آریا بانو

آخرين مطالب

تحریم‌ها موجب عقب‌نشینی شرکت‌های ترکیه‌ای از ایران نشد سياسي

تحریم‌ها موجب عقب‌نشینی شرکت‌های ترکیه‌ای از ایران نشد
  بزرگنمايي:

آریا بانو-

«محمد فرازمند» سفیر ایران در آنکارا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به بیست و هشتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه گفت: خوشبختانه روابط تهران و آنکارا از وضعیت باثباتی در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، امنیتی و... برخوردار است.

وی با اشاره به سیاست توسعه مناسبات با کشورهای همسایه اظهار داشت: با توجه به سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر گسترش روابط با همسایگان و اولویت قائل شدن مناسبات با آنها، ترکیه نمونه و مثال بسیار خوبی از این سیاست است چراکه مناسبات دو کشور، در همه زمینه ارتقا پیدا کرده و شاهد همکاری‌های تهران و آنکارا در سطوح عالی هستیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان، روابط سیاسی ایران و ترکیه را خوب و دارای همکاری در سطوح عالی برشمرد و تصریح کرد: علیرغم پاندمی کرونا که موجب عدم برگزاری فیزیکی برخی نشست‌ها و دیدارها شده، در همه ابعاد مناسبات سیاسی تلاش شده از تمامی مکانیزم‌ها در سطح سران و وزرا استفاده شود و تلاش شد نشست‌ها و رایزنی‌ها به صورت تلفنی یا آنلاین برگزار شوند.

ایران دروازه ترکیه برای ورود در آسیای مرکزی است

فرازمند با بیان اینکه نشست‌های کمیسیون مشترک ایران و ترکیه از جمله نشست‌هایی است از زمان تشکیل تا به امروز به شکل منظم و طبق برنامه تشکیل شده‌اند، خاطرنشان کرد: عموم نشست‌های کمیسیون‌های مشترک دو کشور، پربار بوده‌اند چراکه در ذیل کمیسیون همکاری‌های مشترک، 6 کمیته فعال وجود دارد. این کمیته‌ها طی روزهای گذشته هماهنگی‌های لازم را انجام دادند که نتیجه این بررسی‌ها و هماهنگی‌ها در نشست امروز کمیسیون مشترک ارائه می‌شود.

وی درباره کمیته‌های ذیل کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه ابراز داشت: در کمیته تجارت و سرمایه‌گذاری مباحث مربوط به مسائل گمرکی و تعرفه‌های ترجیحی مورد بررسی می‌گیرد. یکی از کمیته‌ها، کمیته بهداشت است که هماهنگی‌های دو کشور در کنترل پاندمی کرونا و سایر همکاری‌های بهداشت و درمان دو کشور در آن بررسی می‌شود.

سفیر ایران در آنکارا کمیته حمل و نقل را از کمیته‌های مهم در ذیل کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه دانست و بیان کرد: ترکیه دروازه ترانزیتی و ورود ایران به اروپا است و ایران نیز در سر راه ترکیه برای ورود به آسیای مرکزی و شرق آسیا قرار دارد. مسائل مربوط به حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی در این کمیته بررسی می‌شوند.

صادرات گاز، نفت و برق به ترکیه، به حداکثر ظرفیت خود خواهد رسید

فرازمند با بیان اینکه سال گذشته توافقات خوبی در گسترش‌های همکاری‌های ریلی میان دو کشور انجام شد، یادآور شد: علاوه بر افزایش ظرفیت ریلی دو کشور، مقرر شد نقطه اتصال ریلی دومی در منطقه «جلفا - چشمه ثریا - قارس» ایجاد شود که هم‌اکنون طرفین در حال بررسی‌های فنی و زیرساختی احداث این خط راه‌آهن هستند.

وی با بیان اینکه در کمیته انرژی، مسائل پراهمیتی مطرح و بررسی می‌شود، عنوان کرد: انرژی در سنوات گذشته، بخش مهمی از مبادلات دو کشور می‌شده است. ما به ترکیه صادرات گاز داریم و تامین‌کننده اصلی نفت این کشور بودیم که متاسفانه از ژوئن سال 2019 به خاطر تحریم‌ها این قلم در مناسبات تجاری دو کشور حذف شد.

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه در زمینه صادرات برق و مبادله آن همکاری‌های خوبی میان دو کشور وجود دارد، گفت: تلاش می‌کنیم مجددا همکاری‌های انرژی دو کشور در بحث صادرات گاز، نفت و فرآورده‌های نفتی و همچنین صادرات برق به حداکثر ظرفیت خود در ماه‌های آینده برسد.

از منابع مالی‌مان در ترکیه برای تهیه اقلام مورد نیاز کشور استفاده می‌کنیم

فرازمند با اشاره به کاهش حجم مناسبات تجاری دو کشور اظهار داشت: افت حجم روابط تجاری ایران و ترکیه در سال 2020 که به خاطر حذف نفت از سبد صادرات ایران و همچنین پاندمی کرونا بوده است، امیدواریم با برگزاری بیست و هشتمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور جبران شده و این افت تجارت جبران شود.

وی درخصوص کمیته بانکی و مالی کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه تصریح کرد: ما تا به امروز توانسته‌ایم از منابع مالی‌مان در بانک‌های ترکیه در جهت تهیه اقلام مورد نیاز کشور استفاده کنیم.

سفیر ایران در آنکارا با تاکید بر اینکه ترکیه از جمله همسایگانی است که در همکاری‌های بانکی کمترین مشکل را داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: هرچند روابط بانکی ایران و ترکیه با توجه به تحریم‌های یکجانبه و سیاست‌های ناعادلانه فشار مضاعف به شکل عادی و روال معمول نیست ولی در مقایسه با سایر کشورها، اصرار آنکارا بر حفظ منافع خود در تجارت با تهران باعث شده است که بتوانیم به نحو قابل قبولی از منابع مالی‌مان در ترکیه استفاده کنیم.

مرزبانی‌ها به صورت فشرده در حال بررسی موضوع دو کولبر ایرانی هستند

فرازمند درخصوص تاثیر وقایع مرزی بر روابط دوجانبه و تلاش دو کشور برای عدم تکرار چنین اتفاقاتی ابراز داشت: روابط ایران و ترکیه متنوع و پر از زمینه‌های همکاری است. هیچ زمینه‌ای از مناسبات دوجانبه میان دو کشور وجود ندارد که برای آن، مکانیزمی برای همکاری پیش‌بینی نشده باشد.

وی ادامه داد: براساس قرارداد مرزی 1937 میان دو کشور که تا به امروز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، همه اتفاقات مرزی در ذیل مکانیزم‌های متعددی که در ذیل آن وجود دارد، مورد بررسی قرار می‌گیرد. کمیته مختلف و متعددی در ذیل این قرارداد وجود دارد که طرفین براساس آن با یکدیگر در ارتباط هستند و مسائل مرزی را بلافاصله بررسی می‌کنند.

این دیپلمات ارشد با اشاره به حادثه اخیر برای دو کولبر ایرانی بیان کرد: در مورد اتفاق اخیر، بلافاصله پس از تماس مرزبانان، تماس میان طرفین برقرار شد و فرد حادثه دیده منتقل شد. درخصوص جنازه فرد دوم نیز گاردهای مرزی در دو کشور با یکدیگر در تماس هستند. در این چارچوب، دو، سه جلسه میان مرزبانی‌های دو کشور در این رابطه برگزار شده است. مرزبانی‌های ایران و ترکیه به صورت فشرده در این باره در ارتباط با یکدیگر هستند.

فرازمند با تاکید بر پیگیری‌های دیپلماتیک و کنسولی این ماجرا از سوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: یادداشتی درخصوص این اتفاق از سوی وزارت امور خارجه برای سفیر ترکیه صادر شده است. کنسولگری ایران در ارزروم که نزدیکترین نمایندگی ایران به محل وقوع حادثه است هم با مقامات محلی ترکیه در تماس هستند تا این مسئله مشخص شود که این اتفاق به چه صورتی و توسط چه کسانی رخ داده است.

تحریم مهمترین مانع توسعه روابط میان ایران و ترکیه است

وی درباره چشم‌انداز روابط ایران و ترکیه پس از برگزاری بیست و هشتمین نشست کمیسیون همکاری‌های مشترک عنوان کرد: ایران و ترکیه چشم‌انداز خوبی برای همکاری و توسعه مناسبات با یکدیگر دارند چراکه در سطوح مختلف تصمیم‌گیری در دو کشور، این اجماع وجود دارد که در گسترش روابط با یکدیگر، حد و مرزی نداشته باشند و این توسعه مناسبات، در همه زمینه‌ها باشد و نه فقط همکاری‌های اقتصادی و تجاری.

سفیر ایران در آنکارا با اشاره به موانع پیش‌روی توسعه مناسبات دو کشور گفت: شاید مهمترین مانع در توسعه روابط ایران و ترکیه، تحریم‌ها باشد اما علیرغم آن، در سال 2020، چهار میلیارد دلار مراوده اقتصادی میان دو کشور وجود داشته است. البته این میزان از سطح 10 میلیارد دلار در سال 2018 پایین‌تر بوده اما همین حجم از روابط نشان از اراده دو کشور برای همکاری و مراوده با یکدیگر است.

حجم تجاری 30 میلیارد دلار در سال دور از دسترس نیست

فرازمند با بیان اینکه علیرغم فشارهای مضاعف و تحریم‌ها مراودات ایران و ترکیه قطع نشده است، اظهار داشت: در زمینه حمل و نقل و ترانزیت، حداکثر ظرفیت همکاری میان دو کشور وجود دارد. امیدواریم با رفع تحریم‌ها کاهش حجم مبادلات در سال‌های 2019 و 2020 جبران شود و دو کشور بتوانند به هدف‌گذاری 30 میلیارد دلار در سال برسند.

وی با بیان اینکه رسیدن به حجم تجاری 30 میلیارد دلار در سال دور از دسترس نیست، تصریح کرد: در سال‌های پیشین ایران و ترکیه به این رقم در نظر گرفته شده میان سران دو کشور، نزدیک شده بودند و حجم مراودات تجاری 20 میلیارد دلار در سال را هم تجربه کردند.

این دیپلمات ایرانی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های زیادی بین دو ملت و کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری‌های خوبی اتفاق افتاده و تحریم‌ها موجب عقب‌نشینی شرکت‌های ترکیه‌ای برای حضور در ایران یا شرکت‌های ایرانی در ترکیه نشده است. هیچ بنگاه اقتصادی‌ای نمی‌گوید حاضر به همکاری نیستیم بلکه می‌گویند باید راهی پیدا کنیم که تحریم‌های ظالمانه به روابط دو کشور تاثیر نگذارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/576579/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چگونه از آخرین افزایش قیمت ارز دیجیتال بهره ‌برداری کنیم؟

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

طرز تهیه ماکارونی با لوبیا چیتی

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

5 عادت رایج صبحگاهی که مخفیانه نابودت میکنه

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

تمجید ستاره سیتی از بلینگام؛ جود استثنایی است

بیگی: در قائمشهر از استقلال و پرسپولیس امتیاز می گیریم

تصمیم جالب آرسنال؛ خداحافظی با لوگوی همیشگی

اینزاگی با تماس‌ها از لیگ برتر بمباران شده است!

حیدری: داور دربی به دنبال اخراج ساپینتو بود

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

آهنگ قدیمی «فال حافظ» با صدای کوروس سرهنگ زاده

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

زاتریکی یا دیپ ماست یونانی رو درست کن

طرز تهیه تیرامیسو توت فرنگی

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

بنر زیبای هواداران الهلال برای بازی امشب

ماجرای تمرد بازیکنان خوشه طلایی از خسرو حیدری

حیدری: دوست داشتم در استقلال خداحافظی کنم