آریا بانو

آخرين مطالب

ماجرای ازدواج با معلول و معاف شدن از سربازی چیست؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - روزیاتو / معافیت از سربازی در سال 99 مثل حقوق کارگران در سال 99 و معافیت های مالیاتی سال 99، از مهم ترین موضوعاتی است که ذهن بخش هایی از جامعه را به خود مشغول کرده است.
معافیت از سربازی مدت هاست که دیگری با پول خریدنی نیست. در جدیدترین اعلام رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، اگر مشمولی، با یک بانوی دارای معلولیت جسمی، ازدواج کند، معافیت دائم از سربازی خواهد گرفت.
این برای نخستین بار است که سازمان وظیفه عمومی ناجا، یکی از مصداق های معافیت از خدمت سربازی را ازدواج اعلام می کند. آن هم ازدواج مشمولان با بانوان معلول. طبق این اعلام جدید، اگر مشمولی، با یک بانوی دارای معلولیت جسمی ازدواج کند، به محض ارائه عقدنامه رسمی، از انجام خدمت دوره ضرورت معاف خواهد شد.
در صورتی که ازدواج مشمول با بانوی دارای معلولیت جسمی و نه ذهنی، تا 5 سال ادامه داشته باشد، یعنی استمرار در ازدواح، محقق شود، معافیت موقت مشمول به معافیت دائم و صدور کارت معافیت دائم تبدیل خواهد شد.
طبق ماده شش قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در ایران، یکی از فرزندان والدینی که خودشان دارای معلولیت باشند، یا یکی از فرزندانشان معلول باشد، از انجام خدمت وظیقه عمومی معاف است. از جمله دیگر معافیت های سربازی، می توان معافیت تنها پسر مشمول یک خانواده را نام برد که دارای 3 خواهر است.
در این حالت، اگر پدر، در قید حیات باشد، وضعیت جسمی پدر مشمول، موضوع رسیدگی نبوده و تنها اگر پدر، مشمول کمیته امداد باشد یا فرزند مشمول، تحت حمایت کمیته امداد باشد، امکان دریافت معافیت وجود دارد.
ضمنا، مطلقه بودن خواهران فرد مشمول، مانع معافیت از خدمت سربازی نخواهد شد. مشمولی که دارای یک فرزند معلول باشد، از انجام دوره خدمت دوره ضرورت، معاف است. هم چنین یکی از فرزندان ذکور مادرانی که شوهر ندارند و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قرار دارند یا تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند، از انجام خدمت دوره ضرورت معاف خواهند بود.
از وام ازدواج 100 میلیونی تا معافیت سربازی 5 ساله
اعطای وام ازدواج 600 میلیون ریالی به زوج هایی که چند سال بیشتر از تاریخ ازدواجشان نمی گذرد و سابقه دریافت وام هم نداشتند، سبب شد تا کودک همسری در برخی نقاط کشور رونق یابد.
معافیت سربازی به افرادی که با بانوی معلول جسمی ازدواج کنند، پس از 5 سال اعطا می شود
البته شرط معافیت دائم واعطای کارت معافیت دائم که زمینه دریافت گذرنامه است، گذشت 5 سال از ازدواج مشمول با بانوی دارای معلولیت جسمی اعلام شده است.
موضوعی که می تواند از روند پر شتاب استقبال جوانان مشمول به ازدواج با بانوان معلول استان های کشور، بکاهد. اما هستند افرادی که صرفا بخاطر کسب این معافیت، ازدواج های صوری 5 ساله را در دستور کار می دهند تا هم وام ازدواج 100 میلیون تومانی بگیرند و هم بعد از 5 سال، کارت معافیت دائم و گذرنامه.
به هر حال، داستان وام ازدواج و معافیت سربازی و ارز دانشجویی و ارز نیمایی و سهمیه های بورسیه و این مسائل، داستان های عجیب و غریبی برای فرهنگ و سیاست و اقتصاد ایران در دهه نود هجری شمسی رقم زد که باید فکری به حال آن در ایران عصر 1400 شود.
ترغیب جوانان به ازدواج با بانوان دارای معلولیت جسمی، بهتر است کرامت و منزلت معلولان را در نظر بگیرد و مشوق های بیش تر اقتصادی و فرهنگی و تسهیلات قانونی برای کارآفرینی و اشتغال نیز در اختیار جوانان قرار بگیرد تا این معافیت ها، صرفا دستاویزی برای سوء استفاده عده ای سودجو نشود.
احتمال این که در کانال ها تلگرامی و اینستاگرامی و اپ های آگهی، شاهد افزایش درخواست ازدواج با معلولان جسمی در سال آینده باشیم هست. موضوعی که برخورد مناسب پلیس فتا با کلاهبرداران و سودجویان را طلب می کند. معافیت از سربازی در ایران نیاز به بازنگری در قوانین و به روز رسانی آن بر اساس نیازهای نیروهای مسلح و نیازهای جامعه امروز دارد که همه از وظایف ستاد کل نیروهای مسلح می باشد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/279450/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای آرام کردن کودک از موسیقی استفاده کنید!

با تولد کودکم سرکار بروم یا نه؟‌

از کجا بفهمم کودکم به من علاقه دارد؟

چگونه با فرزندانمان صمیمی تر باشیم؟

بازی، آینه تمام نمای ویژگی های کودک

نوزادان از چه نوع موسیقی لذت می‌برند؟

16 نکته کلیدی برای رفتار با کودک بیش فعال

دور هدیه‌های تکراری برای کودکان را خط بکشید

فیلم‌های ترسناک در روحیه بچه ها چه تاثیری می گذارند

رفتارهای عجیب کودکان نوپا

کدام گریه کودک نشانه افسردگی است؟

یک زندگی هیجان انگیز

همه چیز در مورد پاسخگویی به سوالات مکرر کودک

به کودکان خود نگویید "من را تنها بگذار"

10 ویژگی بچه‌های مستعد اعتیاد !

بچه ها، عاشق شنیدن قصه های تکراری

قبل از تنبیه کردن کودکتان، حتماً بخوانید

فکر کودکان را پرواز دهیم

توصیه های مهم به مادران شاغل

خیال‌پردازی بچه ها خوبه یا بد؟

به کودکتان کمک کنید تا زودتر زبان باز کند

با این روش ها اعتماد به نفس کودکتان را بالا ببرید !

کودکان وقتی دروغ می‌گویند که:

فرزندان کم تحمل نتیجه چه والدینی هستند

فرزندتان با ظاهرش مشکل دارد؟

چگونه الفبا را به کودکان آموزش دهیم؟

خلاقیت های دردسر ساز!

گفتار درمانی: روشی موثر برای بهبود مشکلات گفتاری

چطور برای فرزندانتان وقت بیشتری بگذارید

فکرهای بزرگ کودکانه

آینده کودکان باهوش چگونه خواهد بود؟

چرا بلوغ زودرس خوب نیست؟

از عصبی شدن کودکتان جلوگیری کنید !

انواع تیک عصبی در کودکان !

تبلت چه بر سر کودکانمان می‌آورد؟

همه چیز درباره ی رشد هوش کودکان !

چگونه فرزندم را به مدرسه علاقه‌مند کنم؟

کمک والدین به کلاس اولی‌ها

علائم مدرسه‌هراسی چیست؟

به فرزندتان فحش ندهید!

عوامل عمده مؤثر بر فراگیری دانش آموز

با کودک بد غذا چه کنیم؟

روشهای کاهش استرس بچه های طلاق

استرس در کودکی موجب تغییراتی در سازه‌های اصلی مغز می‌شود

از چه سنی به کودک بیاموزیم بدون اجازه وسایل دیگران را برندارد؟

تصورات اشتباه درباره «بغلی شدن» کودکان

تست هوش برای کودکان 4 تا 10 ساله

چگونه اعتماد به‌ نفس کودک را افزایش دهیم؟

استرس دیر شدن مدرسه و آثار آن بر روحیه و درس فرزند شما

اهمیت گذراندن وقت کافی با فرزندان