آریا بانو - دیجیاتو / پژوهش جدید نشان داد سیگارهای الکترونیکی مبتنیبر نیکوتین به احتمال زیاد باعث ایجاد سرطان در ریهها و حفره دهان میشوند. محققان میگویند این بررسی قطعیترین سندی است که نشان میدهد افراد مصرفکننده ویپ، در مقایسه با افراد غیرمصرفکننده، با خطر بسیار بیشتری برای ابتلا به سرطان مواجه هستند.
محققان چندین ماده سرطانزا را در آئروسلهای سیگار الکترونیکی شناسایی کردهاند که از جمله آنها میتوان به ترکیبات آلی فرار و فلزات آزادشده از سیمپیچهای حرارتی اشاره کرد. علاوهبراین، محققان نشانگرهای زیستی خاصی را در بدن افراد مشاهده کردهاند که نشاندهنده آسیب به DNA، استرس اکسیداتیو و التهاب در بافتها هستند.
دههها طول کشید تا جوامع علمی و دولتها رسماً سیگار را به عنوان عامل اصلی سرطان ریه بشناسند. اکنون همین الگوی تأخیر و انکار درباره ویپ نیز درحال تکرار است. سیگارهای الکترونیکی حدود ۲۰ سال پیش معرفی شدند و به گفته پژوهشگران، نباید ۸۰ سال دیگر صبر کنیم تا تصمیم بگیریم میخواهیم چه اقدامی در برابر آنها انجام دهیم.