از اسیدهای چرب امگا 3 برای تولید مولکولی به نام ایکوزانوئید استفاده می‌کند که جریان خون را به رحم افزایش می‌دهد. از این رو شانس بارداری را افزایش می‌دهد.
امگا 3 همچنین می‌تواند خطر زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد را کاهش دهد. یک‌چهارم فنجان مغز گردو حاوی هزار میلی‌گرم اسیدهای چرب امگا3 است.
ماهی قزل‌آلا
استخوان‌های بدن بافت زنده‌ای است که دائما در حال احیا است. با افزایش سن ممکن است استخوان‌ها بیش از حد شکننده شوند و در نتیجه شکستگی‌های مرتبط با پوکی استخوان افزایش یابد. خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان 4 برابر بیشتر از مردان است. رژیم غذایی مناسب همراه ورزش می‌تواند به حفظ تراکم استخوان‌ها کمک کند.
برای تقویت استخوان‌ها باید غذاهایی غنی از ویتامین D مانند ماهی قزل‌آلا خورده شود. ویتامین D به جذب بیشتر کلسیم در بدن که باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود، کمک می‌کند. بدون ویتامین D، بدن 10 تا 15 درصد کلسیم را جذب می‌کند. هنگامی سطح کلسیم در بدن کاهش یابد، ویتامین D به جذب بیشتر کلسیم در بدن کمک می‌کند. بسیاری از مردم این ویتامین را به اندازه کافی دریافت نمی‌کنند مخصوصا اگر روزانه کمتر از 10 تا 15 دقیقه در روز در تماس با نور خورشید باشند. نور خورشید باعث تولید ویتامین D در بدن می‌شود.
سیر
وجود بیش از حد نوع خاصی از مخمر در واژن می‌تواند باعث اذیت زنان شود. تعداد زیادی باکتری و کمی مخمر در این اندام وجود دارد. یکی از انواع باکتری‌های مفید در این ناحیه لاکتوباسیلوس اسیدو فیولوس است که رشد ارگانیسم‌های دیگر مثل مخمرها را کنترل می‌کنند. اگر تعادل این ارگانیسم‌ها به هم بخورد، مخمرهای موجود در واژینال بیشتر رشد کرده و سبب بروز بیماری می‌شوند. عفونت مخمری، خارش و تحریک و... در ناحیه تناسلی را در پی دارد. حتی پس از درمان موفق با دارو و کرم‌های ضدقارچی ممکن است مجددا این عفونت تکرار شود.
به همین دلیل پیشگیری بهترین گزینه است و از نظر تغذیه ای مصرف سیر می‌تواند با این بیماری مقابله کند. هنگامی که دانشمندان عصاره خالص سیر و پیاز را به C. Albicans، (یک نوع مخمر که عامل بروز بیشتر عفونت‌های مخمری است) اضافه می‌کنند، از رشد آن جلوگیری می‌کنند. پیشنهاد می‌شود 2 روز در هفته سیر خام بخورید. می‌توانید آن را به پاستا و سالاد اضافه کنید و برای تحمل بهتر بوی سیر هنگام افزودن آن به سالاد کمی هم میخک به آن بیفزاید.
بروکلی
اگرچه زنان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند اما ابتلا به سرطان پستان است که باعث ایجاد ترس بیشتر در آنها می‌شود. پس از سرطان ریه، سرطان پستان بیشترین شیوع را در زنان دارد. معاینه ماهانه سینه توسط خود، چکاپ‌دوره‌ای توسط پزشک و ماموگرافی و رژیم غذایی مناسب می‌تواند در پیشگیری از بروز این سرطان کمک‌کننده باشد. اگر می‌خواهید از فواید سبزی‌ها در این امر بهره بگیرید، بهتر بروکلی جزء انتخاب‌هایتان باشد. مطالعات آزمایشگاه‌ها نشان می‌دهد یک ترکیب ضد سرطان در بروکلی به نام سولفورافان وجود دارد که سلول‌های سرطانی را در مسیر خود متوقف می‌کند و باعث از بین رفتنشان می‌شود. به علاوه ترکیب دیگر در بروکلی وجود دارد که رشد و تکثیر سلول‌های سرطان پستان را مهار می‌کند. پیشنهاد می‌شود 4 روز در هفته یک یا دو فنجان از این سبزی پرخاصیت را بخورید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/215116/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چگونه ارتباط ذهن، بدن و روح را در زمستان تقویت کنیم؟

قرص‌های ضد افسردگی نتیجه‌بخش است؟

یوگا و رهایی از اضطراب مادربودن

حقایق عجیب زنانه!

درمان وسواس و افسردگی با چند راهکار کم‌خرج

با این ترفند ساده از اعتیاد به تلفن همراه خلاص شوید

غلبه بر ترس و راه اندازی کسب و کار جدید

5 نشانه‌ ظاهری اضطراب بیمارگونه

رژیم غذایی برای مقابله با افسردگی

فرار دختران از خانه، دلایل و راه های پیشگیری

اکراه مردان در پذیرش مشکلات سلامت روان

بی‌ادب ها هرگز موفق نمی‌شوند!

راهکارهایی برای کنترل عصبانیت

چگونه با رازهای‌مان خوشحال باشیم؟

چرا دختران بیشتر از پسران در معرض افسردگی قرار دارند؟

نقش استرس در بروز دردهای قلبی!

اعتیاد به کار؛ بلایی که عمرمان را می‌گیرد

با بیماران چگونه برخورد کنیم؟

فواید خنده و گریه

چرا مجردها منزوی می‌شوند؟

اضطراب و استرس، مسری است

9عامل کمتر شناخته‌شده زوال عقل

شخصیت شما چه تاثیری بر سلامت شما دارد؟

12 علامت اینکه واقعا باهوش هستید

روان‌شناسی نابرابری

آیا احساسات را به فرزندانمان یاد می دهیم یا ارث می دهیم؟

افسردگی ناشی از تعطیلات چیست؟

9 عادت روزانه‌ای که باید هر چه زودتر ترک کنید

ویژگی‌های چهره که باعث جذاب‌تر دیده شدن افراد می‌شود

اضطراب بیشتر با استفاده بیش از اندازه از اسمارت فون ها

چرا بی دلیل گریه می کنیم؟

آیا افراد تحصیل‌کرده به مشکلات روحی بیشتری دچار می‌شوند؟

شغلی را که واقعا دوست دارید بیابید

راه های رفع کسالت بعد از تعطیلات نوروز

چرا در مورد مسائل مالی، احساسی تصمیم می‌گیریم؟

راهکارهایی برای رهایی از استرس

نکاتی درباره رایج ترین بیماری روانی

افزایش سطح انرژی بدن در آغاز روز با رنگ نارنجی و چند اقدام ساده

علائم افسردگی خفیف

مهارت تفکر انتقادی‌تان را چگونه پرورش دهید؟

اختلال مانیک (دوقطبی) چیست؟

چرا در خواب حرف می‌زنیم؟

چگونه انرژی منفی را از خانه دور کنیم؟

چگونه هورمون استرس را کم کنیم؟

انعطاف پذیری ذهن، به این 4 عامل بستگی دارد!

یادگیری و تقویت حافظه

این نشانه‌های پنهان اضطراب را جدی بگیرید

ناامیدی و بدبینی نشانه ای از اختلالات خلقی است

اگر فرزند وسط هستید این مطلب را حتما بخوانید

وقتی زنان افسرده می شوند