آریا بانو

آخرين مطالب

نگرانی برای سینماهای 50 ساله خسته فرهنگی هنری

نگرانی برای سینماهای 50 ساله خسته
  بزرگنمايي:

آریا بانو - جام جم / گلستان به بیش از 50 سینما نیاز دارد در حالی که تعداد سینماهای مرکز این استان کمتر از انگشتان یک دست است
گلستان زیباست، علاوه بر زیبایی های طبیعی و همجواری بکر و ناب دریا و جنگل در این استان سرسبز بیش از 30 قوم در کنار هم زندگی می کنند، اقوامی که البته به مرور زمان همزیستی با یکدیگر را یاد گرفته اند و روزگار را سپری می کنند. اقوامی که البته مانند همه مردم ایران، همه آنهایی که در مرزهای سرزمینی ایران زندگی می کنند، علاوه بر امکانات عمرانی و زیرساختی، به فضاهای مناسبی برای فعالیت های فرهنگی نیز نیاز دارند. هر چند باید تاکید کرد این تنوع و تکثر موجود در استان نیاز به برنامه ریزی فرهنگی عمیق تری دارد و می طلبد که سیاستگذاران توجه بیشتری به گلستان داشته باشند. اما آیا واقعا این توجه ها هست؟ آیا واقعا گلستان امکانات فرهنگی مناسبی دارد؟ اینها سوالاتی است که با اهالی فرهنگ و مسوولان استانی مطرح کرده و از آنها خواستیم هر یک در جایگاه خود به آن پاسخ دهند.
هیچ کس نگران نیست
محمد عرب کارگردان سینما که آخرین فیلم اکران شده اش «داش آکل» نام داشت، می گوید: تعداد سینماهای موجود در استان خیلی کم است، برای نمونه شهر گرگان را بررسی کنیم، این شهر قبل از پیروزی انقلاب 30 هزار نفر جمعیت داشت و چهار سینما، اما حالا بیش از 400 هزار نفر جمعیت و تنها سه سینمای فعال دارد.
اعداد و ارقام اعلام شده از سوی عرب نشان می دهد در استان به ازای حدودا هر 140 هزار نفر، یک سینما وجود دارد و این واقعا رقم بسیار کمی است، آن هم در دنیای امروز که فیلم های سینمایی نقش پررنگی در شکل دادن فرهنگ هر جامعه دارد. این نکته را عرب هم در ادامه صحبت هایش با تاکید بیشتری مطرح کرده و می گوید: به تناسب جمعیت استان باید 52 سینما در استان وجود داشته باشد، اما این اتفاق نیفتاده است. حتی در این سال ها سینما مهتاب هم که یکی از چهار سینمای قبل از پیروزی انقلاب بود، به زندان تبدیل شده و همچنان در تملک اداره زندان هاست.
این کارگردان سینمای ایران به فقدان امکانات سینمایی در شهرستان ها اشاره می کند و معتقد است هر مکان فرهنگی مانند سینما یا سالن فعالیت های فرهنگی، زمینه ساز بروز و ظهور تولیدات فرهنگی خواهد بود و وقتی ما نتوانیم همین حداقل ها را در گلستان داشته باشیم، کار در این بخش ها سخت می شود و نمی توان انتظار تولیدات عادی را داشت. چه رسد به تولیدات فاخر و قدرتمند. او به عنوان نمونه به گنبد و آزادشهر در گلستان اشاره می کند و می گوید: داشتن یک یا دو سینما در یک شهرستان چند صد هزار نفری به معنای حذف این هنر از زندگی مردم است، اتفاقی که متاسفانه رخ داده و ظاهرا کسی هم نگرانش نیست.
جای خالی سینما
باز هم آسیب های بخش خصوصی... در حالی که خصوصی سازی می تواند به اتفاقات مطلوبی بینجامد، اما تیغی دولبه است که بسیاری از استان ها از آن آسیب دیده اند. در استان گلستان هم خصوصی سازی سینماها آسیب هایی داشته که حسین ضمیری کارشناس فرهنگی استان به آن اشاره می کند. او می گوید: بسیاری از شهرستان های گلستان پیش از انقلاب دارای سینما بوده اند اما بعدا این سالن ها با بی توجهی دولت ها به بخش های خصوصی یا نیمه خصوصی سپرده شد و آنها هم به خاطر نداشتن توجیه اقتصادی عملا به تعطیلی کشیده شده است، هرچند اکنون بسیار تلاش می شود با ایجاد سالن های سیار، چندمنظوره و همین طور نمایش در شهرستان ها این نقیصه را برطرف کنند، اما هیچ چیز جای خالی سینما را پر نمی کند.
 ناز بردی اونق، فعال فرهنگی گنبدی هم با انتقاد از کمبود امکانات فرهنگی در گنبد، می گوید: در گنبد سه سینما وجود داشت، اما تنها یکی از آنها به خدمات دهی مشغول است و این برای شهرستانی با جمعیت بالای 400 هزار نفر شاخص نامطلوبی است. اونق با تاکید بر اهمیت تولیدات فرهنگی برای اقوام، یادآور می شود: اغلب سینماهای گلستان در دهه 40 ساخته شده و هرکدام بالای 50 سال عمر دارند. ما نیازمند سرمایه گذاری در این حوزه هستیم، مساله ای که چندان به آن توجه نشده است.
محمود خواجه نژاد رئیس حوزه هنری گلستان که بخش هایی از سینماهای گلستان را در تملک دارد، می گوید: در استان گلستان فعلا پنج سینمای فعال با هشت سالن و نزدیک به 2500 صندلی داریم که چهار سالن آن متعلق به حوزه هنری است. او درباره قدمت این ساختمان ها، می گوید: ساختمان اغلب این سینماها در دهه 40 ساخته شده و تقریبا فرسوده است، هرچند بازسازی هم شده، اما قدیمی است.
 او می افزاید: با تلاش های صورت گرفته از سال گذشته سینمای عصر جدید، تبدیل به پردیس سینمایی با پنج سالن شده که این سیاست برای فراهم کردن شرایط قدرت انتخاب فیلم برای تماشاگر انجام شده است. این کار با تبدیل سالن های بزرگ به پردیس هایی با تعدد سالن صورت گرفته که ان شاءا.. در شش ماهه دوم سال 99 افتتاح خواهد شد. این مقام مسوول معتقد است کیفیت سینماهای استان نسبت به کشور در حد متوسط است، اما با اضافه شدن پردیس عصر جدید تاحدودی بهتر خواهد شد.
خواجه نژاد می گوید: با اضافه شدن پردیس سینمایی عصر جدید تقریبا به ازای هر 18 هزار نفر یک سالن سینما وجود خواهد داشت که در مقایسه با آمار جهانی هر 15 هزار نفر یک سالن، در جایگاه نسبتا خوبی قرار دارد. او تنها راه بهبود وضعیت سینما ها را تجهیز کردن امکانات مدرن و به روز می داند و این را اضافه می کند که با ساخت سینماهایی با سالن های متعدد و کوچک نیز می توان سطح سینما را ارتقا داد.
 عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم در این باره می گوید: از مجموع ده سالن سینما، دو سالن سینمای کاپری گرگان دارای درجه کیفی مدرن و چهار سالن درجه یک و چهار سالن با درجه کیفی دو در حال فعالیت هستند. او درباره حکایت های دولت از سینما در گلستان، می گوید: برخورداری از مفاد ماده 161 قانون برنامه چهارم توسعه، شامل ارائه مجوز ساخت رایگان بخش تجاری برابر مساحت سالن نمایش فیلم از سوی شهردای منطقه، برخورداری از تسهیلات بانکی، حمایت های 50 درصدی تاسیساتی و تجهیزاتی از سوی موسسه سینمای شهر، ارائه زمین توسط سازمان مسکن و شهرسازی یا شهرداری ها به منظور بهره برداری با توافق طرفین یا اجاره به شرط تملیک، زمینه احداث و ایجاد خدمات متنوع فرهنگی، هنری و تجاری و سرگرمی در پردیس سینمایی و آمادگی برای واگذاری های سینماهای فرسوده به منظور سرمایه گذاری از جمله تسهیلات قابل ارائه است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در خاتمه ایجاد پاتوق فیلم با همکاری انجمن سینمای جوانان استان، کمک به ایجاد خانه مستند با همکاری مرکز گسترش، برپایی سینما سیار در شهرهای فاقد سینما و مناطق محروم و مرزی را از دیگر اقدام های صورت گرفته و در دست اقدام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در مسیر اهداف فرهنگی، هنری و سینمایی برمی شمارد. برنامه هایی که باید امیدوار باشیم با تخصیص بودجه مناسب و پیگیری مسوولان به نتیجه برسد، نتایجی که بتواند رضایت هنرمندان و فعالان فرهنگی استان را هم جلب کند و آنها را به رضایتی نسبی برساند. 

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/414641/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به خاطر بچه‌ ها با همسرتان زندگی می‌ کنید؟

زبان آموزی در حین بازی

چطور به کودکان کمک کنیم تا بهتر و به اندازه بخوابند

اگر می خواهید از فرزندتان انتقاد کنید این نکات را به یاد داشته باشید

روش های مقابله با دزدی کودکان

این تکنیک‌ها برای افزایش تمرکز توصیه می‌شود...!

علت اصلی دعوای خواهر - برادرها

خاله‌بازی، استقلال کودک را افزایش می‌دهد

نشانه‌های کودکان با اعتماد به نفس بالا و پایین

چگونه فرزندانمان را برای امتحانات پایان سال آماده کنیم؟

استفاده کودکان از تلفن همراه، خوب یابد؟

مهمترین علل مکیدن انگشت در کودکان

عواقب تنبیه بدنی کودکان !

هوش فضایی کودک خود را تقویت کنید

با کودکان کنجکاو و سوالاتشان چه برخوردی داشته باشیم؟

عشق در پنجم دبستان!

چطور کودکان را در سفر سرگرم کنیم؟

خیال های آموزنده

چرا بعضی کودکان بد خط اند؟

با کودکی که انگشت در بینی می کند، چه کار کنیم؟

ریخت و پاش به کودکان چه می آموزد؟

علامت افسردگی کودکان چیست؟

کودکانی که در آینده افسرده می شوند

تاثیر موسیقی بر مهارت‌های کودکان

برای آرام کردن کودک از موسیقی استفاده کنید!

با تولد کودکم سرکار بروم یا نه؟‌

از کجا بفهمم کودکم به من علاقه دارد؟

چگونه با فرزندانمان صمیمی تر باشیم؟

بازی، آینه تمام نمای ویژگی های کودک

نوزادان از چه نوع موسیقی لذت می‌برند؟

16 نکته کلیدی برای رفتار با کودک بیش فعال

دور هدیه‌های تکراری برای کودکان را خط بکشید

فیلم‌های ترسناک در روحیه بچه ها چه تاثیری می گذارند

رفتارهای عجیب کودکان نوپا

کدام گریه کودک نشانه افسردگی است؟

یک زندگی هیجان انگیز

همه چیز در مورد پاسخگویی به سوالات مکرر کودک

به کودکان خود نگویید "من را تنها بگذار"

10 ویژگی بچه‌های مستعد اعتیاد !

بچه ها، عاشق شنیدن قصه های تکراری

قبل از تنبیه کردن کودکتان، حتماً بخوانید

فکر کودکان را پرواز دهیم

توصیه های مهم به مادران شاغل

خیال‌پردازی بچه ها خوبه یا بد؟

به کودکتان کمک کنید تا زودتر زبان باز کند

با این روش ها اعتماد به نفس کودکتان را بالا ببرید !

کودکان وقتی دروغ می‌گویند که:

فرزندان کم تحمل نتیجه چه والدینی هستند

فرزندتان با ظاهرش مشکل دارد؟

چگونه الفبا را به کودکان آموزش دهیم؟