آریا بانو

آخرين مطالب

انتقاد رییس کمیسیون شهرسازی شورا از رویکرد واپسگرایانه دولت در قانون جدید مدیریت بحران

قانونی که تهران را تضعیف کرد شهرداری تهران

قانونی که تهران را تضعیف کرد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - شهر: رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با ابراز تاسف نسبت به این‌که قانون جدید مدیریت بحران، پایتخت را در حوزه بحران تضعیف کرد، گفت: از دولت فعلی که با شعار تمرکززدایی بر سرکار آمد این انتظار نمی‌رفت؛ امیدواریم قانون بازنگیری شود.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه قانون جدید مدیریت بحران منجر به تضعیف این حوزه در شهر تهران شده است، خاطرنشان کرد: در قانون سابق، شهردار تهران مسئول مستقیم مدیریت بحران در پایتخت بود اما در قانون جدید وزیر کشور مسئول مستقیم این حوزه در تهران و کشور است. ازاین‌رو می‌توان گفت 42 سال پس از انقلاب همچنان شاهد رویکرد بازگشت به عقب و تمرکز گرایانه هستیم.
سالاری با ابراز تاسف نسبت به این‌که دولت نگاهی مبنی بر برون‌سپاری اختیارات حاکمیتی و دولتی به حوزه‌های پایین‌دست ندارد، عنوان کرد: بازگرداندن جایگاه مدیریت بحران به وزیر کشور که مسئول تامین امنیت داخلی کشور است و ماموریت های بسیار گسترده و آنی دارد، تصمیمی بسیار اشتباه بود.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: وزیر کشور برای شهر تهران اختیارات خود در حوزه بحران را به شهردار تهران واگذار کرده است. بااین‌وجود ساختاری که درگذشته به‌صورت سلسله مراتبی و با مشارکت تمام ذی مدخلان در طول سال‌ها شکل‌گرفته بود از دست رفت. این در حالی است که این ساختار آموزش‌دیده و زیر نظر شهرداری تهران به‌صورت واحد در حال ایفای مسئولیت بود.
او در ادامه افزود: همچنین با تصویب قانون جدید مدیریت بحران، کمیته‌های تخصصی ذیل شورای هماهنگی شهر تهران منحل شد. ازاین‌رو درحالی‌که دستگاه‌های زیرساختی به‌صورت قانونی به حوزه مدیریت بحران تهران پاسخگو بودند، اکنون شاهد یک رهاشدگی و بلاتکلیفی در این حوزه هستیم.
سالاری خاطرنشان کرد: ارتقاء ساختاری صورت گرفته در تصویب قانون جدید فی‌نفسه اتفاق بدی نیست اما سازمان‌هایی همانند آب، برق، گاز و مخابرات دیگر به شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران پاسخگو نیستند و اگر در حال حاضر جلسه‌ای با حضور افراد مسئول در حوزه‌های ذکرشده برگزار می‌شود حالت تشریفاتی دارد نه قانونی. لذا می‌توان گفت این قانون یک بازگشت به عقب کامل را برای مدیریت بحران در شهری همانند تهران رقم زد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه حلقه مفقوده اداره تهران به‌عنوان پایتخت کشور ما همواره مدیریت یکپارچه شهری بوده است، گفت: پاسخگویی دستگاه‌ها و سازمان‌های موثر در حوزه بحران به شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران به شکل قانونی، تمرینی برای مدیریت یکپارچه بود که پس از تصویب قانون جدید این دستاورد نیز از دست رفت.
او با اشاره به ایجاد اقتدار مبتنی برافزایش ماموریت ها از سوی دولت خاطرنشان کرد: گویا این دیدگاه دولت برخلاف تمام شعارها در تمام دولت‌ها وجود داشته. این در حالی است که بر کسی پوشیده نیست راهکار حل نظام تصمیم‌گیری در کشور برون‌سپاری و چابک سازی دولت‌ها و وزارتخانه‌ها است.
سالاری در ادامه افزود: دولت‌ها باید بیش از آنکه به تولی گری حوزه‌های شهر و روستا ورود پیدا کنند باید در مقام سیاست‌گذار و راهبر باشند؛ زیرا هنگامی‌که مجموعه گسترده‌ای از ماموریت‌های مبتنی بر تولی گری را بر عهده می‌گیرند از نقش اصلی و اساسی خود که سیاست‌گذاری، نظارت، ارزیابی و پایش روندها و فرآیندها است غافل می‌شوند. بدون شک دود چنین شیوه رفتاری به چشم مردم و شهروندان می‌رود.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پایان گفت: از دولت فعلی که با شعار برون‌سپاری و تمرکززدایی در مصدر امور قرار گرفت، این انتظار وجود نداشت. ازاین‌رو با توجه به شرایط تهران و نیز اهمیت حوزه مدیریت بحران، امیدواریم بازنگری جدی در خصوص قانون جدید مدیریت بحران صورت گیرد.
خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/494784/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوا بر سر کیفیت خودروهای بالا گرفت/ پلیس راهور در جایگاهی نیست که برای ما تعیین تکلیف کند

تصویب کلیات طرح واردات مشروط خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام

افزایش قیمت قطعات یدکی به سبب افزایش حقوق و دستمزد

ایلان ماسک 4 میلیارد دلار از سهام شرکت تسلا را فروخت

سرنوشت بازار خودرو در پسا واردات

تا قیمت‌گذاری هست؛ قرعه‌کشی هم هست!

معاون رئیس‌جمهور: منع واردات خودرو تا پایان اردیبهشت‌ماه است

نامه وزیر صمت به سازمان حمایت: قرعه کشی خودرو فعلا حذف نمی‌شود

برنامه واردات خودرو به کیش و قشم

سونامی جدید در بازار خودرو/ چرا به خودرو سازان قطعه نمی‌دهند؟

درخواست واردات خودرو به مناطق‌آزاد به خاطر جام جهانی

کانال جدید قرعه‌کشی خودرو

فروش خودرو خارج از " سامانه یکپارچه فروش" متوقف شد

خودروهای خارجی 500 میلیون تومانی در مسیر ایران

پیشنهاد نماینده تهران برای شکسته شدن افزایش قیمت خودرو ایرانی

روزنامه دولت: همه جناحها با واردات خودرو موافقند/ با وارادت قیمت ها کاهشی می شود

واردات خودرو آزاد شد

وزیر صمت: واردات خودرو محدودیت نخواهد داشت/ نظر مثبت مجمع تشخیص مصلحت نظام

تغییر جهت دوباره قیمت خودرو

جزئیات سامانه یکپارچه فروش خودرو/ آغاز به‌کار سامانه از هفته‌آینده

مصوبه مجلس برای واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی شد

افشاگری نماینده مجلس از دو شرط دولت برای واردات خودرو؛ حجم موتور 1000 سی‌سی، سقف قیمت 7 هزاردلار

واردات خودرو بدون سقف شد

پیش‌بینی سقوط قیمت خودرو با شروع واردات/ قرعه‌کشی خودرو تا چه زمانی ادامه دارد؟

خودروهای وارداتی شهریور به ایران می‌رسند

تغییر شرایط واردات خودرو؛ حجم موتور بین 1500 تا 2500 سی‌سی شد، سقف قیمت بین 20 تا 25‌هزار دلار

ادعای عجیب سایپا: به ازای تولید هر خودرو 70 میلیون ضرر می‌دهیم!

اولین سناریوی واردات خودرو

سقف دلاری واردات خودرو

نرخ خودروهای وارداتی از 700 میلیون تا 1.4 میلیارد تومان خواهد بود

آغاز فعالیت سامانه یکپارچه فروش خودرو از امروز/ ثبت‌نام خودروها از 27 اردیبهشت

قوه قضائیه: از ساخت خودروی غیراستاندارد جلوگیری می‌شود

واردات خودرو با پایه 7 تا 20 هزار دلار صورت می‌گیرد

آقای سایپا! راضی به ضرر شما نیستیم

کاهش تعرفه واردات خودرو

نسخه جدید فروش خودرو

آغاز ثبت‌نام متقاضیان در سامانه یکپارچه فروش خودرو/ چگونه ثبت‌نام کنیم؟

آغاز پروسه واردات خودرو به کشور

منطقی: دولت ناظر بر فروش و عرضه خواهد بود؛ نه مداخله‌گر/ قرعه‌کشی را خودروسازان انجام می‌دهند

رهگیری مالیاتی سفته‌بازان خودرو

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس: واردات خودرو سقف ندارد

خبر مهم معاون وزیر صنعت درباره قیمت خودرو/ خودرو گران‌تر می‌شود؟

یک‌ سال پس از پایان مناقشه نقل‌و‌انتقال خودرو در این بازار چه می‌گذرد؟/ نقل و انتقال خودرو در دنیا چگونه است؟

دولت 41 درصد از سهام سایپا را می‌فروشد

خودرو سه نرخی می‌شود

افشاگری عضو کمیسیون صنایع مجلس از گستاخی جدید خودروسازان/ احتکار و دپوی خودروها به بهانه نبود قطعات

نماینده مجلس: آیین‌نامه واردات خودرو شفاف نیست

ژاپن10شرکت خودروسازی دارد که 9.5میلیون خودرو تولید می کند/ ایران18 خودروساز دارد،یک میلیون خودرو تولید می کند

آقای مدیرعامل ایران خودرو! توی چشم مردم نگاه می‌کنید و می‌گویید ماست سیاه است؟

نحوه واگذاری خودرو به مادران صاحب دو فرزند | 15 هزار خودرو واگذار شد