آریا بانو

آخرين مطالب

مجازی شدن مدارس چه تأثیری بر اضطراب کودکان و نوجوانان داشته است؟ اجتماعي

مجازی شدن مدارس چه تأثیری بر اضطراب کودکان و نوجوانان داشته است؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - چطور / شیوع ویروس کرونا تغییرات زیادی در شیوه آموزش ایجاد کرده است: تغییراتی که هنوز در حال شناخت آنها هستیم. یکی از آنها وضعیت سلامت روان دانش‌آموزانی است که حالا بیشتر زمان تحصیل را در خانه و فضای مجازی سپری می‌کنند. در این مقاله، جدیدترین یافته محققان درباره تأثیر مجازی شدن مدارس بر اضطراب دانش‌آموزان را بررسی می‌کنیم.
آسیب های فضای مجازی برای کودکان؛ چطور از کودکان در فضای مجازی محافظت کنیم؟
گروهی از محققان انگلیسی حدس می‌زدند که مدارس مجازی و تحصیل از راه دور، باعث افزایش اضطراب در دانش‌آموزان می‌شود. فرضیه آنها بر این استوار بود که بسیاری از دانش‌آموزان نگران ابتلای خود یا اعضای خانواده هستند؛ همچنین تعامل فیزیکی کمتری با دوستان دارند و حمایت عاطفی کمتری هم از آنها دریافت می‌کنند؛ بنابراین بیشتر دچار اضطراب می‌شوند.
اما وقتی آنها پژوهش را انجام دادند، فرضیاتشان غلط از آب درآمد. دانش‌آموزان واقعا کمتر دچار اضطراب شدند. علاوه بر این، آنها احساسات مثبتی هم داشتند مانند شادی بیشتر و ارتباط عاطفی محکم‌تر با مدرسه خود.

آریا بانو

شیوه انجام پژوهش
مطالعه اخیر بخشی از پژوهشی است که محققان دانشگاه بریستول درباره ارتباط میان استفاده از شبکه های اجتماعی و سلامت روان نوجوانان انجام داده‌اند.
شرکت‌کنندگان در این پژوهش‌ها، پیش از شیوع ویروس کرونا هم در تحقیقات شرکت داشتند. برای تعیین تاثیر قرنطینه، از آنها خواسته شد که در تحقیقات اخیر هم شرکت کنند. بیش از هزار دانش‌آموز دبیرستانی از 17 مدرسه در این تحقیق شرکت کردند.
یافته‌های محققان درباره ارتباط بین مجازی شدن مدارس و اضطراب دانش‌آموزان
یافته‌های این تحقیق را می‌توان به‌صورت زیر خلاصه کرد:
54 درصد دانش‌آموزان دختر بین 13 تا 14 ساله پیش از شیوع کرونا و در دوران حضور در مدرسه، در معرض تجربه اضطراب بودند؛ اما این میزان در دوران قرنطینه 10 درصد کاهش یافت.
26 درصد پسران در همین گروه سنی در معرض اضطراب بودند که با مجازی شدن آموزش، این میزان به 18 درصد رسید.
در دوران قرنطینه، میزان افسردگی بین دانش‌آموزان تقریبا ثابت ماند؛ یعنی دختران فقط 3 درصد بیشتر دچار افسردگی شدند و پسران فقط 2 درصد کمتر به افسردگی مبتلا شدند.
بسیاری از نوجوانان گزارش دادند که در دوران قرنطینه و مجازی شدن آموزش، احساس بهتری دارند. پسران بیش از دختران چنین حسی داشتند. بیشترین حس رضایت و شادی را نیز کسانی گزارش دادند که پیش از کرونا کمتر از بقیه، این احساسات را داشتند.
همچنین خیلی از دانش‌آموزان اعلام کردند که ارتباط عمیق‌تری با مدرسه‌شان برقرار کرده‌اند و فرصت بیشتری برای تعامل با معلم‌ها دارند.
در بین دختران، افزایش رضایتمندی و کاهش اضطراب ظاهرا ناشی از افزایش استفاده از فضای مجازی است.
اتاق مطالعه کودک؛ 10 وسیله کاربردی برای بهتر درس خواندن کودکان

آریا بانو

مدارس از این تحقیق چه می‌آموزند؟
 امیلی ویندال (Emily Widnall)، سرپرست این پژوهش، معتقد است: «در ابتدا ما و بسیاری از کارشناسان سلامت کودک از نتایج این تحقیق تعجب کردیم. اما با تأمل بیشتر، درمی‌یابیم که مدارس همواره به‌عنوان منبع اضطراب دانش‌آموزان شناخته می‌شوند. قرنطینه و مجازی شدن مدارس فرصت بی‌نظیری در اختیار ما قرار داده تا درباره تأثیر مدرسه بر وضع سلامت روان دانش‌آموزان مطالعه کنیم.»
ویندال با اشاره به بازگشایی مدارس در دوران کرونا و بازگشت محدود تعدادی از دانش‌آموزان به کلاس درس، معتقد است باید تحقیقات بیشتری درباره رابطه حضور در مدرسه در دوران پساکرونا و سلامت روان دانش‌آموزان انجام داد. او در این باره می‌گوید: «خیلی مهم است که به‌دقت، سلامت روان و رضایتمندی دانش‌آموزان در بازگشت به مدارس را زیر نظر بگیریم. به احتمال زیاد، با جهش اضطراب مواجه خواهیم بود، به‌ویژه در بین آنهایی که کمتر با فضای مدرسه ارتباط برقرار کرده و با فضای آموزش آنلاین خو گرفته بودند. باید دید چطور می‌توانیم با تغییر فرهنگ حاکم بر فضای مدرسه، سطح سلامت روان دانش‌آموزان را ارتقا دهیم.»
او با اشاره به تعداد بالای دانش‌آموزانی که با آموزش آنلاین، ارتباط بهتری برقرار می‌کنند، معتقد است: «شاید فضای مجازی بتواند در دوران پساکرونا و بازگشایی مدارس، همچنان به‌عنوان بخشی از ابزارهای آموزشی مورد استفاده قرار بگیرد.»

آریا بانو

والدین چطور می‌توانند در این شرایط به کودکان و نوجوانان کمک کنند؟
دکتر فرانک گناسی (Frank A. Ghinassi)، مدیر مرکز سلامت روان دانشگاه روتگِرز است. او عوامل افسردگی و اضطراب بین نوجوانان را برمی‌شمرد: «سوء تغذیه، مشکلات اقتصادی، جابه‌جایی مداوم محل سکونت،‌ اختلافات بین والدین، خشونت خانگی، کمبود اعتماد به نفس، مواجهه با قلدری دیگران در مدرسه، انزوای اجتماعی، انتظارات تحصیلی بیش از حد، روابط عاطفی در دوران نوجوانی،‌ بحران هویت و احساس عدم تعلق به جامعه یا خانواده از جمله این عوامل هستند.»
او تأکید می‌کند که ثبات خانه و خانواده، مهم‌ترین عامل برای گذرکردن سالم کودکان و نوجوانان از این مراحل زندگی است. او می‌گوید: «نوجوانان به کسی نیاز دارند که منبع حمایت بی‌قیدوشرط عاطفی باشد: کسی‌که همیشه گوشی برای شنیدن صحبت آنها، بدون قضاوت کردنشان داشته باشد؛ کسی که ارزش آنها را درک کند.»
گناسی پیشنهاد می‌کند والدین عادات خودمراقبتی مانند غذا خوردن، استراحت و ورزش کردن را روزانه انجام دهند و فرزندان خود را هم به این کار تشویق کنند.
همچنین آنها می‌توانند با تشویق کودکان و نوجوانان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دوران کرونا (مانند ماسک زدن و حفظ فاصله اجتماعی)، آنها را با شرایط جدید سازگار کنند.
در عین حال ویندال نیز احتمال می‌دهد که کودکان با بازگشت به مدرسه دچار چالش‌هایی شوند و والدین باید از این موضوع آگاه شوند.
او پیشنهاد می‌کند که والدین حتما با دانش‌آموزان درباره تغییرات رخ‌داده در مدرسه حرف بزنند و آنها را برای سازگار شدن با شرایط جدید، یاری کنند.
او به والدین هشدار می‌دهد که مراقب نشانه‌های اضطراب کودکان خود باشند و در صورت لزوم با مشاوران مدرسه برای رفع آن، در ارتباط باشند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/471578/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تفسیر نقاشی های کودکان

یرای تقویت اعتماد به نفس کودک چه کنیم؟

عوارض ناشى از مکیدن انگشت در کودکان

در تعطیلات نوروز چگونه کودک مان را سرگرم کنیم؟

از ترس های کودکان چه می دانید؟

اجازه دهید کودکانتان، کودکی کنند

پرخاشگری در کودکان نوپا

هر کودکی نیازمند شنیدن این 8 کلمه است

نشانه‌های استرس در کودکان

برای پاسخ به سوالات کودکان در مورد خدا،چه جوابی دارید؟

آیا کودک شما لجباز است؟

با این بازی ها کمرویی کودکان را درمان کنید!

کودکان را هر چند وقت یکبار برای معاینه پیش پزشک ببرید!

قصه گفتن در خانه شما هم مثل خیلی از خانه‌ها فراموش شده؟

افزایش مسئولیت پذیری کودکان با مشارکت در کارهای خانه

کودکان 3 تا 7 ساله چقدر باید بخوابند؟

استرس امتحان در دانش آموزان

این معلم‌ها را برای کودکانتان انتخاب نکنید!

فواید دوستی در کودکان

برای نوزادتان مادر خلاقی باشید!

با کودکان طلاق چگونه رفتار کنیم؟

چرا کودکان بازی دالی موشه را دوست دارند؟

درمان اختلال «کم توجهی – بیش فعالی» بدون دارو

گریه روشی برای رسیدن به خواسته‌های کودک

از چندسالگی بچه‌ها را به اردوهای تابستانی بفرستیم؟

بچه ها از چه سنی می توانند گوشی هوشمند بگیرند و چقدر از آن استفاده کنند؟

چگونه با شب‌ ادراری کودکان برخورد کنیم؟

کودکمان را برای نگهداری نزد بستگان بگذاریم یا مهد کودک؟

چگونه یک کلاس تابستانه مناسب برای کودکمان انتخاب کنیم؟

چطور از کودکم در برابر پدوفیل‌ها (بچه بازی) محافظت کنم؟

دوست‌دارید در خانه به فرزندتان بیشتر خوش بگذرد؟

با خیالپردازی کودکان چه برخوردی داشته باشیم؟

چگونه فرزندم را از قرص های روانگردان دور نگه دارم؟

شعر خواندن برای بچه‌ها چه فایده ای دارد؟

8 روش ساده برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان

چرا باید در مقابل کودک، خشم خود را کنترل کنیم؟

چیزهای که ممکن است فرزندان به دلیل ترس و اضطراب نتواند به شما بگوید

چگونه کودکم سال تحصیلی جدید را هدفمند آغاز کند؟

با نقاشی و کاردستی های فرزندمان چه کنیم؟

تفاوت بین اوتیسم و اضطراب اجتماعی

در هنگام بیماری مادر چگونه کودک را سرگرم کنیم؟

راه های برخورد موثر با کودکان در مقابل استفاده از بازی های کامپیوتری

علل افسردگی در کودکان

کودکان را برای بازی به فضای باز ببرید

چه کنیم بچه ها از آرایشگاه رفتن نترسند؟

3 تمرین کاردرمانی برای کودکان بیش فعال

درمان افسردگی بچه ها، روش جالب موثر!

بازی برای کودکان 1ماهه تا دو ساله

علت لکنت ناگهانی زبان در کودکان

چگونه به کودکان خود نه بگوییم؟