آریا بانو

آخرين مطالب

آخرین نتایج پژوهشی درباره تاثیر خوابیدن همسران بر کیفیت زندگی مشترک اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - نتایج به دست آمده از پژوهش دانشگاه ایالتی اوهایو موضوع جالبی را نشان دادند: در حالتی که هر یک از همسران کمتر از 7 ساعت خواب شبانه را ثبت کرده بودند، شدت مشاجره بیشتر و رفتار آنها خصمانه‌تر گزارش شد.

شاید تعجب کنید اما خواب یکی از مهم ترین مفاهیمی است که همسران باید الگویی منظم و برنامه ریزی شده برای آن در نظر بگیرند.
مطالعات جدید: از الگوی خواب تا ارتقاء کیفیت زندگی مشترک
بر اساس مطالعه ای که از طریق پاب مد قابل دسترسی است، شادترین زوج ها آنهایی هستند که زمان خواب و بیداری مشابهی دارند. در واقع باید حداقل 75 درصد از این زمان میان یک زوج همپوشانی داشته باشد.
این پژوهش همچنین توضیح می دهد که رضایت بانوان از رابطه با همسر خود تاثیر زیادی بر پیروی هر دو نفر از یک الگوی خواب مناسب و سالم دارد. از این رو ساعات خواب به هم ریخته و ناکافی در زوج هایی دیده می شد که معمولاً (نه همیشه) سطح شادمانی و رضایت از روابط جنسی کمتری نسبت به هم دارند.
بررسی علمی دیگری از وبگاه ساینس دیلی نشان می دهد که خواب و کیفیت رابطه زناشویی ارتباطی دو جانبه با یکدیگر دارند. بدین معنا که دریافت خواب کافی و هماهنگ توسط زوج ها، می تواند سطح رضایتمندی از زندگی مشترک را به طرز قابل توجهی افزایش دهد. از طرفی دیگر رضایت هر یک از طرفین - به ویژه خانم ها - نیز خود بر ارتقا سطح کیفی خواب اثرگذار خواهد بود.
بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه، محققین رابطه قویخواب و رضایت از زندگی را به اثبات رسانده اند: "هنگامی که خانم رضایت زناشویی بالاتری را از زندگی خود داشته باشد، همزمانی خواب و بیداری وی با همسرش نیز به صورت خودکار افزایش یافته و هر دو نفر خواب بهتری را تجربه می کنند" درست می توان مانند یک چرخه به آن نگاه کرد: تعادلی همیشگی بین کیفیت خواب با شادمانی در زندگی مشترک.
دکتر آدریان ویلیامز، استاد دانشگاه آکسفورد نیز تحقیقات گسترده ای را پیرامون موضوع خواب انجام داده است. به گفته وی کمبود خواب و عدم توانایی زوجین برای همگام سازی ساعات خواب و بیداری خود با یکدیگر، آثار منفی محدودی دارد که می توانند سلامت یک رابطه زناشویی را تهدید کنند اما همین آثار محدود به اندازه قوی هستند که اهمیت پژوهشی بالایی خواهند داشت. از جمله مهمترین عوارض تاثیرگذار آن بر روابط زوجین می توان به مواردی همچون کاهش مهارت های خود کنترلی، خلق و خوی ناپایدار و افسردگی در دراز مدت اشاره کرد.
پژوهشی از کتابخانه دیجیتال ساینس دایرکت نشان داده است که کمبود خواب قادر است بر عملکردهای مغزی اثر بگذارد. برای مثال عدم دریافت خواب کافی توسط همسران، می تواند توانایی تشخیص حالات چهره را به مرور زمان مختل کند و بدین ترتیب درک طرفین از شادمانی، ناراحتی و مابقی احساسات انسانی یکدیگر را به شدت کاهش دهد.
دبلیو. کریستفر وینتر عصب شناس و نویسنده کتاب "راه حل خواب" در این مورد می گوید: کمبود خواب همانند افتادن در رودخانه ای یخ زده است. بدن گردش خون را به اندام های فرعی متوقف کرده و خون را در هسته مرکزی حفظ می کند. در واقع این وضعیت را می توان "حالت بقا" نام نهاد. زمانی که خواب کافی دریافت نکرده باشیم نیز توانایی مغز به امور ساده و زمینه ای همچون تامین غذا، دفع و تنفس محدود می شود. بدین ترتیب فعالیت های مهم دیگری از جمله گفت و گو با همسر، توجه به نیازهای وی، امور اجتماعی و به خاطر سپردن کارهای ضروری به کلی تعطیل خواهند شد.
دقیقا به همین دلیل است که خواب از آن چه که تصور می کنیم در زندگی مشترک ما اهمیت بیشتری دارد. تمامی عواملی که یک رابطه زناشویی را سر زنده نگه می دارند، مستقیما به دریافت خواب کافی و منظم وابسته هستند.
خواب ناکافی و عدم همپوشانی ساعات خواب و بیداری، چه تاثیراتی بر رابطه زوجین دارد؟
- تشدید مشاجرات زناشویی: به تازگی مطالعه ای توسط دانشگاه ایالتی اوهایو روی زوجین جوان صورت گرفته است. در این پژوهش از همسران حین مشاجره در مورد مسائل معمول همچون پول و ارتباطات فیلم برداری شد. سپس دانشمندان تغییرات بدنی هر یک از طرفین مانند افزایش و یا کاهش فاکتور نکروز توموری آلفا و اینترلوکین 6 را بررسی کردند. زمانی که سطح این عوامل بالا رود، بدن متحمل التهاب و مستعد ابتلا به بیماریهای مزمن همچون دیابت خواهد شد.
نتایج به دست آمده از این مطالعه موضوع جالبی را نشان دادند: در حالتی که هر یک از همسران کمتر از 7 ساعت خواب شبانه را ثبت کرده بودند، شدت مشاجره بیشتر و رفتار آنها نیز خصمانه تر گزارش شد. در مقابل دریافت خواب کافی حتی تنها توسط یکی از طرفین، توانست مشاجره را با نتیجه ای منطقی و سازنده تر به پایان برساند.
بنابراین اگر دوران سخت و پر تنشی را با همسرتان تجربه می کنید، بهتر است نگاهی دقیق به برنامه خواب و بیداری خود داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که از نظر کیفیت و کمیت خواب مشکلی وجود ندارد. بر اساس مقاله ای از روزنامه بریتانیایی گاردین، بی خوابی و کم خوابی نواحی خاصی از مغز را درگیر می کند که به روند حل مسأله اختصاص یافته است.
- اختلال در تصمیم گیری: طبق مقاله ای که در مجله روانشناسی امروزبه چاپ رسیده است، خواب نقش بزرگی در عملکرد قشر پیش‌پیشانی بر عهده دارد. این ناحیه از مغز مسؤول عملکرد اجرایی کل بدن انسان است و از این رو با مفاهیمی نظیر تصمیم گیری آگاهانه، برآورد پیامدهای آینده و هدف گذاری های کوتاه مدت و بلند مدت ارتباط مستقیم دارد. بنابراین کم خوابی تصمیم گیری ها را اعم از مهم و کم اهمیت، دچار اختلال می کند.
- تضعیف قدرشناسی: با استناد به مطالعات گسترده از دانشگاه کالیفرنیا، کمبود خواب عواطفی نظیر قدرشناسی را تضعیف کرده و به مرور زمان آن را به کلی تعطیل می کند! درک فداکاری های همسر و قدر دانی از وی، بخش مهمی از سلامت یک رابطه زناشویی را تامین می کنند. مطالعات نشان داده اند که کمبود خواب منجر به کاهش تمایل افراد به قدر دانی از همسران خود می شود.
2پیشنهاد کاربردی:
1 - به موقع و به اندازه بخوابید.
2 - تا جایی که ممکن است ساعت خواب و بیداری تان را با همسرتان یکی کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/209941/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهمیت بازی در رشد عاطفی - اجتماعی کودک

کودکم به من خیلی وابسته است!!

بهترین سن آموزش نقاشی

شش میم در تربیت موفق کودک

راه‌های مقابله با ترس کودکان از دندانپزشکی

اگر کودک موفق میخواهید!

3 اشتباه بزرگ والدین و تاثیر آن بر روحیه کودک

بهترین سن یادگیری زبان دوم

نکاتی که می شود جایگزین تنبیه کودکان شود

5 جمله خوب و 7 جمله بد برای کودکان

نقش ‌والدین‌ در‌ کنترل دعوای‌خواهر و برادر

نقش وسایل بازی در پرورش استعدادهای کودک

تاثیر مهد کودک بر شخصیت کودک

نشانه‌های هشدار دهنده رفتاری در کودکان

تفسیری بر نقاشی کودکان

گریه کردن کودکان

دوران کودکی

ده راه برای ایجاد اعتماد به نفس در کودکان

چگونه ترس کودک را از حمام کردن کاهش دهیم؟

مواظب رنگ اسباب بازی کودکان باشید

کودکان و نقش مطالعه در آینده آنها

داستان های ترسناک با کودک چه می کنند؟

نقش بازی در آموزش کودکان

نکته‌ای مهم در اختلال یادگیری کودکان

چگونگی انتخاب اسباب بازی برای دختر یا پسر؟

شکست خوردن را به کودکان خود بیاموزید !

هشدار درباره خود ارضایی کودکان

داشتن اعتماد به نفس را به کودکان بیاموزید

کودکمان را در مقابل تمسخر ایمن کنیم

ترس در دنیای کودکی

خدا در دنیای کودکان

چطوروالدین سلامت روانی فرزند راارتقادهند؟

مرز بگو مگو در حضور فرزندان

چگونه گفتار کودک خود را تقویت کنیم؟

تقویت ذهن کودک با کمترین هزینه

کودکان را به کتاب خواندن تشویق کنیم !

زندگی در حال را به بچه‌ها بیاموزیم

به کودکان اعتماد به نفس تزریق کنید !

چطور به فرزندانمان اعتماد کنیم؟

ایجاد انگیزه در فرزندان

وقتی بچه‌ها می‌ترسند، چه کار کنیم؟

بچه‌هایی که دزدی می‌کنند

عوارض پیامک برای کودکان و نوجوانان

بچه‌های لوس یا بزرگسالان بی‌مسوولیت

از کجا بفهمیم فرزندمان بیش‌فعال است؟

کودکان اوتیسمی دوست دارند تنها باشند

نقش خانواده در حفظ سلامت روانی کودکان

قوانین خواب فرشته ها

آینده کودکان مبتلا به شب ادراری

نقاشی، رازگوی روان بچه ها