آریا بانو

آخرين مطالب

زنانِ رکاب‌زن خانواده

زنانِ رکاب‌زن
  بزرگنمايي:

آریا بانو- حالا با گذشت سال ها، یک روز وقتی داشتم از درِ مترو خارج می‌شدم، با دیدن چندین دوچرخه پارک شده در محل پارک موتورسیکلت ها کنار در ورودی مترو، این فکر به ذهنم خطور کرد که بهتر است یک دوچرخه تهیه کرده و مسیر 30 دقیقه ای مترو تا خانه را با دوچرخه طی کنم و دیگر برای طی این مسیر با عجله سوار تاکسی نشوم که هم فال است و هم تماشا.     

همان روز بود که یک گروه دوچرخه سوار از مقابلم عبور کردند، روز جمعه بود و خیابان ها خلوت، آنها معابر خلوت روز جمعه تهران را زیبا کرده بودند.

بسیار پیش آمده که به این فکر کنم چرا در کشور ما دوچرخه سواری نه تنها رواجی ندارد که حتی دوچرخه سواری زنان نیز چندان مورد توجه نیست؛ در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته بخش بسیاری از سفرهای کاری روزانه با دوچرخه انجام می شود، در واقع همان که مدتی است من در فکرش به سر می‌برم.   

درست است که برخی دوچرخه سواری زنان را مورد نکوهش قرار می‌دهند اما واقعیت این است که بسیاری رکاب زدن زنان را به عنوان یک حرکت فرهنگی، ورزشی و تفریحی تلقی می‎کنند که فضا را برای ورزش بانوان گسترده‎تر می‎کند. همچنین جنبه‏ تفریحی آن نیز از دیگر جذابیت‎های دوچرخه سواری به شمار می‎رود. 

این نکته را نیز لازم است اضافه کنم که غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه اردیبهشت 1398 رسماً اعلام کرد که دوچرخه‌سواری بانوان منع قانونی ندارد.

اما خوب است که بدانید اولین زنی که در ایران، سوار بر دوچرخه شد، از زنان دوران قاجار بود. گفته شده که دوچرخه سواری برای زنان آن زمان ممنوع بوده و فقط مردان می‌توانستند از این وسیله استفاده کنند. وسیله‌ای جذاب در ایران که توسط ناصرالدین شاه قاجار از اروپا وارد شد.

شاید این سوال برایتان پیش آید که چرا تا این حد بر اهمیت دوچرخه سواری تاکید می شود و چرا کشورها برای توسعه فرهنگ آن تلاش می کنند؟ با کمی تحقیق و مطالعه درباره این ورزش مفید و مفرح، متوجه می‌شوید که گسترش دوچرخه سواری در بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی جامعه تا چه حد اثرگذار است و تا چه میزان می توان یک زندگی سالم و بانشاط را برای افراد رقم بزد.

در جهان بیش از یک میلیارد دوچرخه وجود دارد که دو برابر بیش از اتومبیل ها است. در سال های اخیر تولید دوچرخه به بیش از 100 میلیون در سال رسیده است. دوچرخه در قرن نوزدهم معرفی شده و برای بسیاری امور از جمله تفریحی، کار، نظامی، نمایش، ورزش و... مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال در چین یا کشورهای دیگر، مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل بیشتر از دوچرخه استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که در تصاویر و ویدئوهای کشورهای دیگر نکته نخستی که توجه ها را جلب می کند، تعداد زیاد مردم سوار بر دوچرخه هستند، این بدان دلیل است که دوچرخه در برخی کشورها خاص و محبوب است.

 

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بسیاری از مردم در کشورهای پیشرفته با دوچرخه تردد می‌کنند و حتی در این کشورها برای توسعه فرهنگ دوچرخه سواری و همگانی کردن آن، مسوولان با دوچرخه به محل کار خود می‌روند؟ پاسخ ساده است.

دوچرخه در مقایسه با وسایل نقلیه موتوری دارای مزایای متعددی است، از جمله ورزش بدنی مداوم در دوچرخه‌سواری، پارک آسان‌تر، افزایش قدرت مانور و دسترسی به جاده‌ها. دوچرخه‌سواری کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، آلودگی هوا یا صوتی کمتر و کاهش بسیار بار ترافیکی را سبب می‌شود. دلیل شمار بسیار دوچرخه سواران در کشورهای پیشرفته زمانی روشن می شود که بدانیم این امر منجر به هزینه‌های مالی کمتر فرد دوچرخه سوار و همچنین کاهش هزینه جامعه در سطحی وسیعتر خواهد شد.  

دوچرخه سواری نوعی ورزش است که حتی می‌تواند به عنوان وسیله نقلیه‌ پاک، جایگزین خودرو شود؛ مانند کشورهایی که از مزیت این ابزار ورزشی و تفریحی، استفاده های بسیاری برده اند.

پس بیایید این تصویر زیبا را در ذهن مجسم کنیم؛ تماشای هر روزه شهر خود با تعداد زیادی دوچرخه سوار زن و مرد و آسمانی آبی و هوایی پاک به جای خیل عظیم خودروهای متوقف شده در قفل‌های ترافیکی.

یادتان باشد هنگام دوچرخه سواری از کلاه ایمنی مخصوص دوچرخه سواری استفاده کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/362435/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

29 پیشنهاد برای قاطع تر شدن شما

آنچه باعث پیشرفت نکردن شما می شود، چیست؟

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد آذر ماه

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی مرد متولد آذر ماه

هر روز وقتی از خواب بیدار میشوم احساس خستگی میکنم

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد دی ماه

علایق و روحیات جنسی - روانی مرد متولد دی ماه

چطور حرف به کرسی می نشیند؟

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد بهمن ماه

6 شغلی که آمار خودکشی در آنها به شدت بالا است!!

بدترین راه های مقابله با اضطراب را بشناسید

علایق و روحیات جنسی - روانی مرد متولد بهمن ماه

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی مرد متولد اسفند ماه

با کمک ذهنتان، دردتان را تسکین دهید

افراد باهوش چطور با کسانی که خوششان نمی‌آید رفتار می‌کنند

در مقابل انتقادها، چه کنیم؟

احساسات چگونه زندگی مالی را نابود می کنند؟

چطور از خودکشی جلوگیری کنیم؟

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی زن متولد اسفند ماه

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی مرد متولد فروردین ماه

چگونه روی محیط اطراف مان اثرگذار باشیم؟

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی زن متولد فروردین ماه

وقتی کسی که عاشقش هستید، دوستتان ندارد

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی زن متولد اردیبهشت ماه

خصوصیات جنسی و عواطف مرد متولد اردیبهشت ماه

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد خرداد ماه

نشانه‌های جسمانی افسردگی را بشناسید

راههایی برای بهتر سپری کردن یک روز شلوغ

راهکارهایی برای جلوگیری از زود رنجی

هومیوپاتی و درمان وسواس فکری

آیا فراموش کاریتان طبیعی است؟

9 دروغ زیرکانه ای که همه ما به خودمان می‌گوییم!

چرا خوشحال نیستید؟

10 نشانه افسردگی فصلی

در برخورد با همکارتان مراقب این اشتباهات باشید

اگر ناگهان شغلم را از دست بدهم، چه کنم؟

درمان استرس به سبک ژاپنی ها

راهکارهای ساده ای برای روان صحبت کردن

در ذهن یک فرد مبتلا به اضطراب و دلشوره چه می گذرد؟

تمرین هایی که آلزایمر را فراری می دهند

وقتی بدن «تیک» می‌زند

نگذارید این ترس ها موفقیت شما را تهدید کنند

نکاتی که یک مدیر موفق رعایت می کند

مغز ما به این کلمات حساس است!

تنبل ها بخوانند!

خشم چیست و در چه ساعاتی بیشتر بروز می کند

این حرف‌ها را به طلاق‌گرفته‌ها نزنید!

اگر افسردگی دارید این دمنوش را بخورید!!

تغییرات هورمونی با نوجوان چه می کند؟

روان شناسی افرادی که نمی‌توانند با واقعیت روبرو شوند