آریا بانو

آخرين مطالب

نقش جشنواره سراسری تئاتر مقاومت بر الگوپذیری نسل آینده کشور فرهنگی هنری

نقش جشنواره سراسری تئاتر مقاومت بر الگوپذیری نسل آینده کشور
  بزرگنمايي:

آریا بانو - رسالت / الگوسازی برای نسل جوان و آینده کشور از مهم ترین کارکردهای نهادهای فرهنگی کشور به شمار می رود و هرچه در این عرصه فعالیت شود بازهم این فضا وجود دارد تا برای این طیف تاثیرگذار جامعه کار فرهنگی مناسب و البته با برنامه انجام شود.
حوزه تئاتر کشور ازجمله بخش هایی است که از ظرفیت های بالا برای کار فرهنگی برخوردار بوده و با توجه به علاقه ای که کودکان و نوجوانان به کارهای نمایشی دارند این فرصت فراهم است تا با تولید محتوای فرهنگی و درعین حال جذاب، آن ها را با مفاهیم انقلابی و اسلامی آشنا کرد و مسیر درست و الگوی مناسب تربیتی را برای ایشان فراهم نمود.
یکی از این بسترها، جشنواره تئاتر مقاومت است که تلاش دارد تا با بهره گیری از الگو های مناسب، شرایطی را فراهم آورد تا آینده سازان انقلاب بهتر و عمیق تر با استفاده از عنصر نمایش با فرهنگ اسلامی و انقلابی آشنا شده تا به نوعی در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان ایستادگی نمایند.
در هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت نیز به این موضوع مهم اشاره شده و در بخشی از اهداف پیش بینی شده برای آن از نقش مهم و بی بدیل نسل آینده کشور در دست یابی به عزت ملی و مقابله با استکبار جهانی سخن به میان آمده است.
هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت که به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح، آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد در بخش های مختلف فعالیت خواهد کرد اما در این گزارش بنا داریم تا از اهمیت توجه به حوزه فرهنگی کودکان و نوجوانان گفته و از الگوسازی در این زمینه صحبت کنیم.
 جشنواره تئاتر مقاومت، عرصه ای برای الگوسازی نسل جدید است
مدیر بخش کودک و نوجوان هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، در گفت وگو با «رسالت» مهم ترین ویژگی این بخش را فرهنگ سازی و الگوسازی برای کودکان و نوجوانان عنوان کرد. ناصر آویژه مدیر بخش کودک و نوجوان این جشنواره گفت: تاکنون استقبال از این بخش رضایت بخش بوده و قطعا میزان استقبال در آینده نیز افزایش خواهد یافت. چون در بخش های مختلف فراخوان این جشنواره نکاتی درج شده است، که برای علاقه مندان فعال در حوزه کودک و نوجوان بسیار جذاب است. 
آویژه واردکردن مسائل و مفاهیم به روز را از ویژگی های این دوره برشمرد و گفت: به دلیل اینکه این بخش از جشنواره غیررقابتی است، ما فعلا محدودیتی ازنظر زمانی برای دریافت آثار نداریم؛ ولی سعی داریم با پایش و رصد آثار حوزه کودک و نوجوان در تهران و مخصوصا شهرستان های کشور، آثاری را انتخاب کنیم که علاوه بر دارا بودن کیفیت استاندارد و محتوای سالم، مجددا خانواده ها را با تئاتر و نمایش آشتی دهد. 
این کارگردان نمایش کودک و نوجوان همچنین افزود: هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، موضوعات متنوع و مختلفی را در فراخوان لحاظ کرده است و این ویژگی، مباحث متنوع تر و به روزی را در برمی گیرد. مثلا در فراخوان این دوره موضوعاتی مثل نقش مدافعان سلامت در تامین امنیت و بهداشت جامعه نیز دیده شده است، که موضوعاتی ازاین دست، جای کار بسیاری دارد. وی دوره سنی کودکی و نوجوانی را دوره ای بسیار خاص توصیف کرد و گفت: این مقطع سنی، بیشترین الگوپذیری را نسبت به سایر سنین و مقاطع سنی دارا هستند؛ بنابراین اگر بتوانیم حماسه ها و اسطوره های تاریخ معاصر ایران را در قالب کار هنری نمایشی برای این قشر ثبت کنیم، قطعا سرمایه گذاری مناسبی با لحاظ کردن ابعاد تربیتی و آموزشی برای آینده سازان کشورمان انجام داده ایم. بنده از همه علاقه مندان حضور در این جشنواره مجددا دعوت می کنم، تا با ارسال آثار ارزشمند خود در این جشنواره حضوری فعال داشته باشند. 
شاید یکی از مهم ترین بخش هایی که می تواند در این جشنواره از آن به عنوان الگوسازی برای نسل آینده یادکرد اهدای جایزه ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی است.
حمید نیلی دبیر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در گفت وگو با «رسالت» از اهدای جایزه ویژه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در مراسم اختتامیه این جشنواره خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع مقاومت و ضرورت ترویج سیره و روش چهره محبوب فرهنگ پایداری ایران و سیدالشهدای جبهه مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، در نظر داریم تا در آیین پایانی و اختتامیه جشنواره امسال، با اهدای جایزه حاج قاسم سلیمانی، از یک اثر برجسته و برگزیده تقدیر به عمل آوریم.
 مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس افزود: تصمیم داریم این جایزه را برای دوره های بعدی جشنواره تئاتر مقاومت نیز نهادینه و تثبیت کنیم و پس ازاین، در پایان هر دوره از جشنواره، این جایزه ویژه به یک اثر برگزیده تعلق گیرد، تا به نوعی ادای دین، تعلق خاطر و همبستگی جامعه متعهد و فرهیخته تئاتر کشور با این سردار آسمانی ابدی شود. نیلی استقبال از جشنواره را بیش از انتظار ارزیابی کرد و گفت: با توجه به درخواست های مکرر هنرمندان و اهالی شریف تئاتر کشور، تصمیم گرفتیم مهلت ارسال آثار را در سه بخش صحنه ای، خیابانی و محیطی و دانشجویی تمدید کنیم.
 خوشبختانه آثار رسیده ازنظر کمی، نویدبخش پویایی و زنده بودن جریان تئاتر مقاومت در سراسر کشور است و امیدواریم تا پس از ارزیابی های مقدماتی و اولیه، از بعد کیفی نیز به نتایج قابل قبولی دست یابیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/367097/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شخصیت شناسی از روی نقاشی بچه ها

دخترها به پدر نیاز دارند !

بچه‌تان موقع درس خواندن بی حواس است؟

دختری که رفتارهای پسرانه دارد و پسری که رفتارهای دخترانه دارد !

کودک خردسال خود را برای تولد فرزند جدید آماده کنید

چگونه فرزندی باهوش تربیت کنیم؟

به کودک لجباز رشوه ندهید

نکاتی مهم برای والدینی که دوقلو دارند

فیلم های غیر اخلاقی در سنین پایین

از نظر بهداشت روان کودک سالم کیست؟

درس خواندن و خواب آلودگی درفصل بهار

به خاطر بچه‌ ها با همسرتان زندگی می‌ کنید؟

زبان آموزی در حین بازی

چطور به کودکان کمک کنیم تا بهتر و به اندازه بخوابند

اگر می خواهید از فرزندتان انتقاد کنید این نکات را به یاد داشته باشید

روش های مقابله با دزدی کودکان

این تکنیک‌ها برای افزایش تمرکز توصیه می‌شود...!

علت اصلی دعوای خواهر - برادرها

خاله‌بازی، استقلال کودک را افزایش می‌دهد

نشانه‌های کودکان با اعتماد به نفس بالا و پایین

چگونه فرزندانمان را برای امتحانات پایان سال آماده کنیم؟

استفاده کودکان از تلفن همراه، خوب یابد؟

مهمترین علل مکیدن انگشت در کودکان

عواقب تنبیه بدنی کودکان !

هوش فضایی کودک خود را تقویت کنید

با کودکان کنجکاو و سوالاتشان چه برخوردی داشته باشیم؟

عشق در پنجم دبستان!

چطور کودکان را در سفر سرگرم کنیم؟

خیال های آموزنده

چرا بعضی کودکان بد خط اند؟

با کودکی که انگشت در بینی می کند، چه کار کنیم؟

ریخت و پاش به کودکان چه می آموزد؟

علامت افسردگی کودکان چیست؟

کودکانی که در آینده افسرده می شوند

تاثیر موسیقی بر مهارت‌های کودکان

برای آرام کردن کودک از موسیقی استفاده کنید!

با تولد کودکم سرکار بروم یا نه؟‌

از کجا بفهمم کودکم به من علاقه دارد؟

چگونه با فرزندانمان صمیمی تر باشیم؟

بازی، آینه تمام نمای ویژگی های کودک

نوزادان از چه نوع موسیقی لذت می‌برند؟

16 نکته کلیدی برای رفتار با کودک بیش فعال

دور هدیه‌های تکراری برای کودکان را خط بکشید

فیلم‌های ترسناک در روحیه بچه ها چه تاثیری می گذارند

رفتارهای عجیب کودکان نوپا

کدام گریه کودک نشانه افسردگی است؟

یک زندگی هیجان انگیز

همه چیز در مورد پاسخگویی به سوالات مکرر کودک

به کودکان خود نگویید "من را تنها بگذار"

10 ویژگی بچه‌های مستعد اعتیاد !