آریا بانو

آخرين مطالب

ناهار/ قیمه لاپلو، پیشنهاد خوش آب و رنگ امروز خانه داري

  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایران کوک / قیمه لاپلو چیست؟ یه غذای فوق العاده خوشمزه که من به شخصه خیلی دوستش دارم. قیمه لاپلو یا درهم که به قیمه شاه عباسی هم معروفه، یه روش برای تهیه خورش قیمه محسوب میشه. توی این روش شما خورش رو باید با برنج دم بندازین. همین! البته دستور تهیه اون به همین جا ختم نمیشه. یه سری نکته داره که خب میگیم براتون. ما این جا قیمه لاپلو با گوشت تکه ای یا همون خورشتی رو آموزش میدیم. بعدش به نکاتی که ممکنه براتون سوال بشه می پردازیم. خلاصه کلی کار داریم
چی لازم دارم:
گوشت تکه ای 300 گرم
برنج 3 پیمانه
پیاز متوسط 2 عدد
لپه 1 پیمانه
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
روغن به میزان لازم
نمک به میزان لازم
لیمو عمانی 2 عدد
پودر دارچین 1/2 قاشق چایخوری
دانه هل به میزان دلخواه
چطور پبزم:
اگه دوست نداشته باشین میتونین ادویه هایی که گفتیم رو استفاده نکنین. اما برای تهیه یه قیمه لاپلو مجلسی خوبه که با این ادویه ها درست بشه. بیشتر به خاطر این که توی مهمونی ها عطر و طعم غذاتون خاص تر باشه. اگه توی تهیه خورشت قیمه استاد هستین که تهیه این غذا براتون خیلی آسونه. اما اگه مبتدی هستین اصلا نگران نباشین. ما پیشتون هستیم. مرحله به مرحله و قدم به قدم! من که طاقتم تموم شد. شما چی؟ برای تهیه قیمه لاپلوی خوشمزه و مجلسی آماده هستین؟
1- برنج را خوب بشویید و اجازه دهید یکی دو ساعت در مخلوط نمک و آب خیس بخورد. لپه را هم خوب شسته و اجازه دهید همین مدت در آب باشد. بهتر است یکی دو مرتبه آب لپه را عوض کنید تا نفخ آن از بین برود.
2- پیازها را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد کنید. یک تابه بزرگ یا قابلمه به ابعاد مناسب روی حرارت بگذارید. مقداری روغن در آن بریزید تا داغ شود. پیازها را با روغن تفت دهید تا نرم شوند.
3- وقتی پیاز نرم و سبک شد، نوبت به اضافه کردن گوشت خورشتی می رسد. گوشت خورشتی را تا حدی با پیاز تفت دهید که تغییر رنگ بدهد.
4- لپه ها را آبکش کنید و در تابه بریزید. آن ها را خوب به همراه گوشت تفت دهید. حالا رب گوجه فرنگی و زردچوبه را اضافه کنید و با هم بهم بزنید.
5- یک یا دو پیمانه آب اضافه کنید. مقداری پودر دارچین، هل و در صورت تمایل فلفل سیاه اضافه کنید. اجازه دهید خورشت قیمه لاپلو به مدت دو الی دو و نیم ساعت با شعله ملایم خوب بپزد. زمان پخت به نوع گوشت و لپه شما وابسته است. حدود یک ساعت آخر پخت خورشت؛ لیمو عمانی، نمک و در صورت تمایل زعفران دم کرده را اضافه کنید.
6- یکی از گوشت ها را بردارید و از پخته بودن آن مطمئن شوید. حالا آب برنج را خالی کنید. یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و تا نصف آن آب بریزید. برنج را به قابلمه اضافه کنید تا بپزد.
7- در تهیه قیمه لاپلو نیازی نیست برنج، مثل روش برنج آبکش کاملا بپزد تا آن را بردارید. این بار برنج را کمی دانه تر و اصطلاحاً زنده تر از روی حرارت بردارید. آن را آبکشی کنید. وقتی آب مواد خورشت قیمه جمع شد، اجاق گاز را خاموش کنید.
8- کف یک قابلمه را با روغن چرب کنید. ته دیگ دلخواه خودتان را در قابلمه قرار دهید. حالا یک لایه از برنجی که آماده کرده اید روی ته دیگ بریزید. سپس یک لایه از قیمه روی آن ریخته و این مراحل را تکرار کنید تا وقتی برنج و قیمه تمام شود. هم چنین میتوانید تمام برنج و خورشت را با هم مخلوط کنید. در صورت تمایل مقداری زعفران دم کرده به برنج اضافه کنید.
9- مقداری آب، کره ذوب شده یا روغن حیوانی یا گیاهی روی مواد بریزید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید قیمه لا پلو یا قیمه شاه عباسی شما به مدت 30 الی 45 دقیقه دم بکشد. این غذا را به همراه ترشی، سالاد شیرازی و سیب زمینی سرخ کرده سرو کنید. نوش جان.
نکات کلیدی تهیه قیمه لاپلوی مجلسی
– در صورت تمایل برای ته دیگ قیمه لا پلو خوشمزه میتوانید از ته دیگ ته چینی استفاده کنید. فقط باید مراحل آماده سازی ته چین را در مرحله هشتم و قبل از اضافه کردن مخلوط برنج و قیمه انجام دهید.
– در صورتی که از چوب دارچین در تهیه این خورشت استفاده می کنید، پس از پخت خورش و قبل از مخلوط کردن آن با برنج، چوب های دارچین را از آن جدا کنید.
– لپه را میتوانید به صورت نیم پز به خورش اضافه کنید. و یا آن را کاملا جداگانه بپزید.
– برای عطر و طعم دادن بیشتر به قیمه لای پلو میتوانید از گلاب یا پودر گل سرخ استفاده کنید. به جای لیمو عمانی میتوانید گرد لیمو و به جای دانه هل، پودر هل را جایگزین آن کنید.
– قیمه لاپلو با گوشت قلقلی و چرخ کرده هم قابل تهیه کردن است. در این صورت زمان پخت کمی کمتر می شود. هم چنین میتوان قیمه لاپلو با مرغ هم تهیه کرد. دستور تهیه آن مشابه با همین دستور و دستور تهیه قیمه با مرغ است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/280942/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تأثیر بازی کردن بر شخصیت کودکان

چگونه استعدادهای کودکان را کشف کنیم؟

بازی هایی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان

با کودکی که اشتباهش را نمی پذیرد چه کنیم؟

توصیه‌هایی برای قبل از پدر شدن

چهار بازی مهارتی برای کودکان

وابستگی کودک را چگونه درمان کنیم؟

دلبستگی کودکان زیر دو سال را جدی بگیرید!

اگر کودکتان مدام می گوید حوصله ام سر رفت!

تفاوت کابوس و هراس شبانه در کودکان

نیازهای روانشناختی کودکان زیر 7 سال چیست؟

چگونه فرزندمان را به خوب حرف زدن تشویق کنیم؟

تک فرزندی با روان فرزند شما چه کار می کند؟

راهکاری برای درمان کودک خجالتی شما

چرا کودک من زیاد سوال می پرسد؟

دلایل دیر حرف زدن کودک چیست؟

اوتیسم سراغ چه کسانی می‌رود؟

با رعایت این موارد کودک شما در مدرسه موفق تر خواهد بود!

4 اسباب‌بازی مفید برای رشد ذهنی و جسمی کودک

تفاوت های خلقی در کودکان

کشف مهارت و استعدادهای کودکان

دلایل هراس کودکان از مدرسه چیست؟

بازی با کودک نوپا

دانش آموزانی که تکالیفشان را انجام نمی دهند!

مشکلات یادگیری و آموزشی در کودکان

خانواده هایی که می خواهند «ای کیو سان» داشته باشند

مراحل رشد جنسی کودک خود را بشناسید!

رابطه آموزش و بازی را جدی بگیرید

با کودکان حواس پرت چه کنیم؟

بازی مناسب ماههای اول زندگی

قدرت یادگیری دخترها بیشتر است یا پسرها؟

قصه گویی چه تاثیری در زندگی کودک دارد؟

چگونگی پرورش و تربیت کودک خردمند

کابوسهای کودکانه

زمانبندی برای تماشای تلویزیون توسط کودک

وسواس در کودکان

تقویت حافظه کودک از دوران نوزادی

نوازش‌ها، بوسه‌ها و محبت‌ها چه تاثیری در رشد و پرورش کودک دارند؟

مکیدن انگشت در کودکان + راههای درمان

برای اطمینان از سلامت روانی دختران چه می‌توانیم بکنیم؟

علت و درمان تیک عصبی در کودکان

حرف زدن کودکان در خواب + راههای درمان

آیا فعالیت‌های فرزندتان در مدرسه نا امید کننده است؟

مهر و محبت خود به فرزندان‌تان نشان دهید !

درمان جویدن ناخن در کودکان

نشانه های کودکان مبتلا به اوتیسم را بشناسیم!

تفسیر نقاشی های کودکان

یرای تقویت اعتماد به نفس کودک چه کنیم؟

عوارض ناشى از مکیدن انگشت در کودکان

در تعطیلات نوروز چگونه کودک مان را سرگرم کنیم؟