آریا بانو

آخرين مطالب

افشاگری از هزینه «ما همه با هم هستیم»؛ 27 میلیارد تولید، 3 میلیارد بازگشت سرمایه! فرهنگی هنری

افشاگری از هزینه «ما همه با هم هستیم»؛ 27 میلیارد تولید، 3 میلیارد بازگشت سرمایه!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - فرهیختگان / داریوش باباییان گفت: در فیلم «ما همه با هم هستیم» یک جوانی می‌آید و 27 میلیارد را به سینما می‌آورد فیلم با 10 میلیارد فروش، به زمین می‌خورد. خب، برگردان این فیلم سه‌میلیارد تومان است که این مبلغ هم صرف تبلیغات اثر شده. به این ترتیب 27 میلیارد تومان صرف شده، برای طرف مهم نیست.
مشروح مصاحبه داریوش بابائیان را در ادامه بخوانید.
* متاسفانه از اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90، یک‌سری آدم با پولشویی وارد گردونه سینما شدند و نسبت همه‌چیز را تغییر دادند. مثلا من زمانی که «زهرعسل» را می‌ساختم (1381)، دستمزد محمدرضا گلزار هفت‌میلیون تومان بود، شهاب حسینی چهارمیلیون تومان گرفت، به مهناز افشار حدود 12 میلیون تومان دادیم. ولی با ورود آن آدم‌ها، دستمزدها یک‌مرتبه به 100 میلیون و 200 میلیون تومان رسید که این روند با تداوم در دهه 90، میلیاردی شد . سینما را دگرگون کردند و دولت هم مواد اولیه، اجاره و ادواتش را گران کرد و به این ترتیب صنعت سینما را اتوماتیک‌وار به نابودی کشاندند. در این زمان، اکران سینما، باندبازی شد. وقتی باندبازی باشد و فیلمی بیاید و 40 میلیارد بفروشد، تنها همان گروهی که پول آنچنانی آوردند و آن را توزیع کردند ، می‌توانند اکران کنند و نمی‌گذارند شمایی که دوسه میلیارد خرج کرده‌ای، تعداد زیادی سینما در اختیار داشته باشی.
* این‌طور می‌شود که امثال من نمی‌توانیم آن مبالغ را در سینما بریزیم. حتی اگر از جیب خودمان بگذاریم یا سرمایه‌گذار هم بیاوریم، باید بتوانیم برگشت سرمایه داشته باشیم که باتوجه به این باندبازی‌ها نمی‌توانیم. متاسفانه هرکاری کردیم با کمک وزارت ارشاد، جلوی این روال را بگیریم، نتوانستیم. وزارت ارشاد واقعا بی‌خیال بود و مدیران کوتاه‌مدت و بعضا کوته‌فکری داشت. حتی برخی از این مدیران خودشان دوست داشتند این آدم‌ها باشند. اینها به ریشه سینما لطمه زدند.
* نباید فکر کنیم با این بودجه‌ها و آن حمایت‌های مافیایی در اکران، فیلم‌های عالی و خوبی ساخته و نمایش داده شد. مثلا همین فیلم «ما همه با هم هستیم» را درنظر بگیرید. یک جوانی می‌آید و با پولشویی، 27 میلیارد را به سینما می‌آورد و می‌دهد دست یکی‌دو نفر از حرفه‌ای‌ها. اینها فیلم می‌سازند و از تمام بازیگران چهره استفاده می‌کنند. وقتی فیلم را تماشا می‌کنی، می‌بینی که گلزار از این ساختمان می‌رود به آن ساختمان. از این گوشه دوربین می‌رود آن‌طرف دوربین. نقشی ندارد؛ هم بازیگران‌مان را از بین می‌برند، هم فیلم را از بین می‌برند و هم سلیقه مخاطب را نابود می‌کنند، به‌طوری‌که مخاطبان طی سه‌روز نخست نمایش فیلم به سینماها هجوم می‌آورند تا ببینند این چه فیلمی است که این همه هنرپیشه بزرگ دارد. فیلم در سه روز اول، 6 میلیارد می‌فروشد و طی دوماه، چهارمیلیارد دیگر هم می‌فروشد و این‌طور با 10 میلیارد فروش، به زمین می‌خورد. خب، برگردان این فیلم سه‌میلیارد تومان است که این مبلغ هم صرف تبلیغات اثر شده. به این ترتیب 27 میلیارد تومان صرف شده، برای طرف مهم نیست.
* وقتی فیلم‌هایی از این دست می‌آید، تهیه‌کنندگان خصوصی مثل من چگونه می‌توانند با آنها رقابت کنند؟ در چنین شرایطی ما با بودجه زیر دومیلیارد، فیلم‌هایی می‌سازیم تنها برای اینکه حضور داشته باشیم و بازهم اگر بخواهیم چهره‌های جدید بیاوریم، می‌بینیم که نمی‌توانیم با آن فیلم‌ها رقابت کنیم.
* من همین الان هم از «بابک زنجانی» دفاع می‏کنم. من درمورد «بابک زنجانی»، حرف خودش را می‏زنم که او سرباز دولت بود. در دوره تحریم به ایران خیلی خدمت کرد. بودجه آورد و محصولات دولت را برایشان فروخت و درصدی پورسانت گرفت. اتفاقا «بابک زنجانی» چرا الان هست؟ چون می‎خواهد برود و پول‎‌ها را بیاورد. ولی از همین بلبشویی که درست کرده‎اند که «تو خوبی» و «تو بدی»، ترس و وحشت دارد. می‎ترسد بیرون بیاید چون کار‌های مثبتی انجام داد. مگر کارآفرینی «بابک زنجانی» کم بوده؟ من از او بی‎دلیل دفاع نمی‏کنم ولی ایشان با کار کردن، اقتصاد یک‎سری هلدینگ‌ها را راه انداخت، بانکداری کرد، هواپیمایی که الان در ایران درحال پرواز به داخل و خارج از کشور است را چه کسی وارد کرد؟ همان بودجه‏‌هایی است که از آن درآمد‌های سنگین حاصل از فعالیت مشخص خودش به دست آورد، خرید کرد و آورد داخل ایران. نمی‏خواهم بگویم ایشان در خارج از کشور پولی ندارند یا سودی از فعالیت‎هایش نکرد، نه، ولی خدمات بسیاری هم انجام داد.من نمی‎خواهم حرف سیاسی بزنم ولی اگر «بابک زنجانی» جزء دارودسته‎ای بود که اسمش باید مدام آورده می‎شد، در دوره‎ای که رئیس قوه قضائیه و... عوض شدند، باز باید اسم این آدم را بیشتر می‏بردند ولی می‏دانند که او در دوره خودش، کار کرد. همین الان که تحریم هستیم، خیلی از دولتمردان دوست دارند «بابک زنجانی»‌هایی داشتند که بتوانند کارشان را انجام دهند ولی تحریم آن دوره در ادامه به نفع ایران شد چون تولید داخلی راه افتاد و به همین دلیل امروز ما کمتر به «بابک زنجانی»‌ها نیاز داریم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/376882/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عوارض ناشى از مکیدن انگشت در کودکان

در تعطیلات نوروز چگونه کودک مان را سرگرم کنیم؟

از ترس های کودکان چه می دانید؟

اجازه دهید کودکانتان، کودکی کنند

پرخاشگری در کودکان نوپا

هر کودکی نیازمند شنیدن این 8 کلمه است

نشانه‌های استرس در کودکان

برای پاسخ به سوالات کودکان در مورد خدا،چه جوابی دارید؟

آیا کودک شما لجباز است؟

با این بازی ها کمرویی کودکان را درمان کنید!

کودکان را هر چند وقت یکبار برای معاینه پیش پزشک ببرید!

قصه گفتن در خانه شما هم مثل خیلی از خانه‌ها فراموش شده؟

افزایش مسئولیت پذیری کودکان با مشارکت در کارهای خانه

کودکان 3 تا 7 ساله چقدر باید بخوابند؟

استرس امتحان در دانش آموزان

این معلم‌ها را برای کودکانتان انتخاب نکنید!

فواید دوستی در کودکان

برای نوزادتان مادر خلاقی باشید!

با کودکان طلاق چگونه رفتار کنیم؟

چرا کودکان بازی دالی موشه را دوست دارند؟

درمان اختلال «کم توجهی – بیش فعالی» بدون دارو

گریه روشی برای رسیدن به خواسته‌های کودک

از چندسالگی بچه‌ها را به اردوهای تابستانی بفرستیم؟

بچه ها از چه سنی می توانند گوشی هوشمند بگیرند و چقدر از آن استفاده کنند؟

چگونه با شب‌ ادراری کودکان برخورد کنیم؟

کودکمان را برای نگهداری نزد بستگان بگذاریم یا مهد کودک؟

چگونه یک کلاس تابستانه مناسب برای کودکمان انتخاب کنیم؟

چطور از کودکم در برابر پدوفیل‌ها (بچه بازی) محافظت کنم؟

دوست‌دارید در خانه به فرزندتان بیشتر خوش بگذرد؟

با خیالپردازی کودکان چه برخوردی داشته باشیم؟

چگونه فرزندم را از قرص های روانگردان دور نگه دارم؟

شعر خواندن برای بچه‌ها چه فایده ای دارد؟

8 روش ساده برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان

چرا باید در مقابل کودک، خشم خود را کنترل کنیم؟

چیزهای که ممکن است فرزندان به دلیل ترس و اضطراب نتواند به شما بگوید

چگونه کودکم سال تحصیلی جدید را هدفمند آغاز کند؟

با نقاشی و کاردستی های فرزندمان چه کنیم؟

تفاوت بین اوتیسم و اضطراب اجتماعی

در هنگام بیماری مادر چگونه کودک را سرگرم کنیم؟

راه های برخورد موثر با کودکان در مقابل استفاده از بازی های کامپیوتری

علل افسردگی در کودکان

کودکان را برای بازی به فضای باز ببرید

چه کنیم بچه ها از آرایشگاه رفتن نترسند؟

3 تمرین کاردرمانی برای کودکان بیش فعال

درمان افسردگی بچه ها، روش جالب موثر!

بازی برای کودکان 1ماهه تا دو ساله

علت لکنت ناگهانی زبان در کودکان

چگونه به کودکان خود نه بگوییم؟

با کودک کج خلق چگونه برخورد کنیم؟

در برخورد با کودکی که فحش میدهد چه کنیم؟