آریا بانو

آخرين مطالب

نگاهی به فیلم «شیوع» با داستانی شبیه فراگیری ویروس کرونا فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - نگاهی به فیلم «شیوع» با داستانی شبیه فراگیری ویروس کرونا
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6089427
٣٣٤
٠
صبح نو / بالاخره بعد از چند هفته اخبار غیررسمی و شایعات اینترنتی، مقامات رسمی بهداشتی تایید کردند که چهارنفر در قم مبتلا به ویروس کرونا شده‌ و فوت کرده‌اند. ویروس کرونا، خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که بین حیوانات و انسان‌ها مشترک است که از بیماری‌هایی خفیف مانند مواردی از سرماخوردگی تا بیماری‌هایی خطرناک مانند «مِرس» (سندروم تنفسی خاورمیانه) را شامل می‌شود. به همین دلیل کرونا این روزها به تیتر اصلی اخبار تبدیل شده و تقریبا تمام مردم دنیا را وحشت‌زده کرده است. اما در میان این ترس و وحشت، فیلم‌هایی با مضمون شیوع بیماری‌هایی شبیه به کرونا بسیار پرطرفدار شده‌‌اند در سال‌های اخیر کم‌‌وبیش ورود و شیوع چنین بیماری‌هایی پیش‌بینی شده بود. این نشان می‌دهد مردم اغلب از افسانه‌ها برای پردازش و کنار آمدن با واقعیت استفاده می‌کنند.
فیلم‌هایی با موضوع ویروس و بیماری‌های کشنده همیشه موضوعی پر طرفدار در دنیای سینما بوده و آثار زیادی نیز در این زمینه ساخته شده‌اند. در هر حال، وجود فیلمی با اتفاقات مشابه ویروس کرونا شاید بیش‌از هر نوع فیلمی مورد توجه علاقه‌مندان به سینما باشد و فیلم «شیوع»یکی از همین فیلم‌هاست. فیلم سینمایی «شیوع» یک فیلم هیجان‌انگیز و حادثه‌ای مطابق با استانداردهای هالیوود است. این فیلم پر از ضرباهنگ و حادثه و تقابل آدم‌های بد و خوب، تقسیم منظم و دقیق و زمان‌بندی شده حادثه‌ها و برخوردها و همه چیز در جای صحیح خود است.
فیلم «شیوع» به کارگردانی ولفگانگ پترسن در سال‌1995 ساخته شد. این فیلم درباره ویروسی کشنده است که توسط میمون، انسان‌ها را آلوده می‌کند. میمونی که میزبان این ویروس است، به کشور آمریکا وارد می‌شود و بیماری شروع به همه‌گیر شدن می‌کند. تعدادی از دانشمندان حاذق در تلاش برای جلوگیری از شیوع این بیماری و پیدا کردن درمان دست به تلاش‌های زیادی می‌زنند. این فیلم با بازی داستین هافمن، رنه روسو، مورگان فریمن و کوین اسپیسی با بودجه 50‌میلیون دلاری ساخته شد و در گیشه‌ها نزدیک به 190‌میلیون دلار فروخت. ریتا کمپلی از واشنگتن پست ضمن ابراز رضایت از داستان فیلم، نوشت: «باید از کارگردان فیلم یعنی ولفگانگ پترسن به علت روند سریع داستان و اقدامات او برای پردازش بیشتر داستان تشکری ویژه کرد.» بیماری‌های واگیردارهمیشه بخشی از زندگی بشر بوده است، از طاعون سیاه و آبله‌مرغان و فلج‌اطفال گرفته تا آنفلوآنزاهای واگیردار. موضوعی که تغییر کرده است، تعداد افراد ساکن کره‌زمین و سرعت گسترش بیماری‌های واگیردار است.
فیلم «شیوع» یک فیلم پرشتاب است که گسترش و مهار یک بیماری واگیردار را با تمرکز بر موضوعات انسانی و نیز واقعیات اجتماعی، سیاسی و علمی دنبال می‌کند.این موضوعات در فیلمنامه‌ای خوب، شرح و بسط داده شده‌اند، جایی که خیال و واقعیت به هم می‌پیوندند.این فیلم که انتشار ویروس را در ایالت‌های مختلف آمریکا نشان می‌دهد، سعی می‌کند در اعلام عمومی بسیار محتاطانه و محدود عمل کند. با اینکه با مرور زمان این رویداد به یک فاجعه تبدیل می‌شود اما نقش رسانه‌ها دراین فیلم کمتر از آثار دیگر به نظر می‌رسد. پزشک مقامات بهداری ارتش آمریکا با تیم تحقیقاتی خود سعی به پیدا کردن عامل اصلی ویروس و شناسایی افراد مبتلا می‌شود. با توجه به اینکه سال‌ها از ساخت این فیلم می‌گذرد اما همچنان پرداخت دقیق و
خوش ریتمی باعث جذابیت آن می‌شود.
در بخش دیگر داستان ،حوادث مربوط به بیماری و نتیجه انتشار آن در اجتماع مورد بررسی قرار می‌گیرد که شخصیت اصلی با حضور در مناطق مختلف و بررسی تیم تحقیقاتی‌اش متوجه پیشرفت ویروس اولیه و تبدیل آن به ویروسی خطرناک در شهرهای مختلف ایالات متحده می‌شود. کارگردان با شخصیت سم، تلاش کرده انتقادات خود نسبت به سازمان‌های دولتی را بیان کند و اتفاقاً این بخش از داستان درخشان‌ترین بخش فیلم نیز می‌باشد.همچنین سم و رابی با اینکه در زندگی شخصی خود مشکلاتی دارند اما در کار بسیار بایکدیگر همراه بوده و همدیگر را تکمیل می‌کنند. جدای از این مسأله فضاسازی و فیلمبرداری فیلم به‌گونه‌ای طبیعی است که مخاطب حضور خطر را در فیلم احساس کرده و به هیچ عنوان صحنه‌های مختلف از انتشار ویروس کسل‌کننده و اغراق‌آمیز به نظر نمی‌آید. این مسأله باعث می‌شود ترس و وحشت زیادی در دل تماشاگر ایجاد شده و او را به این فکر وا دارد که شاید این اتفاق روزی برای خودش هم رخ بدهد! اگرچه گفته شده که داستان این فیلم تخیلی است اما دانشمندان عقیده دارند که چنین فضایی در صورت انتشار ویروسی مانند «آنفلوانزآی خوکی »در ابعاد وسیع به راحتی قابل لمس خواهد بود. در نهایت مخاطب با این واقعه تأسف‌انگیز مواجه می‌شود که این ویروس یک سلاح بیولوژیک ساخته دولت است، و سم از تیمی از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در سازمان بهداشت جهانی، پیگیر موضوع می‌شود که عامل اصلی در انتشار ویروس است. بازیگران « شیوع » نیز در حد نام و آوازه‌شان ظاهر شده‌اند از داستین هافمن گرفته تا رنه روسو ومورگان فریمن. شاید کمی بدبینانه باشد اما این سوال پیش می‌آید که آیا این ویروس کرونا هم یک ویروس آزمایشگاهی است که از اتاق‌های فکر درآمده و قبلاً هم فیلم آن برای توجیه مسأله ساخته شده یا واقعاً با یک ویروس طبیعی مواجه هستیم؟
زهرا‌سادات مصطفوی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/271909/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلشوره‌ و اضطراب ناگهانی را جدی بگیرید!

زبان بدن شما چه می گوید؟

چرا باید راز دار باشیم؟

فعالیت زیاد در شبکه‌های اجتماعی باعث افسردگی میشود

چرا اعتماد به نفسم پایین است؟

چرا وقتی عصبانی هستم به دیگران گیر می دهم؟

مدیریت زمان با این 8 ترفند مهم

اصلی ترین درمان های وسواس را بشناسیم

اختلال یادگیری چیست؟

با چنین روش هایی فقیر باقی می مانید!

راهکارهای ساده برای مدیریت افسردگی

گروه درمانی چیست؟

این عادت ها را همین حالا کنار بگذارید

چطور برای همه چیز وقت پیدا کنیم ؟

29 پیشنهاد برای قاطع تر شدن شما

آنچه باعث پیشرفت نکردن شما می شود، چیست؟

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد آذر ماه

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی مرد متولد آذر ماه

هر روز وقتی از خواب بیدار میشوم احساس خستگی میکنم

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد دی ماه

علایق و روحیات جنسی - روانی مرد متولد دی ماه

چطور حرف به کرسی می نشیند؟

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد بهمن ماه

6 شغلی که آمار خودکشی در آنها به شدت بالا است!!

بدترین راه های مقابله با اضطراب را بشناسید

علایق و روحیات جنسی - روانی مرد متولد بهمن ماه

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی مرد متولد اسفند ماه

با کمک ذهنتان، دردتان را تسکین دهید

افراد باهوش چطور با کسانی که خوششان نمی‌آید رفتار می‌کنند

در مقابل انتقادها، چه کنیم؟

احساسات چگونه زندگی مالی را نابود می کنند؟

چطور از خودکشی جلوگیری کنیم؟

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی زن متولد اسفند ماه

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی مرد متولد فروردین ماه

چگونه روی محیط اطراف مان اثرگذار باشیم؟

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی زن متولد فروردین ماه

وقتی کسی که عاشقش هستید، دوستتان ندارد

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی زن متولد اردیبهشت ماه

خصوصیات جنسی و عواطف مرد متولد اردیبهشت ماه

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد خرداد ماه

نشانه‌های جسمانی افسردگی را بشناسید

راههایی برای بهتر سپری کردن یک روز شلوغ

راهکارهایی برای جلوگیری از زود رنجی

هومیوپاتی و درمان وسواس فکری

آیا فراموش کاریتان طبیعی است؟

9 دروغ زیرکانه ای که همه ما به خودمان می‌گوییم!

چرا خوشحال نیستید؟

10 نشانه افسردگی فصلی

در برخورد با همکارتان مراقب این اشتباهات باشید

اگر ناگهان شغلم را از دست بدهم، چه کنم؟