آریا بانو

آخرين مطالب

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست گفتگو

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سعید خاقانی مدرس دانشگاه گفت: هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست بلکه به معنای احاطه یک جامعه بر جهان خود و توانایی در ساخت آن بر اساس احتیاجات و آرزوهای خود است.


سرویس معماری هنرآنلاین: سعید خاقانی، مدرس دروس "روش تحقیق در تاریخ معماری"، "مبانی نظری تاریخ‌نگاری" و یکی از استادان مدعو درس سمینار تجارب مطالعات معماری و شهرسازی ایران است. او مدرک دکترای خود را در رشته "تاریخ و تئوری معماری" از دانشگاه منچستر انگلستان دریافت کرده و نویسنده کتاب "Post-Structural Theory in Architectural History of Iran" است که در انگلستان منتشر شده است. او معتقد است که هویت را نمی‌توان به شکلی ارجاعی و بیرونی نگریست و در معماری بروز و ظهور داد. آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی این معمار و مدرس دانشگاه با خبرگزاری هنرآنلاین است.
اساساً آیا تقلید از سبک و شیوه گذشته می‌تواند، معنای زنده ساختن معماری اسلامی - ایرانی و بیانگر هویت ما باشد؟
پیش از هر چیز باید بگویم که برخی معضلات نه در نبود جواب درست که در خود طرح مسئله نهفته است. در پرسش‌های مطرح شده توسط شما هم که بازتاب بخشی از ذهنیت جامعه ماست، معضل، شکل طرح پرسش‌هاست و رهایی نه در یافتن پاسخ بهتر که اصلاً رها کردن این‌گونه طرح مسئله است. به طور کلی طرح مسئله معماری و هویت به شکلی دیگر و در سطحی دیگر است. همین‌که ما راه‌حل هویتی خود را در زنده ساختن گذشته می‌بینیم، حتی در حد فکر کردن بدان؛ و سعی در پیدا کردن قالبی برای ایرانیت هستیم این‌ها خود معضل‌اند.
به نظر شما معماری ایرانی اساساً چطور تعریف می‌شود و چگونه می‌توان یک بنا را ایرانی نامید؟
هر چند بخشی از ذهنیت معاصر ایران صرف بازتولید اشکال و مفاهیم تاریخی به عنوان دریچه رهایی شده، اما روشن است که باز زنده ساختن، اگر اصلاً یک چنین چیزی امکان‌پذیر باشد؛ تاریخ نمی‌تواند پاسخگویی مسائل معاصر باشد. خیلی ساده است و اینکه مسائل معاصر از جنس تاریخ نیستند که بتوان با بازتولید یکی دیگری را حل و فصل کرد. البته کسانی هم که در این راستا فکر می‌کنند، منظور نظرشان احیای مرده ریگ گذشته نیست و به دنبال سنت یا راه و رسم ازلی زیستن در جهان درست هستند تا در قالبی امروزی این روح را زنده کنند، اما خود این هم مسئله است. بزرگ‌ترین مشکل این نگاه هم این است که بار را برگذشته می‌گذارد نه انسان‌هایی که امروز می‌زیند و مسئله دارند. تاریخ اگر جنبه کاربردی داشته باشد، در گفتگوی خلاقانه‌ای است که ذهن معاصر برای فهم خود بر بستر آن می‌جوید. اینجا گذشته همچون گنجی نیست که در وقت بی‌مایگی دست در آن کنیم و مطاعی برای امروز بجوییم، بلکه آیینه‌ای است که ما با آن مواجهه می‌شویم تا خود را بفهمیم. تا ما خود کسی نباشیم و مسائل خود را نفهمیم و بلوغ و توانایی رویارویی با آن را در خود نسازیم، رو سوی گذشته کردن معنایی جز فرار ندارد. یادمان نرود سهمی از تجددمآبی ایرانی هم که انکار خود و گذشته خود می‌کند روی دیگر همین سکه پناه بردن به گذشته است. انگار که با انکار خود و نگاه به بیرون می‌توان معاصر و فرزند زمان خود شد. جایی فراتر از این دو بن‌بست راه سعادت است. بدون برخورد انتقادی با خود نمی‌توان معاصر بود و تنها در این مواجهه‌ بالغ و خلاقانه است که گذشته به عنوان محمل روایت‌های سازنده تاریخی می‌توانند رهایی ساز شوند.
آیا اساساً نیاز است که معماری را به شکل محلی و منطقه‌ای تعریف کنیم و بر داشتن هویت ایرانی در آثار تأکید کنیم؟
بر مبنای صحبت‌های قبل من، جواب سؤال شما بله است، اما ما نیاز به یک منطقه‌گرایی انتقادی داریم تا نه چیزی را بازتولید کنیم، بلکه جهان مناسب حیات امروز بسازیم. ما باید دست از تعریف ارجاعی ایرانیت برداریم، تو گویی که انگاره‌های ایرانی بودن جایی ساخته شد و ما با پیدا کردن آن‌ها و قیافه امروزی دادن بدان ایرانی می‌مانیم. ایرانی شدن و ماندن یک جریان ساختنی است، از جایی هم نمی‌آید و از درون یک جامعه سرزنده و فعال شکل می‌گیرد که دست من و دیگری نیست، یک بستر اجتماعی فعال می‌خواهد تا ایرانیت از طریق دینامیسم اجتماعی‌اش و در گفتگوی بین اذهان شکل گیرد. بدون یک حوزه عمومی فعال، یک اقتصاد مشارکت‌کننده در گفتمان عمومی و فرهنگی جامعه، بدون فضای لازم برای تجربه از دریچه آزادی و پشتیبانی مطاع دندان‌گیر ایرانی هم به وجود نخواهد آمد.
به نظر شما چند درصد از بناهای امروز، دارای المان‌ها و ویژگی‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را از ساختمان‌سازی سایر دنیا متمایز کرد؟
در مورد این سؤال هم معضل از جنس همان هویت ایرانی است. تمایز به عنوان یک امر بیرونی و افکندنی بر زندگی اگر هم بشود چیزی جز برچسب‌های دروغین هویت نمی‌شود. تمایز اگر باشد باید از منی برآید که بر زندگی‌اش مسلط است و می‌تواند جهان متناسب با نیازهای خود بیافریند. اینجا ما اگر وجودی متفاوت داشته باشیم، تمایز هم به عنوان پیامد ظاهر خواهد شد و نه به عنوان امری پیشینی و مصنوعی. هویت نه یک امر ارجاعی و بیرونی بلکه به معنای احاطه یک جامعه بر جهان خود و توانایی در ساخت آن بر اساس احتیاجات و آرزوهای خود است، ماحصل این احاطه لزوماً جنبه ارجاعی ندارد، بلکه معنای تناسب می‌دهد، ما باید قادر باشیم جهانی مناسب زندگی معاصر خود بسازیم. من اگر خانه‌ای آن‌طوری بسازم با هویت نیستم، من اگر با اطمینان به وضعیت وجودی خود و قرار داشتن در خود خانه‌ای متناسب با خواسته‌های خود بسازم با هویتم.
بیشترین آسیب در عرصه معماری امروز ایران از نگاه شما، از کجا نشات می‌گیرد؟
تا به جامعه مدنی اطمینان نشود که ماحصل این اطمینان آزادی عمل است، تا سیاست با عنوان امر بالاسری، و راه تنفس سیاست درست به عنوان شکل دادن امر مشترک از پایین را باز نکند و به تبع آن مدیریت از بعد سیاسی امروزی آن خارج نشود تا اقتصاد معماری و مسکن چارچوب درست خود را پیدا نکند و سرمایه‌های اجتماع خلاقانه در شکل دادن جهان خود شرکت نکنند تا فضای تجربه و خطا و گفتگو شکل نگیرد و تا دانشگاه جایگاه درست خود را دوباره پیدا نکند، معلوم است که معماری ما حال خوشی نخواهد داشت. اصلاً معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند. دست کم در حوزه معماری نتیجه آسیب‌شناسی نمی‌تواند یک یا چند عامل شود، آسیب‌های معماری و شهری نتیجه‌ یک شبکه عوامل غلط است. هر چند می‌دانم این کلی سازی و پیچیده‌سازی راه عمل و پیدا کردن جواب را می‌بندد، اما آدرس غلط هم نمی‌توان داد. "چه باید کرد " خود پرسش بزرگی است که تفصیل بیشتری می‌طلبد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/183601/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روش «فربر» دقیقا برا خواباندن کودک چیست؟

اهمیت بازی و ورزش برای کودکان

آزمون آدمک (گودیناف) تست هوش ( سن اجرا: از 3 تا 13 سال)

علل تأخیر در رشد گفتاری کودک

برای کودکان 3 تا 5 ساله چه اسباب بازی ای بخریم؟

رایج‌ترین کابوس‌هایی را که کودکان می‌بینند

روانشناسی نقاشی کودکان

اصول جدا خوابیدن کودک از والدین

مضرات و فواید بازی های دیجیتال برای کودکان

این 11 بازی را برای کودکانتان به خاطر بسپارید

درمان اختلالات نوشتاری در کودکان

تک فرزندی، خوب یا بد؟

تنبیه های مناسب کودکان

پرورش خلاقیت در کودکان، چگونه مشوق خوبی باشیم؟

به سفر بروید ولی کودکتان را تنها نگذارید!

کدام بچه ها تمایل بیشتری به پولدارشدن دارند؟

تفسیر نقاشی کودکان/ پی بردن به هوش کودک از روی نقاشی

چگونه و در چه زمانی کودک خود را تشویق کنیم؟

نکات کلیدی برای دانش‌ آموزان روزه‌ دار در زمان امتحانات

مهمترین نشانه های آزار جنسی در کودکان

لکنت زبان چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

قوانینی که برای محافظت از کودک باید بدانید

کلاس‌ های تابستانی کودکان

بچه ها از چه سنی جوک را درک می‌کنند؟

اگر بچه ای رابطه جنسی والدینش را به طور اتفاقی دید چه کار کنیم؟

راهکارهایی برای تقویت روابط مادر و دختر

کلاس های تقویتی کودکان در فصل تابستان خوب یا بد؟

راهکارهایی برای متقاعد کردن بهتر کودک

نشانه های استرس در کودکان و راههای کاهش آن

آموزش مثبت اندیشی به کودکان

گِل‌بازی چه تاثیری روی کودکان می‌گذارد؟

استعدادیابی کودکان از روی رفتارشان!

علل جالب دروغگویی کودکان و راه درمان آن

16 راهکاری که والدین کلاس اولی‌ها باید بدانند

نحوه کمک به کودکان بعد از آسیب روانی

روش های تشویق کردن یکی از فرزندان برای جلوگیری از حسادت فرزند دیگر

بچه های زیر هفت سال چطور با طلاق کنار می آیند؟

علل، نشانه ها و درمان وسواس در کودکان

علت جیغ زدن کودکان چیست؟

با دوست خیالی کودکمان چه کنیم؟

علل خشم در نوجوانان

علل جیغ زدن کودک نوپا و روش صحیح برخورد با آن

با کدام ساز برای آموزش موسیقی به کودکان شروع کنیم؟

راهکارهایی برای پرورش کودکان شاد

روشهایی برای تقویت حس کنجکاوی در کودکان

اختلال یادگیری در کودکان چه علائمی دارد؟

روش های انتخاب معلم خصوصی مناسب

راه های مسئولیت پذیر کردن فرزندان

فواید آموزش موسیقی به کودک

انواع کودک آزاری و نکاتی درباره آن