آریا بانو

آخرين مطالب

باید و نبایدهای برخورد با یک فرد سوگوار روانشناسي

باید و نبایدهای برخورد با یک فرد سوگوار
  بزرگنمايي:

آریا بانو- مرگ، بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی همه ما است و همه دیر یا زود در زندگی روزهای غم انگیزی را تجربه خواهیم کرد. ابراز همدردی برای تسلای خاطر داغدیدگان و شرکت در مراسم سوگواری و نوع رفتار در این مراسم آدابی دارد که دانستن این آداب و چگونگی رفتار با افراد سوگوار برای کمک به او بسیار مهم است و فقدان مهارت های کافی در این زمینه می تواند خود مساله آفرین، مشکل زا و نقض غرض باشد.

برخورد با فرد سوگوار

اگر هنگام حضور در مجلس ختم آشنایان و اقوام احساس عجز، ناتوانی و درماندگی می کنید و نمی توانید احساسات تان را به زبان بیاورید ، با این بخش از نمناک همراه شوید و شیوه صحیح برخورد و معاشرت با فرد داغ دیده را با دقت بخوانید.

به شیوه صحیح تسلیت بگویید

تسلیت گفتن به مصیبت زده از آدابی است که رعایت آن موجب تسلی خاطر داغ دیده و بالا بردن روحیه افراد و موجب تألیف قلوب آنها می شود. تسلیت گفتن رفتاری مبتنی بر نزاکت، تعاون و در یک کلام امری انسانی به حساب می آید.

پیامبر (صلّی الله علیه وآله وسلم) هرگاه تعزیه می گفت می فرمود:آجرکم الله و رحمکم، و هرگاه تهنیت می گفت:می فرمود:بارک الله لکم و بارک علیکم. (منتخب میزان الحکمه ومیزان الحکمه ج6ص308) 

عزادار

جملاتی که نباید در تسلیت گفتن به کار می بریم

به سوگواران نگویید غم آخرتان باشد

برای افراد داغدیده آرزوهای خوب کنید و هنگام روبرو شدن با آنها جمله ای مانند غم آخرتان باشد را نگویید و به جای آن جملاتی مانند خداوند به شما صبر دهد، خداوند به خاطر صبرتان به شما اجر دهد، یا خداوند به شما سلامت دهد یا آرزومند سلامت شما هستیم را برای اظهار همدردی به کار ببرید . دقت کنید که عبارت های بکار برده نباید در بطن خود خواسته بدی را برای وی به دنبال داشته باشد. برای اینکه اثر بیشتری روی افراد داغ دیده بگذاریم ، بهتر است دعا و آرزو برای طول عمر داغدیدگان کنیم.

به آنها نگویید گریه نکنید

برای اینکه فرد داغدیده کمی آرام شود واکنش هایی مانند گریه نشان می دهد تا از فشارهای روانی او کاسته شود . بنابراین بهتر است برای تسلای سوگواران آنها را از گریه منع نکنید . تنها بهتر است زمانی که داغدیده واکنش هایی مانند دادوفریاد و واردکردن آسیب به خود نشان داد ، او را از این کار منع نمایید . حتی تشویق فرد مصیبت دیده و سوگوار، به ابراز احساسات و گریه، می تواند تاثیر زیادی در آرام شدن او بگذارد . 

نگویید زندگی آن جهان بهتر است

بهتر است هنگام روبرو شدن با فرد داغدیده به رنج و ناراحتی که او تحمل میکند اقرار کنید و جملاتی مانند او الان در جای بهتری است را نگویید زیرا ممکن است فرد متوفی و فرد داغدار به زندگی بعد از مرگ اعتقاد نداشته باشند. 

همدردی

نگویید از درد راحت شد و تو می توانی به زندگیت برسی

شما برای تسلای خاصر بازماندگان به مجلس سوگواری رفته اید ، پس از بیان این جمله خودداری کنید . شاید از نظر شما فوت فردی که دچار یک بیماری طولانی و دردناک بوده است میتواند سبب راحتی و بازگشت بازماندگان به زندگی عادی شود اما این فرد عزیز از دست رفته آنان بوده و مطمئنا آنها بودنش را به نبودنش ترجیح می دهند پس از ابراز همدردی به این شکل بپرهیزید.

نگویید غم ها هم به مرور از یاد می روند

اگر برای ابراز همدردی به بازماندگان بگویید که به زودی حالش بهتر خواهدشد و همه چیز مثل سابق می شود و بهتر است به مسائل مثبت فکر کند و… شما غم آنها را نادیده گرفته اید . این جمله را نگویید و اجازه بدهید افراد داغدار خودشان به این نتیجه برسند که دست از عزاداری بکشند.

ساکت نباشید

بدترین کاری که در برخورد با افراد سوگوار می توان انجام داد ، ساکت ماندن و هیچ نگفتن است . بسیاری از افراد داغدار، از دوستانی که سکوت می کنند و نمی توانند احساس خود را نشان دهند و حرف بجایی بزنند ، گله می کنند.

صحبت های بی ربط نکنید

اگر فرد داغدیده با شما از غم های خود سخن گفت ، با او هم دردی می کنید و صحبت های بی ربط نزنید و صحبت را عوض نکنید بلکه به او دل گرمی بدهید.

بیشترگوش دهید تا حرف بزنید

به صحبت های شخص سوگوار گوش دهید و اجازه دهید او بیش تر صحبت کند چون او احتیاج به حرف زدن دارد پس ابتدا به صحبت هایش گوش دهید و سپس با او همدردی کنید.

گووش دادن

به بیان غم خودتان نپردازید

غم مشابهی را که داشته اید مختصرا باز گو کنید اما هیچ گاه درباره آن مفصل حرف نزنید زیرا گفتگو و بازگو کردن بیش از حد خاطراتتان بیشتر از آن که نشانگر هم دردی شما باشد نشان می دهد شما با تجارب فردی خودتان درگیر هستید.

درباره تصمیماتش برای آینده نپرسید

از پرسیدن سوالاتی مانند «حالا می خواهی چه کار کنی؟»،« تصمیمت برای آینده چیست؟!»،« برنامه ات چیست؟!» اجتناب کنید. مجلس ختم موقعیت مناسبی نیست تا از داغدیده تصمیماتی که برای آینده اش گرفته را بپرسید و او در شرایطی نیست که بتواند برای آینده اش تصمیم گیری کند پس سوال و جواب نکنید و همدردی نمایید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/368349/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بهترین فاصله سنی بین بچه ها چقدر است؟

چه سنی برای فرزندان تلفن همراه بخریم؟

دردی که درمان ندارد؟!

دلایل افت تحصیلی دانش آموزان

علل دروغگویی در کودکان و راهکارهای مقابله با آن

چه کنیم مضرات آپارتمان نشینی را در کودکانمان کمتر کنیم؟

سکوت بچه ها را جدی بگیرید!

به تخیلات کودکتان احترام بگذارید!

چگونه از کابوس دیدن کودکان پیشگیری کنیم؟

ریشه یابی اضطراب دوران مدرسه

علت ترس بعضی از کودکان‌ از مهد کودک

تنبیه بدنی کودک چه عواقبی دارد؟

مراقب باشید کودک تان دورتان نزند!

دشمن سرنوشت کودک را بشناسید

از چه سنی می توان کودکان را در خانه تنها گذاشت؟

بهترین راه برای از بین بردن استرس کودکان

چرا فرزندم بدزبانی می کند؟

به کودکتان این جملات را بگویید!

وقتی تبلت، فرزندتان را وابسته می کند!

نگرانی هایی که والدین درباره فرزندانشان دارند؟

سن مناسب برای شروع آموزش زبان

بچه ها چطور مودب می شوند؟

جملاتی که نباید به کودک بگویید

چگونه عزت نفس را در کودکان تقویت کنیم؟

بازی با مازها برای تقویت هوش کودک

حسادت فرزند اول به فرزند دوم

استفاده بیش از حد تبلت و عواقب آن

وقتی کودکی دوران شادی نیست

والدینی که می خواهند به اجبار فرزندانشان را با استعداد کنند

فواید کتاب‌درمانی برای کودکان

چگونه با وابستگی کودک‌ به وسایلش کنار بیاییم؟

فواید بوسیدن کودکان

12 راهکار موثر برای آرام کردن نوزاد بیقرار

نکاتی راجع به کلاس های فوق برنامه کودکان

آموزش تمرکز به کودکان از طریق بازی

ترس خود از برخاستن و فرود هواپیما را اینگونه کنترل کنید

آیا خود را قربانی رفتار بد دیگران می دانید؟

عادات کوچکی که زندگی شما را دگرگون می کند

راز جذابیت افراد دوست داشتنی در چه رفتارهایی نهفته است؟

عاملی مرموز که باعث می‌شود کم خوابی گریبانگیر شما شود

آیا حافظه تان مثل قبل نیست؟ این کار را انجام دهید

داشتن شغل بد از بیکاری بدتر است!

تکرار این جملات تاکیدی، جادو می کند

ترس از آمپول زدن

با آدم‌های بی‌ادب چطور رفتار کنیم؟

بر سر دوراهی انتخاب روان‌پزشک یا روان‌شناس؟

علت و علایم اعتماد به نفس پایین و راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

از بهداشت روانی در محیط کار چه می دانید؟!!

باورهای غلط در مورد افسردگی

پس از پیشرفت‌، با همکاران حسودمان چه کنیم؟