جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴
سیاسی

بزرگسالی امروز، نه نوجوانی است و نه بلوغ کامل

بزرگسالی امروز، نه نوجوانی است و نه بلوغ کامل
آریا بانو - ایسنا / پرفسور جفری آرنت، بنیان‌گذار استاد دانشگاه کلارک آمریکا، بر ضرورت بومی‌سازی نظریه رشد انسانی در جوامع غیرغربی تأکید کرد. اتحادیه علمی-دانشجویی ...
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / پرفسور جفری آرنت، بنیان‌گذار استاد دانشگاه کلارک آمریکا، بر ضرورت بومی‌سازی نظریه رشد انسانی در جوامع غیرغربی تأکید کرد.
اتحادیه علمی-دانشجویی روان‌شناسی، علوم تربیتی و مشاوره ایران با همکاری دانشگاه کلارک آمریکا و دانشگاه پژوهش‌های ملی مسکو روسیه، به میزبانی انجمن علمی علوم تربیتی دانشگاه گیلان، نشست علمی «گفت‌وگو پیرامون نظریه بزرگسالی نوظهور» را برگزار کرد.
بازار
در این نشست بیش از 450 دانشجو و علاقه‌مند به حوزه روان‌شناسی رشد، به‌صورت برخط حضور داشتند.
در این نشست، پرفسور جفری آرنت، استاد روان‌شناسی دانشگاه کلارک آمریکا و بنیان‌گذار نظریه «بزرگسالی نوظهور»، به‌عنوان سخنران کلیدی حضور داشت.
آرنت از چهره‌های برجسته روان‌شناسی رشد در جهان است و دکترای خود را از دانشگاه هاروارد دریافت کرده و تاکنون بیش از 150 مقاله علمی و چندین کتاب تأثیرگذار در زمینه رشد و تحول انسان منتشر کرده است.
پژوهش‌های او، نظریه‌اش را به یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی در مطالعه دوران میان نوجوانی و بزرگسالی تبدیل کرده است.
دکتر مرتضی چرخابی، عضو هیئت علمی دانشگاه پژوهش‌های ملی مسکو و مترجم نشست، ضمن ترجمه همزمان مباحث، پرسش‌های شرکت‌کنندگان را در قالب گفت‌وگویی علمی با آرنت مطرح کرد. همچنین دکتر نقی رعدی افسوران، عضو هیئت علمی علوم تربیتی دانشگاه گیلان، مدیریت علمی جلسه را برعهده داشت و امیرمهدی علی‌محمدی، دبیرکل اتحادیه علمی دانشجویان روان‌شناسی، علوم تربیتی و مشاوره ایران، به‌عنوان میزبان نشست حضور داشت.
پیش از برگزاری نشست، گروهی در فضای مجازی برای طرح پرسش‌های دانشجویان تشکیل شد. بیش از 40 پرسش از سوی مخاطبان مطرح شد که پس از دسته‌بندی و اولویت‌بندی، دکتر چرخابی 12 سؤال محوری را از پرفسور آرنت مطرح کرد.
در ابتدای جلسه، پرفسور آرنت به معرفی و تبیین نظریه خود پرداخت. او توضیح داد که «بزرگسالی نوظهور» دوره‌ای متمایز از رشد انسانی است که بین 18 تا 29 سالگی قرار دارد و ویژگی‌های خاص خود را دارد.
به گفته آرنت، این دوره محصول تحولات اجتماعی و فرهنگی جوامع مدرن است و ویژگی‌هایی چون جستجوی هویت، بی‌ثباتی، تمرکز بر خود، احساس میان‌بودگی و نگاه به آینده با فرصت‌های متعدد از شاخصه‌های اصلی آن محسوب می‌شوند.
در ادامه، پرسش‌هایی درباره سن رشدی این دوره، دلایل نام‌گذاری آن، چالش‌های فرهنگی، و امکان کاربرد این نظریه در بستر جامعه ایران مطرح شد. آرنت با دقت و حوصله به پرسش‌ها پاسخ داد و بر اهمیت بومی‌سازی نظریه در جوامع غیرغربی تأکید کرد.
بر اساس دستورجلسه، مباحث نشست بر مبنای دو فصل از یکی از کتاب‌های آرنت و دو مقاله علمی ارسال‌شده از سوی او طراحی شده بود و هدف آن، آشنایی دانشگاهیان ایرانی با ابعاد نظری و کاربردی این دیدگاه بود.
در پایان نشست، حاضرین ضمن قدردانی از مشارکت استادان و دانشجویان، از توافق اولیه برای تداوم همکاری‌های علمی و گفت‌وگوهای مشترک میان اتحادیه و پرفسور آرنت خبر دادند.


نظرات شما