آریا بانو

آخرين مطالب

وزنه‌برداری زنان در سالی که گذشت ورزشي

  بزرگنمايي:

آریا بانو-

سال 98 برای وزنه‌برداری زنان سال پر فراز و نشیبی بود. تیم ملی وزنه‌برداری زنان در این سال به مسابقات گزینشی المپیک رفتند. هرچند نباید فراموش کنیم که تیم ملی وزنه‌برداری زنان در سال 1396 تشکیل و لباس رسمی این تیم که منطبق با موازین اسلامی است در حاشیه مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2018 رونمایی شد.

همچنین پیش از تشکیل تیم ملی 2 دختر خردسال ایرانی به صورت نمادین در مسابقه‌های بین‌المللی جام فجر در سال 1396 به روی تخته رفتند. «آیسان ادیب» 8 ساله اهل اردبیل و «یگانه خدابنده» 6 ساله اهل شوشتر دخترانی بودند که نخستین بار در جلوی دوربین‌های تلویزیونی وزنه‌ زدند.

یکسال پس از آن دختران نوجوان در سال 97 و در مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان برای نخستین بار حضور یافتند و تابوی زنان وزنه‌بردار را برای شرکت در رقابت‌های بین‌المللی شکستند.

تیم دختران ایران در این رقابت‌ها با 4 وزنه‌بردار شرکت کرد و با کسب 234 امتیاز در رده نهم نوجوانان آسیا قرار گرفت. پارمیدا محمودیان در دسته 58 کیلوگرم با مجموع 102 کیلوگرم ششم شد. الناز باجلانی در دسته 63 کیلوگرم با مجموع 143 کیلوگرم در مکان پنجم قرار گرفت. مهدیه کلالی در دسته 69 کیلوگرم  با مجموع 102 کیلوگرم به مقام هشتم رسید و در نهایت سیده نرگس میرزکی در دسته به اضافه 75 کیلوگرم و با مجموع 109 کیلوگرم در مکان هفتم ایستاد.

این رویداد سبب شد تا فدراسیون وزنه‌برداری اردوی تیم ملی زنان را برای اعزام آنان به مسابقات قهرمانی آسیا در نینکبو چین در پنجم فروردین برگزار کند. بنابراین 7 وزنه‌بردار شامل پریسا جهانفرکیان، مرضیه قنبری، سیده الهام حسینی، الناز باجلانی و ابریشم ارجمندخواه، مریم زارع و پوپک بسامی برای نخستین بار راهی این رقابت‌ها شدند و از سوم تا دهم اردیبهشت بروی تخته رفتند.

بسامی در دسته 55 کیلوگرم با مجموع رکورد 143 کیلوگرم در جایگاه دوازدهم آسیا، پریسا جهانکفریان در دسته 78 کیلوگرم با مجموع 185 کیلوگرم در رده نهم قاره کهن، مرضیه قنبری در دسته 76 کیلوگرم با مجموع 155 کیلوگرم در جایگاه نهم آسیا، سیده الهام حسینی در دسته 71 کیلوگرم و با مجموع 176 کیلوگرم در جایگاه ششم قاره کهن، مریم زارع در دسته 59 کیلوگرم گروه اول با مجموع 141 کیلوگرم در جایگاه هشتم آسیا، الناز باجلانی و ابریشم ارجمندخواه در دسته 64 کیلوگرم با مجموع 163 و 150 گیلوگرم در رده پانزدهم و شانزدهم قاره کهن ایستادند. بنابراین تیم ملی زنان وزنه‌بردار ایران با 314 امتیاز در رده نهم آسیا جای گرفت.

هر چند نباید نادیده گرفت که در این مدت فدراسیون با سرپرستی «علیرضا خسروی» اداره می‌شد و در 16 تیر این سال «علی مرادی» یکبار دیگر سکاندار فدراسیون شد.  وی برای رساندن زنان به المپیک مسابقات گزینشی را برای وزنه‌برداران در نظر گرفت و در نهایت با تصمیم فدراسیون این ترکیب هفت نفره به 4 نفر برای حضور در مسابقات جهانی تایلند رسید.

«پوپک بسامی»، «ابریشم ارجمندخواه»، «سیدالهام حسینی» و «پریسا جهانفکریان» در این مسابقات برای نخستین بار از 27 شهریور تا پنجم مهر شرکت کردند. در این رقابت‌ها بسامی همانطور که در آسیا به عنوان نخستین نماینده وزنه‌برداری زنان ایران به روی تخته رفت این تجربه اولین بودن را در جهانی هم تکرار کرد. وی در دسته 55 کیلوگرم و با مجموع 158 کیلوگرم در رده 37 جهان ایستاد. ارجمندخواه نیز در دسته 71 کیلوگرم با مجموع 170 کیلوگرم در رده 24 جهان قرار گرفت. پریسا جهانفکریان در دسته 87 کیلوگرم در جایگاه 21 جهان ایستاد. سیده الهام حسینی نیز در دسته 71 کیلوگرم با مجموع 195 کیلوگرم در رده 16 جهان قرار گرفت.

بنابراین تیم ملی وزنه‌برداری 4 نفره زنان ایران در پیکارهای جهانی  در بین 74 کشور جهان در رده چهل و هفتم جای گرفت.

پس از این مسابقات اوج انتقادها به عملکرد ضعیف زنان وزنه‌بردار مطرح شد.  همین امر سبب شد تا رییس فدراسیون وزنه‌برداری از «اکبر خورشیدی» مربی تیم ملی وزنه‌برداری مردان کمک بخواهد. در این میان وی به عنوان مشاور فنی وزنه‌برداری زنان انتخاب شد و «مریم امرالله» که در جایگاه مربی این تیم بود جای خود را به مربی دیگری داد و فدراسیون تصمیم گرفت تا مربیان ادواری را در کنار خورشیدی در اردوها و مسابقات قرار دهد تا آنان در این زمینه کسب تجربه کنند.

خورشیدی از کسب مدال آسیایی زنان وزنه‌بردار مطمئن بود و ظرفیت بالای آنان را ستودنی دانست. پس از این رویداد فدراسیون تصمیم گرفت تا از چهار وزنه بردار تنها 2 نفر را راهی مسابقات گزینشی المپیک کند. برهمین اساس و در ادامه این رقابت‌ها پریسا جهانفکریان و سیده الهام حسینی به مسابقات بین‌المللی جام نعیم سلیمان اوغلو از 23 تا 26 آبان به میزبانی غازی آنتپ ترکیه رفتند.

حسینی در این مسابقات برای آنکه گام‌های خود را در مسیر توکیو تثبیت کند دسته وزنی خود را از 71 کیلوگرم به 76 کیلوگرم تغییر داد. او در کنار 3 وزنه‌بردار دیگر در گروه اول و با مجموع 198 کیلوگرم در جایگاه سوم قرار گرفت و با کسب مدال برنز، نام خود را به عنوان نخستین مدال تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران ثبت کرد.

جهانفکریان نیز تصمیم گرفت تا در این مسابقات در دسته فوق سنگین 87 کیلوگرم وزنه بزند.  وی نیز با مجموع 197 کیلوگرم به عنوان چهارمی از میان 4 وزنه‌بردار رسید.

با نخستین مدال‌آوری حسینی در مسابقات ترکیه بارقه‌های امید برای موفقیت‌های بعدی زنان در وجود همه روشن شد. فدراسیون در ادامه حسینی و جهانفکریان را راهی مسابقات بین‌المللی قطرکاپ کرد.

جهانفکریان در این مسابقات در گروه اول دسته 87 کیلوگرم با مجموع 202 کیلوگرم در رده هفتم این مسابقات قرار گرفت و حسینی نیز در گروه اول دسته 76 کیلوگرم با مجموع 202 کیلوگرم در رده نهم این مسابقات جای گرفت.

با برگزاری این رقابت‌ها فدراسیون جهانی وزنه‌برداری رنکینگ جهانی وزنه‌برداران را اعلام کرد که حسینی در دسته 76 کیلوگرم  با 1443 امتیاز  و 6 پله صعود در رده 44 و جهانفکریان در دسته 87 کیلوگرم با 1043 امتیاز و سه پله صعود در رده 40 جهان قرار گرفتند.

پس از این رقابت‌ها با توجه به اینکه فاصله 2 نماینده وزنه‌برداری زنان ایران با رقبا جهت کسب سهمیه المپیک بسیار زیاد بود، شانس کسب سهمیه المپیک آنان کم شد به همین دلیل امید فدراسیون وزنه‌برداری تنها به تعلق وایلد کارت یا همان سهمیه اهدایی فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری به زنان وزنه‌بردار بود. دیری نپایید که کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد کشورهایی که بیش از 8 سهمیه المپیک کسب کرده باشند وایلد کارت به آنان تعلق نمی‌گیرد. این قضیه سبب شد تا وزنه‌برداران ناامید شوند اما فدراسیون وزنه‌برداری ایران نامه‌ای را به کمیته بین‌المللی المپیک زد تا با درخواست تعلق وایلد کارت به حسینی موافقت کنند و هنوز خبری از موافقت این کمیته نرسیده است.

در این میان رییس فدراسیون تصمیم گرفت تا برای افزایش دانش مربیان وزنه‌برداری، مربیان چینی را به ایران بیاورد تا همزمان با برگزاری مسابقات گزینشی المپیک جام فجر در رشت زنان نیز از دانش این مربی بهره‌مند شوند.

بنابراین «ژو جی هونگ» برای آموزش طراحی تمرین و موارد دیگر در 2 کلاس چهار ساعته در 13 و 14 بهمن ماه 98  حضور یافت.

پس از آن فدراسیون که قرار بود تیم دختران نوجوان را به مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان راهی کند اما بدلیل مشکلات مالی این اعزام را لغو کرد تا این نوجوانان در کنار تیم ملی بزرگسالان راهی مسابقات غرب آسیا در امارات شوند.

این رقابت‌ها هم بدلیل شیوع ویروس کرونا و صادر نکردن روادید وزنه‌برداران زن و مرد از سوی کشور امارات لغو شد و تنها «سهراب مرادی» که یک هفته قبل راهی این کشور شده بود توانست در این مسابقات شرکت کند. با این تفاسیر دختران وزنه‌بردار «سیده الهام حسینی»، «پریسا جهانکفریان»، «الناز باجلانی» و «فروغ یونسی» این مسابقات را هم از دست دادند.

در روزهای پایانی سال دختران باید در اردوی تیم ملی برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا در 27 فروردین ماه در ازبکستان شرکت می‌کردند اما بدلیل بوجود آمدن شرایط بحرانی در دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا این رقابت‌ها هم لغو شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/286287/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اینستاگرام، دشمن بزرگ سلامت روان

چرا آدم‌هایی که دوست داریم را از خود دور می‌کنیم؟

5 چیزی که شما را در زندگی عقب می‌اندازند

9 خوردنی برای کاهش اضطراب

طرز خوابیدن شما در مورد شخصیت‌تان چه می‌گوید؟

اگر به آینده‌ی رابطه‌تان شک دارید، این سوال‌ها را از خودتان بپرسید

5 دلیل بیدار شدن از خواب در میانه‌های شب

چرا باید زندگی شخصی‌تان را شخصی نگه دارید

فواید دروغ گفتن به خودمان!

آنچه مردم را عصبی و پرخاشگر می‌کند

بیش فعالی قابل درمان است؟

فوبیا چه تفاوتی با ترس دارد؟ + انواع فوبیا

چرا نباید دنبال انتقام گرفتن باشید

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

درمان فراموشی و تقویت حافظه با این اقدامات

رابطه صمیمی با پدرتان از شما یک زن قوی می‌سازد

خودگویی منفی و تاثیرات آن

همکار عزیز لطفا نفرت انگیز نباشید!

استرس، پارکینسون را 2 برابر تشدید می کند

چرا لازم است گاهی با خودمان خلوت کنیم؟ از فواید شگفت انگیز تنهایی

اختلال بازی چیست ، علل و راه های درمان

راه مراقبت از ذهن در فصل سرما

خوابی بی نظیر را تجربه کنید

چرا غُر زدن حس خوبی دارد؟

چگونه استرس و اضطراب را کنترل کنیم؟

بیماری های روانی از طریق والدین به جنین منتقل می شود؟

ابتلا به افسردگی، 8 دلیل پنهان دارد!

آیا برای مشاوره به روانشناسان مراجعه می کنید ؟

10 فرد سمی که باید هر چه سریع تر از خودتان دور کنید!!

چرا گاهی احساس بدبختی می‌کنیم؟

با دیدن این 7 نشانه به دوستی های خود پایان دهید

افسردگی پاییزی، با دلشوره و افسردگی پاییزی چه کنیم؟

اضطراب مانعی برای درمان شوره‌سر

چه کسانی بیشتر در معرض افسردگی‌ هستند؟/مشخصات افراد افسرده

اینقدر به خودتان فشار نیاورید!

با آلزایمری‌ها چگونه رفتار کنیم؟

چرا خانم‌ها روی ظاهرشان بیش از حد حساس‌اند

علت بدبینی برخی افراد چیست؟

روانشناسی رنگ آبی

مراقب اختلالات روانی نوجوانان باشید

مادر وسواسی ام قبول نمی کند که به شدت وسواس دارد!

نتایج نظرسنجی زنان شادتر هستند یا مردان ؟

نقش شبکه‌های مجازی در درمان افسردگی

هفت دلیل برای کسل بودن و کمبود انرژی شما

بهداشت روانی چیست؟

اگر شما هم دچار خودانتقادی مخرب هستید، بخوانید

دلایل اصلی پایین آمدن عزت نفس

پیامدهای سرنوشت‌باوری (تقدیرگرایی)

اوج افسردگی پاییزی چه زمانی است؟

علائم کمبود اعتماد به نفس در خودتان را بشناسید