آریا بانو

آخرين مطالب

شناسایی شخصیت و مولفه های رفتاری حضرت زهرا(س) اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - استاد و پژوهشگر دانشگاه گفت: یکی از اصول اصلی برای الگوبرداری از حضرت زهرا(س) شناخت مولفه های رفتاری حضرت زهرا(س) است.

به گزارش بانو نیوز ، دکتر فائزه عظیم زاده اردبیلی استاد و پژوهشگر دانشگاه در گفت و گو با پایگاه خبری زنان و دختران ایرانی و با اشاره به سیره ی عملی حضرت زهرا(س) و الگو برداری بانوان از زندگی این حضرت گفت: اصلی ترین و نزدیک ترین مسیر برای اینکه زنان حضرت زهرا(س) را الگو قرار بدهند این است که شخصیت و مولفه های رفتاری حضرت زهرا(س) را بشناسند.
وی در ادامه معرفی شخصیت و مولفه های رفتاری حضرت زهرا(س) بیان کرد: بانوان بدانند و بشناسند که ایشان در تعاملات اجتماعی، امور همسرداری، امور فرزند داری، رفتار با همسایه و مردم و دوستان و حتی دشمنان و افرادی که از ایشان متقاضی سوالی بودند چگونه رفتار میکردند؛ که اگر این مولفه های شخصیتی و روانشناختی حضرت را بشناسیم و در نحوه ی رفتارشان با اقشار مختلف واکاوی کنیم مطمئنا هر کدام از ما میتوانیم به اندازه توانمان و ظرفیت علمی و فرهنگی خود بخشی از ویژگی های رفتاری حضرت را در زندگی شخصی و اجتماعی خود پیاده کنیم.
اهل بیت عصمت و طهارت را دست نیافتنی معرفی نکنیم
عظیم زاده اردبیلی با اشاره به اینکه در جامعه ی امروزی برخی از افراد به اشتباه اهل بیت را به مردم معرفی میکنند اظهار کرد: در خیلی از مواقع برای اینکه معصومین را به جوانان و نوجوانان و خانواده ها معرفی کنیم به اشتباه آنقدر دست نیافتنی معرفی میکنیم که آنها گمان می کنند که هرگز حضرت زهرا نخواهند شد پس چرا باید اصولی که گفته می شود را رعایت کنند و آن ها را در زندگی خود اجرا کنند، در حالی که این بزرگواران انسان هایی بودند که در بین ما زندگی می کردند، مثل ما انسان ها ازدواج کرده، فرزند دار شده، مسائل مختلف معیشتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آنها را احاطه کرده و مثل بقیه انسان ها زندگی می کردند پس بنابراین ما هم به عنوان یک انسان می توانیم بخشی از زندگی آنها را گرته برداری کنیم و از آنها الگو برداری کنیم.
تک تک مولفه های رفتاری، اخلاقی و معرفتی حضرت زهرا (س) را به زبان بسیار ساده بشناسانیم
استاد و پژوهشگر دانشگاه در پاسخ به این سوال که چگونه زنان را با زندگی این حضرت بزرگوار آشنا کنیم تا بتوانند الگوبرداری درستی بکنند، گفت: اولین گام برای اینکه ما زنان را به این نقطه برسانیم تا از زندگی بانوی دوعالم حضرت زهرا(س) الگوبرداری درستی بکنند این است که باید تک تک مولفه های رفتاری، اخلاقی و معرفتی حضرت زهرا (س) را به زبان بسیار ساده بشناسانیم و گام دوم این است که ناگفته های زندگی حضرت زهرا(س) را پرده برداری کنیم و به جوانانمان بگوییم درست است که در آخرین روزهای زندگی حضرت زهرا(س) حضرت بسیار خمیده و ناراحت و گریان بودند و حتی آسیب اجتماعی دیده بودند روح و روانشان صدمه خورده بود و همه ی این ها اما قبل تر از این حوادث حضرت فاطمه زهرا(س) یک مادر بسیار قوی با نشاط، سرحال، اهل شعر، اهل هنر بود و این ها تمام رفتار لطیف یک زن را نشان می دهد که چقدر عالمانه و ادیبانه با اطرافیان و فرزندان خود رفتار می کنند و در تمامی زمینه ها تاثیر گذار است.
بیشتر بخوانید:
ویژگی ها و کمالات حضرت زهرا(س)
خانه ی حضرت زهرا(س) مرکز مشاوره بود
استاد و پژوهشگر دانشگاه در ادامه با توجه به دیگر خصایص حضرت زهرا(س) بیان کرد: خانه ی حضرت یک مرکز مشاوره بود برای مجموعه ی بانوان مکه و مدینه، هر کسی هر مشکلی داشت اعم از مشکلات شخصی، خانوادگی، تربیت فرزند، تعامل با همسر و… به خانه ی این حضرت مراجعه می کردند و به راحتی مشکلات خود را برای راه حل پیدا کردن با ایشان در میان می گذاشتند زیرا معتقد بودند حضرت زهرا دختر پیغمبر و همسر حضرت علی (ع) است و هیچ گاه دست رد به سینه ی کسی نمیزنند.
وی در پایان اشاره کرد: حتی در روایات تاریخی نیز مطرح شده است که مخالفین حضرت زنان یهود نیز به خانه ی ایشان مراجعه می کردند و ساعت ها سوال های مختلفی میپرسیدند، روحیه ی معلمی، تربیتی، پرورش، تزکیه، مشاوره و خدمت به مردم و انسانیت از ویژگی های رفتاری حضرت زهرا (س) است.
انتهای متن/*

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/270419/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا باید به دلمان اعتماد کنیم؟

قانون جاذبه

بالاخره ثابت شد کچل‎ها باهوش‎ترند!

5 روش برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران در همان هفته اول کار جدید

روش های غلبه بر ترس

چگونه یک کارمند موفق باشیم؟

راهکارهایی برای همنشینی کمتر با تلگرام

فن بیان‌تان را اینطوری تقویت کنید

مشخص کن چه می‌خواهی، و مهم‌تر از آن چه نمی‌خواهی

روز اول مدرسه

چطور در محل کار دچار خواب آلودگی نشویم؟

استرس روز اول مدرسه را چگونه کنترل کنیم؟

افتخارات زودگذر!

قبل از صدمه خوردن، «نه» بگویید

سر و صدا را تحمل کنید تا روانی نشوید

تیزهوشی مغز با یادگیری یک زبان دیگر

می‌توانید یک روز بدون تلفن‌ همراهتان زندگی کنید؟

تغذیه مناسب راهی برای مبارزه با استرس

حرف هایی که نباید به یک فرد افسرده بزنید

قلب شما هم صبح شنبه را دوست ندارد!

چه کسانی به موفقیت دیگران غبطه نمی خورند؟

مواظب حرف زدن خود باشید!

10 دلیلی که باعث می‌شود از شغل خود متنفر باشید

علائمی که می گویند اضطراب دارید

از کجا بفهمیم غمگین هستیم یا افسرده؟

فیلم غمگین ببینید تا آرام‌تر شوید

همراهی با فرزندان تا کجا؟

4 مشکل سلامت روانی که در بین زنان متداول‌تر است

وقتی صبرتان لبریز می‌شود چه باید بکنید

نشانه های تشخیص استرس بیش از حد چیست؟

ذهن ناخودآگاهتان را از نو برنامه‌ نویسی کنید

وسواس فکری

چرا همه آدمها به دنیا از دیدی متفاوت نگاه می‌کنند؟

کسب احترام، با این راه‌های ساده

8 نشانه که علامت استرس کاری هستند

علت حرف زدن در خواب برخی افراد چیست؟

این رفتارها جسم و روان تان را تخریب می کنند

10 نکته برای اینکه با وجود استرس راحت بخوابید

چرا شکست می‌خوریم؟

علت افسردگی زنان، در مراحل مختلف زندگی

چرا برخی از افراد از پیر شدن می‌ترسند؟

چگونه با مرگ عزیزان کنار بیاییم؟

اگر می‌خواهید آدم دل‌چسب‌تری باشید،رمان بخوانید!

با این روشها افسردگی را فراموش کنید

چطور مچ یک دروغگو را بگیرید؟

وقتی خبر ازدواج مجدد همسر سابقتان شما را به هم می‌ریزد

وقتی والدینتان خیانت می‌کنند چه باید بکنید

اعتماد چیزی که این روزها گم شده

چگونه در 50 سالگی جوانتر به نظر برسید!

چگونه میان خواهر و برادرها مصالحه کنیم؟