آریا بانو

آخرين مطالب

سقوط محبوبیت شجریان؟ آقا رفقایت را عوض کن فرهنگی هنری

سقوط محبوبیت شجریان؟ آقا رفقایت را عوض کن
  بزرگنمايي:

آریا بانو - به نظر دیگر وقت آن رسیده که سوال کنیم همایون شجریان در زمینه فعالیت‌های هنری‌اش با چه فرد یا افرادی مشورت می‌کند؟ باید کسی پیدا شود به این هنرمند جوان بگوید: «نصیحت گوش کن جانا که از جان دوست‌تر دارند، جوانان سعادتمند پند پیر دانا را».
روزنامه اعتماد: به نظر دیگر وقت آن رسیده که سوال کنیم همایون شجریان در زمینه فعالیت‌های هنری‌اش با چه فرد یا افرادی مشورت می‌کند؟ اگر این حجم از انتخاب‌ها و تصمیم‌های پرسش‌برانگیز نتیجه مشاوره این گروه خاص است که باید تجدید نظر کند اما اگر این میزان عمل حاشیه‌ساز فقط از سوی شخص او بدون دریافت نظر کارشناسی افراد صاحب‌نظر صورت می‌گیرد باید کسی پیدا شود به این هنرمند جوان بگوید:«نصیحت گوش کن جانا که از جان دوست‌تر دارند, جوانان سعادتمند پند پیر دانا را».
ماجرای جدید از این قرار بود که حامی مالی خواننده مشهور ایرانی طی یک هفته فضای مجازی و اتوبان‌های سطح شهر را به محلی برای تبلیغات گسترده پیرامون برگزاری کنسرت با سنجاق «بزرگ‌ترین کنسرت آنلاین کشور» بدل کرد. اتفاقی که در نهایت همزمان با شروع تعطیلات چند روزه- بهترین زمان ممکن- رخ داد اما کنسرت آنلاین «نسیم وصل» یکشنبه چهارم خرداد ماه درحالی پیش روی مخاطبان قرار گرفت که به دلیل اختلالات پیش آمده در پلتفرم متولی پخش آنلاین این کنسرت زنده، بسیاری از علاقه‌مندان موفق به تماشای اجرا نشدند، یک شکست محض.
کار کارِ مردم است نه اپراتور
گرچه اپراتور پشتیبان برگزاری کنسرت، چندی بعد با انتشار بیانیه‌ای گناه ماجرای رخ داده را روی شانه «استقبال گسترده» مخاطبان گذاشت. بله! این مردم بودند که موجب شدند باقی علاقه‌مندان موفق به مشاهده کنسرت نشوند؛ عذر بدتر از گناه. قضیه البته به همین‌ جا هم ختم نمی‌شد چون تبلیغات گسترده کنسرت در سطح شهر چنین وانمود می‌کرد که علاقه‌مندان می‌توانند «رایگان» یا نهایتا با عضویت در یک اپلیکیشن چند رسانه‌ای از برنامه استفاده کنند ولی چیزی نگذشت که روشن شد، اپلیکیشن مورد نظر مختص مشترکین اپراتور ایرانسل است و برای دیگر مشترکان خطوط تلفن همراه رایگان نیست. اینجا هم باید پرسید آقایان تاجر! به کجا چنین شتابان؟
الهام پاوه‌نژاد از بازیگران شناخته شده تئاتر و تلویزیون در زمره چهره‌هایی بود که نسبت به مسائل به وجود آمده اعتراض کرد:«تا قبل از شروع- کنسرت- مدام تیزر پخش شد... و لحظه لحظه هیجان بیشتر! به محض ورود تصویر به تالار... آنچه می‌بینید(صفحه سیاه اپلیکیشن لنز) دریافتی من از کنسرت لایو بود! آنقدر عصبی شدم و بال بال زدم که گفتن ندارد! خبر دارم تعدادی از دوستان هم با همین مشکل مواجه شدند! و این برای تلویزیون اینترنتی که تا قبل از این نمی‌شناختم... یک فاجعه است! وقتی توانایی پوشش فنی ندارید، مجبور نیستید انجامش دهید! خوب می‌دانید چه درآمدی با این کار کسب کردید. خود من برای تعداد زیادی لینک دانلود اپلیکیشن فرستادم ولی...».
کاربر دیگری در فضای مجازی نسبت به این تصمیم چنین واکنش نشان می‌دهد:«می‌ریم تو کوه و کمر می‌خوایم به مامانمون خبر بدیم که زنده‌ایم، هنوز ایرانسل آنتن نمیده اما همراه اول آنتن میده. حالا که می‌خوایم بشینیم تو خونه و کنسرت همایون شجریان ببینیم باید حتما خط ایرانسل داشته باشیم! اوضاع دقیقا مثه شرایط کروناس، یه روز می‌گن ماسک نزن یه روز می‌گن بزن.»

آریا بانو


واکنش‌هایی از این دست در فضای مجازی کم نبود و شکست ایرانسل در پوشش کنسرت آنلاین موجب شد هشتگ «همایون شجریان» بین کاربران ایرانی ترند یا داغ شود. بگذریم که گزارش رسانه‌ها نشان می‌دهد حامی مالی در مورد دیگری نیز برخلاف باقی کنسرت‌های آنلاین برگزارشده در تالار وحدت رفتار کرده است.
از دیگر نکات مهمی که شب گذشته به ‌شدت کنسرت آنلاین همایون شجریان را تبدیل به یک اجرای زنده در حضور تماشاگران کرده بود، حضور بیش از 80 مهمان در طبقه دوم تالار وحدت بود که این آمار برای اجرایی که طبیعتا ‌باید در غیاب مخاطبان صورت می‌گرفت و به‌ خصوص در قیاس با کنسرت‌های آنلاینی که پیش از این در این تالار برگزار می‌شد، نکته جالب توجهی بود. حین برگزاری کنسرت‌های آنلاین گذشته فقط تعداد محدودی از خبرنگاران و عوامل فنی اجرا در سالن اجرا حضور پیدا می‌کردند. نکته‌ای که با توجه به شکل و شمایل حضور مهمان‌ها حاضر در برنامه به نظر می‌آمد به نفع دعوت‌های افتخاری اسپانسرها نادیده گرفته شده و این عدم ملاحظه مشکلاتی را هم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جهت مقابله ویروس کرونا در محل اجرا ایجاد کرده بود.

آریا بانو


زیرساخت نیست ولی درگاه دریافت پول هست
به راحتی می‌توان گفت که برگزاری چنین کنسرتی در واقع سوءاستفاده از مخاطب بوده است. در واقع کاربران پس از ورود به این سامانه و خرید بلیت متوجه مشکلات فنی کنسرت شدند و هیچ‌کس جوابگوی چنین اختلالاتی نبوده است. شایان ذکر است که این مشکل، ارتباطی به اختلال اینترنت نداشته و کاربران حتی با اینترنت ایرانسل هم موفق به تماشای کنسرت نبوده‌اند در نتیجه این مشکلات کاملا از ضعف سامانه لنز نشات گرفته است.
مشکلات این کنسرت در شرایطی رخ داد که در دوران قرنطینه ویروس کرونا شاهد کنسرت‌های آنلاین موفقی در سامانه‌های دیگر داخلی بوده‌ایم و این موضوع ضعف لنز را بیشتر نمایان می‌کرد. در واقع در شرایطی که ویدیوهای زنده به راحتی از هر شبکه‌ا‌ی از اینستاگرام و یوتیوب تا برخی سایت‌‌های داخلی به راحتی در دسترس کاربران قرار می‌گیرند و بدون هیچ‌گونه اختلالی اجرا می‌شوند، چنین مشکلی، آن هم در کنسرتی بزرگ که تبلیغات گسترده‌ای برای آن انجام شده بسیار عجیب و شوکه‌کننده است.

آریا بانو


نتیجه این کنسرت چیزی جز بی‌اعتمادی کاربران به چنین برنامه‌های آنلاینی نبوده است. قطعا سامانه لنز نیز پس از این کنسرت آنلاین برای مردم یک سامانه شکست خورده به حساب می‌آید و از این پس هرگز کسی روی آن حساب نخواهد کرد. اما سوال اصلی این است که چرا و چطور بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها یا بدون تست و برگزاری کنسرت آزمایشی چنین برنامه‌های بزرگی با هنرمندانی موفق و محبوب برگزار می‌شود؟ چطور به همین سادگی هزینه یک کنسرت آنلاین از مردم دریافت شد بدون اینکه محتوایی در اختیارشان قرار گیرد؟ آیا از این پس مردم می‌توانند به چنین برنامه‌های آنلاینی اطمینان کنند؟ چه کسی پاسخگوی اعتراضات مردم به این کنسرت آنلاین ناموفق خواهد بود؟» واقعیت ماجرا این است که در نهایت کسی پاسخگوی اعتراض‌ها نخواهد بود در مقابل نیز هیچ‌یک از کاربران فضای مجازی هم باور نمی‌کنند که ارگان مرتبط با ارایه خدمات تلفن همراه و اینترنت در سطح کشور(گرچه بسیار ضعیف) توانایی پیش‌بینی پیش آمدن چنین اختلالی را نداشته باشد، آن ‌هم وقتی نام همایون شجریان در میان است؛ کج سلیقگی محض.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/328910/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیا احساسات را به فرزندانمان یاد می دهیم یا ارث می دهیم؟

افسردگی ناشی از تعطیلات چیست؟

9 عادت روزانه‌ای که باید هر چه زودتر ترک کنید

ویژگی‌های چهره که باعث جذاب‌تر دیده شدن افراد می‌شود

اضطراب بیشتر با استفاده بیش از اندازه از اسمارت فون ها

چرا بی دلیل گریه می کنیم؟

آیا افراد تحصیل‌کرده به مشکلات روحی بیشتری دچار می‌شوند؟

شغلی را که واقعا دوست دارید بیابید

راه های رفع کسالت بعد از تعطیلات نوروز

چرا در مورد مسائل مالی، احساسی تصمیم می‌گیریم؟

راهکارهایی برای رهایی از استرس

نکاتی درباره رایج ترین بیماری روانی

افزایش سطح انرژی بدن در آغاز روز با رنگ نارنجی و چند اقدام ساده

علائم افسردگی خفیف

مهارت تفکر انتقادی‌تان را چگونه پرورش دهید؟

اختلال مانیک (دوقطبی) چیست؟

چرا در خواب حرف می‌زنیم؟

چگونه انرژی منفی را از خانه دور کنیم؟

چگونه هورمون استرس را کم کنیم؟

انعطاف پذیری ذهن، به این 4 عامل بستگی دارد!

یادگیری و تقویت حافظه

این نشانه‌های پنهان اضطراب را جدی بگیرید

ناامیدی و بدبینی نشانه ای از اختلالات خلقی است

اگر فرزند وسط هستید این مطلب را حتما بخوانید

وقتی زنان افسرده می شوند

شاید از افسردگی پنهان رنج می‌برید...

چهار روش اشتباه برای جلب توجه

چه کنیم تا بقیه به ما گوش بدهند؟

8 روش اثبات شده برای غلبه بر استرس

چگونه در محل کار روحیه بهتری داشته باشیم؟

چطور با شکست عاطفی مدارا کنیم؟

افسردگی پس از زایمان عامل افت ضریب هوشی نوزاد

چرا گاهی به جای حرف زدن، سکوت می‌کنیم؟

زنگ هشدار تلفن‌های همراه عامل بی‌خوابی

مشکلات روانی در کمین شب‌کارها

احساسات ما چه تأثیری بر بدنمان دارند؟

این سه دیدگاه تان درباره روانشناس‌ها را تغییر دهید

خودشناسی، بدون دانستن فلسفه هم ممکن است

با افراد منفی باف چگونه برخورد کنیم؟

باورهای غلط در مورد اختلالات طیف اوتیسم

بی خوابی کشیدن برای گشت و گذار مجازی

راه های سریع و ساده برای خلاص شدن از استرس

از نشانه‌های عجیب ابتلا به زوال عقل

برای درمان افسردگی چی بخوریم؟

دست و دل تان به کار نمی‌رود؟

در میهمانی ها چطور کمتر خجالت بکشیم؟

چرا از ترسیدن لذت می‌بریم؟

افسردگی خودبخود خوب نمی‌شود

ترس از رها‌شدگی

با کسانی که پارانوئید دارند، چه کنیم؟