آریا بانو

آخرين مطالب

مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

6 توصیه برای موفق شدن در امتحانات روانشناسي

6 توصیه برای موفق شدن در امتحانات
  بزرگنمايي:

آریا بانو - با نزدیک شدن زمان امتحانات و به خصوص امتحانات پایان ترم و امتحانات نهایی، موج استرس در بین دانش آموزان و دانشجویان مشاهده می شود در ادامه راهکارهایی برای موفقیت در امتحانات را به اشتراک خواهیم گذاشت

همه دانش آموزادان و دانشجویانموقع امتحا استرس دارند که بسیار این امر طبیعی است
اما در حقیقت می توان با راهکارها و برنامه ریزی های موثر تری بر موفق شدن در امتحانات فائق
آمد ما در این مطلب از پرشین وی قصد داریم راهکارها و روش های بسیار مهم در امتحانات
و کاهش استرس در امتحانات را برایتان آماده کرده ایم
موفق شدن در امتحانات
به نظر می‌رسید که دانشجویان در سال‌های اخیر یاد گرفته‌اند درس خواندن منحصر به شب امتحان است! آن‌ها با توسل
به ریتالین و کافئین شب را بیدار می‌مانند تا فقط برای دو هفته درسخوان به نظر برسند.
از طرف دیگر استرس جزو جدا ناشدنی خیلی از دانشجویان در دوران امتحانات است.
مطالعات متعدد روی الگوی خواب دانشجویان ثابت کرده است که شب بیداری و درس خواندن تا پاسی از شب نه
تنها مفید نیست بلکه اثرات بسیار مخربی می‌تواند برجای بگذارد.
در این گزارش به نقل از روزنامه یونیورسیتی هرالد، پنج راه‌حل ساده برای مدیریت زمان و مطالعه مفید در آستانه
فصل امتحانات توصیه شده که همراه با یک راه حل برای مدیریت استرس به موفقیتتان در امتحانات کمک می‌کند:
پرهیز از مطالعه پشت سرهم مطالب درسی
اگر چند ساعت مداوم و بدون وقفه‌ای برای استراحت کردن درس بخوانید نه تنها مفید نبوده بلکه برای حافظه کوتاه‌مدت
شما مشکل بیشتری پیش می‌آید.

آریا بانو

موفق شدن در امتحانات
به جای اینکه در یک مدت‌کوتاه مغز خود را از حجم انبوهی اطلاعات پُر کنید، مطالعه خود را به بخش‌های
مختلف تقسیم کنید و از این قسمت‌ها یادداشت بردارید.
وقتی هر بخش را به پایان بردید سپس یادداشت‌ها را مرور کنید تا مطالب خوانده شده در ذهن شما باقی
بمانند.
ورزش بهترین راه برای کاهش استرس و آزاد کردن انرژی حاصل از نشستن و درس خواندن است.
فقط به خاطر داشته باشید که بین بخش‌های مطالعه خود وقفه زیادی نیندازید تا از مطالب دور نشوید.
راهکارهای موفق شدن در امتحانات
مدیریت هوشمندانه زمان
به دنبال هر 30 تا 50 دقیقه مطالعه، 10 دقیقه استراحت پیشنهاد می‌شود.
اگرچه این زمان‌بندی الزاما نباید با همین ظرافت دنبال شود اما بهتر است برای طول مدت مطالعه و استراحت خود
یک محدودیت زمانی تعیین کنید.
از این زمان‌های استراحت برای ورزش یا تغذیه استفاده کنید.
توصیه می‌شود در خلال این زمان‌های استراحت از انجام فعالیت‌هایی نظیر انجام بازی‌های ویدئویی و تماشای تلویزیون یا فیلم که
نیاز به سوخت و ساز مغزی دارند، بپرهیزید چرا که این مسئله باعث می‌شود مطالبی را که می‌خوانید به خوبی
جذب ذهن نشوند.
اطلاعات دریافتی در صورتی که 24 ساعت پس از مطالعه دوباره مرور شوند 60 درصد بهتر و بیشتر در ذهن
باقی می‌مانند.
محدود کردن موضوعاتی که موجب حواس‌پرتی می‌شوند
جایی را برای درس خواندن انتخاب کنید که بتوانید بهتر روی جزوه‌ها و درس‌ها متمرکز شوید و هنگام
درس خواندن در محیطی باشید که در افزایش تمرکز بیشتر به شما کمک کند.
به عنوان مثال مکانی که در آنجا وسایل تفریحی زیادی وجود دارد ممکن است تمرکزتان را مختل کرده وضع به
مراتب بدتر خواهد شد.
مطالعاتی که از سوی موسسه Applied cognitive psychology در سال 2010 میلادی انجام شده نشان می‌دهد افرادی که در حین
درس خواندن به موسیقی گوش می‌دهند در امتحانات حفظی نتایج بدتری دارند.
دلیل اصلی این مشکل ترانه‌های آهنگ‌ها هستند که باعث می‌شوند ذهن آدم از آنچه می‌خواند دور شود.
چگونه در امتحانات موفق باشیم
عجله ممنوع
یادگیری باشتاب و تندخوانی یکی از کم‌اثرترین شیوه‌های یادگیری است اما با این شیوه بسیاری از افراد تنها بخش آغازی
و پایانی یک فصل طولانی را یاد می‌گیرند در حالی که بسیاری از مباحث در این میان از دست می‌روند.
وقتی شش ساعت پشت سرهم و با شتاب درس می‌خوانید و به جلسه امتحان می‌روید احتمال اینکه بیشتر چیزهایی را
که خوانده‌اید به خاطر نیاورید، بیشتر است.
خواب کافی
انستیتو ملی قلب، ریه و عروق آمریکا اعلام کرده است جوانان بالغ روزانه به 9 الی 10 ساعت خواب نیاز
دارند.
مطالعات نشان می‌دهد در صورتی که هشت ساعت بخوابید و تا دیروقت بیدار نمانید، حافظه شما بهتر عمل می‌کند.
مغز انسان بر اثر اختلال خواب آسیب می‌بیند زیرا خواب زمانی است که مغز خود را ترمیم و بازسازی می‌کند.
مغز شما پس از دریافت اطلاعات درسی نیاز به بازسازی دارد و خوابیدن تنها راه موثر برای این مسئله است.
آرامش خود را حفظ کنید
دکتر خوش قدم، روانپزشک و مشاور تحصیلی درباره درست درس خواندن می‌گوید: گاهی نکات ریز
و کوچک می‌تواند از استرس دانشجویان در هنگام امتحان بکاهد.
مثلا اینکه هر دانشجو باید با امکانات کامل سر جلسه امتحانش حاضر بشود.
وسایل موردنیازش همراهش باشد، مثلا همین که دانشجو سر جلسه خودکارش تمام شود باعث می شود که رشته ذهنی او
از هم گسسته شود.
از طرف دیگر با اطمینان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کنید.
مثبت اندیشی کنید.

آریا بانو

موفق شدن در امتحانات
بیشتر بدانید از نکات طلایی در امتحانات
هنگام درس خواندن برای امتحانات به خود استراحت کافی بدهید
مطالعات جدید ثابت کرده اند که مطالعه باید در فواصل کوتاه زمانی و زمان استراحت
کوتاه بین زمانهای مطالعه باشد، پس به صورت پیوسته مطالعه نکنید. سعی
کنید حداکثر مدت پیوستگی زمان مطالعه یک ساعت باشد و بعد از هر یک ساعت 10 دقیقه استراحت کنید.
این استراحت کردن به این معنی نیست که مثلا تلویزیون تماشا کنید یا اینکه
بیرون بروید! در این مدت 10 دقیقه باید چشم ها را ببندید و به چیزی که در
مدت یک ساعت خواندید فکر کنید، برای خودتان تصویر ذهنی از مطلب ایجاد کنید و سرتیترها را به خاطر بسپارید و سپس به جزئیات فکر کنید.
♦ برای امتحانات از کتابخانه و سالن مطالعه استفاده کنید
مکان مطالعه برای امتحانات را تعیین کنید. ممکن است این مساله برای شما
اهمیت نداشته باشد ولی باور کنید که یک کلید مهم در موفقیت شما در امتحانات
است. اینکه در جای ثابتی که به آن عادت دارید مطالعه کنید و تمام تلاشتان را
انجام بدهید که به محیط کتابخانه عادت کنید. جو کتابخانه جو خوب و مناسبی
جهت مطالعه برای امتحانات است، باعث می شود با دیدن دیگران انگیزه بیشتری برای درس خواندن برای امتحانات پیدا کنید.
موفق شدن در امتحانات
♦ هنگام درس خواندن برای امتحانات اطراف خود خوراکی قرار ندهید
اشتباهی که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان عزیز مرتکب می شوند این
است که هنگام مطالعه برای امتحانات در کنار خودشان خوراکی قرار می دهند،
اگر در منزل هستید یا در کتابخانه، فرقی ندارد، در زمان مطالعه برای امتحانات
به میوه و خوراکی نه بگویید! ولی از مایعات خنک مثل شربت، آبمیوه و یا حتی آب استفاده کنید.
خوردن میوه و خوراکی از عوامل مهم حواس پرتی هنگام درس خواندن برای
امتحانات است و نوشیدن مایعات خنک آب از دست رفته بدن و سلولهای مغزی
را در حین مطالعه جبران می کنند و از خستگی زودرس جلوگیری می کنند.
جام جم آنلاین / beytoote

لینک کوتاه:
https://www.banounews.ir/Fa/News/535820/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

«صد سال نویسندگی در تهران» منتشر شد

کتاب «انتخابات 1400؛ تَکرار یا تَغییر» منتشر شد

الفبای لازاروس رمانی آنتروپیک است

واکنش پائولو کوئیلو به ابتکار اهالی روستای ایرانی

«کوچه را ما جارو می‌کنیم» روایتگر یک رفتگر بیمار

فیلمنامه «سرخ‌پوست» کتاب شد

ناگفته های زندگی کامالا هریس و جو بایدن کتاب شد

دفتر دوم مثنوی مولوی به زبان گرجی ترجمه و چاپ شد

بخشی از کتاب/ بیشتر آدم‌ها در نوعی بی خبری همیشگی زندگی می‌کنند

"زندگی چیست؟ عشق ورزیدن"؛ شعر خوانی زیبایی از استاد ابتهاج

«درخت آرزوها»؛ امیدی که همیشه هست

کتابی درباره تشخیص دروغ؛ چگونه به احساسات دیگران پی ببریم؟

شعری از مژده لواسانی؛ مرگ‌اندیشی یا مرگ آگاهی

شاعرانه/ نوروز دل مومن، ماه رمضان آمد

داستان شب/ «شب سراب»_ قسمت سوم

"نگاه عمیق و زیبا "؛ با توضیح دکتر سوگل مشایخی

"این اشک ها خونبهای عمر رفته من است..." از حسین پناهی

سلام شاعران به ماه میهمانی خدا/ «ای ماه مبارک، رمضان، ماه درخشان»

پیشنهاد کتاب/در ماه مبارک رمضان چه بخوانیم؟

طرز تهیه نان شیر صبحانه

طرز تهیه مربای بهار نارنج

طرز تهیه نان تست چیا

طرز تهیه رولت کرم دار

هرچند وفت یک‌بار وزن کشی انجام دهیم؟

وقتی بعد از کرونا بدن همچنان درگیر است(سندروم پسا کرونا)

سینوزیت مزمن و تاثیر آن بر فعالیت مغز

درمان پف و سیاهی زیر چشم؛ بهترین روش‌ها کدامند؟

جدیدترین عکس آرون افشار با استایلی شیک

علی شکارچی و همسرانش در اینستگرام سوژه شدند

ستاد استهلال ، روز اول ماه رمضان را مشخص کرد

کتایون امیرابراهیمی بازیگر قدیمی سینما در کنار نوه های زیبایش

اعلام زمان واریز یارانه ماه رمضان 1400

عکسی متفاوت از دفتر کار سید حسن خمینی با حضور خودش

دعای روز اول ماه مبارک رمضان

تسریع ارزیابی انطباق کالاهای تولیدی مناطق آزاد و ارسال به داخل کشور

ساعت کار بانکهای جزیره کیش در ماه مبارک رمضان

اجرای طرح تخفیف بهای خدمات و عوارض خودرو در کیش

پیام تبریک سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت آغاز ماه پرفیض رمضان

تشکیل کارگروه شناسایی چالش ها و رفع موانع تولید در کیش

من دل‌آرا هستم؛ دختری با بیماری SMA

اگر این 2 را رعایت کنید دچار هیچ نوع کرونایی نخواهید شد

400 هزار دوز واکسن سینوفارم چین در آستانه ورود به کشور

مصرف زیاد این 3 ماده غذایی شانس ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

آمار جان‌باختگان کرونایی تهران طی 2 روز 3 رقمی شد/ ویدئو

شناسایی 24760 بیمار جدید کرونا در کشور/ 291 تن جان باختند

نمکی: 45 روزه می‌توانیم علیه جهش‌های جدید ویروس کرونا، واکسن بسازیم

کرونا مانند گرد و غبار در هوا معلق می‌ماند

بیماری مرموزی که کودکان را به خواب می‌برد!

کرونا دست کم 40 سال دیگر می‌میرد

روشن بود که واردات واکسن هزاران مشکل خواهد داشت/ واکسن ملی در بهار تزریق می‌شود