منشا قمرهای مریخ مشخص شد گوناگون

منشا قمرهای مریخ مشخص شد

آریا بانو - ایسنا /بر طبق یک مطالعه مشخص شده که قمرهای مریخ به نام‌های "فوبوس"(Phobos) و "دیموس"(Deimos) در واقع تکه هایی از یک قمر بزرگ‌تر مریخ بودن که در اثر یک برخورد متلاشی شده است.
به نقل از دیلی‌میل، تصور می‌شود برخورد این قمر بزرگ با یک جرم آسمانی سرگردان که احتمالا یک سیارک بوده 2.7 میلیارد سال پیش رخ داده و باعث انفجار مهیبی شده است.
دو قطعه از این انفجار بزرگ در مدار مریخ مانده‌اند و تبدیل به قمرهایی شده‌اند که امروزه با نام‌های فوبوس و دیموس می‌شناسیم.
داده‌های لرزه‌ای ماموریت اینسایت(InSight) ناسا وارد یک شبیه‌سازی رایانه‌ای شد تا تاریخچه‌ی گردش در مدار هر دو قمر مشخص شود.
دکتر امیرخان(Amir Khan) از دانشگاه زوریخ (Zurich) و موسسه‌ی ژتوفیزیک فناوری فدرال(ETH) زوریخ می‌گوید: هدف بررسی مدارها و تغییرات‌شان در گذشته بود. داده‌ها نشان داد که فوبوس و دیموس مسیرهایی را طی کرده‌اند که نشان می‌دهد هر دو در مکانی مشابه بوده‌اند و احتمالا منشا هر دوی آن‌ها یکی است.
ستاره‌شناسان در مقاله‌شان که در مجله‌ی Nature Astronomy به چاپ رسیده نوشتند که این قمرها از یک مدارگرد بزرگ آسمانی به وجود آمده‌اند.
محاسبات براساس ویژگی‌های دو قمر مریخ انجام شد.
هردوی آن‌ها در سال 1877 توسط یک منجم آمریکایی به نام آساف هال(Asaph Hall) کشف شدند. نام این دو قمر از روی اساطیر دوقلوی یونانی گرفته شد.

قمر فوبوس
فوبوس خدای ترس و وحشت یونان و دیموس تعبیر انسان‌گونه‌ی وحشت است. فوبوس با عرض 13.9 مایلی(22 کیلومتری) از دیموس 7.5 مایلی (12 کیلومتری) بزرگ‌تر است و فوبوس به مریخ نزدیک‌تر است. قطر قمر زمین 2158 مایل (3472 کیلومتر) است یعنی 155 بار بزرگ‌تر از فوبوس و 288 بار بزرگ‌تر از دیموس.
امیرحسین باقری دانشجوی دکترا در موسسه‌ی ژئوفیزیک زوریخ می‌گوید: این قمرهای کوچک شکل نامنظمی دارند مثل سیب زمینی. فوبوس و دیموس بیشتر شبیه به شهاب‌سنگ هستند تا قمر طبیعی
اخترشناسان برای دهه‌ها نمی‌توانستند منشا این دو قمر را تشخیص دهند و ویژگی‌های غیر طبیعی آن‌ها را توضیح دهند. شکل غیر طبیعی آن‌ها در فضا غیرمعمول است با توجه به اینکه سیارات و قمرها در طول زمان در اثر نیروی جاذبه گرد می‌شوند. مسئله‌ی دیگر شکل آن‌ها است که شبیه به شهاب‌سنگ است اما چرخش آن‌ها در مدار این نظریه را رد می‌کند.
سیارک‌ها در فضا شناورند و گاهی در مدار سیاره‌ها گیر می‌افتند. هنگامی که چنین اتفاقی می‌افتد آن‌ها در زاویه‌ی خاصی نسبت به سیاره می‌مانند و در مدار آن می‌گردند. معمولا مدار آن‌ها بیضی شکل است.

قمر دیموس
برای حل این معما ستاره‌شناسان زوریخ اطلاعات جمع‌آوری شده از ویژگی‌های سنگ‌های روی قمرها را که طی ماموریت اینسایت به دست آمده بود را با اطلاعاتی که سایر کاوش‌گرهای مریخ دست آورده بودند ترکیب کردند. این کار به دانشمندان کمک کرد تا یک پدیده‌ی فضایی به نام نیروی کشش جزر و مدی را مدل سازی کنند. این پدیده نشان می‌دهد هر جرم آسمانی به سایر اجرام نزدیک نیرو وارد می‌کند. برای مثال ماه و زمین دائما بهم نیرو وارد می‌کنند و این موضوع برای هر سیاره‌ای که قمر دارد صادق است. اما میزان این نیرو به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند میزان نزدیکی، اندازه و ترکیبات اجرام برای قمرهای مریخ. اندازه‌گیری دو مورد اول کار راحتی است اما مورد سوم نامشخص است زیرا تاکنون هیچ نمونه‌ای از فوبوس و دیموس به دست ما نرسیده است. ژاپن امیدوار است تا در سال 2025 به فوبوس برسد و از سطح آن‌ها نمونه‌هایی برای بازگرداندن به زمین جمع‌آوری کند.
بهترین تخمین‌ها نشان می‌دهد که قمرها از ماده‌ای به شدت متخلخل با چگالی بسیار کم ساخته شده‌اند. اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط اینسایت و سایر ماموریت‌ها نشان می‌دهد که قمرها چگالی حدود 2 گرم در متر مکعب دارند. میزانی سبک‌تر از گچ و سنگ آهک.
این داده‌ها نقش اساسی در کشف منشا این قمرها داشتند و به دانشمندان کمک کردند تا اطلاعات گذشته‌ی آن‌ها را در کنارهم قرار دهند.
از پیش‌بینی‌های تاریخی نیز استفاده شد تا سرنوشت این قمرها در آینده مشخص شود. محققان فهمیدند که جد فوبوس و دیموس در مداری مشابه دیموس و دورتر از مریخ قرار داشته است. فوبوس به علت نزدیکی به مریخ آرام به آن نزدیک می‌شود و احتمالا تا کمتر از 40 میلیون سال دیگر به آن برخورد می‌کند. در حالی‌که دیموس سرنوشتی مشابه ماه زمین خواهد داشت و به آرامی از آن دور می‌شود تا جایی که از مدار خارج شده و برای همیشه این سیاره سرخ را ترک کند.

چاپ کتابی در بازخوانی تأثیر انقلاب اسلامی بر عرصه جهانی

شاعرانه/ گویند از او حذر کن و راه گریز گیر

به زودی منتشر می شود؛ داستانی با پایانی خوش

«نشاط نوروزی با کتاب» تمدید شد

درباره جای خالی سلوچ، از زبان محمود دولت آبادی

آنچه باید در مورد کاندوم ها بدانید

اتاق عدالت جنسیتی در کلاب هاوس با حضور معصومه ابتکار

چرا تماشای خوردن غذاهای عجیب، جذاب است؟

نیمی از معتادان تزریقی هپاتیت c دارند/ دسترسی یک هشتم مصرف کنندگان روانگردانها به درمان اعتیاد

محیا اسناوندی مجری تلویزیون از حمید صفت ، خواننده محکوم به اعدام گفت

عکس مهران غفوریان بعد از عمل جراحی که همسرش منتشر کرد

مادر و برادر علی انصاریان مرحوم بر مزار ایشان

هرگونه علامت سرماخوردگی را به حساب کرونا بگذارید/ ،50 درصد کرونایی‌ها بی‌علامتند

واکسن کرونا، قابل تزریق به بازار سیاه است؟

بهترین مدل مو کوتاه زنانه برای بهار 2021

انواع کوکو

3700 فرصت شغلی در سیستان و بلوچستان مورد حمایت قرار گرفت

فعالیت 7292 شرکت تعاونی در استان خراسان رضوی تا پایان سال 99

جلسه بررسی تفاهم نامه «طرح تحول اقتصادی و اشتغال استان گلستان» برگزار شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان: تحقق شعار سال به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و حفظ اشتغال موجود می انجامد

63 کارفرمای متخلف استان مرکزی به دادگاه معرفی شدند

بخش تعاون بیش از هزار و 200 شغل در استان کرمانشاه ایجاد کرد

شمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی کاهش یافت

شریعتمداری در تشریح دستاوردهای سفر عراق: سند همکاری ایران و عراق نقشه راهی برای توسعه فعالیت های اقتصادی است

تسهیلات اشتغال‌زا به صورت کامل در استان اردبیل پرداخت شد

اجرایی دیده نشده از سنتورنوازی استاد فرامرز پایور

اجرای زنده رضا بهرام در کنسرت سال های پیش

اجراى آهنگ سارى گلین توسط شهریار ایمانف و سالار زمانیان

رکورد سریع ترین اجرا با ساز ویولن

سالار عقیلی و حجت اشرف‌زاده برای «دعوت» خواندند

توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت به روزه‌داران

محدودیت‌های شبانه در ماه رمضان تغییر می‌کند؟

این اختلال روانی سراغ یک سوم بیماران بهبودیافته کرونا می‌آید

فداکاری 2 مرد هرمزگانی در ثانیه‌های آخر زندگی‌شان

محسن هاشمی: خطر کرونا در حمل‌ونقل عمومی بیشتر از صف مرغ است

اطلاعات تازه از کرونا؛ مانند دود است؛ معلق در هوا

انتقام سخت زن جوان از شوهر خائن

اما و اگرهایی درباره ورود واکسن کرونا به بازار سیاه

یک اتفاق عجیب در تبریز؛ کف و آب از تونل مترو به خیابان بالا زد

ماجرای قتلی عجیب بخاطر مهمانی شبانه!

واکنش پلیس به واکسن‌های 60 میلیونی کرونا

زمان تحویل نخستین محموله واکسن کرونای ستاد اجرایی مشخص شد

نجات گروگان 19 ساله پس از 10 سال ربایش

آخرین وضعیت پرونده میلاد حاتمی

پلیس فتا: دوربین مخفی «بدون مجوز» جرم است

زد و خورد فروشنده با مشتری بر سر میزان تخفیف

آبنبات چوبی های هنرمندانه!

شکسته شدن یخ های رودخانه با افزایش دما

درختی که نشتی داره!

گوناگون/ شوک مرد تایوانی پس از پیداکردن گوشی اش از دریاچه!