آریا بانو

آخرين مطالب

خرید کالاهای دست دوم چه ترفندهایی دارد؟ اجتماعي

خرید کالاهای دست دوم چه ترفندهایی دارد؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - جام جم / اگر از مرفهان بی‌درد نباشید، احتمالا با توجه به مشکلات اقتصادی حال حاضر در خرید برخی کالاها با مشکل روبه‌رو شده‌اید. افزایش نجومی نرخ ارز باعث شده قیمت بسیاری از اجناس سر به فلک بگذارد و در چنین موقعیتی، هوشمندی در مدیریت هزینه‌ها و پیدا کردن راهی برای کم کردن خرج‌ها اهمیت خود را نشان می‌دهد. تهیه بعضی از کالاهای مورد نیاز به صورت دست دوم یکی از راه‌هایی است که با آن می‌توان کاهش عمده‌ای در هزینه‌ها داد. نکته مهم در خریدن چیزهای دست دوم این است که اعتماد به نفس داشته باشید و نگران قضاوت دیگران درباره وسایلتان نباشید. البته در سال‌های اخیر با ایجاد سایت‌ها و نرم‌افزارهای خرید و فروش، نگاه منفی به خرید جنس‌دست دوم تا حد زیادی بهبود یافته است. در این گزارش تعدادی از ترفندهای دست دوم خریدن را مرور می‌کنیم؛ ترفندهایی که به کار بردنشان باعث می‌شود درست به اندازه خرید آکبند از خریدتان راضی باشید.
تا می‌توانید دست دوم بخرید
وقتی می‌خواهید کالایی بخرید، قبل از هر چیز امکان دست دوم خریدن آن را بررسی کنید. امتحانش که ضرری ندارد. اگر به نتیجه نرسیدید سراغ آکبندها می‌روید. کتاب یکی از چیزهایی است که دست دوم خریدن آن با توجه به قیمت عجیب کاغذ و به تبع آن کتاب‌های چاپ جدید، حسابی به نفعتان است و هم در فضای مجازی و هم در بسیاری از کتابفروشی‌ها پیدا می‌شود. طلا و جواهر کارکرده هم تفاوت قیمت قابل ملاحظه‌ای با نو آن دارد و در خرید آن مزد ساخت را نمی‌پردازید یا بسیار کم می‌پردازید. لوستر، کابینت، کتابخانه و تخت (طبعاً بدنه‌اش!) هم گزینه‌های خوبی هستند، چون معمولا بسیار دیر فرسوده می‌شوند. 
همه چیز را هم دست دوم نخرید
دیگر شورش را هم در نیاورید و تولیدکننده‌ها را ورشکسته نکنید! بعضی وسایل مانند فرش، مبل، تشک و... را که احتمالا رغبت نمی‌کنید دست دوم بخرید، اما چیزهایی که باید نو بخرید فقط به اینها محدود نمی‌شود. چیزهایی که با ایمنی سر‌و کار دارند، برای کارکرده خریدن انتخاب خوبی نیستند. مثلا کلاه ایمنی یا صندلی ماشین کودک ممکن است قبلا بر اثر یک تصادف جزئی یا ضربه، آسیب بسیار کوچکی دیده باشند که از چشمتان پنهان بماند، اما ممکن است بعدا فاجعه بیافریند. محصولات بهداشتی و زیبایی دست دوم هم علاوه بر امکان انتقال بیماری‌های واگیر، ممکن است محتویات متفاوتی با ظرف و جعبه لاکچری‌شان داشته باشند. پازل‌های چند هزارتایی را هم کارکرده نخرید، چون ممکن است نبودن فقط یک قطعه سه‌سانتی‌متری روانتان را نابود کند.
وسایلی را که استفاده کوتاه‌مدت دارند دست دوم بخرید
بعضی کالاها را در مدت کوتاهی از زندگی لازم داریم و نو خریدن آنها ضرورتی ندارد. به‌خصوص که بقیه آدم‌ها هم مدت کوتاهی از این چیزها استفاده کرده‌اند و در نتیجه معمولا نو می‌مانند. بسیاری از اقلام سیسمونی از این دسته هستند و حداکثر دو سه سال کاربرد دارند. گهواره، صندلی غذا، کریر، روروئک و کالسکه به شرطی که خوب و سالم مانده باشند، ارزش دست دوم خریدن را دارند. کتاب کنکور هم از جمله چیزهایی است که پول دادن برای آن حرص‌آور است و دست دوم خریدنش می‌تواند کمی از این حرص بکاهد. 
لوازم دیجیتال را از هر جایی نخرید
قیمت‌های بالایی که وسایل دیجیتال پیدا کرده‌اند، کارکرده خریدن آنها را منطقی‌تر از قبل می‌کند. اما برای خریدن این لوازم باید حسابی حواستان را جمع کنید، چون ممکن است یک‌مشکل کوچک و غیرقابل مشاهده، خیلی زود باعث از بین رفتن کامل یک قطعه مهم شود. یکی از راه‌ها برای این کار، خرید از سایت‌های معتبر است. راه دیگر این است که گوشی، تبلت، لپ‌تاپ و... را از یک دوست و آشنا بخرید تا مطمئن باشید معایبش را از شما پنهان نمی‌کند. 
آگهی خانم دکترها را دریابید!
یکی از نکاتی که شاید در خریدن جنس دست دوم از آن غافل باشید، توجه به طبقه اقتصادی فروشنده است. اگر فروشنده را از میان افراد مرفه و ثروتمند انتخاب کنید، احتمال این‌که کالای دندان‌گیری نصیب‌تان شود، بیشتر است. چون بسیاری از این افراد وسایلشان را قبل از کهنه و غیرقابل استفاده شدن می‌فروشند، چون دارند زندگی‌شان را نو می‌کنند، یک وسیله برایشان تکراری شده یا حتی مدت کمی بعد از خریدنش حس می‌کنند دوستش ندارند. خلاصه دنبال خرید از خانم دکتری باشید که فقط بین خانه و مطب رفت و آمد کرده است! 
کلاه‌تان را سفت بچسبید
در اولین گام، ببینید شماره تلفنی که فروشنده در سایت یا نرم‌افزار ثبت کرده دائمی است یا اعتباری. چون اگر کلاه‌تان را بردارند، کار سخت‌تری برای پیدا کردن کسی دارید که فقط یک شماره اعتباری از او دست‌تان است. بعد به عکس‌های کالا دقت کنید و ببینید از چه زاویه‌ای گرفته شده و این‌که آیا عکس ویرایش شده یا نه. سپس توضیحات فروشنده را به‌دقت بخوانید و ببینید تا چقدر درباره جنس‌اش اغراق کرده. اگر به نتیجه قطعی رسیدید، حتماً خودتان را به فروشنده برسانید و از نزدیک کالا را بررسی کنید. اگر یک کاربلد در حیطه چیزی که می‌خواهید بخرید همراهتان باشد، مطمئن‌تر هم می‌شوید. مهم‌تر از همه این‌که قبل از تحویل گرفتن کالا پول واریز نکنید. چه کاری است؟ شاید از نزدیک نپسندید.
اگر کلاه‌تان را برداشتند، شکایت کنید
بعد از معامله در صورتی که به هر شکلی سرتان کلاه رفت، حتما موضوع را به صورت قانونی پیگیری کنید. این کلاهبرداری می‌تواند عدم تحویل کالا پس از واریز وجه، مغایرت جنس با محتوای آگهی و... باشد. شکایت‌تان می‌تواند حقوقی یا کیفری باشد. برای شکایت حقوقی باید به دادگاه و برای شکایت کیفری باید به دادسرا مراجعه کنید. البته می‌توانید هر دو راه را با هم بروید تا احتمال به نتیجه رسیدن بیشتر شود. اگر ارزش پولی که از دست داده‌اید کمتر از 20میلیون تومان باشد، باید برای شکایت به شوراهای حل اختلاف بروید. مهم است که دست پر برای شکایت بروید و هر مدرکی که فکر می‌کنید ممکن است کمک کند از پرینت چت با فروشنده و پرینت واریز وجه تا شماره تلفن و آدرس فروشنده و... را همراه داشته‌باشید.
لفتش ندهید
به محض این‌که از خرید یک چیز مطمئن شدید و تلفن‌تان با فروشنده به پایان رسید، بپوشید بروید. سرعت عمل در خرید جنس دست دوم خوب اهمیت بالایی دارد و این‌که به‌موقع در محل حضور داشته باشید با توافق تلفنی کاملا متفاوت است. به امید این‌که فروشنده، تلفنی به شما قول داده ننشینید و زود کار را تمام کنید، چون ممکن است یک مشتری دیگر زودتر سراغ کالای مورد نظرتان برود و آن را بخرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/428451/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز جذابیت افراد دوست داشتنی در چه رفتارهایی نهفته است؟

عاملی مرموز که باعث می‌شود کم خوابی گریبانگیر شما شود

آیا حافظه تان مثل قبل نیست؟ این کار را انجام دهید

داشتن شغل بد از بیکاری بدتر است!

تکرار این جملات تاکیدی، جادو می کند

ترس از آمپول زدن

با آدم‌های بی‌ادب چطور رفتار کنیم؟

بر سر دوراهی انتخاب روان‌پزشک یا روان‌شناس؟

علت و علایم اعتماد به نفس پایین و راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

از بهداشت روانی در محیط کار چه می دانید؟!!

باورهای غلط در مورد افسردگی

پس از پیشرفت‌، با همکاران حسودمان چه کنیم؟

اُتیسم بیماری نیست!

با این ماده معدنی افسردگی را از پا در آورید

چطور در کار گروهی موفق باشیم؟

چگونه زنی جذاب و زیبا باشیم؟

زنان دو برابر مردان دچار آلزایمر می شوند، چرا؟

اشتباهات رایج در یک رابطه عاطفی

افراد موفق قادرند بیشتر به چیزهایی که دارند توجه کنند تا چیزهایی که ندارند

همه چیز درباره اضطراب و بدبینی

تاثیر شادی بر روی ژن ها

مدیریت زمان در محل کار با چند توصیه کاربردی

تفکر نقادانه؛ مهارتی که خیلی ها ندارند

در این ساعت خلق و خوی آقایان تغییر می‌کند!

نشانه های «اعتماد به نفس پایین» و راه حل آن

معجزه ابراز احساسات!

بی سوادی عاطفی چیست؟ نشانه های آن را بشناسید

دوست بد شما این نشانه ها را دارد!!

روش‌های تقویت حافظه

پارانویا و افسردگی، عوارض خاموش کم خوابی

گوشه‌گیری نوجوانان را جدی بگیرید

اگر از دنده‌ی چپ بلند شدید، چه بکنید؟

صدماتی که وسواس داشتن به روح و روان خانم‌ها می‌زند

اغلب اختلالات روان قبل از 14 سالگی آغاز می شوند

افسردگی نتیجه فرار از زندگی رنگی

چرا نمی‌توانم از تو بگذرم؟

افسردگی فصلی چگونه روی ما تاثیر می گذارد؟

این علائم نشان می دهند، در یک خانواده‌ی سمی بزرگ شده‌اید

بهترین روش‌های رفع استرس و اضطراب

غلبه بر افسردگی، چگونه یک مدیر را قوی‌تر کرد؟

چگونه خشم خود را در خیابان کنترل کنیم؟

دروغ گویی موجب بیماری های جسمی هم می شود

نشخوار ذهنی تلفنی مطلقا ممنوع

چرا ایرانیان از رنگ های شاد استفاده نمی کنند؟

چگونه عادت‌های بد را ترک کنیم؟

چگونه رفتارمان پُر از اعتماد به نفس باشد؟

دلیل همیشه دیرکردن افراد چیست؟

اگر افسردگی و اضطراب دارید این خوراکی‌ها را نخورید

بیماری های روانی که قدرت فوق العاده ای به مغز شما می بخشند

اضطراب و دلهره پاییزی واقعی و قابل درمان است!!