همکارانم سایه یکدیگر را با تیر میزنند!
اجتماعي
بزرگنمايي:
آریا بانو - خراسان / دو همکار دارم که سر یک ماجرای کاری، به شدت با هم اختلاف پیدا کردند و الان حدود شش ماه است که سایه یکدیگر را با تیر میزنند. در تمام این مدت، با هم قهر بودند. چطور میتوانم برای آشتی دادن آن ها پا پیش بگذارم که برای خودم دردسر نشود. هر دو مرد هستند و 35 تا 40 ساله. من هم مرد هستم و 25 ساله.
مخاطب گرامی، موضوع روابط بین فردی در محیط کار بسیار مهم است زیرا جو و شرایط کاری را آسان یا سخت میکند. اینکه شما به این موارد حساس هستید، بسیار عالی است. معمولا اینگونه رفتارهایی که در پیامک تان مطرح کردهاید، ذیل مفهوم «رفتار شهروندی سازمانی» قرار میگیرند یعنی فرد خود را عضوی از سازمان میداند و برای بهتر شدن شرایط تلاش خود را فراتر از وظایف سازمانی، انجام میدهد. اما چند توصیه به شما:
شرایط گفتوگو را فراهم کنید
بهترین راه برای میانجیگری، ایجاد شرایط گفتوگوی منصفانه و برابر طرفین است. معمولا در این گونه دلخوریها، قهر کردن باعث بیان نشدن احساسات و افکار می شود و شرایط را پیچیدهتر میکند. متاسفانه قهر کردن یک رفتار مخرب بسیار رایج است. مثلا میتوانید طرفین را بیرون از محیط کار به صرف قهوه یا چای دعوت و آنها را با یکدیگر روبهرو کنید تا بتوانند با هم گفتوگو کنند.
صحبتها را احساسی کنید
بهتر است شما طرف کسی را نگیرید و صرفا با بیان اینکه هر دو طرف آن قدر عاقل و بالغ و فهمیده هستند که به تنهایی مشکلاتشان را حل کنند، فقط زمینه دیدار را فراهم کنید. معمولا آقایان از بیان احساس خود اجتناب میکنند و به بیان وقایع میپردازند. در گفتوگو شما به عنوان تسهیلگر بهتر است صحبت را به سمت احساسات سوق دهید زیرا با تکرار حوادث منتهی به قهر معمولا چیزی عاید نمیشود مگر اینکه سیر و ترتیب وقایع از دیدگاه هر طرف متفاوت باشد. به طور مثال، فرد الف در پاسخ به سوال فرد دیگری حرفی زده است ولی فرد ب چون از نقش سوالکننده بیخبر است، از فرد الف دلگیر شده است. در این حالت بیان وقایع از دید هر طرف، میتواند باعث حل اختلاف شود.
اطلاعات خود را درباره میانجیگری سازمانی بالا ببرید
در انتها به شما بابت تلاش و دلسوزیتان نسبت به اطرافیان تبریک می گویم و پیشنهاد میکنم مطالب مربوط به میانجیگری سازمانی را مطالعه کنید. سازمانهای جدید به سمتی حرکت میکنند که مشاغل جدیدی مانند میانجیگری برای حل اختلافات کارمندی ایجاد میشوند. هرچه سازمانها به سمت کار تیمی حرکت کنند، نقش تسهیل کننده ها و میانجی ها در سازمان پررنگتر میشود. با توجه به جوانی شما و علاقهتان به این امور میتوانید فرصتهای شغلی متعددی در این زمینه برای خود مهیا کنید.
نویسنده : دکتر مهدی سودآوری | روان شناس و مدرس دانشگاه
-
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲:۱۵
-
۱۴ بازديد
-
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/351698/