آریا بانو

آخرين مطالب

10 بازی برتر که بر اساس کتاب هایی جذاب ساخته شده‌اند مقالات

10 بازی برتر که بر اساس کتاب هایی جذاب ساخته شده‌اند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - گیم اسکن / دنیای امروزی را می‌توان در کنار عصر اطلاعات یا ارتباطات و … عصر سرگرمی هم دانست. در عین گسترش رفاه و افزایش اوقات فراغت، بشر امروزی عملاً می‌تواند هیچ‌وقت بیکار نماند. همیشه یک چیزی پیدا می‌شود که آدمی را به خود مشغول کند. خیلی از این سرگرمی‌ها سطحی هستند و البته در این میان، برخی هم انسان را به تفکر وامی‌دارند. کتاب، رسانه‌ای است که اگر درست انتخاب شود در این دوره می‌تواند ذهن انسان را ورز دهد و تعمق را در وی تحریک کند. به هر حال شاید هم شما کتاب‌خوان نباشید و یا بیشتر به بازی‌ها علاقه داشته باشید.
در این مقاله، چند بازی یا مجموعه بازی خوب را معرفی می‌کنیم که ریشه در کتاب‌ها دارند. یعنی مستقیماً بر اساس کتابی خاص ساخته شده و یا از آنان الهام گرفته‌اند. ممکن است شما این بازی‌ها را تجربه کرده باشید اما شاید زمان آن فرا رسیده تا به سراغ کتاب‌های این بازی‌ها هم بروید. البته در این مطلب به عناوین ابرقهرمانی که بر اساس کتاب‌های مصور تولید شده‌اند اشاره‌ای نکرده‌ایم. به غیر از بازی مردگان متحرک که یک اثر ابرقهرمانی نیست و دنیایی بسیار متفاوت با خیلی دیگر از کتب مصور را به تصویر می‌کشد.
مجموعه Metro

آریا بانو

بازی‌های مترو، یک سری اکشن اولش شخص تا حدودی ترسناک و البته پساآخرالزمانی هستند که بیشتر در تونل‌های متروی مسکو جریان دارند. این بازی‌ها بر اساس سه‌گانه کتاب Metro تولید شده‌اند. اما مترو، تنها یک کتاب نیست بلکه دنیایی بسیار بزرگ است. قضیه از این قرار است که نویسنده روس، دمیتری گلوخوفسکی داستانی به نام مترو 2033 را نوشته و در وب‌سایت شخصی‌اش قرار داد. داستان با وجود رایگان بودن به شهرت زیادی در کشورهای اروپای شرقی دست یافت و به تدریج در جهان و حتی ایران هم به چاپ رسید. این کتاب به یک سه‌گانه بدل شد اما در کنار آن، ده‌ها رمان و داستان کوتاه هم بر اساس دنیای کتاب مترو نوشته و در نقاط مختلف جهان به چاپ رسیده‌اند که همگی به‌وسیله نویسنده اصلی کتاب‌های مترو، مورد تائید قرار گرفته‌اند. خوب است بدانید با این‌که بازی‌های مترو، قهرمان و داستان مشابه کتاب دارند اما سناریوی آنان به وسیله خود آقای گلوخوفسکی نوشته شده و کمی با کتاب‌ها متفاوت هستند.
مجموعه The Witcher

آریا بانو

وقتی نویسنده ویچر داشت حق امتیاز ساخت بازی بر اساس کتاب‌های ویچر را با قیمتی مفت به CD Projekt Red می‌فروخت، خودش هم فکر نمی‌کرد که بازی‌های ویچر به چنین شهرت و درآمدزایی عجیبی دست یابند. Witcher، یک بازی اکشن نقش آفرینی وسیع است که در واقع، ترکیبی از متن اصلی کتاب‌های ویچر و البته دنباله‌ای برای آنان است. اگر بخواهید واقعا از جهان ویچر به شکل کامل سر در بیاورید باید چندین جلد کتاب‌های آن را هم بخوانید و البته سریالی را هم که بر اساس کتاب ساخته شده است ببینید! خوب است بدانید که همین چند روز پیش، سری The Witcher به مجموع فروشی بیش از پنجاه میلیون نسخه دست یافته است.
مجموعه S.T.A.L.K.E.R

آریا بانو

در زمان شوروی سابق، برادران استروگاتسکی، کتابی خارق‌العاده نوشته‌اند که با مصائب زیادی روبه‌رو شد. اثر علمی تخیلی آنان، یعنی پیک‌نیک کنار جاده، سال‌ها و در پی سانسورهای عجیب‌وغریب پی‌درپی خاک می‌خورد اما وقتی بالاخره به بازار آمد به شهرتی جهانی رسید. به‌خصوص که فیلمی به نام استاکر نیز به وسیله کارگردان شهیر روس، آندری تارکوفسکی، ساخته شد که اثری کلاسیک به شمار می‌آید. بازی S.T.A.L.K.E.R هم از همان کتاب و فیلم الهام گرفته است. استاکرها در بازی و البته در کتاب، غارتگرانی حرفه‌ای هستند که به قلب محیط‌های آلوده و نفرین شده می‌زنند تا غنائمی اسرارآمیز به‌دست آورند.
I Have No Mouth, and I Must Scream

آریا بانو

دهان ندارم و باید فریاد بزنم، یک داستان کوتاه اعتراضی به درگیری‌های نظامی انسان‌ها به‌خصوص بلوک غرب و شرق است. این کتاب در واقع در فضای رعب‌انگیز جنگ سرد نوشته شده است که در آن هر روز انتظار می‌رفت یک جنگ اتمی تمام عیار میان آمریکا و شوروی و متحدانشان در بگیرد. در دنیای این کتاب، همه انسان‌ها به‌وسیله یک ابر هوش مصنوعی نابود شده‌اند. این هوش مصنوعی، فضایی سیاه‌چال مانند و بی‌انتها را ایجاد کرده و فقط چند نفر را در آن، ده‌ها سال زنده نگه داشته و هر روز آنان را شکنجه می‌دهد. فضای این داستان کوتاه، بسیار تاریک و نفرت‌انگیز است. گویی نویسنده، تمام خشم و تنفر خود از جنگ را در چند صفحه داستان کوتاهش گنجانده است.
بازی‌ای که بر اساس این داستان کوتاه ساخته شده یک اثر ماجرایی اشاره و کلیک دوبعدی با ظاهری ساده است که سعی دارد با الهام از داستان کوتاه دهان ندارم و باید فریاد بزنم همان مفاهیم بزرگ سالانه و البته عمیق را بیان کند.
مجموعه Assassin’s Creed

آریا بانو

نسخه اول بازی اسسینز کرید قرار بوده در اصل، ادامه‌ای بر مجموعه شاهزاده پارسی باشد. بدین صورت که اسسین‎ها در واقع محافظان شاهزاده هستند و برای حفظ جان و حکومت او آدم می‌کشند. اما در نهایت، بازی به عنوان یک اثر مستقل توسعه یافت به‌صورتی که خود بازی‌های شاهزاده پارسی را هم تحت شعاع قرار داد. با این همه، بازی Assassin’s Creed به‌خصوص در نسخه اول خود به‌شدت از تاریخ گروه ایرانی حشاشین و البته کتاب الموت تأثیر گرفته است. بحث جماعت حشاشین و رهبر آنان، حسن صباح، خیلی طولانی است و به بررسی تاریخی گسترده‌ای نیاز دارد. اما به نظر می‌رسد که سازنده‌ها بیشتر به همان کتاب الموت بسنده کرده‌اند که بیشتر داستانی تلفیق شده با وقایع تاریخی است تا حقایق اصیل و قابل استناد.
مجموعه The Walking Dead

آریا بانو

سریال مردگان متحرک بر اساس کتاب‌های مصوری به همین نام تولید شده‌اند. شخصیت‌ها و وقایع سریال هم به خودِ کتاب مصور نزدیک است. بازی‌های این سری، داستانی متفاوت از سریال را دنبال می‌کنند اما از منظر بصری، بیشتر به کتاب مصور وفادار مانده‌اند. چراکه بازی از لحاظ گرافیکی خیلی به طراحی‌های برجسته و حاشیه‌دار کمیک استریپی شبیه است. در این بازی‌ها، انتخاب دیالوگ بیشتر از گیم‌پلی به چشم می‌آید. از این رو با تصمیمات گوناگونی طرف می‌شوید که سرنوشت شخصیت‌های بازی را رقم می‌زنند. به‌طور کلی می‌توان گفت که بازی The Walking Dead از سریال آن، داستان قوی‌تری دارد.
مجموعه Tom Clancy’s
تام کلنسی، یک نظامی سابق آمریکایی است که پس از دوران خدمتش به نویسندگی رمان‌های نظامی روی آورد. از وی، آثار متعددی به چاپ رسیده است که معمولاً هم بسیار پرفروش بوده‌اند. یوبی‌سافت طی یک قرارداد انحصاری، حق ساخت هرگونه بازی بر مبنای دنیای کتاب‌های آقای کلنسی را بر عهده دارد. حتی حالا که تام کلنسی از دنیا رفته هم آنان بازی‌هایی که بر اساس کتاب‌های ایشان است را با نام وی به بازار عرضه می‌کنند. سری بازی‌های Tom Clancy’s بسیار پر تعداد بوده و در سبک‌های مختلفی توسعه یافته‌اند. از سری اکشن مخفیانه اسپلینترسل گرفته تا بازی استراتژیک End War زیر مجموعه آثار تام کلنسی به شمار می‌آیند. فعلاً نیز دو عدد از این بازی‌های این سری که اخیراً به بازار آمده و حسابی هم فروش می‌کنند بازی‌های The Division 2 و Rainbow Six Siege هستند.
مجموعه The Lord of the Rings

آریا بانو

ارباب حلقه‌ها را همگان می‌شناسند. بیشتر هم سه‌گانه فیلم ارباب حلقه‌ها هستند که معرف حضور ما ایرانیان‌اند؛ بس که صدا و سیما آنان را بازپخش کرده است. همچنین فیلم‌های هابیت هم در همان دنیای The Lord of the Rings سیر می‌کنند. در نتیجه، هر بازی‌ای که نام‌های ارباب حلقه‌ها یا هابیت را به دوش می‌کشند در واقع بر اساس اثر نامیِ نویسنده انگلیسی، آقای تالکین، تولید شده‌اند. البته بازی‌های بسیار خوش ساخت Middle-earth کاری به فیلم‌های یاد شده ندارند ولی آنان هم مستقیماً در دنیای کتاب‌های تالکین اتفاق می‌افتند. از این رو از منظر تعهد به کتاب، بازی‌های Middle-earth وفادارتر به نظر می‌آیند.
مجموعه Dracula
دراکولای برام استوکر، کتابی ترسناک درباره موجودی نفرین شده است که از گوشت و خون انسان‌ها تغذیه می‌کند. دقیقاً همین چیزی که همه شما از دراکولا می‌دانید. البته خود کاراکتر دراکولا از یک حاکم بی‌رحم اروپایی الهام گرفته شده است. تا به حال هزار جور فیلم، کتاب، بازی و … بر اساس شخصیت دراکولا تولید شده. در دنیای بازی‌ها هم سری بازی‌های ماجرایی اشاره و کلیک دراکولا در چندین و چند نسخه عرضه شده‌اند. این بازی‌ها هیچ‌وقت خیلی مورد توجه منتقدین قرار نگرفته‌اند اما به هر حال به خاطر استقبال تقریباً مناسب هواداران، سری بازی‌های ماجرایی دراکولا چندین سال به حیات خود ادامه دادند.
Cyberpunk 2077
این بازی هنوز به بازار عرضه نشده است اما چیز زیادی هم به تاریخ آمدنش نمانده. بازی سایبرپانک هم مانند ویچر بر اساس کتاب است اما کتابی کاملاً متفاوت. در واقع سایبرپانک، یک بازی تخته‌ای قدیمی است که در آن زمان با خود، یک کتاب داستان و قوانین قطور به همراه داشت. یعنی همین‌طور که بازی تخته‌ای انجام می‌دادید با داستان بازی هم به پیش می‌رفتید. شرکت CD Projekt Red هم در حرکتی کاملاً جسورانه به سراغ چنین کتاب داستان عجیبی رفته است تا در کنار یک اکشن نقش‌آفرینی مهیج، داستانی علمی تخیلی را برایمان تعریف کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/374691/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قله حماقت چیست؟

شاعرانه/ عمق تاریک تمام خوابها را لمس می سازم

شکایت استقلال از مدیرعامل و معاون پرسپولیس

شور و هیجان هواداران بایرن مونیخ روی سکوهای برنابئو

تفاوت «کاسمیرو» زیر نظر زیدان و تن‌هاخ

استقبال بی‌نظیر مادریدی‌ها از اتوبوس رئال

ورزشگاه سانتیاگو برنابئو آماده میزبانی از جدال حساس رئال مادرید و بایرن مونیخ

ترکیب رئال مادرید و بایر ن مونیخ در بازی امشب

موقعیت بسیار خوب برای رئال که به تیر خورد

ایکر کاسیاس درمیان ازدحام هواداران رئال مادرید وارد برنابئو شد

سکانسی از شهر زیبای اصغر فرهادی

سهیل موفق به سیفژ پیوست

تغییر چهره بازیگر «شهرزاد» پس از 9 سال

بازگشت غافلگیرکننده مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیش‌تولید «پایتخت»

پوکی استخوان و ضعف ایمنی بدن به‌دلیل کمبود این ویتامین

آهنگ دل انگیز «هجوم خاطره» با صدای همایون شجریان

شهر بدون کوچه ایران کجاست؟

مولودی خوانی در مسجد گوهرشاد

استوری/ تو که آخر گره رو وا می کنی امام رضا

استوری/ هیچکس در من جنونم را به تو باور نکرد

تبدیل یک ورزشگاه فوتبال به استخر گل‌آلود!

بارش باران در حرم مطهر امام رضا (ع)

خوشمزه ترین کیک سیب دنیا رو به همین سادگی درست کن

روش های کنترل استرس ناباروری

4 ترفند خانه داری که هر خانمی باید بدونه

کردم روانه هرچه پسر داشتم به شهر باشد کز آن میانه یکی کارگر شود

عجیب‌ترین تصمیم کمک داور در تاریخ لیگ‌برتر!

پیام رئال به هواداران؛ برنابئو امشب می‌غرد!‏

رامین: حرف‌های زیادی با هواداران سپاهان دارم

ترکیب رئال مادرید مقابل بایرن مونیخ اعلام شد

سردار آزمون: گفته بودم استقلال شانس اول قهرمانیست

سردار آزمون: بردیف بهترین مربیم بود

نصرالله عبداللهی: تیم نکونام باید حمله کند و نترس بازی کند

توخل: بسیار بعید است که در بایرن بمانم

دعوت مدیر ورزشگاه دستگردی به جلسه بازی پرسپولیس

اینتر قرارداد اینزاگی را 5 دقیقه‌ای تمدید می‌کند!

تمرینات سنگین بدنسازی ابرقهرمان معروف هالیوود

«آنارشی»؛ فیلم‌اولی که به کن رسید

«ایزابل هوپر» رئیس هیات داوران ونیز شد

دست خالی پلتفرم‌ها و منوی محدود تلویزیون برای سینما

روایت طنز حسن ریوندی از عرق سوز شدن در تابستان

جزئیات از بازداشت متهم پرونده زهره فکور

اقدام غیرمنتظره جنیفر لوپز درباره یک روحانی ایرانی

خزعلی: ساختار معاونت امور زنان و خانواده در دولت قبل تضعیف شد

انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران

خالی کردن حساب سالمندان در پای عابر بانک

رئیسی، سرپرست سازمان سنجش را منصوب کرد

طرحی جالب در پیاده‌روهای کرمان

حرکت جالب یک گربه برای آسیب نزدن به دختر بازیگوش!

توضیحات یک ایرانی در مورد اوضاع آب لوله کشی در آمریکا