آریا بانو

آخرين مطالب

سبک زندگی خانواده مهدوی در ایام قرنطینه خانگی گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - شبستان / حجت‌الاسلام ملایی با اشاره به راهکارهای تمرین سبک زندگی مهدوی در فضای خانوادگی در ایام قرنطینه خانگی برای مقابله با کرونا، گفت: حفظ آرامش از طریق دعا از اولویت‌های خانواده مهدوی است.همزمانی تعطیلات نوروز با ایام مبارزه با شیوع ویروس کرونا و ضرورت ماندن در منزل، می تواند فرصت انس خانوادگی با امام زمان(عج) و تحقق سبک زندگی مهدوی و منتظرانه را برای خانواده ها فراهم کند.
از این رو، با حجت الاسلام «حسن ملایی»، مدیر گروه اخلاق و خانواده مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم برای استفاده منتظرانه از تعطیلات نوروزی گفت وگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:
تعطیلات نوروز و فرصت ماندن در خانه برای مقابله با شیوع کرونا، چه ظرفیتی برای ارتباط با امام زمان(عج) و تمرین سبک زندگی منتظرانه دارد؟
در خانواده های امام زمانی در این روزهای آغازین سال جدید و علی رغم شیوع ویروس کرونا باید تدابیر و راهکارهایی اتخاذ شود.
نکته اول آنکه خانواده مهدوی باید محاسبه ای خانوادگی داشته باشد یعنی همانطور که فرد منتظر برای خود هدفگذاری هایی داشته و بخشی از آمادگی ها و زمینه سازی های ظهور را انجام می دهد، یک خانواده منتظر و مهدوی هم در ابتدای سال حتما هدفگذاری هایی داشته و کوشیده به عنوان نهادی کوچک اما مهم و تاثیرگذار فعالیتی را انجام دهد که به روند تسریع در ظهور کمک کند.
اکنون که در آغازین روزهای سال نو قرار گرفته ایم یکی از بهترین فرصت ها برای محاسبه اهداف خانوادگی منتظران فراهم شده است، چقدر خوب است اعضای خانواده به ویژه پدر و مادر و اگر فرزندان بزرگتری هم هستند با هم مرور کنند در طول سالی که گذشت چه کارهایی کرده اند که به زمینه سازی ظهور کمک می کند و چقدر توانسته اند رضایت حضرت حجت(عج) را به دست آوردند بعد از این محاسبه، نقاط قوت و ضعف مشخص می شود.
مشخص شدن نقاط قوت و ضعف چه کمکی به تحقق خانواده مهدی یاور می کند؟
خانواده مهدوی باید برای نقاط قوت سپاسگذار باشد و از امام زمان(عج) بخواهد این نقاط قوت ها استمرار بیابد و برای رفع نقاط ضعف راهکارهای برطرف شدن را بیابد.
مجموعه اینها به برنامه ریزی کمک می کند تا ما با تحویل سال جدید همه با هم تصمیم بگیریم که کاری خوب را ادامه دهیم و نقطه ضعفی را برطرف کنیم.
در احادیث است که برای تقویت عادتی خوب یا رفع عادتی بد، یک سال باید مداومت کنید.
آرامش در خانواده مهدوی چه جایگاهی دارد و از چه طریق باید تامین شود؟
نکته دیگر درباره ویژگی های خاصی است که امسال به دلیل ویرویس کرونا حادث شده؛ خانواده مهدوی باید نکاتی را رعایت کند نخست حفظ آرامش در خانواده اگر بخواهیم فعالیت مهدوی داشته باشیم بدون آرامش ممکن نیست هم پدر و مادر و هم فرزندان بزرگتر باید مراقب باشند فضای خانوادگی مضطرب نباشد.
قرار نیست همه اخبار و اطلاعات و محتوای شبکه های اجتماعی را به فضای خانواده منتقل کنیم، والدین باید به این مهم توجه داشته باشند.
یکی از مهمترین راه های حفظ این آرامش، دعا است ماه رجب، ماه دعا و استغفار است، انس با برخی ادعیه به ویژه از سوی پدر و مادر آنهم در شرایط محدودیت فعالیت ها و تعطیلی اماکن مذهبی، با اقامه نماز جماعت خانوادگی و نیز مداومت بر دعای شریف ماه رجب آرامش بخش است.
آیا دعایی از امام زمان(عج) هست که بتوان با آن در این ایام انس گرفت؟
در باقیمانده ماه رجب خوب است دعایی که از سوی امام زمان(عج) به وسیله نائبان خاص به دست ما رسیده، خوانده و نسبت به آن مداومت شود.
در «مفاتیح الجنان» در ادعیه ماه رجب دعایی با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز می شود که این دعا از سوی نائب خاص حضرت حجت(عج) ارائه شده و مداومت بر آن برکات بسیار دارد.
چه فعالیت های دیگری به تمرین سبک زندگی منتظرانه در این ایام وانس حداکثری با امام زمان(عج) و رسیدن به آرامش در سایه آن کمک می کند
به فراخور ظرفیت ها و استعدادها در کنار ایجاد نشاط و آرامش مهدوی، می توان برخی کتاب های مرتبط با امام زمان(عج) همچون کتاب های شعر مهدوی را در فضای خانوادگی در این ایام مطالعه کرد و حتی می توان مشاعره های مهدوی را در فضای خانوادگی انجام داد.
در این فضا استغاثه و مددخواهی از امام زمان(عج) باید داشته باشیم که به بسیار آرامش بخش است مرحوم آیت الله العظمی بهجت می فرمود: در هر حال باید برای تعجیل در امر فرج و رفع نگرانی ها و گرفتاری ها و نجات و اصلاح حال مومنین بگوییم «اللَّهُمَّ اکْشِفْ هٰذِهِ الْغُمَّهَ عَنْ هٰذِهِ الْأُمَّهِ بِحُضُورِهِ ، وَعَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ»
قراری هم می توان گذاشت در ماه های رجب و شعبان برای خواندن سوره های کوچک مثل سوره مبارکه توحید و تقدیم از جانب امام زمان(عج) به ساحت حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت نرجس خاتون(س) مادر امام زمان(عج).
این توصیه ها به ایجاد فضای مهدوی در خانواده ها در این ایام کمک می کند. خوب است در شبکه های اجتماعی این دستورالعمل ها را منتشر و همدیگر را در مواجهه با بحران ها به انجام آنها توصیه کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/284670/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افراد باهوش چطور با کسانی که خوششان نمی‌آید رفتار می‌کنند

در مقابل انتقادها، چه کنیم؟

احساسات چگونه زندگی مالی را نابود می کنند؟

چطور از خودکشی جلوگیری کنیم؟

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی زن متولد اسفند ماه

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی مرد متولد فروردین ماه

چگونه روی محیط اطراف مان اثرگذار باشیم؟

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی زن متولد فروردین ماه

وقتی کسی که عاشقش هستید، دوستتان ندارد

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی زن متولد اردیبهشت ماه

خصوصیات جنسی و عواطف مرد متولد اردیبهشت ماه

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد خرداد ماه

نشانه‌های جسمانی افسردگی را بشناسید

راههایی برای بهتر سپری کردن یک روز شلوغ

راهکارهایی برای جلوگیری از زود رنجی

هومیوپاتی و درمان وسواس فکری

آیا فراموش کاریتان طبیعی است؟

9 دروغ زیرکانه ای که همه ما به خودمان می‌گوییم!

چرا خوشحال نیستید؟

10 نشانه افسردگی فصلی

در برخورد با همکارتان مراقب این اشتباهات باشید

اگر ناگهان شغلم را از دست بدهم، چه کنم؟

درمان استرس به سبک ژاپنی ها

راهکارهای ساده ای برای روان صحبت کردن

در ذهن یک فرد مبتلا به اضطراب و دلشوره چه می گذرد؟

تمرین هایی که آلزایمر را فراری می دهند

وقتی بدن «تیک» می‌زند

نگذارید این ترس ها موفقیت شما را تهدید کنند

نکاتی که یک مدیر موفق رعایت می کند

مغز ما به این کلمات حساس است!

تنبل ها بخوانند!

خشم چیست و در چه ساعاتی بیشتر بروز می کند

این حرف‌ها را به طلاق‌گرفته‌ها نزنید!

اگر افسردگی دارید این دمنوش را بخورید!!

تغییرات هورمونی با نوجوان چه می کند؟

روان شناسی افرادی که نمی‌توانند با واقعیت روبرو شوند

بلوغ و پاسخگویی به سوالات نوجوانان

موبوفوبیا، ترس تازه بشر!

مغز وقت اضطراب!

دوستِ خوب یعنی کسی که...

دچار وسواس مقایسه شده اید؟

این جملات را به افسرده ها نگویید

وقتی ‌عزیزترین آدم‌زندگی ‌به آلزایمر مبتلا می‌شود، باید چه‌کنیم؟

11 تفاوت افراد خیلی موفق با سایر افراد

چرا خانواده تلگرامی یک خانواده منزوی است؟

علائمی که می گویند باهوش تر از حد نرمال هستید

9 عاملی که شما را به آرزوهایتان می رساند

چرا از موفقیت دیگران غمگین و ناراحت میشویم؟

آیا برای خریدهای نوروزی فکر شده عمل می کنید؟

چرا این افکار را باید متوقف کنید؟