آریا بانو

آخرين مطالب

زنان، پیشگامان مراقبت در پیشگیری از کرونا اجتماعي

زنان، پیشگامان مراقبت در پیشگیری از کرونا
  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- عضو انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران گفت: زنان به عنوان مدیران سلامت در خانواده نقش مهمی در خود و دیگر مراقبتی در برابر ویروس کرونا دارند، بنابراین بهتر است ورزش منظم، تغذیه سالم و انجام فعالیتی که خود و سایر اعضای خانواده از آن لذت می‌برید را جدی بگیرند.

فرشته سربازی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، به مناسبت نخستین روز هفته ملی سلامت بانوان که به روز «زنان، پیشگامان خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده در پیشگیری از کووید19» نامگذاری شده، با بیان اینکه ویروس ناخوانده کرونا با علائم شایعی همچون تب، سرفه، تنگی نفس و تظاهرات پوستی به سرعت در همه جای دنیا گسترش یافته، اظهار داشت: به همین دلیل نخستین توصیه سازمان جهانی بهداشت برای کاهش انتشار بیماری، در خانه ماندن و دور بودن از دیگران است.
وی ادامه داد: ویروس کرونا به طور کلی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود؛ در واقع شخص مبتلا با سرفه، عطسه یا حرف زدن با فاصله نزدیک با دیگران این بیماری را بین افرادی که با هم زندگی می کنند، منتقل می کند. ضمن اینکه یکدیگر را در آغوش گرفتن، مشترک غذا خوردن یا حتی با یکدیگر آواز خواندن هم باعث انتشار ویروس می شود.
متخصص زنان و زایمان افزود:‌ شواهدی وجود ندارد که ویروس بتواند از طریق آب استخر یا وان داغ منتقل شود اما از آنجا که این ویروس می تواند زمانی که افراد نزدیک به هم هستند منتشر شود، شنا در استخرهای شلوغ همراه با خطر است.
سربازی با تشریح علائم ویروس کرونا و یادآوری اینکه در مقایسه با بزرگترها، احتمال ابتلا به علائم در کودکان شدیدتر است، خاطرنشان کرد: احتمال ابتلا به بیماری شدید بستگی به سن و سلامتی افراد دارد؛ در افرادی که مشکلاتی مانند بیماری شدید قلبی، بیماری مزمن کلیه، دیابت تیپ دو، بیماری مزمن انسداد ریه، بیماری سایکل سل یا چاقی دارند احتمال شدت بیماری افزایش می یابد.
زنان، با مدیریت صحیح، سلامت خود و خانواده را تضمین می کنند
عضو انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران با توصیف شرایط ویروس کرونا و علائم و خطرات احتمالی آن برای همه اقشار جامعه، به نقش مادر، همسر و فرزند در پیشگیری و مقابله با انتقال این ویروس از شخصی به شخص دیگر اشاره کرد و گفت: زنان چه در خانواده، چه به عنوان فعال اجتماعی در جامعه و بازار کار، مسئولیت خودمراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده در پیشگیری از کووید19 را به عهده دارند.
وی یادآور شد: در این شرایط، زنان باید نسبت علائم بروز کرده در افراد توجه ویژه داشته و تا زمان بهبودی او را در خانه نگهدارد و نسبت به تغذیه خود و خانواده در دوران قرنطینه خانگی برنامه ریزی مناسبی داشته باشند تا ضمن تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن، میزان کالری مصرفی روزانه خود را کاهش دهند تا از افزایش وزن و چاقی نیز پیشگیری شود.
توصیه به سایر اعضای خانواده برای استفاده از ماسک و پوشاندن کامل دهان و بینی در مکان های شلوغ و پرتردد و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از دیگر نقش های مادران و زنان دلسوز است که سربازی به آن اشاره کرد و اظهار داشت: واقعیت‌ها را باید با زبان ساده، قابل درک و فهم بدون ایجاد اضطراب، برای فرزندان توضیح داد.
وی با یادآوری اینکه زنان پیشگامان صیانت از سایر اعضای خانواده هستند، خطاب به آنان توصیه کرد: در صورت ابتلا یکی از افراد به کرونا، برای حفاظت از خود و دیگران شخص بیمار را از سایر افراد جدا کنید و تا زمان بهبودی کامل از حیوانات خانگی هم دور باشند.
سربازی ادامه داد: فضای خانواده را با هیجان‌های مثبت مانند شادی، نشاط، شوخی و طنز پر کنید. هنگامی که برای تمیز کردن اتاق فرد بیمار به اتاق او وارد می شوید، از ماسک و دستکش یکبار مصرف استفاده کنید. ضمن اینکه دستگیره و میز کنار تخت و به طور کلی سطوح به طور منظم تمیز شوند.
این متخصص با یادآوری اینکه نگرانی در رابطه با کووید 19 طبیعی است به خصوص زمانی که امکان فعالیت و دیدار دوستان و بستگان را وجود ندارد و احساس ترس و تنهایی بر فرد غلبه می کند، به مادران توصیه کرد: از اخبار فاصله بگیرید و ورزش منظم، تغذیه سالم و انجام فعالیتی که خود و سایر اعضای خانواده از آن لذت می برید را جایگزین کنید.
در تقویم رسمی کشور، از 24 تا 30 مهرماه هفته ملی سلامت بانوان برگزار می شود که روزهای آن به ترتیب پنجشنبه 24 مهر به «زنان پیشگامان خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده در پیشگیری از کووید19»، جمعه25 مهر روز «پاسداشت و تکریم بانوان فداکار کادر بهداشت و درمان به عنوان پیشتازان پیشگیری و درمان کووید 19»، شنبه26 مهر به نام «شیوه زندگی سالم زنان و کووید 19 با تاکید بر چاقی به عنوان عامل وخامت کووید19» نامگذاری شده است.
همچنین یکشنبه 27مهر نیز روز «سلامت باروری زنان (روابط زناشویی، بارداری و زایمان ایمن و سالم) در همه گیری کووید19»، دوشنبه 28مهر روز «زنان و سلامت روانی در همه گیری کووید19»، سه شنبه 29مهر روز «نقش زنان در ترویج منابع معتبر آموزشی و اطلاعات معتبر و پیشگیری از انتشار باورهای غلط در باره پیشگیری و درمان کووید19» و چهارشنبه 30مهر روز «پیشگیری از آسیبهای شغلی و اجتماعی زنان در اپیدمی کووید19» نامگذاری شده است.
گفت و گو از: فاطمه دهقان نیری
برچسب‌ها
ویروس کرونا سازمان جهانی بهداشت بانوان بهداشت و سلامت

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/429703/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم های غیر اخلاقی در سنین پایین

از نظر بهداشت روان کودک سالم کیست؟

درس خواندن و خواب آلودگی درفصل بهار

به خاطر بچه‌ ها با همسرتان زندگی می‌ کنید؟

زبان آموزی در حین بازی

چطور به کودکان کمک کنیم تا بهتر و به اندازه بخوابند

اگر می خواهید از فرزندتان انتقاد کنید این نکات را به یاد داشته باشید

روش های مقابله با دزدی کودکان

این تکنیک‌ها برای افزایش تمرکز توصیه می‌شود...!

علت اصلی دعوای خواهر - برادرها

خاله‌بازی، استقلال کودک را افزایش می‌دهد

نشانه‌های کودکان با اعتماد به نفس بالا و پایین

چگونه فرزندانمان را برای امتحانات پایان سال آماده کنیم؟

استفاده کودکان از تلفن همراه، خوب یابد؟

مهمترین علل مکیدن انگشت در کودکان

عواقب تنبیه بدنی کودکان !

هوش فضایی کودک خود را تقویت کنید

با کودکان کنجکاو و سوالاتشان چه برخوردی داشته باشیم؟

عشق در پنجم دبستان!

چطور کودکان را در سفر سرگرم کنیم؟

خیال های آموزنده

چرا بعضی کودکان بد خط اند؟

با کودکی که انگشت در بینی می کند، چه کار کنیم؟

ریخت و پاش به کودکان چه می آموزد؟

علامت افسردگی کودکان چیست؟

کودکانی که در آینده افسرده می شوند

تاثیر موسیقی بر مهارت‌های کودکان

برای آرام کردن کودک از موسیقی استفاده کنید!

با تولد کودکم سرکار بروم یا نه؟‌

از کجا بفهمم کودکم به من علاقه دارد؟

چگونه با فرزندانمان صمیمی تر باشیم؟

بازی، آینه تمام نمای ویژگی های کودک

نوزادان از چه نوع موسیقی لذت می‌برند؟

16 نکته کلیدی برای رفتار با کودک بیش فعال

دور هدیه‌های تکراری برای کودکان را خط بکشید

فیلم‌های ترسناک در روحیه بچه ها چه تاثیری می گذارند

رفتارهای عجیب کودکان نوپا

کدام گریه کودک نشانه افسردگی است؟

یک زندگی هیجان انگیز

همه چیز در مورد پاسخگویی به سوالات مکرر کودک

به کودکان خود نگویید "من را تنها بگذار"

10 ویژگی بچه‌های مستعد اعتیاد !

بچه ها، عاشق شنیدن قصه های تکراری

قبل از تنبیه کردن کودکتان، حتماً بخوانید

فکر کودکان را پرواز دهیم

توصیه های مهم به مادران شاغل

خیال‌پردازی بچه ها خوبه یا بد؟

به کودکتان کمک کنید تا زودتر زبان باز کند

با این روش ها اعتماد به نفس کودکتان را بالا ببرید !

کودکان وقتی دروغ می‌گویند که: