آریا بانو

آخرين مطالب

کشف ریشه‌های تاریخی بازی پولو در میدان چوگان الیگودرز گوناگون

کشف ریشه‌های تاریخی بازی پولو در میدان چوگان الیگودرز
  بزرگنمايي:

آریا بانو - لست سکند / در بهار سال 2020 مقامات فرهنگی و گردشگری استان ایلام، از کشف میدان چوگانی به قدمت صدسال با دروازه‌های سنگی خبر دادند. بر روی یکی از دروازه‌های میدان کشف شده، حکاکی‌هایی به‌صورت کتیبه دیده می‌شود. این میدان در غرب ایران، نزدیکی روستایی در استان لرستان پیدا شده است.
شبکه CHTN از قول مقام ارشد میراث فرهنگی استان ایلام نوشت: به‌تازگی در طی مطالعات باستان‌شناسی و مردم‌شناسی که در الیگودرز انجام شده، عناصر معماری و تاریخی مهمی از اولین میدان چوگان لرستان، که سومین میدان چوگان ایران به‌شمار می‌رود به‌دست آمده است.
چوگان، بازی‌ ورزشی است که افراد سوار بر اسب‌ها به‌طور سنتی در محوطه‌های سلطنتی و زمین‌های شهری اجرا می‌کردند و معمولاً با اجرای موسیقی و داستان‌سرایی و روایتگری همراه بوده است. این بازی در دسامبر سال 2017 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
در بازی چوگان، دو تیم رقیب، سوار بر اسب، مقابل یکدیگر مسابقه می‌دهند و با کمک یک دسته چوبی، توپ را از تیم مقابل می‌ربایند و سعی می‌کنند آن را به دروازه تیم حریف وارد کنند. براساس آنچه در پرونده ارسال شده به یونسکو به تاریخ 31 مارس 2016 می‌بینیم، شرکت کنندگان در بازی چوگان شامل سه گروه می‌شوند: چوگان‌بازها (ورزشکاران)، روایتگران‌ (مرشدها و نقال‌ها) و نوازندگان.
عناصر معماری کشف شده در این اثر تاریخی، شامل چهار آسیاب سنگی ایستاده است که دروازه‌های میدان چوگان را تشکیل می‌دادند و یکی از آنها دارای کتیبه‌ای فارسی است.
این میدان چوگان در روستای خلیل آباد در دامنه‌های قالی‌کوه و اشترانکوه واقع شده که به‌دلیل مجاورت با آب سفید و آبشار شول آباد، در آینده‌ای نزدیک به مناطق گردشگری استان افزوده خواهد شد.
طبق آنچه که از گفتگوی عطا حسن‌پور -باستان‌شناس- با CHTN برمی‌آید، کتیبه کشف شده و حکاکی شده بر روی بدنه یکی از دروازه‌های چوگان، 4 مصرع شعر فارسی را به نمایش می‌گذارد که قدمت آنها به سال 1116 هجری قمری (1704-1705میلادی) و همزمان با اواسط عصر صفویه بازمی‌گردد.
شواهد به‌دست آمده در محل این کتیبه نشان می‌دهد که یحیی بن یوسف (نوه خلیل خان سرلک) یکی از حکام معروف بختیاری در دوره صفوی، عمارتی را در این منطقه تأسیس کرده که مشرف به زمین چوگان بوده است. سنگ‌های تراشیده شده و به‌جامانده از این سازه که در اطراف میدان پراکنده هستند، عظمت این میدان را در روزگار شکوه خود نشان می‌دهد.
نمونه مشابه این سازه باشکوه سنگی، در میدان نقش جهان اصفهان (که در یونسکو به نام میدان امام ثبت شده) دیده می‌شود. زمین چوگانی که در نقش جهان می‌بینیم، قدیمی‌ترین میدان چوگان دنیاست. باتوجه به شواهد به‌دست آمده از میدان چوگانی که در اصفهان و قزوین وجود دارد، میدان چوگان ایلام، سومین آنها به‌شمار می‌رود.با مطالعه تاریخ دوران صفویه و معماری این دوران در ایران و به‌خصوص در لرستان، می‌توانیم اطلاعات بیشتری به‌دست آورده و در اختیار علاقمندان هم قرار بدهیم.
چوگان یک ورزش تیمی همراه با اسب‌سواری است که نسخه مدرن‌تر آن را در بازی پولو می‌بینیم. این بازی از دیرباز تفریحی اشرافی به‌شمار می‌رفت و در زمینی اختصاصی بر روی اسب‌های آموزش دیده برگزار می‌شد. امروزه بازی چوگان در کشورهای ایران، تاجیکستان، ازبکستان و آذربایجان اجرا می‌شود.پولو برای نخستین بار، هزاران سال پیش در ایران (یا پرشین باستان) ابداع و بازی شد. نام اصلی پولو «چوگان» بود و در ایران هنوز هم به همین نام خوانده می‌شود.
این بازی از خواستگاه ایرانی خود در پرشیا به قسطنطنیه و از شرق به باختر و افغانستان و سپس به تبت، چین و ژاپن، و از تبت به هند گسترش یافت و در دوران مغول به اوج شکوفایی خود رسید. کلمه «پولو» از کلمه‌ تبتی «Pulu» به معنای ریشه درخت بید گرفته شده که توپ‌های چوگان را از آن می‌ساختند. پولو اولین ورزش تیمی در جهان و اولین بازی با توپ در جهان بوده؛ و امروز به‌عنوان سریعترین ورزش تیمی و بازی توپی شناخته می‌شود. نخستین بازی چوگان ثبت شده، به تاریخ 600 پیش از میلاد در ایران باستان اجرا شد. این بازی در طول تاریخ شیوه‌ای محبوب بین ژانرال‌ها، جنگنجویان، شاهزادگان و پادشاهان برای آموزش فنون جنگ به سواره نظام‌شان بوده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/459122/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اضطراب مانعی برای درمان شوره‌سر

چه کسانی بیشتر در معرض افسردگی‌ هستند؟/مشخصات افراد افسرده

اینقدر به خودتان فشار نیاورید!

با آلزایمری‌ها چگونه رفتار کنیم؟

چرا خانم‌ها روی ظاهرشان بیش از حد حساس‌اند

علت بدبینی برخی افراد چیست؟

روانشناسی رنگ آبی

مراقب اختلالات روانی نوجوانان باشید

مادر وسواسی ام قبول نمی کند که به شدت وسواس دارد!

نتایج نظرسنجی زنان شادتر هستند یا مردان ؟

نقش شبکه‌های مجازی در درمان افسردگی

هفت دلیل برای کسل بودن و کمبود انرژی شما

بهداشت روانی چیست؟

اگر شما هم دچار خودانتقادی مخرب هستید، بخوانید

دلایل اصلی پایین آمدن عزت نفس

پیامدهای سرنوشت‌باوری (تقدیرگرایی)

اوج افسردگی پاییزی چه زمانی است؟

علائم کمبود اعتماد به نفس در خودتان را بشناسید

ارتباط هورمون استرس با عملکرد بد حافظه افراد مسن

مهربانی و صداقت: آیا می‌توان یکی را به‌تنهایی داشت؟

کمال گرایی تهدیدی برای سلامتی روانی

این رنگ ها تاثیر منفی روی احساسات تان می گذارند!!

خوره‌ای که مغزتان را می‌خورد

استرس های روانی باعث فشار خون و کهیر می شود

سلامت روانی نوجوانان دوجنسیتی در معرض خطر بیشتر

عکس پروفایل شما چه حقایقی را در مورد شخصیت تان بر ملا می کند؟

انواع روان درمانی و مشاوره + مزیت های مراجعه به روانشناس

ترس‌هایی که مانع پیشرفت می‌شوند

استرس، مغز را کوچک می‌کند

نشانه‌های هشدار دهنده تاثیر منفی تنهایی بر سلامت

شب بیداری علت شکست های عاطفی

10 جمله ممنوعه در محل کار!!

علائم فشار روانی بر مراقبت‌کننده از بیمار مبتلا به آلزایمر

فکر کردن باعث شارژ شدن مغز می شود

این جملات را هرگز در پیامک تان نگویید!!

دروغگویی یا چاپلوسی

درمان بی خوابی شبانه تنها در 60 ثانیه

مادران افسرده، فرزندان افسرده تربیت می‌کنند

کمال گرایی چیست و چگونه می توان به کمال گرایی غلبه کنیم؟

افسردگی پاییزی بیشتر سراغ چه کسانی می‌آید؟

انعطاف پذیری عصبی و کارایی آن در زندگی

اختلالات سایکو سوماتیک یا روان تنی چیست ؟

افراد جامعه باید نحوه دسترسی به درمان های حوزه سلامت روان را بدانند

چگونه کتابخوان شویم؟

باورهای غلط درباره افسردگی

راز جذابیت انسان های دوست داشتنی چیست؟

5 نشانه که می‌گوید ذهنتان خسته است

گام برداشتن به عقب باعث افزایش حافظه می‌شود

استرس دست دوم چیست؟

چرا بیماری های روحی و روانی در بین دانشجویان افزایش یافته؟