آریا بانو

آخرين مطالب

سهم 32 درصدی زنان در تعاونی های کشور اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- رئیس اتاق تعاون ایران گفت: از 93 هزار تعاونی در ایران، 11 هزار تعاونی به بانوان اختصاص دارد و 32 درصد اعضای آن را زنان تشکیل می‌دهند که در 96 گرایش از رشته های خدماتی تولیدی، توزیعی فعالیت دارند.

«بهمن عبداللهی» امروز (یکشنبه) در همایش یک روزه نقش بانوان در اقتصاد تعاون که با همکاری سفارت آفریقای جنوبی و اتاق تعاون برگزار شد، با اشاره به برنامه های سازمان ملل متحد در جهت توانمندتر کردن زنان ادامه داد: زنان سهم زیادی از حضور و عضویت در تعاونی های کشورهای مختلف دارند؛ همچنین جایگاه آنها در نهضت تعاون ایران ویژه است.
رئیس اتاق تعاون ایران در این نشست با اشاره به اهمیت تبیین نقش اقتصادی زنان در جامعه و فرهنگ ایرانی گفت: بانوان در ایران جایگاه ویژه ای دارند و حضرت زهرا (س) الگوی کاملی از زن در جامعه است.


آریا بانو


بالغ بر 61 درصد از تعاونی های بانوان در بخش تولیدی فعال است و بخش تعاون ایران ظرفیت مناسبی برای زنان فراهم آورده است.
وی با اشاره به اهمیت تبادل تجربیات میان کنشگران بخش تعاونی در کشورهای مختلف گفت: آفریقای جنوبی با زیرساخت های مالی و اقتصادی پیشرفته و ساختار بانکی و مالی پیشرو، شاخص های کشورهای توسعه یافته را دارد و از آن به عنوان بزرگ ترین اقتصاد قاره آفریقا و بازاری بزرگ در عرصه جهانی یاد می شود.
رئیس اتاق تعاون تهران افزود: آفریقای جنوبی با صادرات 94 میلیارد دلار و واردات 93 میلیارد دلار تراز تجاری متوازنی دارد، صادرات ایران به این کشور 6 میلیون دلار و واردات از آن 115 میلیون دلار و به معنای تزار تجاری منفی از آفریقای جنوبی است. صادرات ایران شامل مواد شیمیایی آلی و معدنی، سنگ گچ، آهک و سیمان، کود و کفپوش و واردات از آن کشور شامل مصنوعات آهن و فولاد، سنگ گچ و ماشین های الکترونیک است.
وی با ارائه پیشنهادی برای توانمندسازی بانوان در زمینه اقتصاد تعاون گفت: بانوان می توانند با شبکه سازی و خلاقیت همچنین آموزش برای به روزرسانی توانمندی های خود بهره بگیرند.
رئیس اتاق تعاون ایران زمینه های همکاری دو کشور را برشمرد و گفت: ظرفیت توسعه مناسبات طرفین زیاد و در عرصه های مواد شیمیایی، شوینده، غذاهای فراوری شده، فولاد و تجهیزات آب و فاضلاب، حمل و نقل دریایی، شیلات، صنایع پتروشیمی ، صنعت ساختمان و مصالح همچنین صنایع نفت ایران بازار خوبی فراهم است؛ البته در شرایط تحریم باید مسیرهای مناسب را برای توسعه همکاری ها یافت.
وی بار دیگر بر ظرفیت های بخش تعاون تاکید کرد و گفت: 93 هزار تعاونی با 11 هزار عضو و یک میلیون و 700 هزار فرصت شغلی علاقه مندی و آمادگی برای افزایش همکاری های تجاری با آفریقای جنوبی دارند و در این زمینه بانوان می توانند برنامه های لازم را برای انتقال تجارب و افزایش همکاری ها اجرا کنند.
زنان باید در همه بخش های زندگی وضعیت برابری داشته باشند
سفیر آفریقای جنوبی در ایران نیز این نشست با اشاره به اهمیت بخش تعاونی در آفریقای جنوبی گفت: تاریخ تعاونی ها در آفریقای جنوبی بسیار جالب است و به گذشته دور می رسد، وقتی آپارتاید در سال 1994 به پایان رسید، دولت جدید دموکراتیک بیشتر بر ایجاد جامعه ای برابر و عدالت‌محور تمرکز کرد و سیاست های جدیدی در این راستا اجرا شد.
ویکا کومولو (Vika Khumalo) خاطر نشان کرد: نلسون ماندلا ، اولین رئیس جمهوری منتخب و دموکراتیک آفریقای جنوبی گفت آزادی به دست نمی آید مگر اینکه شرایط زنان بهتر شود و بر این اساس زنان باید در همه بخش های زندگی وضعیت برابری داشته باشند.


آریا بانو


وی با اشاره به موانع پیش روی زنان در جهان و آفریقای جنوبی برای ایفای نقش کارآمد در کسب دستاوردهای اقتصادی، گفت: بعضی از این موانع ناشی از قوانین هستند و حل این موانع به حمایت زیاد دولت نیاز دارد.
بعضی موانع شامل رویکردها و برداشت های اجتماعی، سنت ها و عرف هستند که برای زنان محدودیت ایجاد می کنند همچنین چالش هایی که زنان برای ایفای نقش کارامد در اقتصاد با آنها روبرو می شوند؛ شامل تحصیلات، بازار کار، فقدان به اعتبار کافی، فقر و نابرابری و کار بدون درامد است.
سفیر آفریقای جنوبی ادامه داد: زنان در هر کشوری باید موفقیت هایی را که به دست آورده اند با همتایان خود به اشتراک بگذارند؛ زیرا اینها فقط موفقیت یک ملت نیست. افریقای جنوبی و ایران کشورهای در حال توسعه هستند و ما درس های زیادی می توانیم از هم یاد بگیریم و مهم است که با همکاری هم طی این نشست و نشست های دیگر ضمن جشن گرفتن روز زن در ایران این درس ها را به اشتراک بگذاریم.
وی با اشاره به روز زن و مادر و مناسبت آن در ایران گفت: فاطمه زهرا (س) دختر، مادر و همسر و رهبر همه زنان و نمونه خوبی برای همه آنان بود، او نقش مهمی در جامعه خود و باور مسلمانان ایفا کرد. زنان از جهات بسیاری نه تنها زن و دختر و همسر بلکه ستون های در جوامع خود و خانواده هستند و نقش زیادی در توسعه و رفاه خانواده، محله، شهر و جمهوری اسلامی ایران دارند.
اهمیت کار بدون‌دستمزدزنان در توسعه اقتصاد
هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در ایران نیز در این نشست تاکید کرد: سازمان ملل متحد و آژانس های وابسته به آن‌ طی سال ها برای ارتقای مشارکت زنان در اقتصاد به عنوان طرف های مساوی در کسب توسعه پایدار، صلح، امنیت و احترام حقوق بشر گام برداشته اند. توانمندسازی زنان یکی از محورهای اصلی در برنامه های سازمان ملل متحد است.
اوگوچی دانیلز (Ugochi Daneils) با اشاره به اینکه زنان در ایران فقط دختر، مادر و همسر نیستند؛ بلکه دانشمند، آموزگار، پزشک و کارآفرین، کشاورز و نماینده مجلس شورای اسلامی هستند، گفت: زنان ایرانی برای ایجاد جامعه ای عادلانه‌تر، انسانی تر و اخلاقی تر تلاش می کنند. همچنین دولت ایران با سرمایه گذاری در بخش های آموزش، سلامت و اشتغالزایی زنان در توانمندسازی زنان تلاش های زیادی کرده است.
وی با اشاره به کار بدون دستمزد زنان گفت: کار بدون حقوق زنان ضمن کاستن از هزینه های خانواده، موجب رشد و توسعه اقتصاد می شود؛ اما به ندرت به عنوان شغل شناخته می شود.
دانیلز ادامه داد: براورد می شود کارهای خانه بین 10 تا 39 درصد از تولید ناخالص داخلی را در کشورهای مختلف به خود اختصاص دهند و از همین رو، در مقایسه با بخش های حمل و نقل، تولید و دادوستد سهم بیشتری در اقتصاد دارند.
تعاونی ها نقش مهمی در توانمندسازی زنان و تساوی جنسیتی دارند و در زمانه ای که نابرابری درآمد در سراسر جهان افزایش می یابد، باید بدانیم حل نابرابری ها راهکارهایی دارد.
وی با تاکید بر تعاونی ها به عنوان مدلی کارامد برای رهایی از نابرابری درامدی گفت: مدل تعاونی مهم ترین راهکار است؛ زیرا جنبه هایی از توسعه پایدار را در هسته اصلی خود دارد و بر اساس ارزش های اخلاقی بنیان نهاده شده است. همه اعضا به صورت مساوی در آن مشارکت می کنند و سرمایه به شکل دموکراتیک اداره می شود. همچنین تعاونی ها انسان محور هستند و نه سرمایه محور؛ بنابراین ثروت به شکل عادلانه تری تقسیم شده و از تمرکز و نهادینه شدن ثروت در یک محل یا برای یک فرد جلوگیری می شود.
دانیلز با اشاره به برگزاری نشست پکن + 25 خاطر نشان کرد: امسال و 25 سال بعد از چهارمین کنفرانس زنان در پکن که سال 1995 برگزار شد، نشست پکن +25 را برگزار می کنیم. کنفرانسی که در سال 1995 برگزار شد، نقطه عطفی در شناخت حقوق زنان بود که طی آن 189 کشور در زمینه 12 موضوع مهم در مورد زنان مانند حضور زنان در سیاست، حق برخورداری از تحصیلات و آموزش و زندگی در جوامع آزاد به توافق رسیدند .
وی با اشاره به نقش مهم زنان در تصویب قطعنامه 1325 شورای امنیت سازمان ملل متحد (اکتبر 2000، زنان، امنیت و صلح) ادامه داد: این قطعنامه دو دهه قبل مشارکت و سهم زنان را در تحقق صلح و امنیت به رسمیت می شناسد. با وجود این تلاش ها، چالش های پیش روی زنان در برخی جوامع هنوز باقی است ولی می توانیم این چالش ها را حل کنیم.
دانیلز با تبریک روز زن در ایران (دیروز، شنبه 26 بهمن)، گفت: قطعنامه 1325 و کنفرانس پکن +25 باید انگیزه بیشتری به ما دهد تا به سمت توانمندسازی بیشتر زنان و برابری جنسیتی پیش برویم. موضوع توانمندسازی زنان پایان ناپذیر است و باید همواره در این مسیر گام برداریم.
به گزارش ایرنا، در این همایش با حضور رئیس اتاق تعاون، سفیر آفریقای جنوبی و شماری از سفرای مقیم تهران؛ از جمله الجزایر و سیرالئون در مورد راهکارهای افزایش حضور زنان در اقتصاد تعاون، راهکارهای حل چالش‌های مشارکت بانوان در امور اقتصادی و توانمندسازی و شبکه‌سازی بانوان کارافرین و کنشگر اقتصادی به ویژه در بخش تعاون بحث شد.
مشاور اتاق تعاون، مدیرانی از وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، همچنین شماری از بانوان کارآفرین برتر از دیگر سخنرانان این نشست بودند که با بیان چالش های پیش روی زنان کارآفرین و ارائه راهکارهایی برای حل این چالش ها، از تجربیات خود در ایجاد کسب و کار تعاونی سخن گفتند.
برچسب‌ها
تعاونی حقوق زنان آفریقای جنوبی تعاونی حامیان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/268867/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم غمگین ببینید تا آرام‌تر شوید

همراهی با فرزندان تا کجا؟

4 مشکل سلامت روانی که در بین زنان متداول‌تر است

وقتی صبرتان لبریز می‌شود چه باید بکنید

نشانه های تشخیص استرس بیش از حد چیست؟

ذهن ناخودآگاهتان را از نو برنامه‌ نویسی کنید

وسواس فکری

چرا همه آدمها به دنیا از دیدی متفاوت نگاه می‌کنند؟

کسب احترام، با این راه‌های ساده

8 نشانه که علامت استرس کاری هستند

علت حرف زدن در خواب برخی افراد چیست؟

این رفتارها جسم و روان تان را تخریب می کنند

10 نکته برای اینکه با وجود استرس راحت بخوابید

چرا شکست می‌خوریم؟

علت افسردگی زنان، در مراحل مختلف زندگی

چرا برخی از افراد از پیر شدن می‌ترسند؟

چگونه با مرگ عزیزان کنار بیاییم؟

اگر می‌خواهید آدم دل‌چسب‌تری باشید،رمان بخوانید!

با این روشها افسردگی را فراموش کنید

چطور مچ یک دروغگو را بگیرید؟

وقتی خبر ازدواج مجدد همسر سابقتان شما را به هم می‌ریزد

وقتی والدینتان خیانت می‌کنند چه باید بکنید

اعتماد چیزی که این روزها گم شده

چگونه در 50 سالگی جوانتر به نظر برسید!

چگونه میان خواهر و برادرها مصالحه کنیم؟

نقش خانواده در عبور ایمن نوجوان از فضای مجازی

بلوغ زودرس نوجوانان امروز، از علل تا راه های درمان

چطور مهرطلب ها را بشناسیم؟

آیا افراد باهوش‌ احمق‌اند؟

اگر دوست تان این ویژگی ها را دارد، دشمن شماست

دلشوره‌ و اضطراب ناگهانی را جدی بگیرید!

زبان بدن شما چه می گوید؟

چرا باید راز دار باشیم؟

فعالیت زیاد در شبکه‌های اجتماعی باعث افسردگی میشود

چرا اعتماد به نفسم پایین است؟

چرا وقتی عصبانی هستم به دیگران گیر می دهم؟

مدیریت زمان با این 8 ترفند مهم

اصلی ترین درمان های وسواس را بشناسیم

اختلال یادگیری چیست؟

با چنین روش هایی فقیر باقی می مانید!

راهکارهای ساده برای مدیریت افسردگی

گروه درمانی چیست؟

این عادت ها را همین حالا کنار بگذارید

چطور برای همه چیز وقت پیدا کنیم ؟

29 پیشنهاد برای قاطع تر شدن شما

آنچه باعث پیشرفت نکردن شما می شود، چیست؟

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد آذر ماه

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی مرد متولد آذر ماه

هر روز وقتی از خواب بیدار میشوم احساس خستگی میکنم

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد دی ماه