آریا بانو

آخرين مطالب

ازدواج را تعریف کرده و شکل آن را بکشید! اجتماعي

ازدواج را تعریف کرده و شکل آن را بکشید!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - حامی هنر زندگی / انواع ازدواج در هر حالت شامل عهد و پیمانی اخلاقی و قانونی است که به وسیله آن زن و مرد با یکدیگر محرم، متحد و شریک می‌شوند و خانواده‌ای را تشکیل می‌دهند. میل به ازدواج در ذات همه انسان‌ها وجود دارد و همه انسان‌ها تمایل دارند که برای خود شریک جنسی و عاطفی داشته باشند، خانواده تشکیل دهند و بچه دار شوند. ازدواج اشکال و صورت‌های مختلفی دارد. مثل ازدواج فامیلی، ازدواج موقت، ازدواج با زن یا مرد مطلقه، ازدواج اجباری، ازدواج سفید و غیره که در ادامه مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. ضمن اینکه امروز بیشتر افراد به مشاوره ازدواج روی آورده‌اند تا به شناخت درستی از این مقوله برسند. 
انواع ازدواج کدامند؟
ازدواج شکل‌های مختلفی دارد که به علت تفاوت در دیدگاه و فرهنگ افراد صورت می‌گیرد. از طرفی برخی از انواع ازدواج صرفاً به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی و یا قومی اتفاق می‌افتند. در نگاهی کلی می‌توانیم انواع و اشکال ازدواج را به ترتیب زیر بیان کنیم:
1. انواع ازدواج | ازدواج موقت
ازدواج موقت که به نام صیغه نیز شناخته می‌شود، ازدواجی است که در آن زن و مرد برای مدت معینی به یکدیگر محرم می‌شوند و مهریه‌ای نیز برای زن مشخص می‌شود. باطل کردن ازدواج موقت یا صیغه راحت است و با تمام شدن زمان آن خود به خود رابطه زوجین باطل می‌شود. 
2. انواع ازدواج | ازدواج مجدد
افرادی که طلاق می‌گیرند و یا همسر خود را از دست می‌دهند معمولا دوباره ازدواج می‌کنند. ازدواج مجدد در افرادی که طلاق گرفته‌اند بسیار بیش تر از افرادی است که همسر خود را از دست داده‌‌اند. تحقیقات نشان داده که ازدواج مجدد برای سلامت جسمی و روحی افراد پس از طلاق یا بیوه شدن بسیار مفید است. در ازدواج مجدد ممکن است یک فرد مجرد بخواهد با یک فرد مطلقه یا بیوه ازدواج کند که در این زمینه نیز مزایا و معایبی وجود دارد. 
3. ازدواج فامیلی
ازدواجی که زن و مرد جد مشترک داشته باشند مثلا دختر عمه و پسر دایی باشند. در ازدواج فامیلی امکان معلول شدن فرزند بیش تر از سایر ازدواج‌ها است و باید قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک انجام شود. ازدواج فامیلی در خاورمیانه رایج‌تر از نقاط دیگر دنیا است. 
4. انواع ازدواج | ازدواج اجباری
ازدواج اجباری یعنی مجبور کردن یکی از طرفین برای ازدواج. در این شکل ازدواج یکی از طرفین را به وسیله فشار روانی یا فشار و سو استفاده جسمی و فیزیکی مجبور به ازدواج می‌کنند. قربانیان این ازدواج در اکثر مواقع زنان هستند.
5. ازدواج سفید
در این شکل ازدواج زوجین بدون این که ازدواج خود را ثبت قانونی کنند و عقد شرعی بخوانند، زندگی مشترک خود را شروع می‌کنند. در برخی کشورها این نوع ازدواج را پیش زمینه‌ای برای ازدواج رسمی می‌دانند ولی ازدواج سفید در ایران مورد قبول نیست و مردم نسبت به آن دیدگاه منفی دارند. 
6. ازدواج مصلحتی
در این شکل ازدواج افراد برای دلایل سیاسی یا به طور کلی هرچیزی که مصلحت ازدواج در آن باشد با هم ازدواج می‌کنند. در این نوع ازدواج عشق و علاقه پایه‌ی ازدواج نیست و در واقع وجود هم ندارد.
7. انواع ازدواج | ازدواج صوری
ازدواج بدون عشق مهم‌ترین نشانه این نوع ازدواج است. هدف از ازدواج صوری تشکیل خانواده نیست و در واقع برای فرار از قانون انجام می‌شود. معمولا افرادی که می‌خواهند مهاجرت کنند یا اقامت یک کشور را بگیرند با فردی از آن کشور یا فردی که اقامت آن کشور را دارد، ازدواج می‌کنند. این یکی را می‌توان ازدواج بدون عشق نیز نامید.
8. ازدواج میان گرایشی
شکلی از ازدواج است که در آن زن و مرد گرایش‌های جنسی متفاوتی دارند و از لحاظ گرایش روحی و جنسی با یکدیگر متناسب نیستند. مثلا ازدواج بین یک زن دگرجنس گرا با مرد همجنس گرا یک ازدواج میان گرایشی است. این نوع ازدواج معمولا برای مخفی کردن گرایش جنسی یکی از طرفین انجام می‌شود که بیشتر در بین افراد مشهور صورت می‌گیرد. اگر هدف از ازدواج مخفی کردن گرایش جنسی باشد به آن ازدواج بنفش می‌گویند. در واقع ازدواج میان گرایشی نیز نوعی ازدواج مصلحتی است.
9. ازدواج هم جنس گرایان
شکلی از ازدواج که در آن دو فرد هم جنس مثلا دو زن که هم جنس گرا هستند با یکدیگر ازدواج می‌کنند. این نوع ازدواج در بسیاری از کشورها پذیرفته شده است و زوج هم جنس می‌توانند کودکی را به فرزندی بگیرند و یا از طریق روش‌های مصنوعی بچه دار شوند. ولی در کشور ایران این شکل ازدواج ممنوع است و نگاه مردم در این زمینه بسیار منفی می‌باشد.
10. انواع ازدواج | ازدواج کودکان
در کثر کشورها سن ازدواج 18 سال مشخص شده است و افراد کمتر از این سن کودک محسوب شده و ازدواج آن‌ها نیز با عنوان ازدواج کودکان شناخته می‌شود. در صورتی که فرد مقابل سن قانونی داشته باشد یا بسیار بزرگتر باشد، به آن کودک همسری گفته می‌شود. 
11. ازدواج غیابی
در این نوع ازدواج یکی از طرفین حضور ندارد و در نتیجه ازدواج بدون حضور او انجام می‌شود. معمولا در این نوع ازدواج یکی از زوجین در خارج از کشور، زندان و یا سربازی است.
12. ازدواج با خود یکی از انواع ازدواج است؟
سولوگامی یا ازدواج با خود شیوه‌ای جدید از ازدواج است که فرد تصمیم می‌گیرد با خودش ازدواج کند. در نگاه اول این امر امکان ناپذیر و به مانند یک بیماری جلوه می‌کند، اما از سال 1993 این جریان توسط لیندا بیکر شروع شد. او در مراسمی رسمی با حضور جمعی از آشنایان در مقابل آینه ایستاد و بعد از خواند خطبه عقد توسط عاقد به خودش بله گفت. لیندا پس از ازدواج به تنهایی خود ادامه داده و با خودش وارد رابطه عاطفی می‌شود. سولوگامی در کشورهایی چون آمریکا، ژاپن، تایوان، انگلستان و... نیز اتفاق می‌ا‌فتاد. 

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/437728/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

مقایسه اندازه آینه تلسکوپ فضایی جیمز وب و تلسکوپ فضایی هابل

با منحنی سریعترین فرود آشنا شوید

سومین فرود خطرناک کنترل نشده چین

امروز در فضا؛ پرتاب فضانورد ایتالیایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی

آیا سریع ‌تر از سرعت نور هم داریم؟

چرا ربات‌ها و هوش مصنوعی هنوز به گرد پای حیوانات نرسیده‌اند؟

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستانک/ راه نجات

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

امشب به قصه ی دل من گوش می کنی

داستانک/ پیرمرد فقیر

شرایط تغییر می کند

من چنان عاشق رویت که ز خود بی خبرم

شاعرانه/نه طاقت خاموشی نه تاب سخن داریم

شعری کوتاه و عاشقانه را بشنوید

حسین‌زاده: می‌خواهید برویم اسنپ کار کنیم!

برای اوسمار، کلاس مدیریت را تعطیل کن!

گل دوم سپاهان به استقلال ملاثانی توسط رامین رضاییان از روی نقطه پنالتی

صحبتهای قهرمان مسابقه مردان آهنین در سال 1399 با خبرنگاران در پایان بازی آلومینیوم و پرسپولیس

جشن ملوانی ها بعد از پیروزی مقابل سایپا در جام حذفی

صحبتهای شروین بزرگ مهاجم آلومینیوم در پایان بازی با پرسپولیس در جام حذفی

صحبتهای علیرضا نقی‌زاده بازیکن آلومینیوم در پایان بازی با پرسپولیس در جام حذفی

صحبتهای محمدامین کاظمیان بازیکن آلومینیوم در پایان بازی با پرسپولیس در جام حذفی

کار بزرگ و تاریخی عیدیان؛ طلای 400متر با مانع به بانوی ایرانی رسید

هوادار 3- مس سونگون 1؛ حذف در پایتخت

صعود گل‌گهر به مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی

صعود سخت و نفس‌گیر به فینال؛ برد یوزها در ضربات پنالتی

خداحافظی تلخ پرسپولیس از جام‌حذفی؛ آلومینیوم برنده جدال پر گل

چهره ها/ چهره کاملا متفاوت بازیگر نقش کولبر سریال "نون خ" بدون گریم

تسلط صهبا شرافتی بازیگر نون خ به زبان کره ای

لایو سارا و نیکا در مورد سریال پایتخت

هنرمندان ما غالبا جهان‌بینی و تفکر نظام‌مند منسجم ندارند

خبری از سلامتی زهره حمیدی

جوانه دلشاد از حواشی مهاجرتش می گوید

طعنه سنگین آقای بازیگر به مهران رجبی

‌ مصطفی مستور: در هنرهای روایی مثل داستان و سینما، به ابتذال رسیدیم

‌هنرمند اگر رنج نکشیده باشد اثرش عمیق نیست

قصه انتقام هدیه تهرانی از پرویز پرستویی

وقتی دختر شاهرخ استخری مامانش رو سر کار میزاره!

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

خلاقیت منحصر بفرد راننده اسنپ در تزئین محیط داخلی خودرو / عجب خلاقیت با حالی