آریا بانو

آخرين مطالب

11 روش ساده اما قابل توجه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پزشکي

11 روش ساده اما قابل توجه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مجله سلامت / هنگامی که پیشگیری از سرطان در ذهن خطور می‌کند عقل سلیم چنین می‌گوید، بیش از 40٪ سرطان‌ها ناشی از سبک‌ غلط زندگی از قبیل سیگار کشیدن، پرخوری و ورزش نکردن است.
گرگوری ماسترز پزشک و متخصص مرکز سرطان هلن اف گراهام در نیوارک دلور می‌گوید: یکی از عوامل سرطان ریه، سیگار کشیدن است. بسیاری از سرطان‌های پوست مربوط به آفتاب سوختگی است و بسیاری از سرطان‌های رحم مربوط به عفونت.
وی در ادامه می‌گوید که از طرف دیگر ژنتیک تا حدودی در تعداد معدودی از سرطان‌ها نقش دارد. به معنای دقیق کلمه، تمرکز روی رفتار‌های سالم مؤثرترین راه برای کاهش خطر سرطان است.
10راه موثر برای کاهش ریسک سرطان از طریق سبک زندگی سالم را معرفی کنیم:
مطلقا، به هیچ وجه سیگار نکشید
شاید عقلانی نباشد، اما وقتی پیشگیری از هر نوع سرطان در میان باشد کنار گذاشتن سیگار یک راه‌حل است. سیگار عامل 30٪ از مرگ ‌و‌میرهای ناشی از سرطان است. علی‌الخصوص سرطان ریه که بیش از سایر سرطان‌ها عامل مرگ مردم است.
به گفته‌ی کارشناسان یکی از بهترین راه‌های کاهش خطر سرطان، اجتناب از توتون و تنباکو است. طبق مطالعه انجام شده سال 2010 در مجله‌ی اتحادیه پزشکی آمریکا، حتی کاهش روزانه سیگار، از 20 عدد به کمتر از 10 عدد، خطر سرطان ریه افراد سیگاری را 27٪ کاهش می‌دهد.
به نظر کارشناسان، هر چه کمتر سیگار بکشید زندگی بهتری خواهید داشت. شما می‌توانید از موسسات ترک سیگار کمک بگیرید.
مراقب وزن‌تان باشید
طبق نظر موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان(AICR)، اضافه وزن فقط به کمر شما آسیب نمی‌زند بلکه چاقی بیش از حد عامل افزایش خطر 10 گونه سرطان از جمله مری، کلیه و کیسه صفرا است.
بافت‌های چاق، پروتئینی تولید می‌کند که موجب التهاب می‌شود، سلولهای سرطانی را تقویت می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد.
علاوه بر این، موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان تخمین می‌زند که سالانه بیش از 120000مورد از سرطان‌های ایالات متحده آمریکا ناشی از اضافه وزن است. دکتر پاتریشیا گانز می‌گوید که امروزه سبک‌های خاص زندگی حفظ وزن طبیعی را دشوار‌تر از همیشه می‌سازد. فست فود ارزان هستند و بجای بیرون رفتن از خانه، بیشتر وقت خود را صرف تلویزیون و رایانه می‌کنیم.
پیشنهاد وی این است که مرتب خود را وزن کنید و اگر عددهای ترازو رو به افزایش بود، اقدامی کنید. ضریب توده بدنی خود را زیر 25 نگه دارید.
حداقل 30 دقیقه در هفته عرق بریزید
وقتی پای سرطان در میان باشد، ورزش کردن به اندازه قانون غذا حیاتی است. سالانه یک سوم مرگ ‌و ‌میرهای ناشی از سرطان در ایالات متحده آمریکا مربوط به رژیم غذایی و فعالیت بدنی است.
با وجود اینکه انجمن تحقیقات سرطان آمریکا، هر هفته 150 دقیقه ورزش در حد متوسط (75 دقیقه فعالیت سخت) را توصیه می‌کند، تحقیقات نشان می‌دهد ورزش‌های کم و کوتاه نیز می‌تواند مؤثر باشد.
30 دقیقه فعالیت بدنی در هفته کافیست تا شانس ابتلا به سرطان سینه در زنان 35٪ کاهش یابد. در آمریکا از هر 8 زن یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود. دکتر گانز می‌گوید: فعالیت بدنی در کنار کمک به حفظ وزن طبیعی، التهاب را نیز کاهش می‌دهد و مانع از پیشرفت سلولهای سرطانی به سمت بدخیمی است.
کلم بروکلی را دوست داشته باشید

آریا بانو

سبزیجات تنها، بخشی از یک رژیم سالم نیستند، بلکه خاصیت ضد سرطانی هم دارند. به همین دلیل هرروز 2 و نیم پیمانه میوه وسبزیجات مصرف کنید.
سبزیجات سبزرنگ به‌خصوص کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم پیچ حاوی مواد شیمیایی گلوکوزامین‌ها هستند که در فرایند گوارش به ترکیباتی تجزیه می‌شوند که اثرات ضد سرطانی دارند.
برای مثال پژوهش سال 2000در مرکز آنکولوژی زنان نشان می‌دهد یکی از این ترکیبات رشد سلولهای غیرعادی در رحم انسان را کاهش می‌دهد.
سبزیجات ضد سرطانی دیگر: گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است، فیتوشیمیایی که جلوی مولکولهای مخرب سلول را می‌گیرد این مولکول‌ها رادیکال آزاد نامیده می‌شوند.
بادمجان حاوی nasunin است، آنتی‌اکسیدانی که ذخیره خونی را که سلول‌های سرطانی برای تکثیر نیاز دارند، متوقف می‌کند. به‌ علاوه داشتن چنین رژیم‌هایی جایی برای غذاهای دیگر از جمله گوشت قرمز باقی نمی‌گذارد. مطالعات نشان می‌دهد مصرف 600 گرم گوشت قرمز در هفته موجب سرطان روده می‌شود.
از کرم ضد آفتاب استفاده کنید
زنان 18 تا39 سال نسبت به ملانوم (مهلک‌ترین نوع سرطان پوست) آسیب پذیرترند. در چهل سال اخیر سرعت رشد این بیماری به 800٪ رسیده است.
برنزه کردن پوست با اشعه ماورای بنفش تاحدی در آن نقش دارد، اما قرار گرفتن مقابل نور مستقیم آفتاب زیان آورتر است. خوشبختانه این خطر با مصرف مقدار کمی ضد آفتاب ساده، کمتر می‌شود.
طبق پژوهش انجام شده در سال 2010برروی 1600نفر که نتایج آن در مجله‌ی Clinical Oncology آورده شد، افرادی که روزانه کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنند 50٪ کمتر از کسانی که از آن استفاده نمی‌کنند به ملانوم مبتلا می‌شوند. دکتر گانز می‌گوید: هر روز مقدار کمی کرم ضدافتاب با SPF 15 بزنید.
حتی در زمستان و روزهای ابری از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. وی پیشنهاد می‌کند از ساعت 10صبح تا 4 بعدازظهر که اشعه ماورای بنفش زیاد است از منزل بیرون نروید، استفاده از کرم ضد آفتاب همانند مسواک زدن باید یک عادت شود.
آرام باشید

آریا بانو

استرس به‌تنهایی نمی تواند عامل سرطان شود، اما به گفته‌ی دکتر جانز، استرس می‌تواند محیط درون بدن را تغییر دهد تا اینکه وضعیت پیش سرطانی آشکارتر ‌شود. پژوهشی درسال 2013 در دانشگاه Ohio State نشان داد استرس دائمی، فعالیت سلول‌های ایمنی را بوسیله تحریک روح و روان تغییر می‌دهد (این کار بدن را غرق هورمون برای مثال کورتیزول می‌کند.)
حتی اگر ضروری نباشد، این امر موجب افزایش التهاب می‌شود که می‌تواند به ‌طور پنهانی جهش سلول‌های سرطانی را پدید آورد. خوشبختانه، می‌توان با برنامه‌ریزی استرس را کاهش داد. برای مثال، با انجام ورزش یوگا و چک نکردن ایمیل‌هایتان بعداز ساعت 7 شب.
دکتر گانز معتقد است کارهایی را انجام دهید تا بدنتان در سالم‌ترین شرایط قرار گیرد و جایی برای رشد سلول‌های سرطانی نداشته باشد.
وضعیت خودتان را چک کنید
چکاپ گرچه جلوی سرطان را نمی‌گیرد اما می‌تواند پزشکان را از علائم هشداردهنده‌ی پیش سرطانی (برای مثال وجود پولیپ در روده بزرگ یا یک خال مشکوک) باخبر سازد.
به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند بعد از 20سالگی، برای پیشگیری از سرطان هر چند وقت یکبار چکاپ کنید. زنان هر سه سال یکبار تا چهل سالگی باید تست سینه انجام دهند و بعد از آن سالی یکبار ماموگرافی انجام دهند (بررسی وآزمایش سینه تا 25٪ خطر سرطان کشنده سینه را کاهش می‌دهد.)
هر سه سال یکبار جهت پیشگیری از سرطان رحم تست پاپ اسمیر انجام دهید (از سال 1950 تاکنون، مرگ‌ و میر ناشی از سرطان رحم با تست پاپ اسمیر 75٪ کاهش یافته است.)
از 50 سالگی روده بزرگ را چک کنید (اگر پیشینه‌ی خانوادگی این بیماری را دارید زودتر این کار را انجام دهید.) به گفته‌ی کارشناسان سرطان با تشخیص زود هنگام قابل درمان است.
حواس‌تان به کپک و قارچ باشد.
مایکوتوکسین‌ها و افلاتوکسین‌های موجود در کپک، در رده سرطان‌زاترین مواد شناخته شده قرار دارند. اگر لوله آب ترک خورده در خانه دارید یا زیرزمین یا حمام‌تان رطوبتی دارد که بوی کپک‌زدگی می‌دهد، از یک کارشناس در این زمینه کمک بگیرید تا فضای خانه‌تان را بررسی کرده و خطر را برطرف کند.
دستِ یاری دادن داشته باشید.
تحقیقات بالینی نشان داده، داوطلب شدن، پیش‌کسوتی کردن و سایر رفتارهای بشردوستانه و هم‌نوع‌گرایانه، موجب تقویت عملکرد سیستم ایمنی می‌شود. برای سلامتی خوب است که به‌طور منظم و مداوم در فعالیت‌های باارزش شرکت داشته باشید. و یکی ازبامزیت‌ترین فعالیت‌ها، کمک به دیگران است.
مکمل ویتامین دی مصرف کنید.
احتمالا زیاد در موردش شنیده‌اید، اما ویتامین دی واقعا از جنبه‌های گوناگونی برای سلامت‌تان مفید است و یکی از این فواید، کاهش احتمال ابتلا به سرطان می‌باشد. به گفته مک‌کی، مشکل این‌جاست که به احتمال زیاد به اندازه کافی از این ویتامین مصرف نمی‌کنید.
راه‌حل ساده‌اش، بیشتر وقت گذراندن در بیرون خانه است. تنها ده دقیقه در معرض آفتاب وسط روز تابستان بودن، ده هزار واحد ویتامین دی در بدن‌تان تامین می‌کند. اما با نزدیک شدن به زمستان، آفتاب قدرت کافی برای این میزان تولید را ندارد، بنابراین، باید بیشتر از منابع ویتامین دی مانند ماهی‌های چرب در تغذیه‌تان استفاده کرده و مکمل این ویتامین را هم به رژیم غذایی‌تان بیفزایید.
هرچند انیستیتوی دارویی، دست‌کم دریافت 600 واحد ویتامین دی روزانه را توصیه می‌کنند اما انجمن غدد و بیشتر پزشکان، دریافت روزانه 2000 واحد ویتامین دی را برای ایمنی سلامت لازم می‌دانند. از یک مکمل ویتامین دی با برند معتبر و تائید شده از نظرترکیبات دارویی استفاده کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/367317/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چگونه کتابخوان شویم؟

باورهای غلط درباره افسردگی

راز جذابیت انسان های دوست داشتنی چیست؟

5 نشانه که می‌گوید ذهنتان خسته است

گام برداشتن به عقب باعث افزایش حافظه می‌شود

نتایج نظرسنجی زنان شادتر هستند یا مردان ؟

استرس دست دوم چیست؟

چرا بیماری های روحی و روانی در بین دانشجویان افزایش یافته؟

انواع اختلال یادگیری و علائم آن

درمان وسواس فکری با روش درمانی مواجهه

بلای خانمان‌سوزی به نام نگرانی و استرس

خوابیدن طولانی مدت چطور باعث کابوس شبانه می شود؟

آشناپنداری یا دژاوو چیست؟

به کدام‌ یک مبتلا هستید: افسردگی یا افسرده‌حالی؟

نشانه‌های اولیه آلزایمر

عواملی که موجب ضعف حافظه می‌شوند

چگونه در اولین دیدار خوب به نظر بیاییم؟

مادر وسواسی ام قبول نمی کند که به شدت وسواس دارد!

برای تمرکزحواس چه بخوریم؟

چرا استرس «عصرگاهی» خطرناک‌تر است؟

مزایای خانواده های پرجمعیت

چرا دیگران شما را جدی نمی‌گیرند؟

راهکارهایی برای مبارزه با افسردگی در زمستان

ارتباط جنسیت فرزند با افسردگی پس از زایمان

استرس با جسم و روح ما چه می‌کند؟

چگونه در 10 دقیقه مشتری مناسب را شناسایی کنیم؟

خواهر و برادر‌ها چگونه شخصیتمان را می‌سازند؟

8 جمله ای که نباید در محل کارتان بگویید

هراس جدایی از تلفن همراه

بهترین انتقام چه چیزی می‌تواند باشد؟

تئوری ذهن یا توانایی ذهن خوانی چیست؟

با دیرآموزان چگونه برخورد کنیم؟

تاثیر نور خورشید بر سلامت روان

از نشانه‌های نه چندان مشهود اضطراب

افسردگی پس از سقط جنین را جدی بگیریم

علائم اختلالات روانی در افراد چیست؟

ویژگی های افراد بازنده

حسادت چیست و چگونه می توان حسادت را درمان کرد ؟

انواع بی انگیزگی و راه‌های مقابله با آن

چگونه صبور باشیم؟

کمال‌گرایی چیست؟

غرور چیست؟ چگونه غرورمان را درست به کار بگیریم؟

تاثیر شگفت انگیز رنگ ها در سلامتی روح و روان

علت ترس از تاریکی و راه های غلبه برآن

اختلال دوقطبی (افسردگی شیدائی) چیست؟

افسردگی مالیخولیا چیست؟ علائم و درمان آن کدام است؟

اختلال شخصیت منفعل - مهاجم (پرخاشگر - منفعل)

اختلال شخصیت اسکیزوئید (از علائم تا درمان)

اختلال شخصیت دوری گزین (اجتنابی) و درمان آن

اختلال شخصیت وسواسی-جبری