آریا بانو

آخرين مطالب

تبدیل ایران به قطب صادراتی با بازگشت خارجی‌ ها به بازار لوازم‌ خانگی گوناگون

تبدیل ایران به قطب صادراتی با بازگشت خارجی‌ ها به بازار لوازم‌ خانگی
  بزرگنمايي:

آریا بانو -

آریا بانو

آریا بانو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران « ال کا ایران »، بازگشت خارجی‌ ها به بازار لوازم‌ خانگی ایران هرچند با اظهار نظرهای متفاوت و گاه متضادی همراه است، اما می‌تواند به یکی از اهداف کشور در زمینه تبدیل ایران به قطب صادراتی منطقه کمک کند.
این روزها با فضای مثبت پیش آمده در فضای سیاست خارجی کشور و احتمال لغو تحریم‌ها، زمزمه‌ها برای بازگشت خارجی‌ ها به بازار لوازم‌ خانگی ایران همچون بسیاری دیگر از بازارها قوت گرفته، اما کارشناسان می‌گویند تا تحقق زمزمه‌ها راه درازی در پیش است.
مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در هفته‌های گذشته از تریبون‌های مختلف اعلام کرده‌اند که در حال حاضر بازگشت برندهای خارجی حوزه لوازم‌خانگی به کشور در دستور کار نیست، زیرا شرکت‌های داخلی پس از تحریم‌ها خود را بازیافته‌اند و با استفاده از امکانات و زیرساخت‌های موجود، عمده نیازها در این زمینه از داخل در حال تامین است.
خروج برند های خارجی تحت تاثیر تحریم‌های آمریکایی اتفاق افتاد، هرچند بسیاری قائلند که این برندها خود خواستار این خروج نبودند و شرایط پیش آمده به‌ ویژه مشکلات نقل و انتقال پول سبب شد تا در عمل چاره‌ای برای آنها باقی نماند.
برخی می‌گویند حال که در دوران سخت تحریم‌ها، صنعت داخلی با تلاش و زحمت صنعتگران به خودکفایی نسبی رسیده، نباید به دنبال واردات کالاهای مشابه بود.
کارشناسان تاکید دارند که بدعهدی شرکت‌های خارجی ناشی از مشکلات سیاسی بوده و باید در جای خود بحث شود، با این وجود، این روزها زمزمه‌ها یازگشت خارجی‌ ها به بازار لوازم‌ خانگی ایران از گوشه و کنار شنیده می‌شود.
شرکت‌های داخلی در زمان تحریم‌ها چه کردند؟

آریا بانو

آریا بانو


پیش از اعلام ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی به کشور، بسیاری ظرفیت‌های موجود در این صنعت بیکار بود و اکثر واحدها با 40 تا 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کردند.
اما پس از آن با خروج برندهی خارجی و با توجه به خالی شدن بازار و افزایش تقاضا، ظرفیت‌های خالی کارخانجات به‌تدریج زیر بار تولید رفت، به‌طوری که در ادامه تولیدکنندگان خواهان ارز بیشتری برای واردات مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز خود بودند تا پاسخگوی نیاز بازار باشند.
برپایه این گزارش، شرکت ایرانی شریک سامسونگ، در دو سال گذشته ابتدا موفق به تولید تلویزیون و در هفته‌های اخیر موفق به تولید ماشین لباس‌شویی با برند خود شد.
«علیرضا موسوی‌مجد» رییس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران در این زمینه گفت: با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و مواجهه با تحریم‌های ظالمانه که همه صنعت را دچار مشکل کرد، اما برخی مجموعه‌ها توانستند با اتکا به پتانسیل نیروی انسانی، توان داخلی و واحد تحقیق و توسعه (R&D) خود طراحی محصولات جدید را در دستور کار قرار دهند.
وی بیان‌داشت: به‌طور مثال، اکنون تولید تلویزیونی جدید با برند ایرانی پس از تحریم‌ها آغاز شده که حاصل دست‌کم 10 ماه تلاش دست اندرکاران، اساتید دانشگاه‌ها و تکنسین‌های خبره است.
تولید محصولات به‌روز، جدید و با قابلیت‌های نوین از جمله به‌کارگیری اینترنت اشیاء، تولید ماشین لباس‌شویی با قابلیت ضدعفونی کردن لباس‌ها با گاز ازن و شست‌وشوی لباس‌های با بافت بسیار حساس، از جمله توفیقاتی است که در دو سال گذشته در آنها توفیق یافتیم.
حتی برخی شرکت‌ها که تا پیش از این حضور در بازار لوازم‌خانگی برایشان جذابیت نداشت، با خروج خارجی‌ها، با تغییر رویکرد و به‌کارگیری ظرفیت‌های معطل مانده سایر کارخانجات در سراسر کشور، ضمن کاهش هزینه‌های تولید، به این عرصه روی آوردند و در همین مدت کوتاه موفق به کسب درصدی از بازار برای خود به‌ویژه در بخش لوازم‌خانگی کوچک شدند.
شرکت‌های داخلی ریسکی در حضور خارجی‌ها نمی‌بینند
با این حال برخی کارشناسان می‌گویند: کره‌ای‌ها وسواس زیادی برای حضور در بازارها دارند و اگر ایران به آنها چراغ سبز نشان داده و بازگشتی در کار باشد، کمتر از یک سال و نیم زمان نخواهد برد.
به گفته آنان، حرکت شرکت‌های ایرانی در مسیر تعریف شده در چند سال اخیر باید تداوم داشته باشد تا ببینیم نتیجه گفت‌وگوهای خارجی به کجا خواهد کشید.
در این زمینه، «علیرضا لاهیجانیان» معاون بازاریابی یکی از شرکت‌های داخلی به ایرنا گفت: مجموعه ما حتی پیش از دور تازه تحریم‌ها و تصمیم کره‌ای‌ها برای خروج از ایران به دنبال راه‌اندازی برند انحصاری خود بود و تلاش وافری برای آن انجام داد.
وی گفت:‌ این آرزو اکنون محقق شده و در 16 گروه محصولی در حال فعالیت هستیم.

آریا بانو

آریا بانو


لاهیجانیان تصریح‌کرد: هیچ ریسکی در بازگشت برندهای مطرحی همچون ال.جی و سامسونگ به کشور نمی‌بینیم، زیرا استراتژی و هدف‌گذاری که این برندهای کره‌ای برای خود تعریف کرده‌اند، هیچ تداخلی با برنامه‌های (برند داخلی) این شرکت ندارد.
وی بیان‌داشت: رقابت همواره به نفع صنعت است و هرچه رقابت بیشتر باشد، محصولات با کیفیت بالاتری به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید، تولیدکنندگان بزرگ ایرانی نیز همواره خود را با خط‌کش رضایت مردم می‌سنجند.
این مدیر صنعت لوازم‌خانگی با بیان اینکه عدم بازگشت خارجی‌ ها به بازار لوازم‌ خانگی ایران به معنای عدم حضور آنها در کشورمان نیست، یادآور شد: گشتی در بازار لوازم خانگی پایتخت حاکی از وجود محصولات قاچاق ال.جی، سامسونگ ، دوو، بوش و غیره آن‌هم با قیمت‌های گزاف است، این در حالی است که این برندها دیگر مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.
وی تصریح‌کرد: بر این اساس، جلوگیری از حضور خارجی‌ها نفعی به حال کشور نخواهد داشت.
لاهیجانیان اظهارداشت: تجربه خروج خارجی‌ها تلخ بوده، اما برخلاف آنچه برخی عنوان می‌کنند، اشتباهی در موضوع قراردادها اتفاق نیفتاده است.
وی گفت:‌ به‌طور مثال ال.جی 30 سال در کشورمان حضور داشته و سرمایه‌گذاری‌های مشترک زیادی در منابع انسانی، خطوط تولیدی و غیره انجام داد، با این با این حال تحریم‌ها راه ارتباطی مالی آنها با ایران را قطع کرد و چاره‌ای جز خروج از کشورمان برای‌شان باقی نگذاشت.
این مدیر بازاریابی معتقد است: کاری که این بار در تعامل با خارجی‌ها باید در دستور کار قرار بگیرد، استقرار واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) است، کاری که در گذشته هم انجام شد و اگر نبود، برندهای جدید ایرانی شکل نمی‌گرفتند.
پتانسیل ایران برای تبدیل شدن به قطب صادراتی منطقه
وی گفت: اتفاقی که در گذشته می‌توانست بیفتد اما نیفتاد، تبدیل شدن ایران به هاب صادراتی منطقه بود، یعنی با امکانات و قابلیت‌های موجود در کشورمان از جمله نیروی کار ارزان و تحصیلکرده، مواد اولیه و انرژی ارزان و همچنین دانش فنی، خارجی‌ها از این فضا برای تولید محصولات خود و صادرات آنها به کشورهای منطقه و همسایگان بهره ببرند؛ این مهم نیازمند حمایت ارگان‌های دولتی و بدنه حاکمیت است.
لاهیجانیان بیان‌داشت: با توجه به اینکه منطقه خاورمیانه و عمده کشورهای آسیای میانه واردکننده لوازم خانگی هستند، همچنان این پتانسیل و قابلیت برای کشورمان وجود دارد تا در دور تازه همکاری‌ها، تولید به قصد صادرات به این کشورها را هدف‌گذاری کند.
آنچه مسلم است نمی‌توان از ارتقای کیفیت تولیدات داخلی که در پی مشارکت با خارجی‌ها حاصل می‌شود چشم‌پوشی کرد و این نکته مشترکی است که همه اهالی فن و کارشناسان بر آن تاکید دارند.
کارشناسان همواره بر تقویت تولید ملی، تعمیق ساخت داخل و بومی‌سازی حداکثری با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی تاکید داشته و در عین حال، همکاری و تعامل درست و سازنده با سایر تولیدکنندگان و برندهای معتبر جهانی را توصیه می‌کنند.
همچنین، جامعه نیازمند کالای باکیفیت است و هرگونه همکاری با خارجی‌ها باید به گونه‌ای باشد که تولید با عمق ساخت داخل بالا انجام شده و کالای با کیفیت تولید شود تا رقابتی نیز در بین تولیدکنندگان شکل بگیرد، به این ترتیب مردم از مزایای چنین مشارکت‌هایی منتفع خواهند شد.
پیشتر مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه‌ریزی برای رشد تولید لوازم‌خانگی در سال 1400 و عبور از رکود سال گذشته، از خیز شرکت‌های داخلی برای حضور در بازارهای خارجی خبر داد.
در حالی که سال گذشته برای تولید 12 میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور برنامه‌ریزی شده بود، اما این آمار از مرز 14 میلیون دستگاه گذشت و نسبت به سال 98 رشد 71 درصدی ثبت کرد که رکوردی در این صنعت بود.
به گفته مسوولان، برای سال 1400 نیز افزایش تولید در مقایسه با سال 99 و همچنین صادرات محصولات لوازم‌خانگی برنامه‌ریزی شده است.
به گزارش ایرنا، مطابق آمار سال‌های گذشته ارزش صادرات محصولات لوازم‌خانگی به‌طور متوسط سالیانه 170 میلیون دلار است، اما در برخی سال‌ها تا 240 میلیون دلار نیز به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/

آریا بانو

آریا بانو

آریا بانو

آریا بانو

لینک کوتاه:
https://www.banounews.ir/Fa/News/588828/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گریه این خانم ها تمومی نداره!

روایت نو عروس از آتش سوزی عمدی در خانه اش

سریال «شب رو» وارد مرحله پیش تولید شد

«عطسه» در روزهای ابتدایی محرم روی آنتن نمی‌رود

جهانبخش چه نقشی بازی می کنه!

برای پرستار قانون جدید وضع کرد

نمایشی که از صفر تا صد 2 نفره شکل گرفت

همسرت همچین کاری کنه چیکار میکنی؟

خرج های آنچنانی و در آمد این چنینی دودکشی ها!

بالاخره کیانوش حقش رو از برره‌ ای ها گرفت!

ارشا اقدسی هنوز زنده است؛ برای همان یک درصد احتمال بهبودی می‌جنگیم

6 مزیت تلویزیون سری The Wall سامسونگ

مولتی کوکر جدید تفال به بازار استرلیا راه پیدا کرد

دانشمند ایرانی در فکر نجات مبتلایان به دیابت نوع 1

آیا گونه دلتا کرونا افراد را بیمارتر می‌کند؟

کارآمدی 4 برابری دستگاه نمک زدایی آب دوّار

آیا سطح بالای هورمون تستوسترون منجر به موفقیت مردان می‌شود؟

حذف بو و مزه بد آب با دستگاه تصفیهٔ آب آنتی‌باکتریال محققان کشور

سیاره زهره هفته آینده میزبان 2 مهمان از زمین است

از مرتضی پاشایی تا شهرام کاشانی: خواننده هایی که جوانمرگ شدند

اولین تصویر "ارباب حلقه ها" منتشر شد + زمان پخش سریال

شروع پرقدرت حسن یزدانی در المپیک توکیو

المپیک توکیو؛ پیروزی اطری مقابل نایب قهرمان جهان

طوفان یزدانی در گام نخست

فیلم کامل مسابقه رضا اطری در یک هشتم مقابل سلیمان آتلی

شعارهای فدراسیون والیبال غیرکارشناسی بود

خط و نشان کشتی‌گیر آمریکایی برای حسن یزدانی

اطمینان کروس به هواداران رئال

اولین طلای روز دوازدهم بر گردن شناگر برزیلی

خسارت‌های جبران ناپذیر بر پیکر والیبال/ فصل رفتن رسید؟

صعود حسن یزدانی به نیمه نهایی المپیک توکیو

شرط مجیدی برای جدایی مهدی قایدی از استقلال

استقلالِ مجیدی گل نخورترین تیم لیگ

حسن‌زاده: تبانی نه، از شرایط استفاده کردیم

پیروزی یزدانی مقابل حریف سوئیسی کمتر از 2 دقیقه

امیر - فرهاد؛ می‌خواهم زنده بمانم

چراغپور - مهدوی‌کیا؛ موازی‌کاری یا تعامل؟

امیرآبادی: فرهاد برای هواداران و استقلال جام بگیرد

سرنوشت هری کین و مسی همچنان نامعلوم است

یوسف کرمی: کیانی را تحت‌فشار قرار دادند

وزیر حق دارد پرسپولیسی باشد

کشتی‌گیر مغول هم حریف اطری نشد

پیشنهاد 14 میلیارد تومانی تیم صنعتی به مدافع پرسپولیس

باشگاه شروط ستاره ملی‌پوش پرسپولیس را پذیرفت

سبک وزن ایرانی در نیمه نهایی المپیک

چهار ستاره پرسپولیس ماندنی شدند

محمدی: هنوز اتفاقی نیفتاده و اول راه هستیم

پشت صحنه گزارش تماشایی هادی عامل در المپیک2020 توکیو

استقلال هنوز قهرمان جام حذفی نشده است

باشگاه بلژیکی مشتری مهاجم تیم ملی فوتبال ایران