آریا بانو

آخرين مطالب

زخم زباله بر چهره ساحل بوشهر اجتماعي

زخم زباله بر چهره ساحل بوشهر
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایران / قایق‌ها در ساحل بوشهر وسط دریایی از زباله لنگر انداخته‌اند، اطراف قایق‌های بی‌سرنشین، ظرف‌های یکبار مصرف غذا، بطری‌های آب معدنی و نوشابه با هر حرکت موج بالا و پایین می‌روند و ماهی‌ها جای خود را به زباله‌های جامد داده‌اند!
تایرهای پلاستیکی بخشی از ساحل شنی بوشهر را اشغال کرده‌اند. اما آن‌طور که کارشناسان و فعالان بوشهری به «ایران» می‌گویند؛ آلودگی ساحل بوشهر عمیق‌تر و تلخ‌تر از آن چیزی است که در ساحل به چشم می‌آید. آنقدر عمیق که سازمان حفاظت محیط زیست، شنا در برخی از مناطق این ساحل توریستی را ممنوع کرده است. هرچند گردشگران بی‌توجه به تابلوهای هشداردهنده خود را به موج‌های آلوده از فاضلاب‌های صنعتی و شهری می‌سپارند.
«فاطمه محسنی زاده» کارشناس محیط زیست در گفت‌و‌گو با «ایران» علاوه بر عوامل یاد شده، کشتی‌ها را هم یکی از علل آلودگی‌های بنادر از جمله بندر بوشهر می‌داند و اضافه می کند طناب‌های صیادی یکی از زباله‌های همیشگی سواحل هستند. محسنی‌زاده البته اعتقاد دارد که زباله‌های موجود به ماه‌ها و سال‌های اخیر برنمی گردد و این یک زخم کهنه است. محسنی‌زاده نبود قوانین سختگیرانه را یکی از دلایلی می‌داند که اجازه نمی‌دهد ساحل زیبای بوشهر از زباله‌ها پاک و موج‌های آبی آن زلال شود. او ورود فاضلاب به دریا را باعث شکوفایی جلبک‌ها می‌داند که می‌تواند زندگی برای زیستمندان دریایی را سخت کند. این کارشناس، اسکراب (اوراق سازی) کشتی و تخلیه زباله‌ها علاوه بر عوامل یاد شده، توسط شناورها را هم از دیگر علل وضعیت حال حاضر سواحل و دریای بوشهر می‌داند. نشتی مواد نفتی که در گمرکات دریایی اتفاق می‌افتد هم کم به دریا آسیب نزده است. وجود این حجم از آلودگی به گفته محسنی‌زاده خطر رشد جلبک‌ها را در فصل‌های گرم سال بالا می‌برد.
به گفته «راضیه اشعثی» فعال محیط زیست، شمال بوشهر بیشتر از سوی فاضلاب‌های صنعتی و نفتی تهدید می‌شود و جنوب استان از سوی پتروشیمی‌ها آلوده. اشعثی به روزنامه ایران می‌گوید: «بوشهر هنوز تصفیه خانه فاضلاب ندارد. تمام فاضلاب شهر در شبکه جمع‌آوری و در منطقه‌ای نرسیده به «عالی شهر» در حوضچه‌هایی به‌صورت راکد نگه‌داری می‌شود.» به گفته او، پساب این حوضچه‌ها تحت تأثیر شیب جغرافیایی بوشهر به دریا می‌ریزد و علاوه بر آلودگی، مناظر نازیبایی را می‌سازد. به گفته او جمع کردن فاضلاب در حوضچه‌ای زیر آفتاب که به تصفیه فاضلاب منجر نمی‌شود!اشعثی، کانال‌های شهر برای جمع‌آوری آب‌های سطحی را هم یکی از عوامل آلودگی زیست محیطی بندر بوشهر می‌داند. به گفته او، روباز بودن این کانال‌ها باعث ورود فاضلاب‌های خانگی به آنها می‌شود که به طور مستقیم به دریا می‌ریزد.«طلاب امین» رئیس اداره محیط زیست دریایی بوشهر زباله‌هایی که چهره ساحلی در اسکله‌های صیادی را نازیبا کرده، متعلق به ماهیگیران و صیادان می‌داند. به گفته طلاب، مدیریت زباله‌هایی که روی موج‌های خلیج فارس در اطراف قایق‌ها و لنج‌ها رقص می‌کنند، با شهرداری نیست. مدیریت اسکله‌ها از سوی شیلات به تعاونی‌های صیادی واگذار شده است.
به اعتقاد طلاب، تعاونی‌های صیادی در زمینه پسماند اهمال می‌کنند. او می‌گوید: «آنها وظیفه دارند که کارگر بگیرند و محوطه را تمیز کنند و زباله‌ها را در اسلکه‌ها به شهرداری تحویل بدهند.» او اعتقاد دارد با یک مدیریت قوی می‌توان این مسأله را حل کرد و ساحل بوشهر را از دست زباله‌های لنج‌ها و قایق‌های صیادی نجات داد. این کارشناس یکی دیگر از علل وضعیت پسماندهای ساحلی و دریایی خلیج فارس را نبود قانون و ضابطه برای شناورهای سنتی و کوچک می‌داند و می‌گوید: «کشتی‌های بزرگ براساس قوانین سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) زباله‌ها را تحویل بندر می‌دهند.» دیگر کارشناسان در گفت‌و‌گو با «ایران» حرف‌های او را به طور کامل تأیید نمی‌کند. او می‌گوید:«تسهیلات دریافت زباله به‌صورت تفکیک شده هم در اسکله‌ها برای کشتی‌های بزرگ وجود دارد اما لنج‌ها و قایق‌های صیادی چون مدیریت نمی‌شوند، معمولاً پسماندها را به ساحل تحویل نمی‌دهند.» پسماندهای پلاستیکی رها شده با امواج به ساحل که می‌رسند بر چهره بوشهر زخم می‌زنند.
به گفته طلاب، زباله‌های رها شده توسط لنج‌ها و قایق‌ها حتی به سواحل و جزایر غیرمسکونی مثل پارک ملی نخیلو هم زخم می‌زند.
او فاضلاب را در شهرهای ساحلی یک معضل همیشگی می‌داند و می‌گوید:«چون سطح ایستایی آب در این مناطق بالاست، ایجاد چاه‌های جذبی امکان پذیر نیست.» به گفته وی، شبکه فاضلاب شهری در بوشهر اجرا شده اما تصفیه در آن کامل انجام نمی‌گیرد و این مسأله در دریا ایجاد آلودگی پسابی می‌کند. او یکی دیگر از مشکلات شهرهای ساحلی ورود فاضلاب خاکستری شهروندان از طریق کوچه‌ها و کانال‌ها به دریا می‌داند.بوشهر یکی از بنادر میزبان گردشگران کشور است که تعداد گردشگران سالانه آن بیشتر از دو ساحل دیگر یعنی هرمزگان و سیستان و بلوچستان است. همین مسأله هم می‌تواند علاوه بر تهدید سلامتی بندرنشینان بوشهر، گردشگری این ساحل زیبا را هم زخمی کند، البته گردشگران خود یکی از علل آلودگی سواحل از جمله ساحل بوشهر هستند هرچند طلاب نقش کمرنگی برای آنها در وضعیت ساحل بوشهر قائل است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/348917/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جشن تولد یک سالگی پسر فریدون زندی شیک و لوکس خارج از کشور + ویدیو/ چه پسر نازی خدا حفظش کنه

در شب قهرمانی اسکودتو در میلان چه گذشت؟

درگیری فرانسوی‌ها با پلیس پس از حذف پی‌اس‌جی

رئال اسطوره مغضوب بایرن را به برنابئو دعوت کرد

مصطفوی: تنش روی سکوها از نیمکت باشگاه‌ها می آید

حواشی دیدار نساجی - پرسپولیس در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

حواشی دیدار استقلال - ذوب‌آهن در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

سرنگونی ام باپه در محوطه جریمه دورتموند که داور اعتقادی به پنالتی نداشت

الخلیفی: مستحق حذف نبودیم، ناراحتم

رویس: کسی به تیر دروازه‌های پی‌اس‌جی اهمیت نمی‌دهد!

دورتموند دو موقعیت خلق کرد و فینالیست شد

آتش زدن بنر و پرچم هواداران دورتموند توسط طرفداران پاری سن ژرمن

سردار آزمون و علاقه شدید خانوادگی‌اش به والیبال

تمجید جیمی کرگر و اشلی یانگ از رفتار تماشاگران منچستریونایتد در ورزشگاه پس از شکست این تیم

خوشحالی بازیکنان دورتموند پس از پیروزی مقابل پاری سن ژرمن و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

خلاصه بازی پاری سن ژرمن 0 - دورتموند 1

مصطفوی: باشگاه‌ ها باید از کمیته داوران اطاعت کنند

بعد از 11 سال دورتموند دوباره در فینال ومبلی

محمدی: جرایم مالی به تنهایی راهگشا نیست

گل دوم دورتموند آفساید اعلام شد

سومین و چهارمین شوت پاریسی ها هم به تیر دروازه برخورد کرد!

زنبورها اولین مسافر فینال لندن؛ خداحافظی امباپه و دوستان با لیگ قهرمانان

طرح هواداران پاری سن جذاب ژرمن پیش از شروع بازی

موقعیت خوب پاری سن ژرمن روی شوت دمبله

دوناروما به این شکل روی ضد حمله خطرناک دورتموند دروازه پاریسی ها را نجات داد

کارشناسی داوری فولاد - تراکتور

کارشناسی داوری نساجی - پرسپولیس

اینیستا پس از گل به یادماندی مقابل چلسی

موقعیت خطرناک برای پاریسی ها و برخورد توپ با تیر دروازه

گل اول دورتموند توسط هوملز

کارشناسی داوری استقلال - ذوب آهن

شوت مندس به تیر دروازه دورتمومد برخورد کرد

پاری سن ژرمن 0-1 دورتموند؛ نیمه دوم

شکایت باشگاه سپاهان از تهرانی و پرسپولیس

واکنش رئیس سازمان سینمایی به بیکاری سینماگران

زوج عاشق برنامه «ماه عسل» جدا شدند

موسیقی بی کلام امشب را با ساز گیتار بشنوید

زندگی بزرگان/ از رتبه اول کنکور پزشکی تا شهادت برای فتح خرمشهر

وای به حال روزی که ...

طرز تهیه ترشی گوجه‌ سبز؛ طعمی جدید و جذاب

عوارض قرص و پودرهای لاغری و چاقی

زود عصبی می شوم و دست خودم نیست

ادعای تازه مسئولان وزارت کشور درباره کاهش طلاق

شرکت SpaceX از لباس فضانوردی جدید خود رونمایی کرد

بنشین! مرو!

شب ماند و او دیگر نیامد

مقایسه مورینیو و ده‌روسی از زبان آزمون

سردار آزمون از آینده فوتبالی‌اش می‌گوید!

غایبان هوادار مقابل پرسپولیس مشخص شدند

شوت سنگین ریرسون از کنار دروازه پاری سن ژرمن به بیرون رفت